940 LPI Vialle Schakelt laat over
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2015 21:19 #1103514
door V700 register
940 LPI Vialle Schakelt laat over is gemaakt door V700 register
Hallo Allen,
Ik heb een vraag. Ik heb 2 940's Limited Editions van 1998. Allebei identieke auto's met allebei dezelfde Vialle LPI installatie erin.
De ene Volvo doet het gewoon goed schakelt ook als hij koud is goed over (als hij warm is sneller) maar de andere (warm of koud maakt niet uit) schakelt echt heel laat over. Kan soms wel 5 a 10 minuten duren.
Extra gas geven etc heeft geen zin.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Beetje zonde om zo vaak benzine te moeten tanken.
Ik hoor het graag.
Met vriendelijke groeten,
Roderick Plevier.
Ik heb een vraag. Ik heb 2 940's Limited Editions van 1998. Allebei identieke auto's met allebei dezelfde Vialle LPI installatie erin.
De ene Volvo doet het gewoon goed schakelt ook als hij koud is goed over (als hij warm is sneller) maar de andere (warm of koud maakt niet uit) schakelt echt heel laat over. Kan soms wel 5 a 10 minuten duren.
Extra gas geven etc heeft geen zin.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Beetje zonde om zo vaak benzine te moeten tanken.
Ik hoor het graag.
Roderick Plevier.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-03-2015 21:27 #1416857
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic LPI
Ik weet niet of het voor Vialle ook geldt, zelf heb ik een Prins LPG systeem en daar kan de gasboer (via laptop) instellen bij welke koelwatertemp. hij van benzine op gas overschakelt. Bij mij is dit omschakelmoment momenteel bij 45 graden, dat is met vorst na hooguit 1.5 km rijden en in de zomer al na een paar honderd meter rijden.
Wellicht werkt dit bij een Vialle systeem ook zo en zou je dit eens kunnen (laten) checken en anders de koelwatertemp. sensor testen of deze de juiste waardes doorgeeft want als deze achterblijft kan het wel een tijd duren voordat de lpg installatie het sein krijgt dat de juiste koelwatertemp. bereikt is en dat er overgeschakeld kan worden van benzine naar lpg.
Wellicht werkt dit bij een Vialle systeem ook zo en zou je dit eens kunnen (laten) checken en anders de koelwatertemp. sensor testen of deze de juiste waardes doorgeeft want als deze achterblijft kan het wel een tijd duren voordat de lpg installatie het sein krijgt dat de juiste koelwatertemp. bereikt is en dat er overgeschakeld kan worden van benzine naar lpg.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2015 21:33 #1416859
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPi
LPi kijkt geloof ik of de lambdaregeling closed loop werkt. Na starten is het open loop en op een gegeven moment gaat de ECU (op benzine) in closed loop werken obv het lambdasignaal. Misschien is de lambda niet helemaal lekker? Voor zover ik weet ontvangt de LPG computer bij Vialle LPi geen koelwatertemperatuursignaal. Wel het lambdasignaal.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2015 21:36 #1416860
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt, maar.
Hallo Kogelman,
Bedankt voor je reactie maar hij schakelt ook zo traag over als je al een hele poos gereden hebt. Dan zou de temperatuurmeter toch al moeten zien dat hij op temperatuur is? Hij zou dan 90 graden moeten zijn. Zeg dat je hem 3 minuten stil zet 80 graden. Maar dan nog schakelt hij zo traag over. Snelste wat ik ooit heb gehad is na 4 minuten rijden.
Mocht ik ernaast zitten hoor ik het graag.
Roderick Plevier.
Bedankt voor je reactie maar hij schakelt ook zo traag over als je al een hele poos gereden hebt. Dan zou de temperatuurmeter toch al moeten zien dat hij op temperatuur is? Hij zou dan 90 graden moeten zijn. Zeg dat je hem 3 minuten stil zet 80 graden. Maar dan nog schakelt hij zo traag over. Snelste wat ik ooit heb gehad is na 4 minuten rijden.
Mocht ik ernaast zitten hoor ik het graag.
Roderick Plevier.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2015 02:17 #1416868
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Wat henk zegt Is correct. Als
Wat henk zegt Is correct. Als je geen signaal van je lambdasonde krijgt dan schakeld de vialle lpi pas over na diverse minuten.
Volg je lambdasonde kabel Ff. Er moet ern punt komen waar er een kabeltje Bij gesoldeerd Is komen (bij mij bij stekkeraansluiting (vlak bij stroomverdeler ontsteking))
Kan best zijn dat ie los zit. Of elders een breuk Is
Meten Is weten.
Vialle doet niets qua mengsel met dit signaal, alleen controleren wanneer lambdasonde actief wordt.
Wanneer je het in orde hebt kan je ook nog een ander type bosch sonde erin zetten zodat ie nog sneller om gaat op lpg. STandaard is 12w, dan met 18 heater is ie sneller actief. Weet Ff niet welke maar kijk ik Ff na voor je. Lambdasonde Is verder hetzelfde, behalve de heater en extra massakabel wat nooit verkeerd Is om een correct signaal te verkrijgen.
Ff nagekeken. De sonde Is een bosch LS-03 (dus niet de LS-02 die je normaal voorgeschoteld krijgt). Is ook nog stukje goedkoper dan de ls-02. Je moet alleen stekker van je oude sonde via meegeleverde verbindingsstekker aan elkaar maken (of solderen).
Dan gaat ie in 2/3 a 3/4 van de tijd al om naar lpg.
Met installaties die koelwatermeting doen mbt omschakelen werkt dit natuurlijk niet, alleen heb je zelfde sonde goedkoper met betere massa.
Succes ermee...
Grtz, Daniel
Volg je lambdasonde kabel Ff. Er moet ern punt komen waar er een kabeltje Bij gesoldeerd Is komen (bij mij bij stekkeraansluiting (vlak bij stroomverdeler ontsteking))
Kan best zijn dat ie los zit. Of elders een breuk Is
Meten Is weten.
Vialle doet niets qua mengsel met dit signaal, alleen controleren wanneer lambdasonde actief wordt.
Wanneer je het in orde hebt kan je ook nog een ander type bosch sonde erin zetten zodat ie nog sneller om gaat op lpg. STandaard is 12w, dan met 18 heater is ie sneller actief. Weet Ff niet welke maar kijk ik Ff na voor je. Lambdasonde Is verder hetzelfde, behalve de heater en extra massakabel wat nooit verkeerd Is om een correct signaal te verkrijgen.
Ff nagekeken. De sonde Is een bosch LS-03 (dus niet de LS-02 die je normaal voorgeschoteld krijgt). Is ook nog stukje goedkoper dan de ls-02. Je moet alleen stekker van je oude sonde via meegeleverde verbindingsstekker aan elkaar maken (of solderen).
Dan gaat ie in 2/3 a 3/4 van de tijd al om naar lpg.
Met installaties die koelwatermeting doen mbt omschakelen werkt dit natuurlijk niet, alleen heb je zelfde sonde goedkoper met betere massa.
Succes ermee...
Grtz, Daniel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2015 15:15 #1416883
door V700 register
Zou eerst de zaak maar eens resetten, de - van de accu 10 minuten los weer aansluiten.
Eerst een paar KM op benzine, dan naar LPG. Kijken hoe snel hij
overschakelt.
Groet Mart, lidnr.: 950.
Beantwoord door V700 register in topic LPG Reset.
Zou eerst de zaak maar eens resetten, de - van de accu 10 minuten los weer aansluiten.
Eerst een paar KM op benzine, dan naar LPG. Kijken hoe snel hij
overschakelt.
Groet Mart, lidnr.: 950.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2015 19:09 #1416894
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Laatste poging
Ik heb geprobeerd een stuk tekst uit een Vialle publicatie te posten, maar dat lukt dus niet. Waar het op neer komt, is dat er verschillende factoren zijn die de overschakeltijd beinvloeden, oa het lambda signaal. Zolang de LPi-ECU geen vijf lambda regelloops ziet, schakelt die niet over. Uiteindelijk schakelt die dan na 3 tot 5 minuten over, ook zonder dit signaal. Het lambda signaal wordt rechtsreeks van de sonde afgetakt en op pin 4 van de multiconnector van de LPi-computer gezet. Dus zou ik zeggen, meet de kabel tussen sonde en connector door, of trek parallel een extra kabel en kijk of dat verschil maakt.
Rob
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-03-2015 21:30 #1416920
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt!
Bedankt allemaal, ik ga volgende week kijken of ik het voor elkaar krijg houd jullie op de hoogte.
Roderick Plevier.
Roderick Plevier.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2021 15:22 #1464912
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPi schakelt laat over
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn 940. Moet bijna 15 km rijden voor hij omschakelt.
Heeft iemand inmiddels een oplossing? Een elektrisch schema zou me ook helpen om de fout te vinden.
Heeft iemand inmiddels een oplossing? Een elektrisch schema zou me ook helpen om de fout te vinden.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2021 15:52 #1464913
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Doet je thermostaat het nog?
Doet je thermostaat het nog?
Als deze defect gaat in de "open" stand, kan het een hele tijd duren voor de koelvloeistof op temperatuur komt.
Laat je niet misleiden door wat de temperatuurmeter op het dashboard zegt.
Hier op het forum staat er genoeg over geschreven, maar waar het op neer komt is dat het ding op zijn zachtst gezegd niet heel waardevol is om de temperatuur aan te duiden.
Als deze defect gaat in de "open" stand, kan het een hele tijd duren voor de koelvloeistof op temperatuur komt.
Laat je niet misleiden door wat de temperatuurmeter op het dashboard zegt.
Hier op het forum staat er genoeg over geschreven, maar waar het op neer komt is dat het ding op zijn zachtst gezegd niet heel waardevol is om de temperatuur aan te duiden.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Moderators: Jerry Stam