960, bjr 1996, 360.000 Km; Gasinjector van cilinder 5 controleren of vervangen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2017 16:38 #1106759
door V700 register
960, bjr 1996, 360.000 Km; Gasinjector van cilinder 5 controleren of vervangen. is gemaakt door V700 register
Probleemstelling. Motor loopt goed op benzine, maar op LPG op 5 cilinders; cilinder nr 5 doet dan niet (onvoldoende) mee.
Bougies vernieuwd en andere bobine geplaatst; geen resultaat. Voorlopige conclusie: gasprobleem cilinder 5. <!--break-->
Nu heb ik in het verleden al eens de afdichtringetjes van de LPG-injectoren vernieuwd. Echter ben ik op een leeftijd gekomen, dat ik wel 'ns e.e.a. vergeten ben.
De vraag is of de benzine-injectierail verwijderd moet worden om de LPG injector te controleren en/of te vervangen. Indien dat zo is zal ik ook de afdichtingsringen van het losgenomen benzine-injectie systeem moeten vervangen(?).
Of sta ik op het verkeerde been? Graag nog andere relevante tips.
Dank voor uw hulp.
Vriendelijke groet, Robert.
Bougies vernieuwd en andere bobine geplaatst; geen resultaat. Voorlopige conclusie: gasprobleem cilinder 5. <!--break-->
Nu heb ik in het verleden al eens de afdichtringetjes van de LPG-injectoren vernieuwd. Echter ben ik op een leeftijd gekomen, dat ik wel 'ns e.e.a. vergeten ben.
De vraag is of de benzine-injectierail verwijderd moet worden om de LPG injector te controleren en/of te vervangen. Indien dat zo is zal ik ook de afdichtingsringen van het losgenomen benzine-injectie systeem moeten vervangen(?).
Of sta ik op het verkeerde been? Graag nog andere relevante tips.
Dank voor uw hulp.
Vriendelijke groet, Robert.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2017 23:41 #1437937
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zoveel inbouwers, zoveel LPG
Zoveel inbouwers, zoveel LPG installaties. Zelfs met twee dezelfde installaties op dezefde motor kan de ene inbower de injetoren nog anders plaatsen dan de andere. Daar valt dus op een afstand zonder foto's heel weinig over te zeggen...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2017 10:53 #1437960
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Willem, dank je wel.
Willem, dank je wel.
Ik kom er over enkele dagen met foto op terug. Maar de 6 injectoren van Vialle zijn bevestigd op het tussenstuk van/ aan het inlaatspruitstuk. Vlak bij het cilinderblok en wel aan de onderzijde.
Groet, Robert.
Ik kom er over enkele dagen met foto op terug. Maar de 6 injectoren van Vialle zijn bevestigd op het tussenstuk van/ aan het inlaatspruitstuk. Vlak bij het cilinderblok en wel aan de onderzijde.
Groet, Robert.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2017 11:06 #1437962
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Oh, daar is eigenlijk alleen
Oh, daar is eigenlijk alleen maar bij te komen als je het inlaattraject demonteert. Injectierail kan op het spruitstuk blijven zitten als ik me goed herinner, maar ik heb zo'n spruitstuk weleens gesplitst op de rubber moffen (die waren toch deels lek en heb ik toen alle zes vernieuwd).
Zeker geen klusje voor een verloren uurtje: alleen het losdraaien van de onderste bout van het inlaatspruitstuk duurde al een uur. Is niet bij te komen.
Ik ga zaterdag beginnen met demontage van de schade-960 en zal wel even wat foto's maken.
Zeker geen klusje voor een verloren uurtje: alleen het losdraaien van de onderste bout van het inlaatspruitstuk duurde al een uur. Is niet bij te komen.
Ik ga zaterdag beginnen met demontage van de schade-960 en zal wel even wat foto's maken.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2017 11:27 #1437964
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Mesman
LPG installatie van Mesman? Die bouwde op die manier de LPG injectoren in.
Mooi om te zien, want je ziet ze niet zitten. Maar als er een defect raakt ben je inderdaad wel de sjaak.
Ik zou voor de zekerheid eerst nog even het onderbreekrelais wisselen. Dat zou het probleem ook nog kunnen veroorzaken.
Piet
Mooi om te zien, want je ziet ze niet zitten. Maar als er een defect raakt ben je inderdaad wel de sjaak.
Ik zou voor de zekerheid eerst nog even het onderbreekrelais wisselen. Dat zou het probleem ook nog kunnen veroorzaken.
Piet
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2017 11:42 #1437965
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Vialle-injectoren, dus
Vialle-injectoren, dus waarschijnlijk LPi. Dat heeft Mesman niet mogen doen, die mag alleen spruitstukjes opsturen naar Vialle zelf...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2017 13:05 #1437980
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderbreek relais
Dag Piet en Willem,
Ik ben er (vrij) zeker van dat cil 5 niet meedoet. Op benzine loopt de motor prima. Op LPG, met uitgeschakelde bezinepomp, dus ook niet.
Ik weet niet zeker waar dit relais gemonteerd is. Er zit er een bovenaan tegen het schutbord(?). Die is al eens door een moderner exemplaar onder garantie vervangen.
Maar een andere vraag is, kan ik de (paarse) injector gemonteerd in de motor controleren? En wat kan er defect zijn aan zo'n injector? Het al dan niet schakelen kan ik controleren door er wisselend 12 volt op te zetten. Dan moet ik de plunjer van de injector horen bewegen.
Of kan deze vuil en dus verstopt zijn. In dat geval zou ik met perslucht en 12 volt bekrachtigen de injector(en) kunnen schoonblazen? (Vermits er een in/uitlaatklep openstaat.)
Leiding losnemen bij het centrale magneetventiel, bij de veerpoot.
Alweer bedankt voor het meedenken.
Groet van Robert.
Ik heb jaren geleden al eens de blauwe afsluitringetjes en de piepkleine zwarte van alle injectoren vernieuwd. Ik herinner mij idd dat de hele benzine inlaat unit er af moet.
Derde vraag: moet ik de 6 afdichtingsrubberrigen van de benzine-inlaat vernieuwen?
Of zelf controleren en beslissen?
Ik ben er (vrij) zeker van dat cil 5 niet meedoet. Op benzine loopt de motor prima. Op LPG, met uitgeschakelde bezinepomp, dus ook niet.
Ik weet niet zeker waar dit relais gemonteerd is. Er zit er een bovenaan tegen het schutbord(?). Die is al eens door een moderner exemplaar onder garantie vervangen.
Maar een andere vraag is, kan ik de (paarse) injector gemonteerd in de motor controleren? En wat kan er defect zijn aan zo'n injector? Het al dan niet schakelen kan ik controleren door er wisselend 12 volt op te zetten. Dan moet ik de plunjer van de injector horen bewegen.
Of kan deze vuil en dus verstopt zijn. In dat geval zou ik met perslucht en 12 volt bekrachtigen de injector(en) kunnen schoonblazen? (Vermits er een in/uitlaatklep openstaat.)
Leiding losnemen bij het centrale magneetventiel, bij de veerpoot.
Alweer bedankt voor het meedenken.
Groet van Robert.
Ik heb jaren geleden al eens de blauwe afsluitringetjes en de piepkleine zwarte van alle injectoren vernieuwd. Ik herinner mij idd dat de hele benzine inlaat unit er af moet.
Derde vraag: moet ik de 6 afdichtingsrubberrigen van de benzine-inlaat vernieuwen?
Of zelf controleren en beslissen?
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2017 15:44 #1437983
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Hallo Robert,
Hallo Robert,
Bij Vialle LPI blijft in LPG bedrijf de bezinepomp gewoon draaien maar worden de benzine injectoren uitgeschakeld door het onderbreekrelais. Dit relais wil wel eens haperen en dan krijgen een of meer cylinders zowel benzine als lpg toegediend.
Als je al het nieuwere type relais nr 207349 hebt dat in een voet steekt en dus eenvoudig uitwisselbaar is zou ik dat in ieder geval even doen voordat je het spruitstuk gaat demonteren.
Het testen van injectoren met 12Volt en dan horen klikken is inderdaad een goed plan. Ook de doormeten kan, de weerstand moet 1,8 Ohm zijn.
Piet
Bij Vialle LPI blijft in LPG bedrijf de bezinepomp gewoon draaien maar worden de benzine injectoren uitgeschakeld door het onderbreekrelais. Dit relais wil wel eens haperen en dan krijgen een of meer cylinders zowel benzine als lpg toegediend.
Als je al het nieuwere type relais nr 207349 hebt dat in een voet steekt en dus eenvoudig uitwisselbaar is zou ik dat in ieder geval even doen voordat je het spruitstuk gaat demonteren.
Het testen van injectoren met 12Volt en dan horen klikken is inderdaad een goed plan. Ook de doormeten kan, de weerstand moet 1,8 Ohm zijn.
Piet
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-06-2017 09:20 #1437988
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik heb nog even naar een los
Ik heb nog even naar een los spruitstuk gekeken: als je het splitst op de moffen, dan blijven de injectoren inderdaad in het resterende deel zitten, vlak tegen het blok. Schroef je het hele spruitstuk eraf, met moffen en gedeelte tegen het blok aan, dan zou ik de benzineinjectoren er eerst afhalen: met het hele spruitstuk meenemen heb je minder controle, moeten ze alle zes tegelijk, en beschadig je ze misschien.
Brandstofleidingen moet je sowieso afkoppelen voor deze operatie.
Brandstofleidingen moet je sowieso afkoppelen voor deze operatie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2017 23:01 #1438018
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzinepomp en relais 207349.1
Beste Piet en Willem,
Enkele opmerkingen.
- Tijdens het rijden op LPG heb ik, m.b.v. een relais, de benzinepomp, al jaren geleden uitgeschakeld. Tevens een schakelaar gemonteerd waardoor ik de pomp met de hand uit kan zetten. [De draaiende pomp warmt de benzine op, waardoor deze verdampt en stank veroorzaakt.] Ik heb hem voor deze ingreep al 2 X mogen vervangen.
- Inderdaad is er een relais 207249.1 gemonteerd, dus wisselen is een eerste logische stap. Maar als de pomp uit is geschakeld wordt er geen benzine geinjecteerd, lijkt me(?).
Enkele opmerkingen.
- Tijdens het rijden op LPG heb ik, m.b.v. een relais, de benzinepomp, al jaren geleden uitgeschakeld. Tevens een schakelaar gemonteerd waardoor ik de pomp met de hand uit kan zetten. [De draaiende pomp warmt de benzine op, waardoor deze verdampt en stank veroorzaakt.] Ik heb hem voor deze ingreep al 2 X mogen vervangen.
- Inderdaad is er een relais 207249.1 gemonteerd, dus wisselen is een eerste logische stap. Maar als de pomp uit is geschakeld wordt er geen benzine geinjecteerd, lijkt me(?).
Moderators: Jerry Stam