940 LPI Vialle Schakelt laat over
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2021 16:30 #1464914
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omschakelen
Een LPi systeem van de generatie die in onze Volvo's zit, kijkt voor zover mij bekend niet naar de temperatuur van het koelwater. Alleen de temperatuur van de buitenlucht wordt meegenomen voor het omschakelmoment, samen met het lambda signaal en hoe lang geleden de motor heeft gedraaid / belasting.
Ik had vooral een lange overschakeltijd bij halfwarme motor (meerdere minuten). Sinds ik de lambdasensor heb vervangen, is de omschakeltijd bij halfwarme motor stukken korter (minder dan een minuut).
Na een koude start bij buitenluchttemperaturen tussen -20 en 0 graden duurt omschakelen 4 minuten, tussen 0 en 20 graden 2 minuten, tussen 20 en 40 graden 1 minuut en boven 40 graden nog maar tien seconden. Aan deze standaard omschakeltijden bij koude start heeft de nieuwe lambdasensor bij mij niets veranderd.
Als er helemaal geen lambda signaal wordt waargenomen, dan wordt bij koude en warme motor na 3 tot 5 minuten toch overgeschakeld. Blijkbaar is de LPi computer kieskeuriger wat betreft het lambda signaal dan de Volvo ecu, want die gaf in mijn geval nog geen lamdastoring aan, maar wel een langere omschakeltijd.
Bij zo laat overschakelen denk ik in eerste instantie aan een slecht of ontbrekend lambdasignaal of aan een defecte temperatuursensor in de LPi computer zelf.
Meer info en schema:
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...ialle_LPI_cursus.pdf
www.suzukituning.com/General/VialleLPi/V...ual.htm#_Toc26108890
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...0940%20met%20LPT.jpg
O ja, er wordt pas omgeschakeld als de motor meer dan 1500 tpm draait en dan liefst nog bij gas loslaten.
Rob
Ik had vooral een lange overschakeltijd bij halfwarme motor (meerdere minuten). Sinds ik de lambdasensor heb vervangen, is de omschakeltijd bij halfwarme motor stukken korter (minder dan een minuut).
Na een koude start bij buitenluchttemperaturen tussen -20 en 0 graden duurt omschakelen 4 minuten, tussen 0 en 20 graden 2 minuten, tussen 20 en 40 graden 1 minuut en boven 40 graden nog maar tien seconden. Aan deze standaard omschakeltijden bij koude start heeft de nieuwe lambdasensor bij mij niets veranderd.
Als er helemaal geen lambda signaal wordt waargenomen, dan wordt bij koude en warme motor na 3 tot 5 minuten toch overgeschakeld. Blijkbaar is de LPi computer kieskeuriger wat betreft het lambda signaal dan de Volvo ecu, want die gaf in mijn geval nog geen lamdastoring aan, maar wel een langere omschakeltijd.
Bij zo laat overschakelen denk ik in eerste instantie aan een slecht of ontbrekend lambdasignaal of aan een defecte temperatuursensor in de LPi computer zelf.
Meer info en schema:
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...ialle_LPI_cursus.pdf
www.suzukituning.com/General/VialleLPi/V...ual.htm#_Toc26108890
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...0940%20met%20LPT.jpg
O ja, er wordt pas omgeschakeld als de motor meer dan 1500 tpm draait en dan liefst nog bij gas loslaten.
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2021 18:16 #1464917
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Lijkt mij idd dat ie geen
Lijkt mij idd dat ie geen lambda signaal krijgt.
Kijk ff of er niet iets met soldeerverbinding van vialle kabel aan lambdakabel is.
Als ie verbroken is dan is het logisch dat ie laat overschakeld.
Vialle kijkt idd 0,0 naar koelwater temperatuur.
Enige temp sensor is zn eigen sensor in de vialle computer.
Die wordt gebruikt wanneer motor nog warm is dit gedetecteerd wordt door computer om nog sneller over te gaan op lpg.
Kijk ff of er niet iets met soldeerverbinding van vialle kabel aan lambdakabel is.
Als ie verbroken is dan is het logisch dat ie laat overschakeld.
Vialle kijkt idd 0,0 naar koelwater temperatuur.
Enige temp sensor is zn eigen sensor in de vialle computer.
Die wordt gebruikt wanneer motor nog warm is dit gedetecteerd wordt door computer om nog sneller over te gaan op lpg.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2021 22:00 #1464924
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Voor dit soort problemen is
Voor dit soort problemen is de Vialle diagnose tool erg handig.
De software is op internet te vinden, alleen het kabeltje van de LPI computer naar de windows computer moet je kopen (of bij mij lenen).
Zie hier: volvo700vereniging.nl/node/33105
Dit is ook een aardig draadje: volvo700vereniging.nl/lpg/stotteren-onde...erwarme-motor-op-lpg
De software is op internet te vinden, alleen het kabeltje van de LPI computer naar de windows computer moet je kopen (of bij mij lenen).
Zie hier: volvo700vereniging.nl/node/33105
Dit is ook een aardig draadje: volvo700vereniging.nl/lpg/stotteren-onde...erwarme-motor-op-lpg
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2021 09:01 #1464931
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Helemaal mee eens Piet,
Helemaal mee eens Piet,
Gebruik ik zelf ook om eea te testen maar niet iedereen heeft die.
Zijn overigens voor paar 10jes te verkrijgen op internet.
Hier zie je meteen of je een lambda signaal binnen krijgt.
Meteen overige zaken als lpg druk etc, die sensor wil ook nog wel eens de geest geven.
Zie je ook meteen de afwijking in je toerenteller maar dat is hier niet van belang.
Grtz
Gebruik ik zelf ook om eea te testen maar niet iedereen heeft die.
Zijn overigens voor paar 10jes te verkrijgen op internet.
Hier zie je meteen of je een lambda signaal binnen krijgt.
Meteen overige zaken als lpg druk etc, die sensor wil ook nog wel eens de geest geven.
Zie je ook meteen de afwijking in je toerenteller maar dat is hier niet van belang.
Grtz
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-01-2021 18:08 #1465068
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lpi computer
Ik heb dit ook gehad, en toen bleek het aan de LPI computer te liggen. Ergens is daar iets wat gevoelig wordt voor kou. Ik had toen uiteindelijk in de winter dat ie helemaal niet meer omschakelde. Andere computer erin en geen last meer. Wellicht is dat het? Ik las dat je 2 identieke Vialle installaties hebt. Omruilen van computer zou ik zeker even proberen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-01-2021 19:12 #1465070
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Idem hier als Tequilazoepert.
Idem hier als Tequilazoepert.
Bij mij ging de LPI installatie helemaal niet aan (pomp draait niet, ledje blijft uit). Pas op t moment dat de LPE (computer) warm genoeg was, sloeg hij aan, en schakelde dan ook direct over op LPG.
LPE gewisseld, probleem over.
Heb nu hetzelfde probleem overigens, maar dan bij de brandstofmeter, die blijft de eerste paar km op 0 staan.
Er zitten wat elementen in de LPE die niet tegen kou kunnen..
Bij mij ging de LPI installatie helemaal niet aan (pomp draait niet, ledje blijft uit). Pas op t moment dat de LPE (computer) warm genoeg was, sloeg hij aan, en schakelde dan ook direct over op LPG.
LPE gewisseld, probleem over.
Heb nu hetzelfde probleem overigens, maar dan bij de brandstofmeter, die blijft de eerste paar km op 0 staan.
Er zitten wat elementen in de LPE die niet tegen kou kunnen..
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-01-2021 20:51 #1465077
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo Bouer
Hallo Bouer
Je schreef: "Heb nu hetzelfde probleem overigens, maar dan bij de brandstofmeter, die blijft de eerste paar km op 0 staan."
Oei, dat heb ik ook gehad, maar dan met m'n reserve tellerunit. Ik heb 'm naar <a href=http://www.ets1.nl target="_blank">ETS gestuurd. Een andere aanschaffen heeft alleen zin als je een van de twee als reserve wilt gebruiken, want kuren krijgen ze inmiddels zo goed als allemaal.
groetjes
Mathy
Je schreef: "Heb nu hetzelfde probleem overigens, maar dan bij de brandstofmeter, die blijft de eerste paar km op 0 staan."
Oei, dat heb ik ook gehad, maar dan met m'n reserve tellerunit. Ik heb 'm naar <a href=http://www.ets1.nl target="_blank">ETS gestuurd. Een andere aanschaffen heeft alleen zin als je een van de twee als reserve wilt gebruiken, want kuren krijgen ze inmiddels zo goed als allemaal.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-01-2021 22:26 #1465082
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probleem zit m in de LPE,
Probleem zit m in de LPE, want voor het starten heeft hij wel correct het benzine niveau aan. Treedt alleen op bij temperaturen onder de 5 graden ongeveer.
Het is voor mij niet zo'n groot probleem, dus ik laat het lekker zo.
Maar misschien heeft Rodericks probleem een soortgelijke oorzaak. Ik heb destijds de lpe eens mee naar binnen genomen, de volgende ochtend monteren en gelijk starten: geen probleem met LPG.
Het is voor mij niet zo'n groot probleem, dus ik laat het lekker zo.
Maar misschien heeft Rodericks probleem een soortgelijke oorzaak. Ik heb destijds de lpe eens mee naar binnen genomen, de volgende ochtend monteren en gelijk starten: geen probleem met LPG.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2021 10:12 #1465094
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Multistekker
Bekijk ook de multistekker op de LPi computer eens. En inderdaad zit er een temperatuuropnemer (PTC?) in de LPi computer die de buitenluchttemperatuur meet, maar verder geen temperatuurgevoelige onderdelen, voor zover ik weet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2021 12:08 #1466338
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oude LPI computer zoeken
is ook een oplossing, die start niet meer op benzine en loopt direct op gas. Dit is de voorloper van de G3 versie die voorschreef dat je eerst op benzine moest starten en dan bij de juiste temperatuur pas mocht overschakelen op lpg. De mijne loopt dus altijd op LPG en start daar ook mee, en bij overschakelen alleen op benzine. ik hou op mijn dagteller de km stand bij en ga tanken bij 340 km zodat ik zeker weet dat de LPG pomp niet droogloopt. De benzine stand is dus alleen voor 'noodgevallen" als er geen pompen op de route zijn. Misschien helpt dit.....bij mijn 98 940 LPI LPT werkt het prima. Ik had deze computer nog liggen uit een sloper en omdat beide Vialle vertegenwoordigers bij mij in de Eindhoven omgeving TOTAAL niet geinteresseerd waren om me te helpen heb ik dit gewoon geprobeerd en het werkt prima, ook bij koude temperaturen. Ik heb op de kast gekeken voor een identificatienummer maar kan niets vinden dus het is gewoon proberen. Bij het overschrijven van LPI naar LPI G3 werden deze kasten ingenomen en kreeg je ze niet terug ookal moest je het volle pond voor de nieuwe betalen dus er heeft iemand goed geld verdient.....
Moderators: Jerry Stam