Stotterende motor op Gas, foute injector gevonden...Opgelost !!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Lambasensor meet de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen en zorgt op die manier voor een optimale verbranding.Of dit nu op lpg of op benzine is maakt volgens mij niks uit.Ik zou zeggen dat het zelfs beter is om op lpg de ecu in te leren.Het is tenslotte de bedoeling dat je daar op gaat rijden.Ps ik zeg niet dat ik het weet maar dit is gewoon wat ik denk.Wie weet het wel?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ben er nog niet uit maar haal morgen wel de O2 sensor even los. Misschien helpt het
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een boek over autogassystemen en dat even voor je nageslagen over temperaturen. Voor een optimale ontsteking moet tijdens de compressieslag de temperatuur in de cilinder een bepaald waarde hebben, namelijk 600 graden Kelvin (bijna 330 graden Celsius) voor benzine en 700-750 graden Kelvin (bijna 430-480 graden Celsius). Dit is een "theoretisch" optimale waarde, of en hoe er in een motor voor gezorgd dat die temperaturen gehaald worden weet ik niet.
Misschien het mengsel iets armer maken, vandaar de LPE ook het lambdasignaal nodig heeft. Als het mengsel armer wordt gehouden door de LPE, zal de ECU dit bij proberen te regelen door het signaal naar de benzine injectoren hierop aan te passen (rijker mengsel). Als de LPE dit zomaar over neemt, rijd je dus op LPG maar op een verhouding van benzine. Met het "eigen" ambdasignaal kan de LPE hierin toch een eigen verhouding handhaven. (maar deze hele laatste alinea is een vermoeden).
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
[muggenzift mode ON]
Je spreekt van "graden Celsius", maar van "Kelvin". En dus niet van "graden Kelvin".
[muggenzift mode OFF]
Volgens mij [vermoeden mode ON] moet je de ECU op benzine inleren. De LPE maakt de aanpassingen op basis van wat de ECU doet. Bij het ontwerpen van de LPE wordt rekening gehouden met wat de ECU doet, als ie (zo goed mogelijk) op benzine loopt. De ECU moet dus ervoor zorgen dat de motor optimaal op benzine loopt. Doet ie dat niet, dan klopt de aanpassing van de LPE ook niet. Is de LPE in principe een dom apparaat, dat dus niet leert, dan zal de afwijking, als je de ECU inleert op LPG misschien nog "te hebben" zijn. Maar als de LPE ook over een bepaald aanpassingsvermogen beschikt, dan zal de LPE gaan compenseren als de ECU nog aan het inleren is. Je hebt dan twee systemen die tegen elkaar in gaan werken. En dat gaat niet goed komen.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Is het soms verstandig om de schema´s van de ECU en de LPE er bij te nemen? Dus graag even de schema´s bij de redenaties!.henk 940LPT schreef : Helemaal mee eens, op basis van deze redenatie deed ik mijn voorgaande beweringen. Alleen wat minder helder verwoord geloof ik. Het schijnt dat de LPE niet helemaal dom is, maar zelfregelend is. Zal wel op dezelfde manier zijn als ECU's met mapping van parameters.