Is G2 toch voordeliger dan G3?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2007 15:24 #1179309 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Prima.
Ik probeer het vanavond te posten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2007 11:45 #1179343 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onderhoud

Janneman schreef :
Mijn gemiddelde is 1:8 met G2.

Ik vind overigens dat je niet alleen over het gebruik moet praten. Een G2 installatie is +/- 600 Euro goedkopeer dan G3. Daar staat dan weer tegenover dan je 25 Euro/maand meer kwijt bent aan HSB. Dus het wordt een hele rekenpartij met verbruik, aanschafkosten, HSB en dat alles afgezet tegen hoe lang je de auto hebt gehad (of een wilde gok hoe lang je hem gaat hebben - en Volvo's gaan lang mee

)

Vergeet dan ook vooral het onderhoud niet. Ik heb zelf na vele berichten te hebben gelezen op dit forum de hardnekkige overtuiging dat de onderhoudskosten -alsmede de storingsgevoeligheid- bij een G3 installatie vele malen hoger zijn dan voor een G2 installatie. 

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2007 09:45 #1179373 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Vergis
Dat beeld kan ik niet geheel beamen.

Worden hier niet twee zaken door elkaar gehaald?

Er bestaan wettelijk gezien drie generaties LPG-installaties: G1, G2 en G3.

En er bestaan drie hoofdtechnieken voor toevoering van het LPG naar de motor: ringmixer met verdamper, gasinjectie met verdamper (dampgas), en als laatste vloeibare LPG-injectie (LPI).

Deze twee drietallen staan niet 1:1 met elkaar in verband: het is perfect mogelijk om een G3-installatie te hebben die het LPG toevoert met behulp van een ringmixer.

Gezien de posts hierover op het forum mag je concluderen, dat een ringmixer-systeem minder vaak storingen oplevert dan een damggas- of LPI systeem, maar van specifieke G3-storingen heb ik eigenlijk nog niet gehoord.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2007 00:00 #1186291 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Meer nadelen G3

Nog meer nadelen op het spoor gekomen. De uitlaatkleppen met G3 slijten veel sneller, ondanks het Natrium. Ook de inlaatkleppen doen lustig mee. Er zijn ook nogal wat klachten over de loszittende LPI- injectoren van Vialle. Het hogere LPG verbruik van de LPI uitvoering wijt ik aan de slechtere menging van de brandstof met de lucht. Vloeistof mengt nu eenmaal slechter dan damp.

Wat mij verder opvalt is dat er nogal LPI- instalaties zijn die G2 op kenteken hebben staan en dat er ook verdamperinstalaties zijn met G3 op het kenteken. Dat laatste daar zou ik voor gaan!

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-12-2007 01:13 #1186298 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Mijn ervaringen zijn anders

Kheb zelf al verschillende 900 modellen LPT gehad met G3 en G2 de laatste 10 jaar. Allen met Vialle LPI. Top installatie, en natuurlijk gaat het wel eens anders. En ja de injectoren gaan wel eens loszitten. Is een oplossing voor, elders op het forum te lezen. En ook gaan de pompen wel eens stuk. Maar het gebeurd wel na honderdduizenden kilometers (200.000km, 300.000km tot zelfs 400.000km en meer voor het een keer kapot gaat) Mag het?

Verbruik is mij altijd juist als gunstig opgevallen. Ik rijd bij normaal gebruik altijd tussen 1 op 7 en 1 op 8, ken ook 1 op 9 rijders en ja, ook 1 op 5 rijders (als ik met die wagen rijd, rijd ie overigens 1 op 8). Vroeger met G2 dampgas vialle reed ik altijd 1 op 6 a 1 op 7 met ook nog eens vermogens verlies tov benzine. En dat terwijl ik nu wel de turbo met plezier gebruik met een opvoersetje om een lekker vermogen ter beschikking te hebben, wat natuurlijk extra brandstof kost.

Mijn kleppen hoeven vrijwel nooit gesteld te worden en ook de wagens die ik ken doen het bovengemmiddeld als ik daar met deze kleine steekproef over mag spreken. En er wordt niet zachtzinnig mee omgesprogen kan ik je melden, in tegendeel. Als ik in duitsland rijd trap ik hem echt stevig in en ook een stoplichtsprintje ben ik niet vies van met een golfje met kortgeschoren jochies.

De toediening/menging van gasvormige brandstof versus toediening/menging van vloeistofvormige brandstof die je aanhaalt is vlak voor verbranding in de motor al lang opgelost door temperatuur en druk. De LPI injectie verlaagt juist de temperatuur van het mensel waardoor er een betere vulling mogelijk ten opzichte van benzine.

Een benzine wagen doet hetzelfde, benzine in vloeistofvorm inspuiten. En deze vorm van brandstofmenging is de meest voorkomende vorm ter wereld. Benzine injectie zou toch geen slechte techniek zijn?

Vialle LPI verschil tussen G2 en G3 is alleen maar een RDW typegoedkeuringsverhaal. En Vialle doet er zijn financieel voordeel mee.

De software van de inspuiting voor G3 of G2 is iets anders maar in verbruik maakt het niet uit. Ik heb in mijn wagen een paar keer gewisseld met G2 en G3 computer om juist dat verschil op te sporen. Ik heb geen verschil waargenomen los van een lampje wat knippert als ie nog op benzine rijdt vlak na het starten.

Een medewerker van Vialle in Son heeft mij mondeling een keer verteld dat het verschil in software vrijwel nihil is. Mijn definiering van "nihil is gelijk aan 0" werd bevestigd.

En ja, er zijn verschillende dampgas G 3 installaties die ongetwijfeld ook goed functioneren, anders is er immers geen markt voor, ik ken ze overigens niet.

Maar ik zou voor de Vialle G3 gaan in onze wagens met turbomotoren.

• F.P.A.M. Schmiermann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2007 13:10 #1186333 door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic G2 of G3?

Ook ik rij tegenwoordig met genoegen in m'n Otto uit '95 (estate, modeljaar '96) met Vialle LPI aangesloten op een LPT motor en 195 brede banden. Verbruik 1:8.5 constant, waarbij ik de eerste 10 km achter een vrachtauto op gang kom, vervolgens 10km mij rustig aan de 100km/u limiet houdt om dan de linkerbaan op te zoeken en daar (vrijwel) niet meer vanaf te komen (en nee, ik rij dan niet vooraan de rij...). Iedere werkdag 60 km heen en 60 km terug. Ik moet wel zeggen dat ik een stapje heb gemaakt in het verbruik van 1:8, daarna distributieriem. filters, olie vervangen en kleppen stellen, om vervolgens op de huidige 1:8.5 uit te komen.

Ik heb pas 13.000 van de 440.000 km van Otto op mijn naam staan, dus echt veel ervaring heb ik nog niet met LPG.

Wat mij nou verbaasd zijn de opmerkingen over het verschil tussen LPi G2 en G3. Voor de RDW is mijn auto G2, maar ik heb wel het groen knipperende lampje als ik nog op benzine rijd. Betekent dat nou dat ik technisch gezien een G3 LPi versie heb? Op welke manier kan ik zelf nog meer herkennen of het een G3 installatie is? Ik zou het graag zelf willen kunnen zien, zodat ik me niets op de mouw hoef te laten spelden door een gasinstallateur die dan mogelijkerwijs nog minder dan bijna niets, namelijk helemaal niks, hoeft te doen om mij G3 op het kentekenbewijs te geven.

Frans

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2007 16:00 #1186343 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Knipperend lampje?

@ Frans: ik heb precies hetzelfde!

Er zit in mijn '96 LPT een Vialle LPI-installatie en naar mijn weten een G2; daar betaal ik ook belasting voor.

Verrassing: mijn groene lampje knippert de eerste vijf minuten ook...huh? 

Joost

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2007 16:23 #1186344 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic G2 LPi naar G3

FransS schreef :
Wat mij nou verbaasd zijn de opmerkingen over het verschil tussen LPi G2 en G3. Voor de RDW is mijn auto G2, maar ik heb wel het groen knipperende lampje als ik nog op benzine rijd. Betekent dat nou dat ik technisch gezien een G3 LPi versie heb? Op welke manier kan ik zelf nog meer herkennen of het een G3 installatie is? Ik zou het graag zelf willen kunnen zien, zodat ik me niets op de mouw hoef te laten spelden door een gasinstallateur die dan mogelijkerwijs nog minder dan bijna niets, namelijk helemaal niks, hoeft te doen om mij G3 op het kentekenbewijs te geven.

Frans

Je hebt gewoon een goede LPi installatie die voldoet eigenlijk wel aan de emissie eisen e.d. De LPG inspuitcomputer voldoet niet voor wat betreft type. Je moet dus de juiste computer installeren en dan via een inbouwbedrijf voor elkaar zien te krijgen dat je auto op G3 komt te staan. Deze vervanging komt op ong 500-700 €. Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt omdat je maken kunt krijgen met onderdelen van de installatie die te oud zijn. E.e.a. moet je dus goed overleggen met de gasinbouwer. Het voordeel is in dit geval wel duidelijk. n.l. 315€ per jaar.

Incidenteel is het soms mogelijk om op een andere wijze te veranderen. Als je daar belangstelling voor hebt,  stuur dan een PB.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2007 20:52 #1186376 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het gaat om het LPE nummer

de LPE is de LPG omputer, het RDW eist (onder andere) een bepaald type LPE om G3 op het kenteken te kunnen zetten.

Voor de 940 zijn er 2 LPE nummers die hiervoor in aanmerking komen, dit schijnt in boeken te staan waarover de gasboeren beschikken. je kunt het LPE nummer meestal in de auto vinden, staat op een sticker vlakbij de computer zelf. bij mij op binnenkant zijscherm aan bestuurderskant, vlakbij de veerpoot. op basis van dit nummer kun je dus aan je gasboer vragen of je huidige LPE overeenkomt met de typen die omgezet kunnen worden.

ik heb zelf deze ruiltruc ook gedaan, het nummer van mijn oude LPE (één van de 2 mogelijke typen) kan ik op verzoek even opzoeken. de nieuwe LPE heeft nummer 202117.6

na het wisselen van de LPE veranderde mijn groene lampje van aan/uit naar knipperend aan/aan of uit.

als je lampje knippert zou je je LPE nummer kunnen checken, misschien heb je al de juiste computer en gaat het om een puur papieren kwestie

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2007 21:24 #1186379 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Papieren kwestie?

henk 940LPT schreef :
misschien heb je al de juiste computer en gaat het om een puur papieren kwestie

Dan heb je de kosten voor omkeuren er al in een maandje uit.......
Dat zou nog eens lekker zijn.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC