960, bjr 1996, 360.000 Km; Gasinjector van cilinder 5 controleren of vervangen.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2017 23:39 #1438019 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bijzonder verhaal van de
Bijzonder verhaal van de benzinepomp, en nog vreemder dat de auto desondanks kennelijk goed op benzine blijft rijden. Ik zou verwachten dat het injectiesysteem deze behandeling net zo min leuk vindt als de gasrijders die altijd een marginaal kliekje oude benzine in hun tank hebben: na twee jaar functioneert het injectiesysteem meestal amper meer. Vialle laat dat ding niet voor niets nog draaien...
Als het relais waarmee je dit schakelt nog goed is, of je de handmatige schakelaar hebt bediend, is je conclusie overigens wel juist.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2017 00:42 #1438020 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ???
Hallo Robert

Dat de pomp de brandstof opwarmt, dat kan kloppen. Maar die opwarming is redelijk beperkt, want zo heel warm wordt die pomp nu ook weer niet. Zou dat wel zo zijn, dan zou de benzine te warm worden en kunnen ontbranden. En dat doet ie niet, ook niet bij de soms tropische temperaturen die we tegenwoordig vaker in Nederland hebben, maar die ze aan de bovenkant van de Middellandse Zee al wat langer gewend zijn.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2017 11:01 #1438024 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzinepomp aan of uit.
Beste Willem en Mathy,
Dank voor jullie waardevolle bijdrage.

Ik ben me natuurlijk bewust dat ik niet moet rijden met een bijna lege benzine tank. 10 a 20 liter is mijn streefhoeveelheid. Neemt niet weg dat de benzinepomp 2 x vervangen is.
Dat de benzinepomp niet wordt uitgeschakeld kan ook een kwestie van "installatiekosten" zijn. En wat kan er fout gaan? Elke keer bij het starten van een benzine Volvo wordt de pomp aangezet en met de tegenwoordige moderne auto's gaat de motor uit bij het wachten voor een stoplicht. Ik rijd zeker al meer dan 5 jaar met mijn "modificatie" (relais + schakelaar) en het is echt handig wanneer je, bijvoorbeeld voor compressiemeting, de pomp uit kan zetten.
Groet, Robert.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2017 13:05 #1438026 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Tja, ik rijd al zo'n 25 jaar
Tja, ik rijd al zo'n 25 jaar voornamelijk LPG, met heel veel kilometers per jaar. In al die tijd heb ik nog nooit een benzinepomp hoeven vervangen. Een keer een 740 gehad waarbij het benzinesysteem verwaarloosd was, en daarbij moesten filter vervangen en injectoren gereinigd worden, maar de pomp was ook daar geen probleem. Ik herken het probleem dan ook niet echt...

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2017 00:26 #1438040 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Leeg
Hallo Robert

Bij een moderne auto kun je er inderdaad voor zorgen, dat de motor uit gaat. Maar dat kan niet zomaar, daar is de motor (en wat er omheen hangt) wel op aangepast. Dus dat kun je niet 1op1 vergelijken met onze brandstofpompen.

Het "rijdt de tank niet helemaal leeg" verhaal is een broodje aap. Ik heb de tank al verschillende keren zo ver leeg gereden, dat ik het vermoeden had, alleen nog maar op benzinedamp te rijden. Tanken doe ik als de tank minimaal half leeg is op het moment dat ik in de buurt kom van Knooppunt Kerensheide (i.v.m. het daar niet al te ver vanaf liggende tankstation waar ik meestal tank) of als het lampje aan gaat. En op de aanzuigpijp zit een filter. Dus eventuele vaste delen die in de brandstof zouden kunnen zitten, worden niet opgezogen. Onafhankelijk van het feit of de tank helemaal vol is of op een druppel na leeg. Voor de koeling van de pomp heb je ook geen brandstof nodig. Want wie iets wil c.q. moet koelen, die gebruikt daar geen vloeistof voor, die al bij zeer lage temperatuur verdampt en zeer licht ontvlambaar is. Wat de brandstof wel doet, is geluid van de pomp dempen. Maar of je dat merkt bij een auto als de onze.......?

groetjes

Mathy

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2017 16:23 #1438055 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Leeg rijden benzine tank is een slecht idee
Het leeg rijden van je benzine tank is wel degelijk een slecht idee.
Je pomp gaat echt niet stuk van een paar keer bijna leeg rijden.
Maar als je op LPG rijdt kun je véél langer met een kleine bodem benzine doen.

In-tank benzine pompen gebruiken de benzine voor zowel smering, en wel degelijk ook voor koeling.
Elke pomp produceert warmte, en moet deze kwijt.
Dit kan niet gedaan worden zoals bij vrijwel elke andere elektro-motor door een ventilator mee te laten draaien.
De pomp moet zijn warmte dus kwijt, en geeft dit dus simpelweg af aan de benzine.
Sommige pompen kunnen rustig 4000 toeren draaien.
Wanneer deze (tijdelijk) droog komen te staan, doordat je bijvoorbeeld met een klein beetje benzine in je tank lang en hard door de bocht gaat, dan kan de temperatuur vrij snel oplopen in de pomp.
Je benzine tank zal er echt niet van in de brand vliegen, er is immer niet de juiste verhouding damp/zuurstof in de tank, maar je pomp vind dit op lange termijn zeker niet leuk.

Fabrikanten zelf geven ook aan dat langere tijd met een bijna lege tank rijden de levensduur van de pomp kan beperken, onderstaand is van de site van Bosch;
<blockquote>
What are the most common causes of fuel pump failures?
Some of the top causes for fuel pump failure are contamination (which is caused by dirt and debris entering the system from re-fueling), overheating, and fuel pump wear over time. Frequently driving on a low fuel tank can accelerate wear on the fuel pump.
</blockquote>
Verstopte/vieze brandstoffilters zorgen ook voor versnelde slijtage. Je pomp moet harder werken om de juiste druk bij de motor te krijgen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2017 23:08 #1438142 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzinepomp en relais 207349.1 en cilinder 5
Dank voor jullie bijdrage.

Ik ben nog even teruggegaan in mijn mails en zag dat ik 7 jaar geleden het relais (en de handschakelaar) heb geinstalleerd, waarmee de benzinepomp uitgezet wordt wanneer de motor op LPG loopt. Nooit meer problemen gehad. In- en uitschakelen van LPG naar benzine gaat super soepel. Ik houd het zo.

Terug naar cilinder 5 met de waarschijnlijke defecte LPi-injector. Metingen met de AVO-meter hebben niets opgeleverd, waarschijnlijk omdat de kleuren, genoemd in het Vialle schema, niet overeenkomen met die van de bedrading in mijn 960.
Bijna alle onderdelen zijn losgenomen, aan de hand van de Volvo werkplaatsinstructie en ik moet morgen nog de centrale bout van het inlaatspruitstuk los draaien. Het lijkt mij dat ik dat van onder de auto moet gaan doen, dus de bodem beschermplaat wegnemen. Is dat een goede en de meest eenvoudige aanpak? Welke ringsleutel; 13 mm? Al dan niet verlengd?

Nu nog een vraag over de afdichtingsringetjes van zowel de LPi als de benzine-injectoren. hebben de O-ringen een speciale naam of aanduiding? Waar kan ik die kopen? Er zijn 2 kapotte harde (fiber?) ringetjes, die als laatste op de benzine-injector gedrukt zijn.

Dank voor het meedenken en mijn vriendelijke groet,
Robert.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2017 09:45 #1438145 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Hallo Robert, Om deze moer te
Hallo Robert, Om deze moer te lossen is er helaas geen eenvoudige aanpak.
Ik heb hem zelf van boven losgekregen, ik kreeg er na veel gepruts een ringratel-sleutel omheen.
Denk er aan dat de moer er niet helemaal af hoeft, een paar slagen losdraaien is voldoende, de montage beugel heeft een sleufgat.

Als je dan toch zover ben zou ik ook de carterventilatie box schoonmaken. Daar kom je normaal niet bij.
Overigens, als je het over Avo-meter hebt terwijl je een multimeter bedoelt dan moeten we ongeveer dezelfde leeftijd hebben :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2017 12:30 #1438149 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooie foto!!
Dag Piet,
Zeer gewaardeerd, veel dank en wat een timing. Ja ik ben van het bouwjaar 1941. Ik lever de strijd tussen wat het koppie wil en het lichaam kan.
Dus met een ratel-ringsleutel moet het lukken? Welke maat? Het lijkt M10 schroefdraad(?).

Aan het schoonmaken van de carterventilatie box had ik niet gedacht. Is dat de zwarte plastic rechthoekige doos links op de foto?

Fijn, ik kan weer verder.
Groet, Robert.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2017 12:33 #1438150 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik heb dat ooit met een
Ik heb dat ooit met een ultrakorte 72-tands ringratelsleutel van bovenaf gedaan. Je kunt dan een slag van vier of vijf tanden maken en bent dus eeuwen bezig.
Van onderen lijkt me logischer, met een dop en wat verlengstukken kom je er waarschijnlijk makkelijk bij. Ik verwacht dat je voor een ringsleutel opnieuw geen ruimte hebt. Uit mijn hoofd inderdaad 13, maar geen garantie daarop: dat klusje was zes jaar geleden...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC