XC 90 V8 automaat, 200 dzd km

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2019 19:15 #1455984 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opoe
Weg doen?...........
wat.......
euh.........
tja............

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2019 19:53 #1455985 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Dat gebeurt vaker Henk....
Dat gebeurt vaker Henk.... (weet ik uit eigen ervaring :-)).

• Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2019 22:33 #1456004 door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic Gebruikers ervaringen
Aanvullend kan ik vanuit eigen ervaringen het volgende toevoegen:
Als je de financiële knoop van de aanschaf van een XC90 V8 hebt doorgehakt dan zul je inderdaad verkocht zijn zodra je gaat proefrijden. (Dus van tevoren goed bedenken of je dat wel gaat doen). Vanuit een V90 (960 versie) ben ik ca. 6,5 jaar ook overgestapt naar een XC90 V8. Je stapt een andere wereld binnen. Inmiddels een km stand van ca. 330 dkm.
Van het aangegeven lageringsprobleem van de balans-as zul je geen problemen meer hebben. Dit probleem is namelijk alleen bij de eerste versies opgetreden. Deze zijn inmiddels gemodificeerd of liggen inmiddels op het kerkhof. Bij de latere versies is er een afwateringsgat voorzien en hebben dit probleem dus niet meer.

Typische V8 problemen heb ik tot nu toe twee gehad.
Op de eerste plaats een dynamo die uitvalt. Dit zit niet in de dynamo zelf, maar in de spanningsregelaar die erop gemonteerd is. Het geheel zit namelijk aan de onderzijde tussen de motor en het schutbord en wordt daar blijkbaar te warm. Hierdoor begeeft de electronica van de spanningsregelaar het. Bij mij trad dit probleem bij 230 dkm op. Spanningsregelaar vervangen en je kunt weer verder. Kost alleen sleutelwerk en handigheid om de dynamo gedemonteerd en daarna weer gemonteerd te krijgen.

Het tweede probleem is opgetreden vanaf ca. 310dkm. Olielekkage aan de distributiezijde (rechterzijde van auto). In eerste instantie vanaf de klemmendeksels die met vloeibare pakking gemonteerd zijn (en het blijkbaar na verloop van tijd begeeft. Vernieuwen is in principe niet zo'n probleem, het is ook dit even flink sleutelen om alles gedemonteerd en weer gemonteerd te krijgen in de relatief krappe motorruimte (met name voor de achterste cylinderbank. N.B.: op zo'n moment is de dynamo wel veel toegankelijker, maar daar had ik op dat moment niet zoveel aan.
Alhoewel de olielekkage aanzienlijk verminderd is, blijkt er nog een lekkage te zijn. De pakking van de deksel over de distributieketting blijkt bij de voorste cilinderbank nog te lekken. Als reparatie op zichzelf niet zo moeilijk, als de motor niet in zo'n krappe motorruimte zou liggen. De ruimte tussen het deksel en de binnenkant van de rechterwielkast is te klein om de deksel te demonteren en van een nieuwe pakking te voorzien. De deksel kan alleen van een nieuwe pakking worden voorzien door de gehele motor uit te bouwen. Dat heeft natuurlijk nogal wat voeten in aarde en gaat dus duizenden euro's kosten. Op dit moment is het me dat nog niet waard en rijdt ik dus nu rond met een auto die af en toe een druppel olie verliest.

Ik weet niet of een olielekkage van de afdekking van de distributieketting een typisch V8 probleem is. Ik ben het nog maar in een enkel geval op internet tegengekomen. Gezien de kosten die ermee gemoeid zijn zou ik er jouw auto wel specifiek op controleren.

De V8 is een geweldige motor me een ongekende soepel rijgedrag. Bij geen enkele snelheid ben ik ooit koppel of vermogen tekort gekomen. En dat ook met een caravan van 1600 kg aan de haak. De V8 doet het gewoon. Daar staat uiteraard wel een verbruik tegenover. De getallen op de verbruiksmeter wil je af en toe niet zien en de echte praktijk blijkt bij een tankbeurt nog slechter uit te vallen. Daarom rijdt ik mijn auto al ca. 150 dkm op LPG. Met de juiste installatie gaat dat prima. Geen verschil tussen benzine en LPG. Door de gunstige prijs voor LPG bij ons in de grensstreek met Belgie zijn de totale kosten voor het rijden van een V8 een stuk voordeliger dan een diesel. Dan is de keuze snel gemaakt als je weet dat je van de V8 een veel groter rijplezier terugkrijgt.

In principe is de V8 dus een prima motor, met in mijn geval alleen een donkere wolk t.g.v. de olielekkage. Ik hoop dat deze de komende jaren niet al te veel groter wordt want in principe vind ik dit zo'n mooie auto dat ik die nog wel even wil blijven rijden.

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2019 01:42 #1456010 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic XC 90 V8
Hi Wyze, ga morgen even 3 neuzen op de showroom-ruit zetten, die van geejee& Co. Nu zijn ze nog op vakantie. Maandag weer open. Ik krijg, bij aankoop, 3 mnd garantie. Indien de koop doorgaat, zou jij hem dan een paar dagjes mee willen nemen om eventuele gebreken te constateren ? Zou leuk zijn, ik hou je op de hoogte.

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2019 01:44 #1456011 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Ja Henk, er is een tijd van komen en gaan. Bij mij wordt het kort dag. Nog even gaan genieten.

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2019 01:48 #1456012 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic Hoi Rob, dank voor je
Hoi Rob, dank voor je uitgebreide ervaringen. Ik zal ze allemaal ongetwijfeld meenemen. Goede info, vooral het "vloeistoffen" (oliën ) is een hele oede tip. Ik ben er ook altijd heel huiverig van. (bij al mijn bakstenen.) Ik hou je op de hoogte.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2019 19:42 #1456040 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Tsja
Ik kan me alleen baseren op mijn motorfiets ervaringen met Yamaha en die waren niet erg best. Zowel wat betreft technische problemen als de opstelling van Yamaha bij reclamaties,
We know nothing.. Was het vooral. Nooit meer een Yamaha hier, helemaal klaar mee.
Maar goed je koopt een Volvo en als er wat mee is moet je bij Volvo zijn en niet bij Yamaha.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2019 20:10 #1456041 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Heb meerdere Yamaha-motoren
Heb meerdere Yamaha-motoren gehad en heb er nog steeds een (92.000 km). Totaal motoren motoren. Dat past dus prima bij mijn eerder beschreven ervaringen met mijn eigen S80 V8.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2019 23:09 #1456042 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Hier
Heb ik ook meerdere Yamaha motoren gehad en heb er nog steeds geeneen :-)

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2019 08:45 #1456043 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Nogmaals dank voor je uitgebreide info. Nog 2 nachtjes dan kan ik gaan kijken. Zelf heb ik 18 jaar mijn s90 gereden. (de truttebol) als daily driver. Deze isop de VKB verkocht toen ze naast haar opvolger ten toon gesteld stond. Nu ik gepensioneerd ben rijden we nog 2 745-ers automaat. "Opoe", de 760 , probeer ik maandag toch in te ruilen. Ik had je graag even meegenomen... -:)) . Uiteraard hou ik je op de hoogte. Met vriendelijke groet, geejee

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC