[opgelost!] foutmelding op lpg, vervolgens op benzine stationair zagen...[nieuwe update: opgelost!]
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als ik op benzine rijd, na een reset, kan ik zonder enige problemen honderden kilometers rijden. Da's dus mooi!
Rij ik echter op lpg, en schakel ik na enkele tientallen kilometers over op benzine, dan houdt ie vreselijk in en gaat stationair zagen.
Er is dus iets aan de hand bij het overschakelen van lpg op benzine. Kán het zijn, dat de gasafsluiters niet goed werken, waardoor bij het schakelen van lpg naar benzine een mengeling ontstaat van benzine met wat lpg? En kan het zijn, dat dat verschijnsel voor een vreemd mengsel zorgt waar naar verhouding te weinig lucht bij zit, hetgeen zorgt voor inhouden en stationair zagen? Het lijkt mij zelf een redelijk plausibel verhaal, waarbij ik ook heb meegenomen dat de lambdasonde is vervangen door een nieuwe, en de benzinedrukregelaar ook is vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De titel van de foto zegt genoeg denk ik.
Het boutje op de magneetspoel is een doppie 8De afsluiter kun je er het beste uitdraaien met een lange dop 17.
Het filter zit vast met imbus 5mm.
Let er wel op dat je de afsluitermechaniek er weer goed in zet, bij voorkeur voorzichtig met de hand, en dus niet met geweld scheef in het aluminium draad schroeft. Het kan stuk, makkelijk.
Ohja, zo moet ie zitten:
en dus niet zo:
Dat pinnetje is een veerpin, die kan dus ook verkeerd om in de bus zitten. Hij loopt dan wel op gas, maar bij vermogenvraag niet.
Dat filtertje, kun je het beste met een compressortje schoonmaken.Let erop, dat je hem terugzet zoals op de foto, dus met het grove gaas in de verdamper, het fijne gaas op het losgenomen deel.
Vooraf de auto op gas laten lopen, de electrische connectie op de afsluiter op je tank lostrekken en wachten tot ie afslaat. Dan nog loopt er gas uit, maar veel kan het niet zijn.Je moet, omdat de leiding leeg is, wel even doorstarten op gas, als het weer in elkaar zit.Er zitten in beide delen rubber ringen, geen pakkingen. Goed schoonmaken en let erop dat er geen zand/vuil tussen komt anders blijft ie naar je sissen. Vast is vast, het zijn maar rubbers.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gisteren ging mij echter plots een licht op: ik reed met het raam wagenwijd open en kon daardoor een prutteltje waarnemen. De auto even stilgezet, stationair laten lopen, en even op de knietjes onder de auto geluisterd. Volgens mij is er een klein lekje in de uitlaat! Het was te donker om te kunnen lokaliseren waar het precies vandaan kwam, maar als dit lekje zich nou vóór de lambdasonde bevindt dan is dat toch een serieuze gegadigde voor het veroorzaken van een 2-3-2 melding, als je het mij vraagt. Immers: door het lekje zal de lambda een verkeerde waarde meten. In feite is er dan sprake van valse lucht, alleen niet bij het inlaattraject. Mee eens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wouter1973 schreef : Mee eens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
 
ik heb het vermoeden dat ik zon lekje heb. met spuitbussen met rook uit een spuitbus oid ? met een CO meter ? is er ook ergens apparatuur te lenen/huren waar dat mee kan ?
 
ik heb mijn volvo specialist gevraagd hier eens naar te kijken maar hun reactie was "eigenlijk kunnen we er niet naar kijken, of we moeten het losmaken". heb het daar toen eerst bij laten zitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
henk 940LPT schreef : hoe kun je zon lekje aantonen ?
ik heb het vermoeden dat ik zon lekje heb. met spuitbussen met rook uit een spuitbus oid ? met een CO meter ? is er ook ergens apparatuur te lenen/huren waar dat mee kan ?
ik heb mijn volvo specialist gevraagd hier eens naar te kijken maar hun reactie was "eigenlijk kunnen we er niet naar kijken, of we moeten het losmaken". heb het daar toen eerst bij laten zitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb de eindtrap losgehaald, en contactvlakken gereinigd. Ik heb luchtslang nog eens losgehaald, om extra goed te controleren op lekken, en de gasklep gereinigd voor zover ik er bij kon. Tevens gasmengstuk schoongemaakt, maar daar zat niet veel prut aan. De boel weer aangesloten en opnieuw afgesteld. Loopt prima, maar geeft op lpg weer een foutmelding die schakelend naar benzine leidt tot inhouden en, stationair lopend, zagen. Foutmelding nog steeds: 2-3-2.
Ik moet het toch ergens in het gas-systeem zoeken denk ik. Want nog steeds geldt: computer resetten, op benzine starten en rijden is geen probleem en geeft geen foutmeldingen. De gasafsluiters zijn allen nagelopen, gereinigd en gesmeerd. Rest mij nog een bezoekje aan de LPG boer om CO af te stellen op LPG, maar dat wordt lastig nu aangezien ik een lekje in de uitlaat heb, vlak na de einddemper. Heeft dus geen invloed op lambdaregeling, maar wel op de CO-meting neem ik aan.
Ik weet niet hoe betrouwbaar de foutmelding 2-3-2 is, want die wijst op een verkeerde lambda-meting als de motor stationair draait. Mijn gedachte was dus dat ergens in het circuit waarin de CIS-klep zich bevindt een luchtlekje zou zitten. Slangen en aansluitingen nagekeken, maar geen lek gevonden.
*zucht*
Eerst dus maar die uitlaat ergens zien te laten lassen, dan naar de gasboer voor een CO meting en dan maar weer verder bekijken, vrees ik...
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je hem nou reset (en daarna checked, voor het starten of ie inderdaad weer 1-1-1 geeft!!) en daarna een dagje op benzine laat rijden, zou je de 2-3-2 melding dus ook moeten krijgen.Dan weet je of het specifiek gas-installatie afhankelijk is of uberhaupt het systeem.
Toch?
Steek je licht eens op (lezend) bij de v44.nl site of op in de 1- en 2-series op het volvo-forum, wellicht rijden er daar meer rond met een mechanische gasinstallatie. De amazon van mijn oom tenminste wel, rond dezelfde tijd ingebouwd als ikje onderschrift mag geloven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb al enkele keren de laatste tijd expres een reset gedaan (en inderdaad: 1-1-1), en enkele honderden kilometers achter elkaar op benzine gereden. Zonder probleem, zonder foutmelding. Vandaar dat mijn conclusie was dat het ergens in het gassysteem zit. Op gas heb ik de melding (2-3-2) binnen 10 kilometer te pakken, na een reset.
Overigens heeft het uitlaatprobleem zich al vanzelf 'opgelost': vanmiddag is de einddemper compleet losgescheurd, op de gelaste aansluiting aan de voorkant van de einddemper. Mijn uitlaat eindigt nu dus vlak na de bocht over de achteras, en klinkt als een schaamteloze Remus, inclusief een roffelend geluid bij afremmen op de motor
Ik heb er even over gedacht om hier met behulp van het laatste stuk uitlaat (dat nog achter de achterdemper komt) een tijdelijke sidepipe te maken, maar laat er maandag toch maar even een goede einddemper weer onder zetten.
In elk geval kan ik dan bij de gasboer een meting laten doen, eens kijken wat daar uit komt....
Het probleem zou nog steeds in één van de kastjes kunnen zitten die de lambdaregeling, rijdend op lpg, 'voor de gek houdt'. Van mijn gasboer begreep ik echter dat deze niet meer te krijgen zijn
Baseman schreef : Als het (als ik je zo hoor) niet specifiek in je gassysteem zit, moet je de storing dus ook op benzine kunnen krijgen, niet?
Als je hem nou reset (en daarna checked, voor het starten of ie inderdaad weer 1-1-1 geeft!!) en daarna een dagje op benzine laat rijden, zou je de 2-3-2 melding dus ook moeten krijgen.Dan weet je of het specifiek gas-installatie afhankelijk is of uberhaupt het systeem.
Toch?
Steek je licht eens op (lezend) bij de v44.nl site of op in de 1- en 2-series op het volvo-forum, wellicht rijden er daar meer rond met een mechanische gasinstallatie. De amazon van mijn oom tenminste wel, rond dezelfde tijd ingebouwd als ikje onderschrift mag geloven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Extra aardedraad vanaf lambdasonde geeft geen verbetering. Nog een ontdekking, waarvan ik niet weet wat het betekent: bij losnemen van de gasslang tussen verdamper en gasmengstuk zag ik dat de slang bij de aansluiting op verdamper vettig is aan de binnenkant. Ook bij de opening waar de slang op de verdamper moet worden aangesloten is de verdamper vettig aan de binnenkant (wat zwarte vettige smurrie). Volgens mij moet er in een ideaalsituatie alleen gasvormige lpg door deze slang komen, dus betekent deze vettigheid iets? Verdamper inwendig lek? Dat zou betekenen dat de motor bij overschakelen op benzine nog altijd iets lpg verbrandt, wat weer zou kunnen verklaren dat ik een foutmelding heb (code 2-3-2).
Iemand een idee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.