[opgelost!] foutmelding op lpg, vervolgens op benzine stationair zagen...[nieuwe update: opgelost!]

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2008 21:33 #1065136 door V700 register
Ondanks vervanging van mogelijke boosdoeners heb ik het volgende probleem:

Op lpg rijdend gaat mijn lambda-lampje branden. Dat deed ie altijd al, vermoedelijk omdat ik een eenvoudige niet-computer gestuurde lpg-installatie heb met verdamper. Tot enige tijd terug kon ik zelfs met brandend lampje probleemloos op benzine overschakelen en zonder problemen verder rijden. Eigenlijk brandde tot voor kort het lampje voortdurend, maar ik kon er prima mee rijden op zowel lpg als benzine.
Dat gaat nu niet meer: naar benzine schakelend gaat de motor stationair 'zagen' (heel snel op en neer tussen een paar honderd toeren en 1500 toeren) en is er niet mee te rijden (inhouden, ploffen etc.). Door zekering 1 eruit te nemen en even later weer terug te plaatsen (of d.m.v. accupolen te resetten) kan ik zonder enige foutmelding weer prima op benzine rijden, de foutmelding treedt dan ook niet meer op zolang ik op benzine blijf rijden. Kortom: de foutmelding treedt op bij rijden op lpg, heeft geen merkbare invloed op het rijden op lpg, maar heeft wél invloed op het rijden op benzine.
De bijbehorende storingscode is 2-1-2, lambda-gerelateerd dus. De lambdasonde is door een nieuwe vervangen, en tevens zijn de temperatuursensoren (zowel ECU als meter) beide vervangen. Ik heb alles nagekeken op luchtlekken, maar niets kunnen vinden.
Mijn voorspelbare vraag is dan ook: wat is hier aan de hand?
Verdere gegevens: B230F, handgeschakeld, Vialle verdamper zonder computer, bouwhaar 1990 (740 estate).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2008 21:50 #1199784 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Lastig
Lastig, want bij het rijden op LPG passeer je heel wat regelsystemen. Onder andere de LMM hoeft helemaal niet aanwezig te zijn: ik heb ooit met een compleet doorgescheurde luchtslang zonder serieuze problemen door de ochtendspits naar Amsterdam gereden. Starten op benzine ging daarna echter niet meer.
Het kan dus van alles zijn: LMM kan overleden zijn, stekker ervan kan slecht contact maken (loshalen, inspuiten en teriugzetten van die stekker helpt weleens tegen licht zagen), ECU kan overleden zijn, sensoren kunnen rare signalen geven, draadbruek is mogelijk, etc.
Ik zou beginnen met stekkertjes loshalen, contactspray toepassen en weeer vastzetten, bij alle stekkers van de regelsystemen. Ook massa-aansluitingen langslopen. Maar het kan wel even een zoektocht worden helaas. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2008 22:30 #1199791 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic contactspray
Dat treft, enigszins, ik heb onlangs een nieuwe bus contactspray aangeschaft. Ik was er al een beetje bang voor dat de zoektocht in deze richting zou moeten lopen. Maar toch, bij overleden LMM of ECU of slechte contacten zou ik bij rijden op benzine (na een reset) toch weer een foutmelding moeten krijgen? En die foutmelding blijft dus uit, zo lang ik op benzine blijf rijden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2008 23:40 #1199803 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hetzelfde probleem
heb ik afgelopen sleuteldag ook verteld aan Co. Die vertelde dat dit een beetje probleem is waar onze Volvos mee te kampen hebben. Naar ik begrepen heb van meerdere leden krijgt door het rijden op LPG de centrale computer verkeerde informatie en gaat dan foutmeldingen weergeven. Na een reset ( accupolen los en kortsluiten) en het resetten van de uitleesunit is er daarna niets meer aan de hand mits je op benzine blijft rijden.
Natur;lijk hebben we niet een LPG installatie aangescahft om op benzine te rijden maar dus om LPG als hoofdbrandstof te gebruiken. Ik hanteer momenteel een 1 op 5 ratio. na 4x LPG 1 x benzine. Als je dit bewust doet en alvorens je een benzinetank gaat leegrijden kun je natuurlijk eerst die reset doen en dan is er niets aan de hand.
Alhoewel ik het "zagen" ook graag opgelost wil zien is het iets waar je blijkbaar maar mee moet leren leven ( rijden) Zolang je maar niet stationair rijd op benzine werkt en klinkt alles naar behoren en zul je ook niet meer brandstof verbruiken. Het zagen is niet meer dan de pogingen van de computer om alles weer geregeld te krijgen.
Alhoewel ik niet gelukkig ben met dit fenomeen onderneem ik nu geen pogingen meer om dit te veranderen. Het is dus tot zover ik begrijp eigenlijk enkel een "acoustisch" probleem en is er eigenlijk helemaal niets stuk!
Ik heb zo een vermoeden dat jou probleem dus hetzelfde zou kunnen zijn als het mijne. Het toerental bij mij schommelt echter tijdens het zagen tuseen de 400 en 900 toeren...

Succes en groetjes, Rudiger 740 gl, 1988 met OMVL gasinstallatie

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2008 08:59 #1199821 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet helemaal

rudiger schreef : heb ik afgelopen sleuteldag ook verteld aan Co. Die vertelde dat dit een beetje probleem is waar onze Volvos mee te kampen hebben. Naar ik begrepen heb van meerdere leden krijgt door het rijden op LPG de centrale computer verkeerde informatie en gaat dan foutmeldingen weergeven. Na een reset ( accupolen los en kortsluiten) en het resetten van de uitleesunit is er daarna niets meer aan de hand mits je op benzine blijft rijden.
Natur;lijk hebben we niet een LPG installatie aangescahft om op benzine te rijden maar dus om LPG als hoofdbrandstof te gebruiken. Ik hanteer momenteel een 1 op 5 ratio. na 4x LPG 1 x benzine. Als je dit bewust doet en alvorens je een benzinetank gaat leegrijden kun je natuurlijk eerst die reset doen en dan is er niets aan de hand.
Alhoewel ik het "zagen" ook graag opgelost wil zien is het iets waar je blijkbaar maar mee moet leren leven ( rijden) Zolang je maar niet stationair rijd op benzine werkt en klinkt alles naar behoren en zul je ook niet meer brandstof verbruiken. Het zagen is niet meer dan de pogingen van de computer om alles weer geregeld te krijgen.
Alhoewel ik niet gelukkig ben met dit fenomeen onderneem ik nu geen pogingen meer om dit te veranderen. Het is dus tot zover ik begrijp eigenlijk enkel een "acoustisch" probleem en is er eigenlijk helemaal niets stuk!
Ik heb zo een vermoeden dat jou probleem dus hetzelfde zou kunnen zijn als het mijne. Het toerental bij mij schommelt echter tijdens het zagen tuseen de 400 en 900 toeren...

Succes en groetjes, Rudiger 740 gl, 1988 met OMVL gasinstallatie

Hoi Rudiger,
Ik zou mijn probleem niet enkel als acoustisch probleem willen beschouwen. Stationair is het een stuk heftiger op en neer dan bij jou het geval is, maar ook rijdend is er dan een probleem. Dat lukt niet fatsoenlijk. Gisteren nog op de snelweg naar benzine overgeschakeld. Gevolg: sterk inhouden, wat ploffen en met het gaspedaal flink ver ingeduwd hou je net de 120 km/u vast, maar een versnelling zit er dan niet meer in. Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar ik heb niet het idee dat ik hierniet meer brandstof mee verbruik eerlijk gezegd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2008 12:44 #1199835 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lamdasonde simulator ?
oudere B230 motoren icm een verdamper hebben (soms) een kastje dat het lamdasensor signaal simuleert tbv rijden op gas.

op gas zijn de meetwaarden anders dan op benzine, met deze waarden rijd het niet goed (of helemaal niet, dat weet ik niet zeker). om de ECU toch van een werkbaar signaal te voorzien wordt dus dat kastje gemonteerd, dan heb je nergens last van (dus geen lambalampjes, afslaan etc). kan het zijn dat dat niet goed werkt ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2008 17:50 #1199849 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2-3-2
Herstel: ik heb nu foutcode 2-3-2. Oftewel, lambdaregeling kan niet meer of minder brandstof inspuiten bij stationaire loop. Mogelijke oorzaken die worden genoemd in de tabel op deze site: slechte injector of valse lucht.
Het vreemde is nog steeds dat de storing bij resetten en rijden op benzine NIET optreedt, maar pas bij rijden op lpg.
Het 'lambda-omzeil'-kastje waar over gesproken is heb ik nagekeken, althans de contacten. Schoongemaakt en weer aangesloten. Kan, gezien de voormelde storing, het nog steeds zo zijn dat de ECU defect is of dat de lambdasonde niet (goed) geaard is? Ik kan er even niet bij dat, als dat het geval zou zijn, de auto op benzine probleemloos rijdt na een reset. En dan heb ik het over enkele honderden kilometers probleemloos, zonder foutmeldingen. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2008 18:35 #1199852 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pas?
Heb je dit probleem pas gekregen of was het altijd al zo?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2008 19:46 #1199854 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pas
Pas. Dat wil zeggen: een maand ofzo. Daarvoor ging het lambdalampje ook branden op lpg, maar dat leidde niet tot slecht lopen op benzine. Dat is nu wel het geval.
Voorheen brandde het lambda lampje permanent, maar de auto reed zowel op lpg als benzine gewoon goed. 

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2008 11:51 #1199910 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Domweg
Stationairloop op gas is dus te arm of te rijk. Lijkt me, dat het in dat geval tijd wordt om een bezoekje aan een gasboer te brengen, de auto eens aan een uitlaatgastester te hangen en de gasinstallatie opnieuw te laten afstellen.
Je hebt ook een kansje, dat je een nieuwe verdamper nodig gaat hebben: backfire gehad waarbij het membraam in de verdamper is gescheurd zou een mogelijkheid zijn...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC