Nieuwe aanwinst : 740GL "Joe"

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-11-2020 20:51 #1110249 door Pascal Kogelman
Nieuwe aanwinst : 740GL "Joe" is gemaakt door Pascal Kogelman
Sinds vandaag staat er een nieuwe Volvo op de oprit.
Het is een 740 GL uit 1985 (B230K, Automaat) met bijna 155.000 echte km op de teller.
Het is deze: (eigen foto's heb ik nog niet gemaakt)
link.marktplaats.nl/m1623368533

Hiermee is het trio compleet: De 240 (1992) van onze zoon, deze 740 (1985) en mijn eigen 940 (1998).
Ik heb hem gekocht als corona project, er zit nog wel wat werk aan (de banden zijn van 2001 en hebben droogtescheurtjes, dus wie nog een recente set 175/70 R14 banden heeft liggen mag mij een PB doen), wat roest achteraan, distributie van 2010, kachelweerstand die vervangen moet worden en aan de bestuurderskant 2 blauwe deurpanelen die niet meer heel mooi zijn enig wat klein spul.
Maar hij rijdt als een vorst. De auto heeft jaarlijks weinig km gereden en moet nog even goed losgereden worden. In 2017 (4000 km geleden) was het laatste onderhoud geweest. Vanavond op de terugweg wou de overdrive niet inkomen, het oranje pijltje bleef maar branden in de tellerbak de knop leek het niet te doen. Dus met 105 km in de derde trap met bijna 4000 rpm op de A1 naar huis, totdat na 15km plotseling de knop om het pijltje uit te schakelen het wel deed en de automaat vanzelf naar de vierde trap op schakelde. De automaat schakelt nu verder goed, meters blijven in het goede bereik. Onderweg ben ik nog even gestopt om te kijken onder de kap; geen lekkages en vloeistoffen blijven op peil. Technisch lijkt het een goed exemplaar. De auto is ooit van een oude antiekhandelaar uit Venlo geweest, en van en 2007 tm 2017 daar bij de Volvo dealer in Venlo in onderhoud geweest getuige de vele werkplaatsrekeningen die bij de auto zitten en het contact dat ik met die dealer gehad heb. Het plan is om hem technisch op punt te brengen, belastingarm te stallen in de 3 wintermaanden (dec tm 1 maart) en misschien daarna optisch opknappen of meteen verkopen.
Ik heb de auto "Joe" genoemd, aangezien ik de auto gekocht heb op de dag dat Joe Biden president werd.
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2020 21:34 #1463865 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Mooi auto die Joe. Ook een
Mooi auto die Joe. Ook een mooie positieve naam!

• Wim Pothoven
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2020 22:11 #1463866 door Wim Pothoven
Beantwoord door Wim Pothoven in topic Wat leuk
zo'n project en ziet er ook behoorlijk "schier" uit. Vooral origineel, compleet met boekjes en ... nog een sticker van de oorspronkelijke dealer achterop. In de winterdag een hobby project, wellicht met je zoon samen, in het voorjaar fijn toeren. Prima vooruitzichten.
Zie trouwens dat de beide zijspiegels wel wat werk hebben. Als je er belang bij hebt, heb ik nog een gebruikte (after market set), maar in goede conditie l. en r. buitenspiegel compleet liggen. Mogen voor een leuk prijsje naar Wijhe.

Hoor het wel, i.i.g. veel plezier met je aankoop maar blijf vooral gezond !!

Groeten uit Twente
Wim Pothoven

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-11-2020 05:48 #1463869 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Buitenkans
Wat een buitenkans om zo’n gaaf en ’jong’ exemplaar tegen te komen, Pascal. Ook het interieur is een plaatje. Naast de 164 automaat (B30A) met schuifdak, was mijn tweede Volvo, een 740 GL automaat (B230F - 1989), wel de fijnste en meest betrouwbare Volvo die ik heb gehad. Verkopen, zeg je? Voor je het weet, ben je aan Joe gehecht...

Adriaan

• Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2020 08:51 #1463871 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Eeeerg mooi!
Gefeliciteerd met de aankoop, mooie boot!

Als je wil mag je mij een pb-tje doen voor die banden ;)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2020 11:59 #1463879 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gefeliciteerd!
Die doe je nooit meer weg hihi

Zelfs geen instapschade bij de bestuurdersstoel!

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-11-2020 22:17 #1463893 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Bedankt!
Bedankt allemaal, ook namens "Joe"!
Morgen gaan we aan de slag om de techniek verder te verbeteren (distributie zit er al sinds 2010 op dus vervangen, carburateur afstellen, verse olie erop etc.).
Remmen, schakelen etc. doet de auto prima. De wegligging is gewoon strak voor een 740 uit 1985, en er zijn geen rammeltjes of kraakjes te horen tijdens het rijden. Er zit verder niet veel luxe op dat kapot kan gaan. Zelfs de automatische antenne functioneert tadelloos. Hij rijdt gewoon erg lekker, zeker met warme motor.

Ooit misschien ook nog de roest aanpakken: wielkastrand bestuurderszijde bevat over de gehele boog roest, hoekje met roest onderaan bestuurdersportier en onder het achterlicht zijn bruin. Het gekke is dat de andere kant nergens roest heeft. De auto heeft volgens de Volvo dealer die ik gebeld heb bij de eerste eigenaar ook altijd binnengestaan.
Volgens mij is het nergens doorgeroest, maar roest verwijderen/omvormen, strak maken en daarna weer spuiten zou Joe niet misstaan. Enig idee wat zoiets gaat kosten als je dit laat doen door een ervaren plaatwerker in de daluren/wintermaanden?
Als iemand een goed adresje weet voor een vrijblijvende prijsopgave, dan hoor ik dat graag. De overige staat is dermate netjes dat de auto het verdient om van deze smetjes verlost te worden, maar dat zal afhangen vd kosten of ik dat zal (laten) doen of dat dit voor een volgende eigenaar wordt..
groet,
Pascal

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-11-2020 19:41 #1463916 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Beurt gehad
Vandaag bij Timen geweest om samen "Joe" weer technisch op punt te maken. Verse olie, nieuwe distributieriem, slangetje carburateur vervangen, kachelweerstand vervangen waardoor de blower het weer in alle vier standen doet. Verder de auto voor het eerst van onderen goed kunnen bekijken: geen schokkende zaken, bodem is hard, blok is droog, dorpels zijn hard, alleen een gat in de hoek van de bodem vd kofferbak. Nu nog een set jonge banden opsnorren, de huidige Michelins zijn 20 jaar oud en bevatten droogtescheurtjes. Morgen maar eens de binnen- en buitenkant goed schoonmaken en dan komt de stalling vanaf 1 december steeds meer in zicht. groet, Pascal

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2020 19:57 #1463918 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Goed zo. Mooi dat Timen zo
Goed zo. Mooi dat Timen zo goed heeft kunnen helpen. Dat is een goed adres!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2020 07:08 #1463988 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overdrive
Dat pijltje wat blijft hangen in je dashboard van de overdrive is waarschijnlijk wel te fixen door het overdriverelais (hoog,smal) aan te pakken door alle soldeerpunten opnieuw te solderen.
Mooie bak overigens. Keep 'm rolling.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC