Vialle verdamper, zelf reviseren is dat te doen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
flyingdutchman181 schreef : Dit gebeurde als in z'n vijf het gaspedaal tegen de bodem werd aangedrukt, voor maximale acceleratie. Als er op de snelweg iets tactischer gereden werd, waren er geen problemen. Dus: iets meer met het gaspedaal spelen, en niet doordrukken.Overigens: zou dit een constructiefout zijn, of toch iets anders?
Lijkt me geen constructiefout, rij zelf ook een 850 naast de 940 maar op de snelweg mijn gaspedaal intrappen heeft echt tot gevolg dat hij vooruit schiet.
Hoe is het met de ontsteking? Bougies + kabels, verdeelkap en rotor al eens bekeken. Vaak zitten deze er al vanaf het begin op.
Bas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
zou een kapotte gaskleppositie schakelaar kunnen zijn (TPS, engels voor Throttle Position Switch)
Bij volgas schakelt dat ding de lambda regeling uit /over op vasterijkere inspuittijden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Lijkt me inderdaad niet, temeer het probleem al is opgelost.
Bij mij zit er een computer in uit een 2.0 Turbo, wat op zich prima is, ware het niet dat ik een 2.3i zonder turbo heb.
Het achterlijke is alleen, dat het bij mij alleen vervelend is, bij temperaturen onder de 6 graden celcius.
Zolang het blijft vriezen, heb ik dus de kans om het op te lossen.
Eerst een ander computer, die wel bij mijn auto hoort, daarna kijk ik weer verder.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bas,
Hoe ben je daar achter gekomen, dat het een verkeerde computer is, want van de week wist je het nog niet.

Groeten,Co.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Daar kwam ik achter na een uiterst behulpzame mailwisseling met Vialle Nederland.
Ik dacht dat ik dat hierboven gemeld had, maar blijkbaar vergis ik me.
Ik heb overigens voor het algemeen nut een lijstje willen plaatsen met nummer en bijbehorende motortypen, maar zoals wel te verwachten is, geeft Vialle dat niet af. Helaas.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hallo Bas
Baseman schreef : Ik dacht dat ik dat hierboven gemeld had, maar blijkbaar vergis ik me.
Heb je dat niet in een ander draadje verteld? Voor mij was de melding van jou hierboven geen verrassing, de vraag van Co wel.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
afgelopen week, kou?, veel problemen met de Vialle LPG installatie. Lange tijd niets aan de hand, je rijdt rustig 120, plotseling zakt vermogen weg. 80 is maximaal haalbare. Op benzine niets aan de hand. Gelijk naar de kant: controleren of verdamper bevroren is: niets aan de hand. Je kunt deze bijna niet aanraken van de hitte. Alleen afsluiter voor de verdamper is koud. Probleem? Weet ik niet.
Het is vreemde is, dat het inhouden niet voorkomt tijdens de eerste 150 kilomter na voltanken LPG.
Wie weet raad?
- V700 register
- Nieuw lid
-
flyingdutchman181 schreef : Het is vreemde is, dat het inhouden niet voorkomt tijdens de eerste 150 kilomter na voltanken LPG.
Gelukkig, nu voel ik me niet meer zo eenzaam......je bent de derde met een vergelijkbaar probleem.
Heb je heel toevallig ook een B230FB in je 940 en een Vialle AMS met GLM af levering in 1994 ingebouwd bij Volvo Beesd?
En uiteraard loopt ie met warm weer prima.......
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
flyingdutchman181 schreef :
Het is vreemde is, dat het inhouden niet voorkomt tijdens de eerste 150 kilomter na voltanken LPG.

Wie weet raad?
Zou het dan toch met de druk in de tank te maken hebben? Een knik in de aanvoerleiding? Vast ook geen 8 mm leiding? Het antwoord geef je eigenlijk zelf, de aanvoer is onvoldoende.
Bij het tanken heb je relatief hete LPG, naar verloop van tijd koelt deze af. De druk in de tank daalt. Dan heb je wellicht aanvoerprobleem.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het zou zomaar kunnen, dat zou ook verklaren waarom hij (in mijn geval) landurig te arm loopt.
Zou het ook verklaren waarom het zich alleen in de winter voordoet?
Stel, ik zou een electrieke deken om mijn gastank heen gooien, dan zou de auto dus (als het onderweg naar voren niet teveel afkoelt) dus prima moeten rijden.
Ik heb in mijn geval geen deuk in de leiding, je hebt hem gezien, hij was inderdaad 8 mm.
Ik heb de TPS vervangen, bied geen enkel (echt niks!) verschil met de mine, die dus stuk zou zijn......
Daarnaast vandaag het luchtfilter vervangen, maar ook dat helpt niet.
(op basis van de redenering dat er bij te weinig lucht door het filter, dus minder lucht door de GLM loopt, en er minder wordt ingeblazen, dus een armer mengsel. Net zo simpel is, door te weinig lucht maar wel gas, loopt ie te rijk, dus een filter maakt niet uit, maar goed, ik lees nu eenmaal gewoon af, dat ie te arm loopt.)
De volgende verdachte in de lijn is de magneetklep die in de aanvoerbuis zit, tussen het filterhuisje onderaan de verdamper en de verdamper zelf.
Overigens, als gas inderdaad zou bevriezen........en je hebt wintergas (70%prop, 30%but, met een kookpunt van -25 ongeveer) , dan bevriest dat toch niet IN de leiding onder weg naar de motor, maar toch pas als het in de verdamper aankomt? Dus het kan niet zo zijn dat er een ijsklont in de gasleiding zit.......
Zou de verdamper inpakken in Rockwool zin kunnen hebben?