Vialle verdamper, zelf reviseren is dat te doen?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2007 17:58 #1186777 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Druk in de tank
Bas, Zoek eens op hoe hoog de gasdruk is bij bepaalde temperaturen. Misschien dat, dat een beeld geeft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2007 18:49 #1186782 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afgelezen

Uit mijn studieboekje:

A: 70%butaan/30%propaan = druk bij 0 graden celcius = 1,5 bar (duikt bij -6 onder de 1 bar, zomergas)
B: 50%butaan/50%propaan = druk bij 0 graden celcius = 2 tot 3 bar.
C: 30%butaan/70%propaan = druk bij 0 graden celcius = 4 bar. (duikt bij -25 onder de 1 bar, wintergas)

Wintergassamenstelling (er vanuit gaande dat dat geleverd wordt) geeft bij -15 dezelfde dampdruk als zomergas bij +5 graden.
Tweede: wintergas geeft bij -5 (afgelopen week) dezelfde druk als zomergas bij +18 graden
Als mijn auto dus op zomergas bij +15 prima loopt, zou hij dat bij -5 op wintergas (druktechnisch gezien) ook moeten doen.

Ik bedacht me een aardige optie.
Ik zag net dat de koelwaterslangen vlak langs de gasleiding lopen. Als ik de koelwaterslang en de gasleiding, nou bij elkaar tie-wrap, warmt het koelwater het gas een beetje op, voordat het de verdamper in gaat.
Mocht die inlaat-afsluiter bevriezen, zou dat in ieder geval moeten verminderen als de aanvoertemperatuur van de het gas door die afsluiter hoger is.

Plaatje staat met druk-waarden staat in het boek, maar ben te lui om het even onder de scanner te mikken. Komt nog.

Ohja, bestaat wintergas eigenlijk echt wel? En wie heet het dan zeker in de pomp zitten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2007 21:44 #1186794 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Draadvervuiling?

We zitten lekker alle draadjes over LPG Vialle Ringmixer problemen bij kou van elkaar te vervuilen. Doe ik ook aan mee hoor. Wellicht taak voor moderator om het draadje van Bas van vorig jaar nog eens naar voren te halen en concreet te laten zien wat Bas allemaal wel en niet heeft gedaan aan zijn probleem.Ter lering voor ons allen. Denk dat meerderen met dit probleem worstelen. Is het iets electrisch of juist mechanisch. Is het kou of juist verstopping: gasdruk?

Mijn vraag van het begin is: is zo'n verdamper zelf goed te reviseren. Helaas heb ik daar nog geen antwoord op gehad.

Aanvullend: Is het nodig?

Zijn er sterk vervuilde verdampers gevonden?

Zit er ergens een filter of zeefje dat verstopt kan raken?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2007 22:18 #1186796 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Verdampervervuiling

flyingdutchman181 schreef :
Mijn vraag van het begin is: is zo'n verdamper zelf goed te reviseren. Helaas heb ik daar nog geen antwoord op gehad.

Niets is moeilijk als je de kennis hebt. Als je nog nooit een verdamper gereviseerd hebt is het best wel lastig om te doen.

Aanvullend: Is het nodig?  Wat heb je dan geconstateerd?

Zijn er sterk vervuilde verdampers gevonden? Jawel, maar meestal is de verdamper defect door een membraan of een afsluitklepje.

Zit er ergens een filter of zeefje dat verstopt kan raken? Jawel, bij de binnenkomst van het gas in de verdamper.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2007 00:04 #1186804 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moderator?

flyingdutchman181 schreef : Wellicht taak voor moderator om het draadje van Bas van vorig jaar nog eens naar voren te halen en concreet te laten zien wat Bas allemaal wel en niet heeft gedaan aan zijn probleem.

Zie je die groene M in dat vierkantje, links naast mijn postings?

Maar goed, er is een reden om (wat mij betreft hier nogmaals te verklaren waarom iets gebeurd.
Ik denk namelijk, dat "jouw" probleem dezelfde oorzaak heeft.

Ik neem aan dat ie verder prima rijdt in de zomer, maar sinds een week of twee moeilijk doet (heb ik ook)
Het gaat over een Vialle AMS (heb ik ook)
Stationair en aftelprocedure niets mis, deellast, inhouden (heb ik ook)
Ndus.......

Ik denk rustig mee aan mogelijke oplossingen en in mijn laatste posting staat dat ik een vermoeden heb waar hem dat in zit, eindelijk.

Overigens weet je ook dat het niet makkelijk is een verdamper te reviseren, dat had ik in de eerste posting al gezegd.
Ik ben best wel handig, maar had het waarschinlijk niet succesvol zelf kunnen doen. Er zitten naar mijn mening teveel dingen in, die mis kunnen gaan.

Ik zal morgen een update plaatsen.
Ik zal dan tevens proberen, dit deel van de postings te verplaatsen naar een nieuw/ander onderwerp.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2007 15:18 #1186840 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verschillen.

Ik zou graag weten wat de constructie-verschillen zijn, van Vialle en PoliAuto verdampers.

Ik heb namelijk mijn buitentemperatuurmeter maar weer eens uit het vet getrokken en tegen het filterhuis op de verdamper geplakt.
Wat denk je? Bij stationair toerental en warm blok, geeft ie 14 graden aan, wat op zich geen punt hoeft te zijn.
Rijdt ik op de snelweg (sensor is afgeschermd van buitenlucht dus rijwind) zakt de temperatuur tot 9 graden, terwijl het buiten 6 is.
Toch stottert ie nog, maar niet zo hard.
Ik vermoed dus, dat, ondanks dat het metertje dat niet direct aangeeft, want de meter is niet zo snel, het gas in het filterhuis niet verdampt of zelfs bevriest.

Stel, dat is het geval, wat kun je er dan nog aan doen? Zit immers in de constructie.

Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat het ligt aan het feit dat ie te weinig gas krijgt, dus jouw vermoeden, Fred, is denk ik, juist.
Nu heb ik de verdamper al gereviseerd, dus zit er óf een fout in de verdamper zelf, die door/tijdens revisie niet is opgemerkt of aangepakt, óf in de aanvoer ernaartoe.

Aangezien het een gesloten circuit is, kan het niet bevriezen in de leiding, maar alleen op het punt waar het de verdamper in gaat.
Ik ga de afsluiter die daar zit eens verwijderen (of permanent open zetten, ter test) om te zien of dat iets is, nadat ik er met een testlampje mee heb rondgereden om te zien wat er gebeurd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-12-2007 13:42 #1186914 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bas, Wat ik al eens

Bas,

Wat ik al eens meegemaakt heb was het volgende, er was een nieuwe installatie in een auto van een van mijn clienten gebouwd, hij had ongeveer hetzelfde probleem als wat jij hebt, er was tijdens de montage gebruik van een pijpsnijder, en deze had een bot snijwielletje, affijn om een kort verhaal lang te maken, de leidinkjes waren net voor de tonnetjes bijna dichtgedrukt, nadat ik ze had opengemaakt met een ontbramertje, liep de auto 100%, er kon niet voldoende vloeibaar gas in de converter komen door de restricties in de koperen leiding, ik heb ook al meegemaakt dat een gasafsluiter halfopen ging, en allemaal Vialle installaties, Er was volgens mij ook nog een vraag wat het verschil is tussen Vialle en Polieauto, dat is er niet, Vialle converters komen uit de Polieautofabriek.

Groeten,Co. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-12-2007 14:47 #1186916 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Specifiek

nvliet schreef :
Er was volgens mij ook nog een vraag wat het verschil is tussen Vialle en Polieauto, dat is er niet, Vialle converters komen uit de Polieautofabriek.

Waar ik specifiek naar op zoek was, was of er verschil is in de plaats van binnenkomst van het gas.
Met andere woorden, zit dat filtertje bij een Polieauto ook buitenop of verwarmd binnenin.

Ik bemerk dat de auto met 'warm' gas beter loopt dan met ijskoud, vandaar mijn vraag.
Opgelost is het trouwens nog steeds niet, maar het is buiten weer warmer, dus minder gesputter,......grmbl.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2007 23:27 #1187004 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vroeger voltanken?

Hallo Timen

wp001 schreef :

flyingdutchman181 schreef : Het is vreemde is, dat het inhouden niet voorkomt tijdens de eerste 150 kilomter na voltanken LPG.

Zou het dan toch met de druk in de tank te maken hebben?

Heeft het in dat geval zin, als een van de heren met dit probleem na 150 km (of iets later, zodat de problemen zich kunnen openbaren) de tank weer vult?  Als het dan aan de druk ligt, moet het probleem weer verdwenen zijn de eerste 150 kilometer.  Dit uiteraard alleen ter diagnose en niet als oplossing voor het probleem.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2007 23:55 #1187010 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Identiek
Ze zijn identiek dus de filtertjes dus ook, zitten volgens mij aan de buitenkant, ik heb nog meer zitten verzinnen, wat dacht je van de regelkleppenelectronicazooi, alle goed werkende systemen die ik heb meegemaakt hadden geen regeling meer, inclusief mijn 240 die liep als een natte krant, ik heb er een nieuwe converter in gezet zonder electronica bende, gewoon vacuum geregeld, en hij trekt de stenen uit de straat, loopt gewoon perfect, daarvoor echt als je het gas maar vol intrapte hield ie in, al die electronica verziekt gewoon je installatie, dus  of je verzint een systeem wat werkt en je haalt al die electronica eraf of je zorgt dat die klerezooi goed gaat werken, ikzelf als electronicus ga dus voor het verwijderen van alle rommel met als reden dat hoe simpeler een regeling werkt hoe minder ellende je hebt, alles wat er niet op zit kan ook niet kapot.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC