[opgelost!] foutmelding op lpg, vervolgens op benzine stationair zagen...[nieuwe update: opgelost!]
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kan ook nog valse lucht zijn toch? is het meest waarschijnlijke
2-3-2 is boven OF ondergrens bereikt van de mengsel regeling en dat bij stationair.
LPG maakt altijd een beetje sludge, tenminste ik heb vroeger m'n Taunus verdamper al eens schoon gemaakt, maar die sludge was meer vuil geel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En dan nog geldt: als ik de computer reset en alleen op benzine rijdt kan ik nog altijd honderden kilometers rijden zonder enige foutmelding. Bij valse lucht zou ik dan ook een melding moeten krijgen, toch?
Maar de praktijk is dat alleen bij rijden op lpg de foutmelding komt, die zich dan bij overschakelen naar benzine manifesteert in stationair zagen.
Laat ik de foutmelding zoals die is, en start ik de volgende ochtend de motor koud op benzine, dan gaat het de eerste 20 seconden goed (door extra benzineinspuiting/choke-werking?), en pas daarna begint langzaamaan het zagen. Maar nogmaals: computer resetten, en dan de volgende ochtend op benzine starten geeft helemaal geen foutmelding.
Echt veel opties in mijn zoektocht zie ik zelf niet meer zo. Wellicht toch eens de verdamper op inwendige lekkage (membraan?) laten controleren.
Johan Vlagsma schreef : Als je op benzine stationair draait, en je knijpt de gas slang goed dicht, zaagt ie dan nog steeds?
Kan ook nog valse lucht zijn toch? is het meest waarschijnlijke
2-3-2 is boven OF ondergrens bereikt van de mengsel regeling en dat bij stationair.
LPG maakt altijd een beetje sludge, tenminste ik heb vroeger m'n Taunus verdamper al eens schoon gemaakt, maar die sludge was meer vuil geel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ook dat wijst volgens mij op valse lucht. Gewoon nog beter zoeken en niks voor "goed" aan nemen, alles controleren. duwen, trekken aan slangen, liefst tijdens stationair draaien en kijken of het er erger op wordt. Denk ook aan je remservo, als daar een vacuum slang lekt gaat het ook mis. Gewoon bij de LMM beginnen, naar het blok toewerken en alles, alles, alles controleren wat aan het inlaat kanaal zit. (en ja, ik ben eigenwijsWouter1973 schreef : start ik de volgende ochtend de motor koud op benzine, dan gaat het de eerste 20 seconden goed (door extra benzineinspuiting/choke-werking?), en pas daarna begint langzaamaan het zagen. Maar nogmaals: computer resetten, en dan de volgende ochtend op benzine starten geeft helemaal geen foutmelding.

Het goed nieuws is, het is altijd te vinden als je voldoende vasthoudend bent

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik kwam op dit forum al ergens een berichtje tegen over iemand die een soortgelijke oplossing had, en bedacht me ineens dat mijn accu ook wel op het eind van z'n levensduur begon te raken. Afgelopen winter duidelijk minder capaciteit tot mijn beschikking, maar nog voldoende om probleemloos te starten.
Vandaag dus een splinternieuwe accu geplaatst, en na een kilometertje of 50 gereden te hebben durf ik al voorzichtig te concluderen dat het probleem is opgelost. Overschakelen op benzine gaat weer zonder problemen (en gevoelsmatig ook soepeler, minder schokken als ik de schakelaaar omzet). Bijkomend fijn neveneffect: een super steady benzinemeter! Ik kom er nu dus pas achter dat deze ook precies aangeeft hoeveel lpg er nog in de tank zit, als ik op lpg rijd, en dat hij aangeeft hoeveel benzine er in de tank zit als ik op benzine rijdt. Voor de meesten waarschijnlijk zo logisch als wat, maar voor mij een geheel nieuwe ervaring.
Met enig voorbehoud kan ik dus stellen dat de accu het probleem was. Vraag me niet hoe deze accu nu precies de oorzaak is geweest voor de problemen die ik had, maar ik las ergens dat er vergelijkbare problemen kunnen ontstaan als die ik had, wanneer de benzinepomp niet voldoende stroom krijgt.
Hoe dan ook: mijn laatste uitgave van 60 euro is volgens mij goed besteed.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zou het zo kunnen zijn, dat de benzinepomp inderdaad (te) weinig stroom heeft gekregen vanwege een slechte accu? Lijkt me wel. Even terugdenken aan de foutmelding die ik had, die wees op het niet in voldoende mate kunnen inspuiten van brandstof bij stationair draaien van de motor. Het klinkt eigenlijk best plausibel, dat bij stationair draaien de slechte accu waarschijnlijk maar een zielig stroompje gaf, waardoor de benzinepomp niet kon werken zoals deze behoorde te werken. Waardoor inderdaad waarschijnlijk een veel te arm mengsel werd ingespoten. Die foutcodes zetten je dus best op het goede spoor, alleen aan een slechte accu had ik werkelijk nog niet gedacht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het verbaast me wel dat je lage boordspanning hieraan pas voor het eerst merkt. Ik denk dat je probleem er nog is maar nu verdoezeld wordt door een net wat betere accu. Ik denk dat als je een te lage boordspanning hebt je de oorzaak moet zoeken in de spanningsregelaar. Een accu die de motor rondgegooid krijgt levert gegarandeerd voldoende stroom voor al het andere. Starten kost kortstondig 300 Ampere oid, al je andere electriek samen doet nog geen 10 Ampere bij starten. Een andere mogelijkheid is dat je spanningsverlies hebt door overgangsweerstanden (slechte contacten), dat is vooral het geval waar grote stromen lopen dus in het start en laadcircuit maar ook in mindere mate in het brandstofpomp circuit.