spanningsdip

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2012 21:45 #1094234 door Chris Boessenkool
spanningsdip is gemaakt door Chris Boessenkool
Hoi,
Zouden jullie ff mee kunnen denken met me? Snap er namelijk weinig meer van, je kunt mij in de kerstboom schieten ondertussen...
Een paar weken terug heb ik zelf een andere gasinstallatie ingebouwd. De installatie draait bijna goed, het enige waar ik nog last van heb is een willekeurig hikje. In de lpg software zit een opnamefunctie zodat je precies kunt terugzoeken naar het moment dat er een hikje is geweest. Daarbij kwam ik erachter dat het hikje samenvalt met een dip in de spanning. Gek genoeg doet de dip zich niet voor als ik op benzine rijd, de recorder kun je namelijk ook laten draaien als je op benzine rijd.
Eerste wat ik gedaan heb is aansluitingen controleren. Plus en min van de gasecu zitten direct op de accupolen geschroefd, 12v via contact zit op draad van contactslot, netjes gesoldeerd. Als bijlage heb ik een print screen van de recorder erbij gedaan.
Hebben jullie suggesties?
Groeten, Chris,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2012 21:48 #1366678 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 12v contact plus halen we
12v contact plus halen we bij landi renzo  bij de injectoren weg , die plus gebruiken we..

gr jg

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2012 21:56 #1366679 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic al geprobeerd
Die logica had ik ook om het zo aan te sluiten, heeft het draadje dus ook al aan vast gezeten. De plus voor de benzineinjectoren loopt namelijk vanaf de injectorweerstanden (bij de accu) door de kabelboom richting de injectoren, is een blauwe draad.
Andere plek was de + van de bobine.
Maakte allebei geen verschil...
Gr. Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2012 22:46 #1366681 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hmm en als je gaat rijden
hmm en als je gaat rijden met een voltmeter?

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-08-2012 23:20 #1366682 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Hoe vaak komt die dip voor in de tijd?
En de dip komt continu voor als je op Lpg rijdt?
Of fluctueerd de frequentie?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2012 07:57 #1366690 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe
Hoe ver zakt de spanning, en komt een keer per rit voor of vaker? Is het moment dat de dip komt te voorspellen of is het volstrekt willekeurig? Hoe merk je de dip tijdens het rijden?

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2012 08:26 #1366693 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic willekeurig
De dip komt willekeurig voor en kan zelfs ook een paar minuten wegblijven. Je merkt het tijdens het rijden omdat de auto dan korststondig inhoud, "hikt". Stationair, onder belasting, volgas, etc, maakt geen fluit uit. De dip doet zich alleen voor bij rijden op LPG, op benzine dan is de spanning stabiel.
Spanning zakt volgens de grafiek tot zo'n 10 a 11 volt. Rijden met een spanningsmeter is een goede tip, dan kan ik controleren of de LPG computer wel juist registreert.
Het eerste waar ik aan dacht was dat er ergens een slechte verbinding zat, is dus niet het geval. Tenminste, ik vind m in ieder geval niet.
Groeten, Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2012 08:52 #1366697 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toevallig
Kan het niet zijn dat ergens grote stromen worden getrokken (net geen kortsluiting) die de spanning naar beneden trekken?

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2012 09:28 #1366700 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic gaatje krimpkous

henk 940LPT schreef : Kan het niet zijn dat ergens grote stromen worden getrokken (net geen kortsluiting) die de spanning naar beneden trekken?

Verschil tussen gasbedrijf en benzinebedrijf is het inschakelen van de gasinjectoren en het onderbreken van de benzineinjectoren. Zal van t weekend de bekabeling daar even controleren, alle verbindingen daar zijn gesoldeerd en geisoleerd met krimpkous. Zou natuurlijk kunnen dat er ergens een scherp soldeerrandje door de krimpkous prikt.
De verbindingen naar de gasinjectoren zijn bij levering al voorzien van een superseal stekkertje.
Groet, Chris

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2012 11:11 #1375024 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic verder
Heb verder gezocht, de dip in de spanning wordt alleen weergegeven door de LPG computer (op het scherm vd laptop). Als ik meet welke spanning erin gaat, op de plus en de min van de lpg computer, dan meet ik die spanningsdippen niet. De bekabeling heb ik allemaal uitelkaar geplozen en nagelopen. Daar kan ik niets vreemds aan ontdekken.
Nu zit ik te denken aan het volgende: KME heeft begin november een nieuwe soft- en firmware release gedaan. In de nieuwe release zit tegenwoordig de keuze om bij Hana injectoren voor 1,9Ohm en 1,3Ohm injectoren te kiezen. Voorheen was de omschrijving in het keuzeveld alleen "Hana". De Hana injectoren die ik heb zijn 1,3Ohm, voor de zekerheid nog even nagemeten. Deze 1,3Ohm injectoren zijn pas sinds een half jaartje op de markt. Ik heb daarvoor gekozen omdat deze sneller zijn.
Stel nu, voor release was de standaard 1,9Ohm en ik heb rondgereden met die instelling terwijl er 1,3Ohm injectoren aanhangen. Kan dit schade opgeleverd hebben aan de LPG computer en zo de spanningsdippen verklaren? Kan ik dat op een of andere manier doormeten?
groeten, Chris

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC