Stotterende motor op Gas, foute injector gevonden...Opgelost !!!

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2008 11:22 #1213011 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambda
Is het niet zo dat de ecu een signaal van de lambda sonde krijgt en dat de lambda zowel op lpg als op benzine gewoon zijn werk doet?
Lambasensor meet de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen en zorgt op die manier voor een optimale verbranding.Of dit nu op lpg of op benzine is maakt volgens mij niks uit.Ik zou zeggen dat het zelfs beter is om op lpg de ecu in te leren.Het is tenslotte de bedoeling dat je daar op gaat rijden.Ps ik zeg niet dat ik het weet maar dit is gewoon wat ik denk.Wie weet het wel? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2008 18:23 #1213031 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk !
De lambdasonde wordt door beide systemen gebruikt. Wat leidend is, is het signaal van de ECU, de LPE past het signaal aan voor LPG. Dat aanpassing is niet met een constante factor, maar aan de hand van sensoren (oa lamdasonde). Het lijkt me dat je de ECU het beste in de meest originele situatie in kunt leren (op benzine). Bovendien heb je dan maar één regeling lopen (ECU), op lpg 2 regelingen (ECU en LPE). Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat dat invloed heeft op hoe de systemen op de motor reageren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2008 20:00 #1213039 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja maar...
omdat lpg toch anders verbrand dan benzine lijkt het mij weer beter om op lpg de ecuin te leren.Lpg heeft minder last van pingelen en dus hoeft de ecu minder snel in te grijpen.Hoe slim is de ecu van de b230fk en grijpt hij ook later in of zijn dat vaste waardes?Net als de onsteking.Die mag op lpg wel wat vroeger maar zit de ruimte er in?Het mooiste is natuurlijk 2 aparte programmas voor de twee brandstoffen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2008 20:13 #1213041 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic regeling
Bij mijn weten doet de LPE niets aan de ontsteking, mogelijk regelt de ECU hier wat bij. De LPE stuurt ook geen signalen terug naar de ECU. Dus de regeling loopt van motor, ECU, LPE terug naar motor. motor reageert, waarna de kring opnieuw doorlopen wordt met andere waarden. Wie wat regelt en wie waar voorrang op heeft weet ik niet. De ECU regelt obv het lambdasignaal, de LPE krijgt dit signaal ook. Mogelijk om oversturing (beide proberen dezelfde afwijking volledig te corrigeren) te voorkomen. Hoe en welke intelligentie waar zit kan ik je niet vertellen. Naar mijn mening is inleren op benzine het beste. Maar ik kan je niet precies uitleggen waarom, is voor mij dus eigenlijk een gevoelskwestie. Eenieder staat het vrij het zo te doen zo het hem/haar goed dunkt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2008 20:41 #1213046 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gevoel
Misschien had je dat dan iets beter kunnen verwoorden in je vorige teksten.Ik ging er van uit dat je het zeker wist en dan ga ik er van uit dat het onderbouwd kan worden.En ander neemd het zomaar voor waar aan en ga zo maar door.Zo hoor ik ook vaak verhalen dat lpg veel heter word dan benzine en dat benzine een smerende werkingzou hebben.Als ik dan om uitleg vraag hebben ze het van horen zeggen en hebben ze geen idee waar ze het over hebben.En zo weet ik ook niet precies hoe het werkt met de ecu en zo maar wil ik het wel graag weten.Mijn 945 heeft heeeeeeeeel af en toe het zelfde probleem en ik wil er ook graag vanaf.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2008 00:47 #1213067 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb de motor ingeleerd
Ik heb de motor ingeleerd (as usual) op benzine. Lijkt me het meest handig.
Ben er nog niet uit maar haal morgen wel de O2 sensor even los. Misschien helpt het

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2008 13:14 #1213083 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Van 3en
Jerry, je opmerking over iets presenteren als gevoel of geheel onderbouwd is helemaal terecht, zal er bij beter op letten in het vervolg. Over het inleren op benzine en dan lpg: Hier en daar posten mensen deze volgorde, waaronder mensen die ik hierin hoog aansla. Maar ik heb hen niet naar de onderbouwing gevraagd (tenminste, niet dieper dan ik het in voorgaande posts verwoord heb). Vraag is ook in hoeverre een onderbouwing toereikend is. 
Ik heb een boek over autogassystemen en dat even voor je nageslagen over temperaturen. Voor een optimale ontsteking moet tijdens de compressieslag de temperatuur in de cilinder een bepaald waarde hebben, namelijk 600 graden Kelvin (bijna 330 graden Celsius) voor benzine en 700-750 graden Kelvin (bijna 430-480 graden Celsius). Dit is een "theoretisch" optimale waarde, of en hoe er in een motor voor gezorgd dat die temperaturen gehaald worden weet ik niet.
Misschien het mengsel iets armer maken, vandaar de LPE ook het lambdasignaal nodig heeft. Als het mengsel armer wordt gehouden door de LPE, zal de ECU dit bij proberen te regelen door het signaal naar de benzine injectoren hierop aan te passen (rijker mengsel). Als de LPE dit zomaar over neemt, rijd je dus op LPG maar op een verhouding van benzine. Met het "eigen" ambdasignaal kan de LPE hierin toch een eigen verhouding handhaven. (maar deze hele laatste alinea is een vermoeden).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 00:26 #1213148 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Inleren op benzine
Hallo Volvisti
[muggenzift mode ON]
Je spreekt van "graden Celsius", maar van "Kelvin". En dus niet van "graden Kelvin".
[muggenzift mode OFF]
Volgens mij [vermoeden mode ON] moet je de ECU op benzine inleren. De LPE maakt de aanpassingen op basis van wat de ECU doet. Bij het ontwerpen van de LPE wordt rekening gehouden met wat de ECU doet, als ie (zo goed mogelijk) op benzine loopt. De ECU moet dus ervoor zorgen dat de motor optimaal op benzine loopt. Doet ie dat niet, dan klopt de aanpassing van de LPE ook niet. Is de LPE in principe een dom apparaat, dat dus niet leert, dan zal de afwijking, als je de ECU inleert op LPG misschien nog "te hebben" zijn. Maar als de LPE ook over een bepaald aanpassingsvermogen beschikt, dan zal de LPE gaan compenseren als de ECU nog aan het inleren is. Je hebt dan twee systemen die tegen elkaar in gaan werken. En dat gaat niet goed komen.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 07:53 #1213161 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mee eens
Helemaal mee eens, op basis van deze redenatie deed ik mijn voorgaande beweringen. Alleen wat minder helder verwoord geloof ik. Het schijnt dat de LPE niet helemaal dom is, maar zelfregelend is. Zal wel op dezelfde manier zijn als ECU's met mapping van parameters.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 10:30 #1213168 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Schema´s

henk 940LPT schreef : Helemaal mee eens, op basis van deze redenatie deed ik mijn voorgaande beweringen. Alleen wat minder helder verwoord geloof ik. Het schijnt dat de LPE niet helemaal dom is, maar zelfregelend is. Zal wel op dezelfde manier zijn als ECU's met mapping van parameters.

Is het soms verstandig om de schema´s van de ECU en de LPE er bij te nemen? Dus graag even de schema´s bij de redenaties!.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD