Uitdaging voor de meedenkers op Vialle LPI gebied

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-06-2008 20:29 #1065818 door Wytze Broerze
Gisterenavond kwam iemand bij me met een 98'er 940 estate automaat met G3 Vialle LPI installatie met duotank onder de vloer.
Af en toe stort het motortoerental in en slaat ie af. Soms een keer per 500 km en soms in een stadsrit twee keer.
Overschakelen op benzine en hij rijd direct verder.
De toerenteller slaat niet neer voordat ie afslaat,
De lampjes van de LPG schakelaar gaan niet uit.
Op het dashboard gaat geen lampje branden.
Starten, na afslaan, doet ie direct omdat dat natuurlijk weer op benzine is. Overschakelen vervolgens op LPG, en hij slaat meestal direct weer af.
Controle nadat ie afsloeg, mazzel dat het euvel het bij mij ook deed, leerde mij dat de LPI pomp het niet doet.
De tank is al een keer vervangen bij een van de vorige eigenaren.
Hij heeft nu een LPI tank met buiten schakeling naast de appendage kast.
Enkele minuten later loopt ie plotseling wel weer op LPG.
Pomp in de tank hoor je dan weer en alles oke.
Zekeringen gecontroleerd en geen oxidatie.
Mijn voorzichtige conclusie is dat de pomp aansturing defect is of de pomp zelf.
Vraag is nu; Wie herkent dit probleem en heeft een oplossingsrichting in het achterhoofd.
Ik denk aan een aanstuur fout uit de computer. Als de pomp defect is doet ie het even later ook niet meer zou je denken.
Nu heb ik wel een computer liggen, niet G3, maakt niet uit, maar ik wil de oorzaak weten voor ik van alles ga vervangen.
Wie een ideetje heeft mag het zeggen. Ben heel benieuwd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 21:03 #1204491 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wytze schreef:

Wytze schreef : Wie een ideetje heeft mag het zeggen. Ben heel benieuwd.

ik ook!

heb namelijk dezelfde symptomen, B230FK met vialle LPI, modeljaar '98. bij gasboer geweest, konden tijdens proefrit met laptop aangesloten niets vinden. drukken ok, inspuittijden ok. gevoeld, één injector zat een beetje los vermoeden van gasboer was bevriezende injector. zittingen laten vervangen. probleem was eerst sterker terug. toen zekering schoongemaakt (had jij dus al gecontroleerd), toen leek het beter. later terug bij af. zittingen vervangen heeft dus niet zoveel zin voor deze symptomen (tenzij ze echt los zitten natuurlijk)
ik heb dus de zittingen van de LPI injectoren vervangen. gas en CIS klep schoongemaakt. dat laat de storing dus niet verdwijnen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 21:20 #1204496 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aanvulling
de klachten zijn na en voor het vervangen van de zittingen gelijk, volgens de gasboer heeft de computer ongeveer 500-1000 km nodig om zich op de nieuwe (herstelde) situatie in te stellen. zit nu ongeveer op 600-700km daarvan. kijk het dus nog even aan.

het rode ledje in het knopje brandt niet als ik op benzine rijd. knippert groen als ik na starten overga naar lpg, op lpg brandtie constant groen. klein probleempje (denk kabelbreukje naar knopje oid) maar mogelijk heeft het er wel wat mee te maken.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-06-2008 22:47 #1204510 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic OKE maar stopt de jouwe er gewoon ook mee?
OKE maar stopt de jouwe er gewoon ook mee? Of hapert ie?
Gewoon geen brandstof dus bij mij. Heb jij dat dan ook?
Injectoren zitten hier vast en vannacht is ie gereset. Nog geen stilstand gehad daarna. Ook bijna niet gereden dus....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 22:59 #1204513 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lpi pomp
Wytze,
Zelf heb ik tot twee maal toe in zo'n installatie een defecte pomp gehad. Bedie malen na zo'n 120.000 km. Als ik een beetje google, krijg ik de indruk dat ik niet de enige ben. Heb jij enig idee hoe lang die vernieuwde pomp al meegaat?

Groeten,

Richard van de ven

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-06-2008 23:51 #1204515 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Geen idee
De wagen heeft ie nog maar 30000 km en daarvoor is de historie onbekend voor mij in ieder gevalmooie wagen maar of ie zuiver is......
kweet niet hoe lang die meegaat. Maakt ook niet uit.
Hij doet het veelal wel en af en toe nietEn meestal stoppen ze er helemaal mee

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2008 08:00 #1204520 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic massa
alle massa verbindingen in orde? installatie is nog niet zo heel oud zo te lezen, is het wel ooit goed geweest of zit er nog een kinderziekte in (montage fout).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2008 08:04 #1204521 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stoppen

Wytze schreef : OKE maar stopt de jouwe er gewoon ook mee? Of hapert ie?
Gewoon geen brandstof dus bij mij. Heb jij dat dan ook?
Injectoren zitten hier vast en vannacht is ie gereset. Nog geen stilstand gehad daarna. Ook bijna niet gereden dus....

als het toerental instort merk ik dat als eerst in een soort dood gevoel in het gaspedaal, ik stuur de snelheid (afgeleide van toerental, maar daar merk ik het aan) niet meer met het pedaal. als ik dan naar de toerenteller kijk zie ik hem dalen. van 2500 naar terug tot 0. ik heb een handbak en trap dan niet meteen de koppeling in, dus ik laat hem in de versnelling uitrollen totdat hij helemaal stilstaat en de hele kermisverlichting onderin gaat branden. later dus gemerkt dat als ik m snel op benzine druk ik m bij 1000-1200 rpm nog op kan vangen en dan vrolijk verder kan rijden. n halve minuut later terug naar lpg is het weer hetzelfde liedje. 5 minuten later terug naar lpg gaat al weer goed.

soms hikt/hapertie, gewoon bij constante snelheid. even een korte hik en dan weer verder. eigenlijk zie ik dat als een aparte storingen

als je uitgaat van een aansturingsfout zou je denken dat het bij de ECU nog goed gaat: overschakelen op benzine is geen probleem. om die reden had ik voor mezelf ook de ontsteking uitgeschakeld. het probleem kan dus optreden bij:
- tussen ECU - LPE
- LPE - injectoren.
- knopje dashboard
- wisselrelais (neemt functie motorloop beveiliging op benzine over ??)
- signaal lambda sonde (niet via ECU maar afgetakt van sonde)
- pomp relais
- koppelblok (is dit de drukregelaar onderaan de veerpoot bestuurderszijde ?)

bovenstaande gebaseerd op <a href="/node/872">dit elektrisch schema voor LPI </a>

- of de ECU stuurt waarden op waar de LPE niets mee kan. lijtk mij minder waarschijnlijk omdat het bij mij niet onder extreme omstandigheden optreedt.

mijn wisselrelais is vorig jaar vervangen, met een nieuw relais heb ik dus ook problemen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2008 08:41 #1204523 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aansturing wel of niet
Hallo Wytze,
Omdat de aansturing buiten de appendagekast zit zou je dan met een kabeltje over de zittingen naar voren een controlelampje/ledje kunnen maken zodat je zeker weet of het de aansturing of de pomp betreft?
Weet je gelijk meer.
(EDIT) Multimeter is mischien wel handiger.
&#160;
&#160;

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-06-2008 19:40 #1204602 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic He Rene
Klinkt als herkenning?De wagen is vannacht van de accu af geweest en het is de hele dag weggeweest het euvel, ondanks dat er veel mee is gereden in wisselenende omstandigheden.
Effe afwachten dus. En ja dat is de volgende stap. Kijken of de stroom wegvalt of dat de pomp uitvalt ondanks stroom.Ik ga er ook bij herhaling gewoon een andere computer inhangen. Is zo gebeurd en dan sluit je dat weer uit.
Henk: Jouw toerenteller valt uit terwijl de motor wel toeren draait dus. Dat heb ik dus niet. Toerenteller blijft juist aangeven. Is een echt verschil dus. En dat langzaam wegzakken van het aantal toeren komt doordat de druk langzaam wegvalt.
We gaan gewoon verder puzzelen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC