Kun je een Vialle LPI computer resetten?

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2008 15:06 #1210848 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Hebbes
Komt uit een zelfstudie PDF van een ROC welke ik gevonden had in voorbereiding op mijn toenmalige motor ombouw actie  (b6254f --> b6304f) van mijn 960 met LPI. De LPG stuureenheid wordt betiteld als LPE. Hieronder het bewuste stukje tekst.
De tekst luidt:
ResettenBij elke onderhoudsbeurt verdient het aanbeveling de LPE te resetten. Dit doe je door de keuzeschakelaar ingedrukt te houden bij het afzetten van het contact. De LPE staat dan weer in de basis-afstelling.
In het PDF document staan meerdere installaties en hun opbouw beschreven. Kan hem wel even naar Bas mailen zodat hij het PDF-je via de site kan ontsluiten. Mogelijk zitten hier nog rechten kwesties aan verbonden, maar daar kunnen we wel een mouw aan passen lijkt mij.
Edit:
Ik weet (geloof ik) ook al weer hoe ik aan het documentje kwam. Er stond hier ooit een <a href=" www.rijnijssel.nl/mvt/Archief.htm " target="_blank" title="Instructiemateriaal Rijnijssel">link naar een site van een ROC Rijnijssel (Regionaal Opleiding Centrum). Deze school had de moeite genomen allerlei instructie filmpjes en documenten te verzamelen en centraal te ontsluiten (Het bewuste document kan ik overigens nu op die site niet terug vinden). Hier heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Ben een andere doelgroep dan zij waarschijnlijk voor ogen hadden maar moet de eerste puber ook nog tegen komen die voor zijn ontspanning alle lesmateriaal doorneemt en gretig in zich opneemt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2008 15:15 #1210854 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Graag.

Marco schreef : In het PDF document staan meerdere installaties en hun opbouw beschreven. Kan hem wel even naar Bas mailen zodat hij het PDF-je via de site kan ontsluiten. Mogelijk zitten hier nog rechten kwesties aan verbonden, maar daar kunnen we wel een mouw aan passen lijkt mij.

Graag, je hebt mij adres nog?Ik zal voor de volledigheid ook een mailtje sturen naar de rechthebbende, wel zo netjes.

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2008 15:26 #1210855 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Een PB
Je hebt een PB

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2008 16:35 #1210863 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic signalen?
Hallo Marco,
Dat betekend dat alle signalen die een LPE unit nodig heeft voor de hoeveelheid LPG afgetakt zijn.
Dit lijkt mij een storingsgevoelig systeem, denk aan Lambda, LMM, Temperatuur enz.
Het betekend ook dat de brandstofcomputer van de benzine op LPG uitgeschakeld wordt.
Het kan een voorloper zijn van het huidige LPI systeem maar ik heb er nog nooit van gehoord.
Maar je bent nooit te oud om te leren, ik laat me verrassen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2008 16:57 #1210866 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weten
Bij mijn weten werken <u>alle</u> LPi systemen van Vialle zo. Volgens de "technische leergang LPG systemen" heeft dit als voordeel dat je daarmee op LPG kunt profiteren van de ontwikkelingen die de motorfabrikant in ECU's stopt. Maw: als je de ECU signalen gebruikt voor aansturing van het LPG systeem, heb je altijd uptodate techniek. Wat gebruikt wordt, zijn de signalen van de ECU naar de benzine injectoren, bij LPi worden deze tijdens rijden op LPG naar de LPE gestuurd ipv naar de injectoren waarna de LPE een correctie over het signaal zet. Ik denk een andere openingstijd ivm andere energie/volume eenheid van LPG. Dat signaal gaat naar de LPi injectoren. Je slaat de spijker op zn kop wat betreft storingsgevoeligheid, alles komt met LPi net wat gevoeliger dan alleen op benzine. Maar als het goed werkt... heb je een heerlijk systeem. Makkelijk overschakelen, geen bevriezende verdampers en het rijdt net als benzine (ook geen vermogensverlies).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2008 17:13 #1210867 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Henk,
De LPE/LPI unit rekent het signaal van de injectoren om in de hoeveelheid LPG die wordt geinjecteerd.
Dus geen op zichzelf staande rekeneenheid die evt te resetten is maar gewoon het omrekenen van het benzinebrandstofsignaal.
Geen vermogensverlies maar omdat een liter LPG iets minder energie levert als een liter benzine is het verbruik wel hoger.
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2008 19:03 #1210871 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Effe gechecked

Holzken schreef : ...... maar omdat een liter LPG iets minder energie levert als een liter benzine is het verbruik wel hoger.

De verbrandingswaarde (KJ/Kg) van een brandstof is het getal dat aangeeft hoeveel energie (in kilojoule) er vrijkomt bij de verbranding van een kilogram (Kg) van deze brandstof. • De verbrandingswaarde van één kilo benzine is lager dan de verbrandingswaarde van één kilo LPG. Dit betekent dat er bij de verbranding van één kilo LPG meer energie vrijkomt dan bij de verbranding van één kilo benzine. • De dichtheid (Kg/m3) van benzine is hoger dan die van LPG. Dit betekent dat één liter (m3) benzine meer weegt dan één liter LPG. • De verbrandingswaarde per liter (KJ/dm3) is door de lagere dichtheid van LPG ten opzichte van benzine, lager. Dit betekent dat er bij de verbranding van één liter benzine meer energie vrijkomt. Dit verklaard dan ook het hogere verbruik op LPG ten opzichte van het verbruik op benzine.
[bron -&gt; mobikit.nl]
Ik snapte het namelijk niet, omdat 1 kg LPG veel meer energie levert dan 1 liter benzine.Gelukkig komt dat door het verschil in dichtheid, waar ik dus eerder al een keer overheen gelezen had, vandaar mijn verwarring.
benzine 42 MJ per literLPG 45 MJ per kg. dichtheid heb ik niet opgezocht, sorry.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2008 19:27 #1210875 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Regeling
Ik denk dat de LPE toch een soort regeling in zich heeft, die ergens op bijstuurt. Ik kan me voorstellen dat als de vermenigvuldigingfactor (hoeveelheid benzine x "vermenigvuldigingsfactor = hoeveelheid lpg) van de LPE tijdelijk te laag is, de ECU meer in wil gaan spuiten. De LPE kan dat corrigeren door de vermenigvulidigingsfactor bij te stellen. Ik dat dat daar een soort mapping voor is, waarvan de waarden door de LPE zelf aangepast kunnen worden. Het systeem is tenslotte "zelflerend". Zo bekeken heeft resetten wel zin, je gebruikt na de reset de standaard mapping waar de LPE de Vialle fabriek mee verlaten heeft.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2008 19:54 #1210878 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lpe
Ik ben nu toch wel benieuwd of je de lpe dan kunt beinvloeden.Bijvoorbeeld om op deellast de zorgen dat de lpe minder lpg inspuit.Dan krijg je een leanburn motor (arm mengsel motor)wat volgens mij beter op lpg zou kunnendan op benzine ivm het makkelijker verdampen van lpg.Of het eerder overschakelen op lpg na het starten.Word de lambda sensor nu wel of niet gebruikt bij rijden op lpg?Zo niet dan ga ik eens knutselen onder de kap .

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2008 21:30 #1210891 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schema
In <a href="/node/872">dit</a> schema kun je zelf zien hoe de boel aan mekaar is geknoopt. Qua signalen die direct iets met de motor/ECU te maken hebben zijn het alleen de 2 signalen voor de paren benzine injectoren (worden paarsgewijs aangestuurd door de ECU) en de lambdasensor. Te arm mengsel wil je toch niet ivm hogere verbrandingstemperaturen ?Overigens hierbij een tip: Klik op "Bewaar als favoriet" onderaan, onderaan de infopagina met het schema (of andere) interessante pagina('s). Via "mijn favoriete pagina's" in het menu links kun je die pagina's snel terugvinden in je persoonlijke favorietenlijst. Werkt zowel voor infopagina's als forumdiscussie ( bij de laatste staat de knop onderaan de eerste posting).

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC