Stotterende motor op Gas, foute injector gevonden...Opgelost !!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 11:27 #1213170 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lambda sonde

Hoi Franck,
Nog één keer slikken en je lambda sensor vervangen door eentje van origineel Volvo?
Als je sensor niet meer goed meet, dan kun je blijven resetten maar zal de ecu steeds weer na een paar kilometer in de war raken.
Veel van je symptomen komen mij bekend voor en een nieuwe, originele lambda sensor was de oplossing.
Ik ben er inmiddels uit dat lpg-motoren hier erg gevoelig voor zijn... Succes,
Joost 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 12:30 #1213177 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schema
<a href="/node/872">Hier</a> staat het schema. Tip: Maak er een favoriet van, dan kun je zelf meteen checken of je een bewering logisch vindt of niet :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 13:56 #1213183 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog een vermoeden
Twee onafhankelijk van elkaar regelende systemen op hetzelfde lamda-signaal. Ik weet het niet hoor, maar de uitkomst lijkt mij niet helemaal voorspelbaar meer. Wat ik wel weet, is dat de LPE het lambda-signaal gebruikt (naast buitenluchttemperatuur en wat historische motor gegevens zoals hoe lang geleden heeft die voor het laatst gedraaid en hoe lang) om te bepalen wanneer er van benzine naar gas geschakeld moet worden. Zou die draad van lambda-sonde naar LPE niet alleen daarvoor gebruikt worden? Eén van de redenen die Vialle opgeeft om altijd op gas te starten is het feit dat de benzineregeling bij een koude motor meer brandstof inspuit (mengselverrijking). Gas slaat niet neer op koude wanden, dus op LPG is dat niet nodig. Als de motor meteen op gas zou starten, dan zou die volgens Vialle door de mengselverrijking een veel te rijk mengsel. Als een LPE computer inderdaad zo leep zou zijn om aan de hand van een lambda-signaal ook lekker mee te kunnen regelen, dan kan die dit toch compenseren? Vialle laat de motor toch niet voor niets ALTIJD op benzine starten?
Mijn conclusie is voorlopig: LPE is een omrekenunit zonder leerfunctie. Inleren op LPG lijkt dus logischer als dat de hoofdbrandstof is.
Ik ben geen fundamentalist en zeker geen expert; ik ruil deze conclusie bij voortschrijdend inzicht zo weer in voor een ander!Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 14:14 #1213185 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zie schema
In het schema zie ik geen buitentemperatuurmeter staan. Misschien komt de temperatuur compensatie via de ECU en het benzine injector signaal ? Het kan zijn dat de LPE het lambdasignaal gebruikt om een juiste LPG regeling te krijgen en te compenseren voor de ECU die een benzine regeling wil realiseren. Volgens de gasboer (heb geen schriftelijke verklaring) is het een lerende computer. Ik denk dat die uit PID (proportionele, integrerende en differentierende) componenten bestaat.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 14:32 #1213187 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Verkeerde schema

henk 940LPT schreef : <a href="/node/872">Hier</a> staat het schema. Tip: Maak er een favoriet van, dan kun je zelf meteen checken of je een bewering logisch vindt of niet :)

Waarom moet ik er een favoriet van maken?
Ik vroeg alleen of je het LPE en het ECU schema wilt plaatsen.
Graag nogmaals het schema van de LPE en van de ECU. Wat je nu het geplaatst hebt is het bedradingsschema. Dit is alleen van belang voor de bekabelingsmonteur. We moeten een laagje dieper spitten lijkt mij.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 14:52 #1213191 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afhaken
Dan moet ik afhaken, die schema's heb ik niet. Staat ook niet in de "Technische leergang autogassystemen", in mijn bezit. Voor de ECU schema's zou ik eens in mijn "Bosch Red Book" kunnen kijken. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 15:23 #1213196 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ecu en lpe
De lpe leerd helemaal niks en rekend alleen maar het benzine injector signaal om naar een lpi injector signaal.Verder zitten er wat vaste waardes in en onthoud hij wat dingen zoals het omschakelen naar gas na 2 min en of een bepaalde min temperatuur.Heb je al op lpg gereden en zet je de motor uit dan onthoud hij dat en als je binnen een bepaalde tijd weer start dan schakeld de lpe sneller op lpgover.Er schijnt een ook een temperatuur sensor in de lpe zelf te zitten.Jammer dat vialle niks wil loslaten hierover.Mijn idee over het beter kunnen inleren van de ecu op lpg komt omdat lpg andere eigenschappen heeft dan benzine.Lpg verbrand trager dan benzine dus dan zou de onsteking wat vroeger kunnen.(leerd de ecu of dat ding voor de ontsteking dat of niet?)Lpg heeft ook een hoger octaan gehalte en is dus wat klopvaster dan benzine.De klopsensor geeft aan de ecu door waneer het begint en de ecu of dat andere ding weer zorgt voor meer brandstof en de onsteking vervroegt geloof ik.Dit word ook weer opgeslagen in de ecu en hij heeft weer wat geleerd voor de volgende keer.Op lpg leerd de ecu dus anders in dan op benzine lijkt mij.En omdat lpg de hoofdbrandstof is leek het mij beter om de ecu daarop in te leren.Aan de andere kant is de ecu al voorzien van wat vaste waardes en grenzen zodat de motor ook op slechtere brandstoffen kan rijden.Je zou dus de auto moeten chiptunen om optimaal op lpg te kunnen rijden.Maar aangezien ik niet zeker weet in hoeverre de ecu anders in kan leren op lpg durf ik niet te beweren wat nu beter is.Meer over de lpi instlatie vind je hier <a href=" www.suzukituning.com/General/VialleLPi/V...ual.htm#_Toc26108889 "> www.suzukituning.com/General/VialleLPi/V...ual.htm#_Toc26108889 .Er staat veel info maar er staat weer net niet genoeg.En Hans waarom afhaken,met logika kom je ook een heel eind en een meedenker extra is niet verkeerd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 16:14 #1213202 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn mening
Dit is voor mijn gevoel een discussie die lang door kan gaan. De één denkt dat het zus is, de ander denk dat het zo is. Op basis van logica kun je veel berederen, helaas moeten we uitgaan van aannames (ipv waarnemingen of feiten). Waarmee ik niet wil zeggen of ik gelijk heb of iemand anders ongelijk.
Om tot een beter gefundeerd begrijpen te komen zouden we moeten proberen de discussie op feiten of waarnemingen te baseren. Hierin iets bewijzen lijkt me erg lastig omdat er niet veel data van Vialle bekend is. Ik heb in ieder geval geen data die voor deze discussie het verlossende woord kan brengen, ik denk dat het ook heel lastig te vinden is. Ik heb voor mijn gevoel mijn mening, redenaties en vermoedens (sorry voor de onduidelijkheid over mijn uitlatingen) duidelijk naar voren kunnen brengen, wat erg prettig is in een goed sfeer zoals hier te kunnen doen. Ik heb respect voor de menigen voor anderen. Echter, zonder nieuwe feiten/informatie denk ik dat het een meningen discussie blijft (waar ik mijn meningen dus naar voren heb kunnen brengen) waarbij ik mijn tijd liever aan andere onderwerpen/dingen besteed. Helaas kan ik geen betere informatie inbrengen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 23:52 #1213252 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Contact?!
Hallo Volvisti
Misschien kan een van onze LPG rijders contact opnemen met de afdeling research and development van Vialle en vragen wat volgens hen het beste is (inleren op LPG of op benzine) en waarom. Zelf heb ik niks met LPG, dus ... Zou er iemand contact opnemen met Vialle, zorg er dan voor dat je iemand te pakken krijgt, die die installaties mee ontwikkelt en niet een of andere verkoper/vertegenwoordiger. Want die zijn beter in verbale communicatie dan in techniek.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2008 19:08 #1213317 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Drukregeleraar of relais
Nog twee opties:
Drukregelaar, scheidt benzine en gas stroom. Membraan kan lekken. Controle door slangetje los te trekken, veel gas te geven, op gasstand. Als er dan vloeistof uitkomt, is dat benzine, en dus niet goed. Vervangen en voila.
Ook kan het relais dat het gassysteem aanstuurt defect zijn. Is origineel van Vialle en zit bij mij tegen het schot dat motorcompartiment en voetenruimte scheidt.
Succes

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC