Is G2 toch voordeliger dan G3?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2007 22:09 #1186380 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Niet alles tegelijk. reactie 1

Wytze schreef :
Kheb zelf al verschillende 900 modellen LPT gehad met G3 en G2 de laatste 10 jaar. Allen met Vialle LPI. Top installatie, en natuurlijk gaat het wel eens anders. En ja de injectoren gaan wel eens loszitten. Is een oplossing voor, elders op het forum te lezen. En ook gaan de pompen wel eens stuk. Maar het gebeurd wel na honderdduizenden kilometers (200.000km, 300.000km tot zelfs 400.000km en meer voor het een keer kapot gaat) Mag het?

Ik ben aan het "onderzoeken" of G3 wel voordelen heeft t.o.v. de verdamper G2, Ik richt mij eerst op het financiele aspect. Het gaat mij ook niet om de preziece berekening want voor iedereen zullen er bepaalde verschillen zijn.

Het financiele voordeel is in eerste instantie zondermeer de 318€  belasting voordeel per jaar.

De aanschaf en het onderhoud van de beide systemen verschillen nog al. Stel in een periode van 10 jaar schrijf je voor G3 100€ per jaar meer af.

Het benzineverbruik verschilt ook nog al. Ik stel vast dat het verschil toch wel 2 tankbeurten is. Dat is een bedrag van 180€.

De verdamper G2 gaat zondermeer 10 jaar mee, dus eigenlijk geen onderhoud!. De G3 installatie heeft in die 10 jaar toch wel een nieuwe pomp nodig.( 400.000 km!) Kosten tussen de 500 en 1000 €. De injectoren gaan alle ook geen 400.000 km mee. Bij Vialle gaan de injectoren ook nog een keer loszitten. Ik zie dat ik alleen al met deze opsomming flink over het bedrag van de 318€  ben.

Graag een correctie als ik iets over het hoofd zie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2007 11:17 #1186430 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Appels en appels?

Vergelijk je wel appels en appels?

G3 is mogelijk met zowel een LPi installatie, als met dampgas, als met ringmixer. Kosten voor een nieuw ingebouwde installatie varieren zo'n beetje van 2000-2800 euro. Een nieuwe G2-installatie op een 940 zal ergens rond de 1800-2200 euro uitkomen, compleet ingebouwd. Met enig zoeken is via internet een aardige prijsindicatie te krijgen, of je doet verschillende opvragingen.

Alleen de LPi-installatie kent een pomp die nog weleens de geest geeft. De eerste jaargangen kenden een in-tank pomp die lastig en kostbaar te evrvangen is, sinds enige jaren wordt een externe pomp gebruikt, die stukken goedkoper te vervangen is, omdat de tank zelf kan blijven zitten. Ook hoor ik daarvan minder vaak dat ze stuk gaan: misschien is de techniek ervan ook verbeterd?

De dampgas-systemen kennen injectoren (eigenlijk meer verdeelblokjes) die kennelijk niet zo'n lange levensduur hebben: ergens tussen de 80 en 150K lijkt gebruikelijk. Ook verschillend per merk overigens, de richtlijn heb ik uit diverse meldingen van OMVL-rijders gekristalliseerd.

G2-verdampers geven ook nog weleens eerder de geest, ik denk dat een gemiddelde levensduur van 200K realistisch is. Al kan een auto nog aardig doorrijden met een feitelijk kapot exemplaar, maar dan neit meer lekker lopen. Vlak ook niet uit, dat de gemiddelde G3-rijder meer voor zijn auto en installatie heeft neergeteld dan de rijder van oudere G2-wagens, en daardoor ook de neiging heeft kritischer te zijn, domweg omdat hij dat kan betalen...

Tot slot is het belangrijkste verschil in kosten nog een eventueel zuiniger zijn van de modernere installatie: besparingen in LPG-verbruik konden nog weleens de meerkosten van een moderne installatie compenseren. Alleen is het zo verschrikkelijk moeilijk daar fatsoenlijke cijfers over te krijgen: in mijn ervaring verschilt het verbruik per exemplaar van de 700-900 serie al aanzienlijk. Gemiddeld 1:8,5 met een 740 estate 1990, B230F+M47, Vialle/Volvo ringmixer installatie, tegen een 1:7 met een 940 estate 1993, B230FB+M47, ook Vialle/Volvo ringmixer installatie. Uiteraard met dezelfde rijstijl.

• F.P.A.M. Schmiermann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2007 13:23 #1186572 door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic LPi reakties

@Henk940Lpt: Ik heb eens onder de motorkap gezocht en kan een onleesbare sticker vinden de op doos waarvan ik denk dat het de LPE is. Op de sticker staat een heel vage barcode en de resten van een getal. Wellicht kan ik door het decoderen van de barcode nog wat wijzer worden....

@Timen: een PB komt eraan, je maakt me nieuwsgierig met je opmerking over een voordelige manier om op G3 uit te komen.

Frans

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2007 13:31 #1186573 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sticker op LPE

had ook een sticker op mijn LPE, grote, aluminiumkleurige doos met een soort verstevigingsribben op de zijkanten. zat voor op veerpoot bestuurderszijde, vlakbij accu. daar zat een papieren stickertje op met een nummer. dit bleek later afwijkend van mijn werkelijke LPE nummer. misschien staat het LPE nummer in documentatie, garantiebewijs oid.

zijn die LPE nummers uit te lezen door een gasboer ?  

• F.P.A.M. Schmiermann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2007 21:23 #1186617 door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic Vialle

@Henk940L: Ik zal overdag nog eens goed zoeken naar extra stickers onder de motorkap en in het (Volvo)boekje bij de LPG installatie.

@Willem: dat ze zich bij Vialle bewust zijn van problemen met hun pompjes is me zo'n 2,5 jaar geleden gebleken toen ik iemand sprak die net een nieuwe produktie-testopstelling had ontworpen en afgeleverd bij Vialle om hun pompjes beter te kunnen testen. Toen wist ik nog niet over welke pompjes hij het had. Nu vallen de stukjes op hun plek. Gezien de goed doorwrochte testopstelling (meer herinner ik me er niet van) zullen nou misschien alleen de goede pompjes afgeleverd worden....

Frans

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC