940 LPI Vialle Schakelt laat over
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2021 14:55 #1466341
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weet je dat zeker?
Om G3 op het kenteken te krijgen, heb ik ook de een G3 computer moeten laten monteren. Inderdaad had ik vanaf toen een knipperend groen ledje totdat de motor op benzine overschakelt. Alleen, voor die tijd startte de motor ook altijd al op benzine, maar dat kon je niet zien aan het ledje.
Hoe ik dat weet? Voordat ik deze 940 jaren geleden kreeg, was ik niet gewend om af en toe benzine te tanken, omdat ik mijn Lada's en 360 voordien nooit op benzine overschakelde. Na een paar weken wilde mijn "nieuwe" 940 dus niet meer starten. Naar de dealer gesleept, die heeft toen voor 220 gulden de boel weer aan het draaien gekregen. Dat waren 20 hele dure liters benzine en een lulverhaal erbij over onderzoekskosten en ontluchten van het benzinesysteem....
Rob
Hoe ik dat weet? Voordat ik deze 940 jaren geleden kreeg, was ik niet gewend om af en toe benzine te tanken, omdat ik mijn Lada's en 360 voordien nooit op benzine overschakelde. Na een paar weken wilde mijn "nieuwe" 940 dus niet meer starten. Naar de dealer gesleept, die heeft toen voor 220 gulden de boel weer aan het draaien gekregen. Dat waren 20 hele dure liters benzine en een lulverhaal erbij over onderzoekskosten en ontluchten van het benzinesysteem....
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2021 00:36 #1466346
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tenzij je alleen op LPG rijdt
Dag Rob,
Je kunt starten op benzine als je wilt (rood LEDje) en meteen om de hoek omschakelen op LPG door de knop in te drukken (groen LEDje) maar ik start altijd gewoon op LPG en dat gaat eigenlijk prima, ook met lagere temperaturen. Of ie in de opwarmfase en op LPG staand ook nog benzine gebruikt kan ik je nog niet vertellen maar ik zal hem eens op benzine zettten als ik er mee rij en dan kan ik aan de meter wel zien of ie iets verbruikt heeft of hem even op LPG starten en aan de benzine injectoren voelen, als ze klikken heb je gelijk en moet ik mijn tank gedrag aanpassen.
Bas
Je kunt starten op benzine als je wilt (rood LEDje) en meteen om de hoek omschakelen op LPG door de knop in te drukken (groen LEDje) maar ik start altijd gewoon op LPG en dat gaat eigenlijk prima, ook met lagere temperaturen. Of ie in de opwarmfase en op LPG staand ook nog benzine gebruikt kan ik je nog niet vertellen maar ik zal hem eens op benzine zettten als ik er mee rij en dan kan ik aan de meter wel zien of ie iets verbruikt heeft of hem even op LPG starten en aan de benzine injectoren voelen, als ze klikken heb je gelijk en moet ik mijn tank gedrag aanpassen.
Bas
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2021 10:29 #1466348
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic G2 - G3
Voor zover ik weet, start ook de oude G2 computer altijd op benzine en schakelt na verloop van tijd automatisch over op LPG. Je kunt dit alleen niet zien aan het ledje, want in de G2 uitvoering knippert die nooit. Dus dat jij geen knipperend groen ledje ziet, wil niet zeggen dat de motor tóch niet op benzine start en even draait.
Om nou te voorkomen dat je straks net als ik, niet meer te kunt starten, raad ik je aan de benzinemeter in de gaten te houden!
Bij een G3 computer kun je de benzinevoorraad zien door de sleutel op contact te zetten. Pas bij starten springt de meter naar de LPG stand. Of dat bij de G2 computer ook zo is, weet ik niet.
Om nou te voorkomen dat je straks net als ik, niet meer te kunt starten, raad ik je aan de benzinemeter in de gaten te houden!
Bij een G3 computer kun je de benzinevoorraad zien door de sleutel op contact te zetten. Pas bij starten springt de meter naar de LPG stand. Of dat bij de G2 computer ook zo is, weet ik niet.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
15-04-2021 14:50 #1466349
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Beter is om even
Beter is om even direct na koude start een stekker van een benzine injector los te nemen. Dat gaat heel makkelijk.
Dan gaat ie geheid op 3 cilinders lopen.
Dan weet je het zeker.
Een LPI start altijd op benzine.
Dan gaat ie geheid op 3 cilinders lopen.
Dan weet je het zeker.
Een LPI start altijd op benzine.
- J. Verstegen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2022 10:56 #1470373
door J. Verstegen
Beantwoord door J. Verstegen in topic Eigenaardige aansluiting lambda kabel
Ik sluit maar aan bij dit oude onderwerp omdat ook mijn 940 laat overschakeld naar LPG. Duurt soms wel 3 a 4 km. De lambda sonde is vervangen en daarna was het even beter maar het werd snel weer slechter. In mijn zoektocht naar de oorzaak wou ik de verbinding lambda kabel/ lpi computer controleren. Die zit nu geklemd en ga ik solderen. Maar daar vlakbij zit ook een verbinding bij de lambda stekker. Daar kwam ik een rare kabel in kabel verbinding tegen.( Er zat een krimpkous overheen die ik losgesneden heb.) een dunne groene draad zit in een dikkere groene draad. Zie de foto’s.
Is dit orgineel zo?
Is dit orgineel zo?
- J. Verstegen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2022 11:02 #1470374
door J. Verstegen
Beantwoord door J. Verstegen in topic Fotos
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2022 12:12 #1470377
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Plaatjes is en blijft even
Plaatjes is en blijft even behelpen hier op de site.
Maar als je methode uit onderstaande link volgt, moet het lukken.
volvo700vereniging.nl/website/hoe-plaatjes-toevoegen
Laat overschakelen kan ook de thermostaat zijn die open blijft staan.
Duurt dan langer voor de gewenste temperatuur voor omschakelen bereikt is.
Maar als je methode uit onderstaande link volgt, moet het lukken.
volvo700vereniging.nl/website/hoe-plaatjes-toevoegen
Laat overschakelen kan ook de thermostaat zijn die open blijft staan.
Duurt dan langer voor de gewenste temperatuur voor omschakelen bereikt is.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2022 16:01 #1470380
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schakelt hij laat over, of
Schakelt hij laat over, of schakelt het LPG systeem pas na een paar km in en blijft tot die tijd volledig uitgeschakeld?
Met andere woorden; knippert of brandt het ledje direct als je start?
Met andere woorden; knippert of brandt het ledje direct als je start?
- J. Verstegen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2022 16:14 #1470381
door J. Verstegen
Beantwoord door J. Verstegen in topic Lampje knippert meteen.
Lampje knippert meteen na het starten. Na 4 of 5 minuten /kilometer gaat hij continu branden. Soms sneller. Zomer en winter. Als de wagen heel kort heeft stilgestaan met warme motor en ik start, knippert het lampje even en na een paar honderd meter gaat het continu branden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2022 11:40 #1470400
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overschakelen
Samenvatting uit de documentatie van Vialle:
Koude motor (langer dan 3 uur stilstand): overschakeltijd alleen afhankelijk van omgevingstemperatuur en lambdasignaal. Bij 20 graden duurt het bijvoorbeeld één minuut na het zien van lambda signaal, bij 0 graden 2 minuten.
Warme motor (korter dan 30 minuten stilstand): vast ingeprogrammeerde overschakeltijd, meestal 5 seconden. Lamda signaal niet van invloed.
Gedeeltelijk warme motor: variabel tussen 5 seconden en koude starttijd, beïnvloed door lambdasignaal, lengte vorige rit, stilstandtijd, belasting, buitentemperatuur.
De motortemperatuur (koelwater) wordt in sommige gevallen ook meegenomen, maar niet bij een 940.
Pas als er 5x lambdasignaalwisseling zijn gezien begint de overschakelcyclus. Als er helemaal geen lambasignaal wordt waargenomen, wordt na 3 tot 5 minuten overgeschakeld.
De LPi-computer lijkt in jouw geval geen lambdasignaal waar te nemen. De nieuwe lambdasonde kan natuurlijk ook weer defect zijn of van een inferieur merk (alleen origineel Bosch schijnt goed te werken). Meet ook de verbinding tussen lambdasonde en pin no 4 op de connector van de LPI-computer (paarswitte draad) eens door.
De buitenluchttemperatuur wordt in de LPi-computer gemeten. Die sensor kan ook defect zijn. Het simpelste zou zijn om de LPi computer even uit te wisselen van je wel goed werkende Volvo.
Koude motor (langer dan 3 uur stilstand): overschakeltijd alleen afhankelijk van omgevingstemperatuur en lambdasignaal. Bij 20 graden duurt het bijvoorbeeld één minuut na het zien van lambda signaal, bij 0 graden 2 minuten.
Warme motor (korter dan 30 minuten stilstand): vast ingeprogrammeerde overschakeltijd, meestal 5 seconden. Lamda signaal niet van invloed.
Gedeeltelijk warme motor: variabel tussen 5 seconden en koude starttijd, beïnvloed door lambdasignaal, lengte vorige rit, stilstandtijd, belasting, buitentemperatuur.
De motortemperatuur (koelwater) wordt in sommige gevallen ook meegenomen, maar niet bij een 940.
Pas als er 5x lambdasignaalwisseling zijn gezien begint de overschakelcyclus. Als er helemaal geen lambasignaal wordt waargenomen, wordt na 3 tot 5 minuten overgeschakeld.
De LPi-computer lijkt in jouw geval geen lambdasignaal waar te nemen. De nieuwe lambdasonde kan natuurlijk ook weer defect zijn of van een inferieur merk (alleen origineel Bosch schijnt goed te werken). Meet ook de verbinding tussen lambdasonde en pin no 4 op de connector van de LPI-computer (paarswitte draad) eens door.
De buitenluchttemperatuur wordt in de LPi-computer gemeten. Die sensor kan ook defect zijn. Het simpelste zou zijn om de LPi computer even uit te wisselen van je wel goed werkende Volvo.
Moderators: Jerry Stam