Kun je een Vialle LPI computer resetten?
- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
Er zitten dus twee van buiten identiek uitziende LPE boxen rug aan rug onder de motorkap. Als iemand daarvan het bedradings schema heeft dan zou ik daar wel blij mee zijn.
Frans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
Frans
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zojuist het reset trucje doorgkregen van de LGP inbouwer. De auto moet in benzine staan. Vervolgens de knop blijvend indrukken en de motor afzetten. Na zes seconden kan je de knop loslaten en de motor weer starten. Als het goed is start de motor dan op LPG.Marco schreef : De Vialle LPI systemen met de LPG/GPL knop zijn wel te resetten. Het vervelende is dat ik de exacte stappen, in mijn binnen handbereik zijnde documentatie, niet kan terugvinden. Voor het resetten van de ingeleerde waarden in de gascomputer moet je de LPG/GPL knop gedurende een x periode ingedrukt houden. Jammer dat ik niet meer uit mijn hoofd weet of dit tijdens het starten was of vlak voordat je het contact terug draait en de motor uitzet. Of hierbij de motor op LPG of benzine moest lopen is ook nog van belang geloof ik. Zal porberen het weer boven water te krijgen. Mogelijk dat het in documentatie staat die nu in de 960 ligt waar mijn partner mee naar d'r werk is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En waar vindt je die knop? Of is dat de gas/benzine schakelaar op het dashboard?
Ik was dat met zekering 1,2 en 12 en 13 of 13 en 14 en dan 2 minuten wachten, mijn setting is beter geworden, maar kan nog beter, dus zou heel graag willen weten welke knop en waar te vinden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus dat wat ik boven lees heb ik nog niet geprobeerd, loopt op benzine super, op lpg af en toe een plofje, kan geen kwaad, maar zonder is leuker rijden en meer vermogen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het enige wat er gebeurt is dat er geswitcht wordt van injectoren, dus i.p.v. de benzine injectoren worden de LPi-injectoren geschakeld. Er staat dan ook altijd druk op beide brandstofleidingen als de motor draait! rond de 5bar max op de LPG-leiding en rond de 3bar (afgeregeld) op de benzineleiding. Dit is meteen de reden dat er zo soepel en razend snel kan worden omgeschakeld van LPG > Benzine > LPG, etc en dit maakt het ook mogelijk dat de auto op benzine start en automatisch omschakelt naar LPG
- de LPE unit moet de benzinemappings omrekenen maar er moet wel enige adaptiviteit in de LPi zitten al ware het alleen maar op het verschil tussen zomer en winter LPG te kunnen verrekenen.
- een Vialle LPi systeem is ALTIJD lambda geregeld anders is het onmogelijk om een G3 op het kenteken te krijgen.
m.a.w de lambda-sensor doet ook mee bij het rijden op LPG!
vroeger, toen auto's nog een carburateur hadden met een LPG mengstuk, toen moest je altijd eerst de vlotterkamer van de carburateur leeg rijden ( enkele 10-tallen CC's benzine) voordat omgeschakeld kon worden naar LPG. En als je een auto met dubbele carburateurs op LPG had... dan was je mooi klaar!! (Alfa'S!) dan moest je 2 grote carburateurs leegrijden! Duurde soms wel 5km. Ook erg lastig te doen als je in de stad moest rijden want je wist nooit wanneer de carbs echt droog vielen, meestal gebeurde dat dan midden op een drukke kruising!

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb wel eens gehoord dat de LPI-computer waarschijnlijk in een noodstand staat.
Nu ik weet hoe te resetten zal ik dat eens proberen.
Maar weet iemand hier iets meer van een vermeende 'noodstand', hoe komt hij erin en hoe kom je er vanaf?
Groeten,
Arthur
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat bedoel je met een plofje ? Mijn LPi had soms last van een korte hik, net offie even oversloeg, gewoon bij rijden op constante snelheid. Dat was bij mij elke week minimaal één keer, ik schat dus minimaal eens per 300km. Na het aanhalen van de 3 bouten op de verbinding turbo-vlampijp is dit al 6000km over. De moeren zaten best los, ik heb ze niet overdreven strak aangehaald. Als je ze niet superstrak aanhaalt kun je altijd nog wat strakker aanhalen, te strak kan problemen geven bij krimpen/uitzetten. LPi is (erg) gevoelig voor een juist lambdasignaal. Een niet originele lamdasonde kan al voor flinke problemen zorgen.Hulzie schreef : Dus dat wat ik boven lees heb ik nog niet geprobeerd, loopt op benzine super, op lpg af en toe een plofje, kan geen kwaad, maar zonder is leuker rijden en meer vermogen