Accu

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2021 20:39 #1111017 door Mathy van Nisselroy
Accu is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti

In m'n auto ligt een doodgewone accu van Bosch. De auto startte altijd prima (behalve toen een tijdje terug de startmotor vervangen moest worden), maar sinds een week of twee wil die af en toe nog wel, maar meestal niet. Tot je probeert te starten lijkt alles prima, waarschuwingslampjes gaan aan, de brandstofpomp loopt. Maar als je doorstart heeft ie er heel veel moeite mee. Tenzij je er een boosteraccu aan hangt, dan start ie weer prima. Kan het, dat de accu eigenlijk van de ene op de andere dag slecht functioneert? Of is de kans groot dat iets m'n accu leeg trekt.

Onlangs heb ik bij een bevriend stel een stukje gereedschap opgehaald. De rit er naartoe zal zo'n 15 á 20 minuten geduurd hebben. Het zal geen kwartier geduurd hebben voor ik weer weg wilde. Maar heb ik de auto met de booster moeten starten. Meestal heeft ie de eerste uren nadat ie gelopen heeft nog wel genoeg vermogen om zonder al te veel problemen te kunnen starten. En het is nu weer iets warmer als de afgelopen weken. Ook dat merk je goed. Hij heeft er de laatste dagen iets meer zin in dan de afgelopen weken. Maar dus meestal niet genoeg.

Heeft het zin om naar een stroomlek te gaan zoeken? Ik heb al een tijdje last van een vochtige vloer. Er is gezocht waar het water binnenkomt en die plekken zijn ook gevonden. Maar bij dat zoeken zou er per ongeluk een stekkertje losgetrokken kunnen zijn. Maar ja, waar zit dat? De vraag is dus of het aan de accu ligt of dat er ergens stroom weglekt c.q. er ergens iets genoeg stroom blijft trekken om de accu in de uren daarna te ver leegt te trekken.

De accu is qua leeftijd aan vervanging toe, maar als er een stroomlek ergens zit, dan wordt die uiteraard ook leeggetrokken.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2021 20:59 #1469133 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik zou eerst eens naar
Ik zou eerst eens naar o0vergangsweerstanden zoeken. Zijn je accupolen schoon, zijn de klemmen schoon? Of zit daar een laagje corrosie?
Zit de massakabel nog stevig aan je blok, of is die losgelopen?
Verder kan je natuurlijk met een multimeter even de boordspanning meten. Accu in rust moet toch wel 12,5 volt zijn, met draaiende motor moet je minimaal 13,5 volt over de polen zien maar liever rond de 14,2.
Zakt je accuspanning sterk in na een enkele startpoging, dan kan je ervan uitgaan dat hij aan het overlijden is.
Stroom meten met een gewone multimeter kan maar heel beperkt: de stroom is al gauw zo sterk dat je de multimeter oprookt. Een beetje een dure methode om een stroomlek aan te tonen...

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-12-2021 21:55 #1469134 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic als je denkt dat de stroom weglekt?
1 accupool losgooien na het stoppen en weer vastmaken voor het starten. Dat laatste kan je niet vergeten ;-) . Als het fenomeen dan weg is, loopt je accu inderdaad leeg via een korstsluiting. Maar de kans dat dat in een kwartier gebeurt, is verwaarloosbaar klein, je zou dan op die plek ook zo veel hitte genereren dat er rook vanaf komt, en je zekeringen zouden je om de oren vliegen.

Scenario van Willem dat er ergens een kabel niet goed vast zit of met een koolstoflaagje vast zit, dat steeds dikker wordt door het gebruik van de booster is veel waarschijnlijker.

Er is ook een kans dat de accu echt stuk is en dat meet je met een belasting-tester die ze bij iedere garage hebben.

Stroom meten met een multimeter doe je in de stroomkring en niet over de stroomkring (zoals je de spanning, het voltage meet, dan zet je de meter op de + en de -pool en lees je het voltage af). Bij de meeste meters meet je de stroom maar tot 10A en starten trekt veel meer, en al die stroom zou dan door je meetpennen moeten, vergeet dat maar. Stroom meet je dus door de kabel van een pool los te nemen, daar de ene meetpen op te houden en de andere meetpen op de accu te zetten. Dan kun je wel een lekstroom meten en dat zou bij leeg in een kwartier ook waarschijnlijk meer dan 10 Ampere zijn.

Wel de code van je radio weten voor je hier aan begint.

Succes

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2021 00:21 #1469135 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Bedankt voor de reacties tot nu toe
Hallo Volvisti

De code van de radio is niet zo belangrijk. Die zit nog in de doos hier naast me. :-)

De accupolen zien er goed uit. Eind juli is er een nieuwe startmotor op gezet. Toen die slecht op gang wilde komen, bleek dat ie (elektrisch) niet goed vast zat. Da's daarna opgelost. En een paar jaar geleden heeft Hans van Schmidt Gemert de overgang van de accukabels naar accupolen al gecontroleerd en opnieuw gesoldeerd. Dus daar verwacht ik geen problemen.

Ik zal binnenkort eens kijken hoever de accuspanning afzakt en eventueel 's avonds ook de kabel losschroeven van de minpool. De massakabel zal allicht goed aan het blok zitten, anders zou de auto op de booster ook niet starten. Als de booster vol is geeft de booster "99%" aan en dat doet ie, na inmiddels 3 á 4 keer starten op de booster sinds dat ik de booster de laatste keer heb opgeladen, nog steeds. Het "verbruik" aan stroom uit de booster is dus minimaal.

groetjes

Mathy

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-12-2021 09:27 #1469138 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Meten is weten, en met een
Meten is weten, en met een goedkoop volt-meterje moet je een heel eind kunnen komen.
Tot die tijd blijven er zó veel mogelijkheden over dat je zo'n beetje elk onderdeel als verdachte kan bestempelen.

Accu kan slecht zijn
1 van de vele verbindingen kan/kunnen te veel weerstand hebben
Lekstroom is een optie.
Wat ook nog kan is dat je dynamo op zijn retour is.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2021 19:28 #1469147 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe " oud" is de accu?
Ik denk aan de accu
Daarvoor was er niets aan de hand toch ?
Wat was de reden van de startmotorwissel ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2021 21:35 #1469148 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leeftijd....
Je zegt zelf al dat de accu qua leeftijd aan vervanging toe is.....
Dan zou ik zoiezo een nieuwe aanschaffen voor de winter.....
En ja, een accu kan van de ene op de andere dag gewoon helemaal niets meer doen.......
Zelf koop ik elke 8 jaar een nieuwe..... ook als ie het nog prima doet....
Zo’n ding gaat namelijk altijd stuk op een niet zo lekker moment (kou, regen, donker, zondag, ver van huis, op een tijdstip dat er niks open is, etc....).
En volgens mij sloop je je startmoter nog een keer met een te lage accuspanning. Koop er een met een hoge CCA.
Voor 100 euro wil je toch niet staan te prutsen langs de weg?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2021 00:46 #1469149 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Accu(ut)?
Hallo Volvisti

De accu wordt hoe dan ook vervangen. Na acht jaar mag dat wel weer eens. :-)
Ik twijfel nog welke het wordt, die die ik op het oog heb is 1,5 cm hoger dan die die erin zit. Maar die heeft dan ook een capaciteit van 77Ah, i.p.v. de 72Ah die er nu in zit. Nadeel daarvan is dat er weinig ruimte overblijft tussen de kap achter op de koplampunit en de accu.

Reden voor het vervangen van de startmotor? Goeie vraag. Slecht geheugen. Hij zal het niet (goed) meer gedaan hebben.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2021 09:33 #1469150 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Capaciteit.....
Wat is het nut van meer capaciteit?
60 of 64 Ah is meer dan voldoende....
De CCA is meer van belang bij starten.....

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2021 16:27 #1469154 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Capaciteit
Hallo Ferry

Meer capaciteit betekend dat ik de radio of de verlichting of ... wat langer aan kan laten voordat ik de motor moet starten.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC