What's next?

• Marcel Blauw
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2020 21:45 #1460136 door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic What's next? Waterstof
Mijn 740 blijft gewoon rijden.
Die inrijverboden van verboden steden interesseert mij hoegenaamd niet.
Zelf woon ik in Purmerend en dan wil ik niet eens naar Amsterdam met de auto,
al is het maar vanwege exorbitant hoge parkeerbelastingen.
Zelf zie ik meer toekomst in waterstof als brandstof.
Dus niet om een brandstofcel te voeden voor een elektromotor, nee,
puur als brandstof.
Er rijden immers ook al vrachtwagens op dat spul dus als er een redelijk
groeiende markt voor is komt dan vanzelf wel goed.
Overigens is er al de BMW Hydrogen 7 die op waterstof maar ook op benzine
kan rijden.
De problemen met opslag in de auto zijn dus al goeddeels overwonnen.
Er zal een prijskaartje aan hangen maar ach, dat is mijn 740 mij wel waard.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-04-2020 10:33 #1460125 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Merkentrouw
Een andere auto dan een Volvo 940??? Denk het niet. Ja, ik snap dat het een illusie is te denken dat het nooit voorbij zal gaan, maar toch. Van welk ander merk rijden er dagelijks nog evenveel exemplaren rond van het bouwjaar van onze redblock-bakstenen? Precies!
Zoals het er nu naar uitziet, zal de voorraad van nog beschikbare onderdelen voor de 700/900-series trouwens eerder zijn uitgeput dan het aantal nog rijdende wagens. Nu al vang ik regelmatig bot in het zoeken naar (nieuwe) onderdelen. Om één simpel voorbeeld te noemen: probeer maar eens een nieuw verbindingshoekje te vinden voor de bovenste raamlijsten van een 900-serie. Nodig (voor mijn 960 uit ’93) omdat ik de sponningen graag liefst zo regenwaterdicht cq droog mogelijk houd tegen eventuele roest. Wordt niet meer geleverd. Topje van de ijsberg. En ook een sloper met nog intakte verbindingshoekjes wordt zo langzamerhand een ‘speld in een hooiberg’. De raamlijsten zelf worden bovendien ook erg schaars.
Hoe dan ook, het weerhoudt mij er niet van om voor mijn 940 Estate (’98 B230FK automaat, 525k km) toch nog een nieuw onderblok te laten bouwen. Omdat bij het onlangs vervangen van de kop voor een piepjong exemplaar (12k km) bleek dat de cilinderwanden na ruim vijf ton zo goed als glad waren (= afnemende smering). Reden om de wanden opnieuw te laten honen inclusief nieuwe overmaat zuigers etc.
Of niet; uiteraard kun je ook met versleten cilinders en kantelende zuigers nog heel lang doorrijden, maar op een gegeven moment... En dat wacht ik liever niet af. Ook omdat ik me (nog) niet kan voorstellen ooit in een ander vervoermiddel dan een 940 Estate automaat op vakantie naar Lago di Como te rijden, inclusief tentuitrusting en twee trekkingbikes achterin. Of naar de poolcirkel, voor mijn part. Wat ’n feestje! In elk geval is een nieuw opgebouwd onderblok goedkoper dan een andere, jongere Volvo aan te schaffen en maar af te wachten hoe dat op termijn uitpakt...
Een vorm van merkentrouw, noem ik het maar...

Adriaan

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2020 01:45 #1460237 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic waterstof
De waterstof komt wel heel erg dichtbij, zie:
www.amt.nl/techniek/artikel/2020/04/bran...orbereiding-10166176

Na enkele Japanse merken lijkt ook BMW in het waterstofgat te s[pringen.

In Nederland zijn er al een achttal tankstations, in Duitsland een stuk of 180. O.m. Shell opende een jaar geleden al tankstations met waterstof. En ook onze bakstenen kunnen op waterstof in plaats van op LPG rijden.

Bovendien is waterstof, ook voor het huishouden, een goed alternatief voor aardgas. Uitstoot puur waterdamp en schoon water, in een klap van co2 en stikstofproblematiek af. Tennet en Gasunie zijn er al mee bezig in het Eemshavengebied (met EU-subsidie) en ook het Rotterdams Havenbedrijf zet in op waterstof.

Waterstof is ook veiliger dan benzine of LPG, het is lichter dan lucht en verspreidt zich bij lekkage razendsnel omhoog, in tegenstelling tot de fossiele brandstoffen die zwaarder zijn dan lucht en gaswolken op de grond vormen of zich verzamelen in kelders en spouwmuren.

Een aardig voorbeeld is de omgebouwde Tesla van Stefan Holthausen. www.waterstof-centrum.nl/nieuws/hesla-tesla-op-waterstof .

Ander voordeel: over de gehele wereld zijn de vulpistolen gelijk, of je nu in Australië, Duitsland, Nederland of waar dan ook komt. Wanneer binnen enkele jaren de marktpenetratie voldoende is gaan de milieuonvriendelijke, zware en redelijk gevaarlijke Li-ion-accu's batterijen gewoon de kleiberg op.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2020 10:48 #1460240 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waterstof
Waterstof is zeker interessant, maar " Uitstoot puur waterdamp en schoon water, in een klap van co2 en stikstofproblematiek af" is wel wat kort door de bocht.

Om waterstof te maken heb je (veel) energie nodig, veel meer dan dat je er later weer uit kunt halen (door verbranding of in een brandstofcel). Totale efficientie iets van 50%, dus de helft van de energie gooi je ongebruikt weg.
Het wordt eigenlijk pas interessant als je waterstof opwekt op momenten dat er veel groene stroom is (wind, zon). Later kun je deze waterstof dan weer omzetten naar electriciteit (brandstofcel), of verbranden in een brandstofmotor.
Dat laatste lijkt me trouwens heel inefficient, en hoogstens interessant voor bestaande auto's zoals onze bakstenen.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-04-2020 11:25 #1460241 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic 40-50%? van well to wheel 25% in fuel cell
Een waterstofaandrijflijn, hoe werkt die?

Een batterij-elektrische auto heeft elektromotoren die stroom krijgen van een batterijpakket. Een waterstofauto heeft in plaats daarvan een of twee waterstoftanks en een brandstofcel. De waterstof wordt door deze zogenaamde fuelcell gevoerd. Die zet de waterstof om in elektriciteit via een elektrochemisch proces met gebruik van zuurstof uit de buitenlucht. Het enige restproduct is water, waardoor een waterstofauto net als een batterij-elektrische auto (lokaal) CO2-vrij is. De elektriciteit voedt de elektrische aandrijflijn. Deze vorm van aandrijving heeft een well to wheel efficientie van 25%, een gewone elektrische auto met accu's heeft op dit moment een efficientie van well to wheel van 75%

Waterstof-brandstofmotor

Er is nog een alternatieve vorm van een waterstofaandrijflijn, namelijk die met een verbrandingsmotor. Dit concept werd met name door BMW toegepast, in een beperkt aantal omgebouwde BMW 7 Series in 2000 en 2004. Bij deze modellen werd de waterstof verbrand in een speciaal hiervoor aangepaste twaalfcilinder benzinemotor. Ook dan is de enige emissie water. Een waterstof-verbrandingsmotor heeft wel een erg hoog verbruik, zeker ten opzichte van de hiervoor beschreven brandstofceltechniek. De waterstofauto met verbrandingsmotor is inmiddels dus een wat achterhaald concept en is in dat opzicht niet meer relevant als het gaat om de huidige ontwikkelingen op het gebied van deze aandrijfvorm.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-04-2020 13:31 #1460242 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Waterstof gaan we pas op grotere schaal gebruiken als we
te veel groene energie produceren.
Hier kort en eenvoudig uitgelegd.

De grijze en blauwe waterstof is dus geen echte oplossing.

Hier nog een artikel mbt vergelijk EV en ICE.
www.volkskrant.nl/economie/elektrische-a...ent&utm_content=free

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2020 20:29 #1460248 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ik snap de zorgen niet
Ik rijd 740.
Niet eens 940 en ik maak me al niet eens druk erom...

Het evenwicht tussen slooponderdelen en nog rijdende auto's is wel delicaat.
Slopen teveel mensen een Volvo 7 of 9 dan blijven er te weinig rijdende auto's over voor die slooponderdelen. Dus!.. ook niet te snel slopen lijkt mij.
Ik denk dat dat het eerder andersom is. Er worden heel wat slopers aangeboden. En dat er genoeg tweedehands/sloop onderdelen te vinden is.
Over het algemeen gesproken dan. Op wat moeilijke onderdelen na dan zoals raamhoekjes. Maar hoe belangrijk zijn die nou om de boel rijdend te houden ?

• Marcel Leicht (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2020 21:58 #1460387 door Marcel Leicht (GAST)
Beantwoord door Marcel Leicht (GAST) in topic De 740 op tijd..
De deur uitgedaan, 4 jaar plezier van gehad,dat wel !
maar een auto die nauwelijks meer 1 op9 haalt is mij te duur geworden.
feit is wel dat ik nu rond tour, met een fijne Ford Focus van de eerste lichting, 1.6 16v die zomaar bij normaal gebruik 1op16 noteert.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2020 00:00 #1460391 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Tsja
Naar mijn idee drijf je af van waar het over ging.
Dat was of de Volvo nog te rijden is in tijden van en als gevolg van allerlei (aanstaande) overheidsmaatregelen. Niet als gevolg van brandstofkosten of de individuele draagkracht daarvoor.

Mogelijk feit zou kunnen zijn dat je met die Ford niet de km standen haalt die je met een Volvo haalt als je maar lang genoeg doorrijdt. Overstappen kost vaak ook geld.
Mogelijk feit zou ook kunnen zijn dat er dingen stuk gaan bij een Ford die bij een Volvo niet stuk gaan en dan ook nog eens meer kosten om te repareren dan bij een Volvo mocht het al stuk gaan.

Kijk je niet teveel blind op alleen de brandstofkosten dus, ( pennywise.. poundfoolish is het gezegde dat misschien wel op gaat hierin).

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC