Interessante casus: LPG Koude of warme lucht?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zelf heb ik op dit moment de warme luchtbuis verwijderd omdat ik overal heb gelezen dat juist koude lucht noodzakelijk is.
Maar ik merk dat het verbruik afgelopen zomer minder was dan nu. Toen haalde ik met gemak 1 op 8 en nu net 1 op 7,5. Zou dat toch aan de buitentemperatuur liggen? Maar de Lambda sonde dan? Die regelt toch de hoeveelheid LPG die ingevoerd wordt?
Wie wil de proef op de som nemen? Een aantal tankbeurten met warmeluchtslang en een aantal zonder die slang?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het draadje lezende begrijp ik wellicht wat er aan de hand is. Doordat ik tot voor kort lucht aanzoog van direct achter de grille was er weliswaar koude lucht voorhanden, maar werd er lucht aangezogen vanuit een locatie waar de lucht verre van stilstaat (veel werveling). Daardoor is wellicht mijn verbruik verbeterd, omdat ik nu vanuit de motorruimte lucht aanzuig, waarbij de lucht misschien wel bijna stilstaat, relatief gezien. Omdat de verhouding van benodigde lucht op een liter gas rond de 1:7 ligt, is de invloed van de hoeveelheid aangevoerde lucht van een veel grotere invloed dan bij benzine. Als ik lees dat bij benzine de betreffende lucht/brandstofverhouding 1:14 is, is die invloed dus twee keer zo groot.
Wellicht is de invloed die ik toeschreef aan de temperatuur van de aangevoerde lucht in feite de invloed van wervelende lucht ten op zichte van (min of meer) stilstaande lucht. Omdat mijn conventionele lpg-installatie niet bijregelt (zoals de lambda-sonde wel doet bij het rijden op benzine) is door werveling de verhouding lucht/lpg waarschijnlijk -tot voor kort- verre van ideaal geweest.
Wouter van Pernis
Lidnummer 718
Volvo 740 2.3 GL automaat
B230F - 1989 - LPG
- V700 register
- Nieuw lid
-
 Wouter1973 schreef : Let wel op dat je geen appels met peren gaat vergelijken. Ik heb zelf geen G3 installatie (immers: betreft een 740 GL uit 1989), het al dan niet functioneren van mijn lambda-sonde is voor het rijden op lpg dan ook niet relevant.
Het draadje lezende begrijp ik wellicht wat er aan de hand is. Doordat ik tot voor kort lucht aanzoog van direct achter de grille was er weliswaar koude lucht voorhanden, maar werd er lucht aangezogen vanuit een locatie waar de lucht verre van stilstaat (veel werveling). Daardoor is wellicht mijn verbruik verbeterd, omdat ik nu vanuit de motorruimte lucht aanzuig, waarbij de lucht misschien wel bijna stilstaat, relatief gezien. Omdat de verhouding van benodigde lucht op een liter gas rond de 1:7 ligt, is de invloed van de hoeveelheid aangevoerde lucht van een veel grotere invloed dan bij benzine. Als ik lees dat bij benzine de betreffende lucht/brandstofverhouding 1:14 is, is die invloed dus twee keer zo groot.
Wellicht is de invloed die ik toeschreef aan de temperatuur van de aangevoerde lucht in feite de invloed van wervelende lucht ten op zichte van (min of meer) stilstaande lucht. Omdat mijn conventionele lpg-installatie niet bijregelt (zoals de lambda-sonde wel doet bij het rijden op benzine) is door werveling de verhouding lucht/lpg waarschijnlijk -tot voor kort- verre van ideaal geweest.

Wouter van Pernis

Lidnummer 718
B230F - 1989 - LPG

Wel opvallend dat je met zo'n kleine modificatie
zo'n groot verschil in verbruik kunt creeeren.
Als dat op benzine ook zo was dan zou ik dat niet best vinden.
Conclusie?

Groeten,
+++t blijft behelpen+++
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zet een regelkraan op het koelwater naar de verdamper en draai die half dicht en je gasstroom is een stuk kouder en neemd dus ook minder ruimte in.
Heb je weer meer ruimte voor lucht en als die ook koud is kan er ook weer meer lucht in.
De lpg verdampt ook met koud koelwater.
Conclusie is dus meer brandstof en meer lucht is meer vermogen en ga je dat gebruiken dan ga je ook meer verbruiken.
Ga je warme lucht toevoeren heb je minder vermogen en dus kan je het ook niet gebruiken.
Daarom kan je met de 2 liter hpt zuiniger rijden dan met de 2.3 omdat de 2 liter minder lucht aanzuigt bij een zelfde toerental en turbodruk dan de 2.3 liter.
Mvg Jerry

- V700 register
- Nieuw lid
-
Jeroen schreef :
Wouter1973 schreef : Conclusie?
In mijn geval zou de conclusie zijn: koud is beter dan warm, maar koud is lastiger als 'stilstaande lucht' aan te bieden dan warm (want koude lucht betekent buitenlucht, en die wervelt per definitie bij hogere snelheden), waardoor bij koud kennelijk fluctuaties in het mengsel lpg/lucht optreden, waardoor het mengsel lpg/lucht met name bij hogere snelheden verre van ideaal (1:7), waardoor warme lucht per saldo alsnog zuiniger is...zoiets.
Wouter van Pernis
Lidnummer 718
B230F - 1989 - LPG
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-

Diverse verhalen gelezen en in ieder vehaal zit gewoon waarheid.
Ook bij degeen die met warme lucht zuiniger rijden. Het is immers gemeten.
Wat we vergeten is dat we hier in de discussie minimaal 3 LPG installatie generaties door elkaar halen.
* De ouderwetse vacuum gestuurde verdampers. Tot 1988/89.
**De AMS systemen die je eenmalig in kan regelen op basis van de op dat moment geldende waarden in en rond de motor. Tot 94/95.
*** De werkelijk continu gestuurde LPI installaties. Na 1995.
Het zuiniger rijden met warme lucht zal vast met een vacuum gestuurde installatie plaatsvinden denk ik. Die kan door de warmere lucht immers nu een juiste verhouding krijgen en daardoor beter presteren.
Vast staat dat koude lucht een betere koeling geeft voor de kleppen etc. Dat koude lucht een betere vulling geeft. Dat koude lucht geen gevaar voor terugloop explosies geeft. Een kundig APK monteur zal de wagen afkeuren.
Dus eigenlijk zouden we deze discussie minimaal in drieen moeten delen.
Groet
Wytze
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
<div><div>Ton-Herman</div></div></div>
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij lpi is het voor de verbranding ook al van vloeibaar naar gasvorm gegaan en daarbij ontrekt het inderdaad warmte aan de omgeving en dat is in dit geval de inlaatlucht waardoor die ook kouder word en dichter zodat er weer meer lucht in de cilinder past en ook weer meer lpg.
Meer lucht betekent dat je meer lpg kan verbranden en dus heb je meer vermogen.
Bij een verdamper instalatie word de lpg verdampt in de verdamper en komt de gasvormige lpg warm de cilinders in en omdat het warm is en al een gasvorm is het uitgezet en dus is er minder ruimte over voor lucht en dus minder vermogen.
mvg Jerry.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En er vervolgens een K&N open luchtfilter op gezet, werkt perfect, verbruik is van 1 op 7 naar 1op9 gedaald, en meer vermogen, zeker onder in.
Heb m'n ams opnieuw ingeregelt en het werkt perfect, leuk ander voordeel is dat je deze filters niet meer hoeft te vernieuwen. In een bad warmwater inweken, afspoelen en inspuiten met een speciaal impregneer middel voor luchtfilters en dit om de 50.000 kilometer.
En dat geluid he bij het vloeren van het gaspedaal klinkt toch ook wel erg lekker hoor, bij cruise snelheid hoor je het overigens niet.
Wat we even niet moeten vergeeten met deze discussie is dat je ook zomer en winter lpg heb, en hier door het verbruik ook verandert.
Gr Bart