Nog een OMVL dampgasinstallatie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Eigenlijk ging het rond bj.1990 mis, bij sommige Volvo's iets eerder. Sinds G3 is daar ook niet meer simpel omheen te werken. Waar ik op doel zijn G2 installaties, de eerste rudimentair geregelde gasinstallaties. De (milieu)noodzaak om meer te hebben dan een verdamper en een ringmixer, om het mengsel nauwkeurig te regelen en zo de kat ook gezond te houden. Gasinstallaties die alleen uit verdamper en mixer bestaan zijn oerbetrouwbaar en kunnen slechts problemen met kleppen geven, of eens per twee ton (of meer) een verdamper revisie. Dat kan echter binnen de huidige milieu normen gewoon niet meer, en bij de 960/V90 is het ook onwenselijk, door de enorme in rubber sokken opgehangen emmer die "inlaatspruitstuk" heet. Bij een W116 daarentegen, geen probleem.
Helaas kan dat in moderne auto's niet meer, en zijn zowel de benzinesystemen als gasinstallaties voorzien van een boel electronica om de schadelijke emissies tot een minimum te beperken. Het ergste waren de installaties begin jaren '90, gekenmerkt door een hele rij vage zwarte kastjes onder de motorkap, en heel veel dradenknoopwerk daar omheen. Het ene kastje diende om een tekortkoming van de ander op te heffen en zo verder. Toen raakten ook veel installateurs de weg kwijt en ontstonden de "onoplosbare" problemen, soms mede veroorzaakt door haperende originele benzine-electronica. Kreeg je het kastje en muur werk ; dealer geeft de gasinstallatie de schuld, gasboer de dealer, en niemand heeft meer voldoende overzicht over de auto als geheel om een goeie snelle diagnose te stellen als er een probleem ontstaat. Garantiebeperkingen en "negatieve gasadviezen" door de merkdealers zijn meestal daardoor ingegeven. Foutzoeken kost handenvol tijd en geld als je onvoldoende overzicht hebt, en als dat onder garantie moet... dat willen ze dus voorkomen. Meer politiek dan techniek dus, die keuze, maarja.
De "workaround" bestond uit het terugbouwen naar G1, oftewel alle gaselectronica eruit rukken en alleen de verdamper, mengstuk en regelschroef laten zitten, alleen kom je daar meestal de viergastest niet mee door, oftewel dat is geen goeie optie voor G3-wagens.
De huidige generatie gas(injectie)installaties is vergeleken bij vroege G2's en G3's nog behoorlijk goed, heel weinig electrische ellende. Het is alleen jammer dat het kennelijk moeilijk is een duurzame gasinjector te produceren, en zo komen er weer nieuwe problemen. Toch is het aantal draden en componenten weer flink teruggebracht, wat een betrouwbaarder en vooral overzichtelijker geheel geeft. Zodat problemen over 't algemeen in ieder geval weer vindbaar zijn...
Ik vind dus dat de LPG techniek weer op de goede weg is, maar ze zijn er dus nog niet. Hopelijk komen ze er nog, voordat iedereen het zat is

Van een andere gasinbouwer heb ik wel eens gehoord dat die afgestapt waren van OMVL om reden van onbetrouwbare injectoren, maargoed, het kan ook zijn dat die gewoon z'n nieuwe 'eigen merk' wilde promoten ten koste van OMVL. Ik ken de gasboer in kwestie verder niet, ik was er alleen om te informeren naar de prijs van een motorkit. En het merk dat hij dan wel voerde... is me ontschoten Kan Prins geweest zijn, dat geldt (FWIW) online als 1 van de betere merken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb 9 juli een afspraak bij de inbouwer, hij wil onder garantie de installatie nakijken.
Ik houd jullie op de hoogte, en bedankt voor alle tips tot nu toe.
Klaas
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar als er geen pomp inzit dan betekent dat dus dat de tank zonder al teveel schade wel helemaal leeg gereden kan worden.
Ik weet van de residu verhalen van de laatste restjes vloeibaar gas.
Maar dat is ook een kwestie van de vulnippel schoon houden.
Dat leegrijden zal, vrees ik, voornamelijk gebeuren als ik zelf niet achter het stuur zit...
Groet,
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
inderdaad geen inspuitpomp maar een verdamper. Dus kun je je tank rustig leegrijden. Er zit tevens een flink gasfilter tussen dus met die residu-en zal het wel meevallen. Wel iedere 15000km een nieuw filtertje monteren.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij het omschakelen van benzine naar gas gaat er eerst "een wekker af" in de LPG tank. (model "specht")
De vorige eigenaar had het over een stappenmotor.
Ik ga die stappenmotor binnenkort maar eens naar zijn wandelkaart vragen.
Dan kan ik wat stempeltjes zetten. Heeft'ie wel verdient.
Maar wat klinkt daar achter nou zo opgewonden?
Iemand een idee.
Anders ga ik zelf wel weer op onderzoek.
Groet,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het moet haast de afsluiter wel zijn.
Maar waarom hij nu eerst luidruchtig kond doet dat hij op niet al te lange termijn voornemens is om over te schakelen op gas?...
Na het geratel komt alsnog de harde "Klak!"

Groet,

- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Wellicht kan Martijn ook even reageren hoe e.e.a. bij hem gaat. Hij heeft in zijn v90 dezelfde installatie.
Grtx, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
jsnijder schreef : Bij mij gaat het overschakelen in twee etappes. Eerst hoor je een tikje van een relais en gaat het gaslampje knipperen. Dan binnen een 20 tal seconden een tweede klik en het geheel is schokvrij van benzine op gas overgeschakeld. Van geratel is bij mij i.i.g. geen sprake.
Wellicht kan Martijn ook even reageren hoe e.e.a. bij hem gaat. Hij heeft in zijn v90 dezelfde installatie.
Grtx, Jan.
Bij het starten gaat meteen 'mijn computer' aan (een rood lampje brandt op het gemonteerde afleesding en er is nog niet af te lezen hoevel LPG ik aan boord heb) en na een korte tijd rijden (paar honderd meter of een paar kleine minuten) hoor ik één (de bekende ) echo-tik in de gastank achter me en dan rijdt hij op LPG. Dan pas gaan de groene lampjes branden (en die ene rode gaat uit) die aangeven in 4 etappes van ong. 100km in mijn geval hoevel LPG er nog in zit. Nergens iets van een relais te horen (wellicht tegelijk met de echo-tik of met starten) en al helemaal geen geratel. Overigens is dit geheel schokvrij, tenzij het -10 is, dan voel ik een subtiele inhouding net na de echo-tik. Bij het handmatig overschakelen van LPG naar benzine en terug (kan alleen als de watertemp boven de 30 graden is), hoor ik ook geen relais en dat gaat altijd schokvrij. Bij een warme start gaat hij na een paar seconden over op LPG, dit omdat ik starten op LPG onprettig vond omdat ik dan 'door' moet starten (overigens ratelde dat wel iets maar dan meer onder de motorkap van het doorstarten).
Overigens gaat die comuter nooit helemaal uit, ook niet bij lang parkeren. Daar kwam ik achter toen mijn accu slecht was en de verbruikers doorgemeten zijn. Het gaat om minder mAh dan de optelling van de radio en alarm of zo, maar toch.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jan, ik heb het nog eens nagekeken en vandaag nog eens nagevraagd bij het bekende adres, maar bij mijn (Prins/Vsi) installatie moet de filter de eerste keer na 25k daarna iedere 75k vervangen worden. Ik heb het dan wel over de plasticfilter a 25,- die bij de LPG-installatie hoort.jsnijder schreef : Hallo Jan,
Wel iedere 15000km een nieuw filtertje monteren.
Groets
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
bij mijn OMVL installatie moet ik elke 15000 km het lpg filtertje vervangen. Kost i.d.d. maar rond de € 20,=. Zal dan wel per merk verschillend zijn. Ik houd me maar braaf aan de voorschriften, de kosten zijn het niet.
Grtx, Jan.