Wie weet... over twintig jaar???

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2019 15:04 #1453391 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Onderdelenvoorziening
Die V90 is voor een nieuwe auto erg mooi en goed gelukt. Iets wat naar mijn mening een zeldzaamheid is.

De allergrootste bedreiging voor een (toekomstige) klassieker is onderdelenvoorziening, of het gebrek daaraan, Willen we over 20 tot 30 jaar nog steeds genieten van mooie klassiekers dan zijn daar innovaties nodig.

Probeer maar eens aan sommige interieurdelen van een 740 te komen, dat kan best een opgave zijn. En wat met het conserveren van kunststof? Het is nu soms al heel erg teer, je hoeft er maar naar te kijken en...krak... Technische delen dat zal wel loslopen, dat is makkelijker te fabriceren of wat voor te bedenken.

Laat ik een voorbeeld geven van hoe het ook kan lopen. Recent heb ik mijn eigen 740 verkocht om ruimte te maken voor een 1992-er XM 3.0 V6, een opknapproject van wrak naar iets dat dagelijks bruikbaar is. Dat dagelijks bruikbaar heb ik uit mijn hoofd moeten zetten, de onderdelenvoorziening voor een 1e serie XM is ronduit beroerd. Sommige delen ben ik weken, zo niet maanden, naar op zoek geweest. Als de waterpomp stuk gaat dan ben ik voorlopig de sjaak, is er niet meer. Er zijn overigens in NL nog een kleine 800 xm's, waarvan er nog een dikke 30 in deze uitvoering. Over zeldzaam gesproken.

Ik denk dat een dergelijk scenario de 740 ook te wachten staat tussen nu en pakweg 10 jaar. De schare fans van deze mooie auto is klein en de voorraad auto's dunt hard uit, ook internationaal is er steeds minder te vinden. De XM club heeft zijn eigen clubmagazijn en is ook bezig om te onderzoeken of en hoe sommige onderdelen weer geproduceerd kunnen worden. (zoals een tijdje terug hier een bladveer voor een s/v90). Dat lijkt mij bittere noodzaak wil je als liefhebber een bepaald type voor de lange termijn behouden.

Dus ik gooi de vraag maar in het spreekwoordelijke kippenhok; Zijn er ideeën vanuit de V700 hieromtrent? (Ik meende van wel...)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2019 23:20 #1453424 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ik geloof dat scenario niet zo
aantal gebouwde exemplaren XM 330.000
Volvo 740 1.400.000
Wereldwijde aantallen.

Dat het aantal 740's en Xm's in NL elkaar niet veel ontloopt wil niet zeggen dat het de 740 zo zal vergaan als de XM.

Hoe groter het aantal auto's dat gebouwd is hoe meer reserve onderdelen ervoor gemaakt zijn. Bovendien gaan Volvo's lang ( langer dan een XM ?) mee dus producenten hebben ook langer onderdelen doorgeproduceerd.

Hoeveel van de 333 duizend XM's zijn er nog en hoeveel van de 1.4 miljoen 740's
Dat lijkt me een interessante vraag waar het antwoord op misschien iets kan zeggen over de onderdelenpositie.

Ik denk dat over de komende periode nog steeds de onderdelen redelijk eenvoudig te vinden zijn.
Voorlopig ben ik nog niet pessimistisch.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-03-2019 19:55 #1453435 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Lijst
‘Redelijk eenvoudig’ = wishful thinking. Zelfs voor een optimist groeit de lijst van onderdelen die niet meer leverbaar zijn. En ook voor de 900-serie.

Adriaan

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2019 20:18 #1453436 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ja
Natuurlijk groeit dat lijstje.
Er zal vast een dalende lijn inzitten. Dat zal ook een optimist snappen.
Niks mis met optimistisch zijn in plaats van al dat gedoemdenk wat ik hier lees.
Ik zeg vooral dat ik me nog geen zorgen maak en dat het niet zo zal gaan als met de XM zoals ergens stond. En dat valt redelijk te beredeneren,

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2019 22:20 #1453439 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic + of -
Optimist of pessimist maakt niet uit, iedereen komt er vanzelf achter.

Blijft de vraag natuurlijk of er als vereniging ook wat gaat gebeuren (of al gebeurt) op onderdelengebied.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2019 10:05 #1453440 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Voorlopig neemt deze
Voorlopig neemt deze vereniging geen stappen op dat gebied. De huidige balans laat dergelijke activiteiten ook amper toe.
Wel doen enkele individuen binnen de vereniging hun best (de bladveer!) en ook de VKV laat bepaalde delen opnieuw aanmaken en heeft een onderdelenmagazijn. In hoeverre daar al echt aandacht is voor de moeilijke delen bij de 7- en 9-serie betwijfel ik echter.
Kennelijk moet de pijn eerst bij meer leden voelbaar worden voordat er iets gebeurt, of moeten degenen die 'm al voelen dat duidelijker kenbaar maken.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
13-03-2019 10:30 #1453441 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic (nog) geen pijn?
Ik heb nog geen pijn, maar de bladveer is een heel mooi voorbeeld van echte pijn, die door leden is opgelost. De panel pads van Ronaldjan is ook een mooi voorbeeld. Voor mijn 242 heb ik gemerkt dat de onderdelenvoorziening de laatste jaren beter is geworden. Dus het kan verkeren. Vooralsnog kan ik de boel rijdend houden.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
13-03-2019 13:51 #1453442 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Één voorbeeld
Uiteraard is dit slechts één voorbeeld en weliswaar een nog niet direct merkbaar gemis. Maar mocht je voor de multilink achteras toezijn aan nieuwe ophangingsbussen van het frame: voor type 1 (onderdeelnr 6819616 en 6819531) al geruime tijd niet meer leverbaar*. Voor type 2 alleen de voorste nog (schaars) leverbaar.
Evenals de bladveer voor dat type, zijn op een gegeven moment tocht ook écht de bussen aan de beurt. En of dát de moeite van reproductie waard is, wie zal het zeggen?
Schrale troost: het aantal auto's met starre achteras is duidelijk in de meerderheid.

* Had het geluk dat ergens in Zweden op een plank in een schuur zowaar een complete set nieuwe ophangingsbussen lag voor type 1. Samen met de overige bussen, rubber en lagers (nog wél leverbaar), nu een compleet gereviseerde multilink ophanging. Weelde voor een ruim 26 jaar oude 960 sedan...

Adriaan

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2019 16:19 #1453445 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Probeer eens een gaskabel of
Probeer eens een gaskabel of kickdownkabel voor een B28E te kopen... Of nieuwe lijsten voor de voorruit van willekeurig welk type. Of ruitesproeiers van het type dat tot 1987 is gebruikt. Of...
Er zijn vele onderdelen niet meer leverbaar, al jaren. De auto's die ze nodig hebben worden rijdbaar gehouden door monteren van sloopdelen, of door modificatie naar het nieuwere type. Maar als je echt wilt richten op erfgoed (iets waar door de FEHAC duidelijk op aangestuurd wordt om onze hobby te verdedigen richting de maatschappij) dan wil je toch de juiste uitvoering?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2019 20:06 #1453447 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er was voor de amazon en 140
Er was voor de amazon en 140 ook een lange tijd een hele hoop niet te krijgen, na de klassiekerstatus kun je alles, nou ja, bijna alles, weer krijgen.
Of de V90 een klassieker wordt? Ik denk dat de klassiekerstatus wereldwijd op een gegeven moment niet meer aangroeit. En trouwens, door de (verdomde-) electronica is de boel niet meer te repareren en niemand gaat 25 jaar wachten tot de onderdelenvoorziening weer eens zou kunnen toenemen. Ik in ieder geval niet met onze XC60.

En ben ik de enige die de nieuwe Mercedessen, Peugeots, Renaults etc. niet van een afstand kan onderscheiden van een V90? Strakke eenheidsworst. Verbazingwekkend onder liefhebbers van de baksteen. (Ik heb voor dagelijks gebruik een Toyota Auris station Hybride gekocht in muisgrijs..de verkoper was verbaasd dat ik het een lelijke auto vind...en dat de kleur me dus niet uitmaakt...de prijs wèl! ha,ha)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC