Is G2 toch voordeliger dan G3?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik hoor nog al eens klachten over het hoge gebruik van G3 met injectie. Sommigen hebben het over een verbruik dat onder de 1 op 6 komt. Zelfs rustige rijders blijven op 1 op 6.5 steken. Bovendien wie een beetje rijdt tankt ook nog eens een dikke 100 l benzine meer op G3 dan op G2 per jaar. Op G2 rij ik met gemak 1 op 8.5 Mijn vrouw die het meeste rijdt haalt 1 op 9. Wie kent zijn verbruik echt?
Timen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn gemiddelde is 1:8 met G2.
Ik vind overigens dat je niet alleen over het gebruik moet praten. Een G2 installatie is +/- 600 Euro goedkopeer dan G3. Daar staat dan weer tegenover dan je 25 Euro/maand meer kwijt bent aan HSB. Dus het wordt een hele rekenpartij met verbruik, aanschafkosten, HSB en dat alles afgezet tegen hoe lang je de auto hebt gehad (of een wilde gok hoe lang je hem gaat hebben - en Volvo's gaan lang mee )

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb mijn oude 940 met een Vialle LPI laten ombouwen van G2 naar G3. In het verbruik heb ik geen enkele verandering kunnen ontdekken. Hij was na de ombouw exact even dorstig als daarvoor. Afhankelijk van korte/lange ritten, buitentemperatuur en de hoeveelheid haast van de bestuurders tussen de 1:6,5 en de 1:8 als ik het mij wel herinner.
Ik had verwacht dat hij zuiniger zou worden. G3 is immers beter voor het milieu volgens de geleerden. Minder eruit is minder erin zou je denken. Maar niet dus!
groet
- V700 register
- Nieuw lid
-
en kan het dus nog niet met zekerheid zeggen maar volgens mij geen verschil met G2. In ieder geval niet van 1:8 naar 1:6.
Met G2 zat ik rond de 1:8,5 de afgelopen maanden met voornamelijk woon-werkverkeer over de snelweg. Volgens gasboer verandert bij Vialle LPi G2 => G3 niets aan de prestaties van de motor (verbruik, koppel, geluid, emissies), wat anders is is dat je analoge regeling (G2) verandert in een digitale (G3) omdat dit een criterium is om voor G3 in aanmerking te kunnen komen.
Met G2 computer brandde de groene led in gpl-lpg knopje meteen na het starten, met G3 computer knippert deze een tijdje en gaat dan pas branden. Gasboer gebeld over deze verandering, volgens hem (en volgens anderen klopt dit niet, dus zijn verhaal hierbij ter info) werkte het systeem in beide gevallen gelijk, je rijd eerst een paar km op benzine om je lambdasonde op temperatuur te brengen en vervolgens schakelt hij over op benzine. Alleen slaat met G2 het ledje de knipper fase over. ergo: met beide systemen reed je eveneel op benzine, dus die 100l extra benzine zul je niet nodig hebben.
Ik houd mijn verbruik wel even in de gaten en post het hier wel even
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Mijn toenmalige 940 estate uit 1992 met Vialle G2 verbruikte 1: 7 gemiddeld. ( over 100000km)
De 940 LPT uit 1998 met LPI installatie G3 zat gemeten over 190000 km op een gemiddeld verbruik van 1: 7,5.
Dus mijn ervaring is dat de G3 installatie niet duurder in het gebruik was.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn auto, 940 2.3 LPT met Vialle LPi is ook niet duurder gaan rijden nadat ik hem omgezet heb naar G3. Verbruik is gelijk gebleven schommelend tussen de 1:8 en 1:9.
Groeten,

Richard
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben helemaal weg van Excel en kon het dus ook niet laten om voor de provincie Noord-Brabant (ivm MRB-tarieven) een rekensommetje te maken.
<a href="/system/files/brandstofkosten.xls" target="_blank">Zie hier de link</a>, doe er uw voordeel mee.
- V700 register
- Nieuw lid
-
...van broodje aap, dit dus.
Zo komen de geruchten in de wereld.
Dit is dus helemaal niet aan de orde en ligt aan je auto en niet aan de G2/G3 computer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat me wel altijd opvalt, is de spreiding in verbruikscijfers bij dezelfde modellen. Ik rij zelf met 940 LPT Lpi uit 98 zo ongeveer 1:7 à 1:7.5, een hele enkele keer 1:8. Dat lijkt een gemiddeld verbruik als ik de cijfers van anderen lees. Maar soms zie ik ook mensen die zeggen met hetzelfde model 1:9 te halen. Ook al doe ik nog zo mijn best en rij ik als een natte krant, zulke cijfers zijn voor mij niet te halen. Ra, ra, waar ligt dat aan? Verschil sedan/estate (lijkt mij sterk)? Verschil gassamenstelling? Relatief vaak starten per tankbeurt, dus vaker op benzine? Zeg het maar, geen idee. Of moet je toch gaan denken aan variatie in electronica regelingen of misschien slechter regelende lambda sondes?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Jeroen schreef :
...van broodje aap, dit dus.
Zo komen de geruchten in de wereld.
Dit is dus helemaal niet aan de orde en ligt aan je auto en niet aan de G2/G3 computer.
Ik lees een vrij duidelijke vraag nalv een hypothese om wat feiten te verzamelen. Wat kort door de bocht als daar een ongenuanceerde conclusie op volgt. Ik begrijp nl niet wat er bedoeld wordt. Ook de opmerking ligt aan je auto geeft weinig duidelijkheid.