Wie weet... over twintig jaar???
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
04-03-2019 20:31 #1453276
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Denk dat 20 jaar ook te hoog gegrepen is.
Als je nu ziet welke problemen de ver gedigitaliseerde volvo's vol met sensoren nu al tonen, en welke kosten er bij komen kijken om het weer te herstellen, dan denk ik ook niet dat, zoals met de 740/940 wel, de huidige auto's moeiteloos 20 jaar en 5 ton meegaan.
Tegen die tijd is de energietransitie in vervoer ook in volle gang, waar het dan ook heen gaat.
Maar zeker de diesels zullen het niet gaan overleven op dit aspect.
Ik rij nu al 28 jaar 740/940 en dat bevalt me nog steeds prima.
Ik troost me ook met de gedachte dat als ik niet meer mag rijden een zelfrijdende auto op afroep heel normaal zal zijn.
Ouderen die nu niet meer mogen rijden raken hun vrijheid kwijt. Dat kantelpunt hoop ik niet mee te maken. Moeiteloos van de 940 over op vervoer op afroep, al dan niet met medepassagiers.
Vervoer als een service.
Tegen die tijd is de energietransitie in vervoer ook in volle gang, waar het dan ook heen gaat.
Maar zeker de diesels zullen het niet gaan overleven op dit aspect.
Ik rij nu al 28 jaar 740/940 en dat bevalt me nog steeds prima.
Ik troost me ook met de gedachte dat als ik niet meer mag rijden een zelfrijdende auto op afroep heel normaal zal zijn.
Ouderen die nu niet meer mogen rijden raken hun vrijheid kwijt. Dat kantelpunt hoop ik niet mee te maken. Moeiteloos van de 940 over op vervoer op afroep, al dan niet met medepassagiers.
Vervoer als een service.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
04-03-2019 21:12 #1453277
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Link?
Hallo Adrian,
Heb jij een link naar dat AMT-artikel? Of heb je het in de papieren AMT gelezen?
Adriaan
Heb jij een link naar dat AMT-artikel? Of heb je het in de papieren AMT gelezen?
Adriaan
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2019 10:30 #1453281
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic over 20 jaar
volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...zijde-van-downsizing
Uit Post van Piet: www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/...e-problemen-10161909
Inderdaad kun je de vraag stellen zijn we zelf nog gezond en fit genoeg. Ik zal me graag laten rondrijden in een V90 daar niet van.
<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...blemen%20-%20AMT.pdf ">Artikel
Uit Post van Piet: www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/...e-problemen-10161909
Inderdaad kun je de vraag stellen zijn we zelf nog gezond en fit genoeg. Ik zal me graag laten rondrijden in een V90 daar niet van.
<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...blemen%20-%20AMT.pdf ">Artikel
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
05-03-2019 14:55 #1453284
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Wet van de remmende voorsprong
Dankjewel Adrian (en Piet).
Wat vind jij hiervan? Bij de komende ALV kunnen we allemaal om beurten ons een stukje laten rondrijden in de S90 van Jan. Dat doet hij ter promotie van de "omarming van het nieuwe" maar wat graag, hè Jan?
Maar alle gekheid op een stokje. Zo uitnodigend bij de meeste automerken het openen van de motorkap tot een jaar of twintig geleden nog was voor de sleutelaar, zo afstotelijk ziet het er nu bij de meeste merken uit. Compleet, door kunststof sierplaten ingepakte motoren. Geen onderdeel of zelfs bougiekabel meer te bekennen. Hier en daar een paar vulopeningen en stekkeraansluitingen en dat is het.
Audi deed in de vorige eeuw als een van de eersten met de aluminium A2 een poging ons compleet van het mechanische af te snijden. Geen reguliere motorkap meer, maar voorop slechts een luikje voor controle en bijvullen van de vloeistoffen. De A2 was zijn tijd ver vooruit. Weliswaar een erg goed concept qua duurzaamheid en benutting van het volume (interieur), maar een succes werd het niet. Wet van de remmende voorsprong.
Kortom: zelf aan jouw automobiel sleutelen wordt al jaren ontmoedigd, ook door Volvo. En met de downsizing en bijkomende malheur verdienen vooral de dealers daar aan.
Ach, het aantal 700 en 900 Volvo's neemt logischerwijs gestaag af. En over twintig jaar bestaat ook deze vereniging helaas niet meer...
Adriaan
Wat vind jij hiervan? Bij de komende ALV kunnen we allemaal om beurten ons een stukje laten rondrijden in de S90 van Jan. Dat doet hij ter promotie van de "omarming van het nieuwe" maar wat graag, hè Jan?

Maar alle gekheid op een stokje. Zo uitnodigend bij de meeste automerken het openen van de motorkap tot een jaar of twintig geleden nog was voor de sleutelaar, zo afstotelijk ziet het er nu bij de meeste merken uit. Compleet, door kunststof sierplaten ingepakte motoren. Geen onderdeel of zelfs bougiekabel meer te bekennen. Hier en daar een paar vulopeningen en stekkeraansluitingen en dat is het.
Audi deed in de vorige eeuw als een van de eersten met de aluminium A2 een poging ons compleet van het mechanische af te snijden. Geen reguliere motorkap meer, maar voorop slechts een luikje voor controle en bijvullen van de vloeistoffen. De A2 was zijn tijd ver vooruit. Weliswaar een erg goed concept qua duurzaamheid en benutting van het volume (interieur), maar een succes werd het niet. Wet van de remmende voorsprong.
Kortom: zelf aan jouw automobiel sleutelen wordt al jaren ontmoedigd, ook door Volvo. En met de downsizing en bijkomende malheur verdienen vooral de dealers daar aan.
Ach, het aantal 700 en 900 Volvo's neemt logischerwijs gestaag af. En over twintig jaar bestaat ook deze vereniging helaas niet meer...
Adriaan
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2019 16:56 #1453289
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Twintig jaar geleden, in 1999
Twintig jaar geleden, in 1999, reed ik in mijn eerste 940. Een blauwe 940 2.3 non turbo handbak met een deltamil als daily driver. Nu rijd ik in een 940 LPT automaat estate, maar niet als daily driver.
Twintig jaar vooruit kijken is lang, erg lang. Volgend jaar ben ik 20 jaar lid. En of de vereniging over 20 jaar nog bestaat, dat denk ik wel. Of dat in de huidige vorm is, dat betwijfel ik. De samenwerking met de 240's is logisch en is prima. Ik neem aan dat zich dat wel voorzet en er een soort van VKV ontstaat voor alle achterwielaandrijvers.
Ik denk dus dat er over 20 jaar nog steeds een groep red block enthousiastelingen is. Hopelijk mag je dan nog rijden op benzine en kunnen we nog onderdelen vinden die tegen die tijd echt versleten zijn. En tegen die tijd ga ik richting de 80, dus misschien maakt het me dan wel iets minder uit. Maar op dit moment vind ik het belangrijk dat wel als club nog veel plezier beleven aan onze bakstenen en we daar samen aan werken.
Twintig jaar vooruit kijken is lang, erg lang. Volgend jaar ben ik 20 jaar lid. En of de vereniging over 20 jaar nog bestaat, dat denk ik wel. Of dat in de huidige vorm is, dat betwijfel ik. De samenwerking met de 240's is logisch en is prima. Ik neem aan dat zich dat wel voorzet en er een soort van VKV ontstaat voor alle achterwielaandrijvers.
Ik denk dus dat er over 20 jaar nog steeds een groep red block enthousiastelingen is. Hopelijk mag je dan nog rijden op benzine en kunnen we nog onderdelen vinden die tegen die tijd echt versleten zijn. En tegen die tijd ga ik richting de 80, dus misschien maakt het me dan wel iets minder uit. Maar op dit moment vind ik het belangrijk dat wel als club nog veel plezier beleven aan onze bakstenen en we daar samen aan werken.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2019 21:42 #1453296
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Owhhhh..
Ik zeg niet dat het niet mag om het over andere modellen te hebben.
Slechts een constatering. Ook dat mag in de kletshoek. Ook bedoeld als klets maar niet zo gelezen dus.
Slechts een constatering. Ook dat mag in de kletshoek. Ook bedoeld als klets maar niet zo gelezen dus.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2019 10:26 #1453305
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Time flies.
In 1994 kocht ik mijn eerste 940 als opvolger van een 740. Daarvoor 12 jaar in een 240 estate gereden. Wat het plastic betreft, Adriaan heb je helemaal gelijk. Nu kun je die kap er makkelijk afhalen maar inderdaad verlies je het contact met de techniek. Oliepeilen doe ik vanaf mijn vast ingebouwde I-pad in het dashbord. Koelvloeistof is niet te zien dus moet je maar vertrouwen op je sensor. Temperatuur van het koelwater is ook niet af te lezen. Wel raar, zelfs in onze UP kun je dat via de boordcomputer wel aflezen. De nieuwelingen zijn denk ik qua techniek ook minder vergevingsgezind bij verwaarlozing en ruwe behandeling. Uit voorzorg ververs ik elke 15000 km de olie en niet bij de aangegeven termijn van 30000 km. Met twee turbo's is schone goeie olie van levensbelang. Uit de scheepvaart weet ik inmiddels dat daar bij goede behandeling de snellopende compacte motoren ook een lange levenduur kunnen hebben. Ik weet Caterpillar scheepsmotoren met 120000 draaiuren die in die tijd ( 30 jaar) slechts 1 maal een koprevisie hebben gehad en 1 maal een complete revisie. Dus vertrouwen in de levensduur heb ik wel mits bij zorgvuldig gebruik en onderhoud. Een redblock is veel beter bestand tegen verwaarlozing en mishandeling. De 7 en 9 serie vind ik zelf de beste Volvo's die ze tot nu toe gebouwd hebben. Mijn oude s90 is gebleven en wordt door mij nog steeds minimaal 1 dag in de (werk)week gebruikt. In het weekend heb ik de 940 estate, fijn voor de hond, alles past erin. Ik kan me geen leven zonder een 7 of 9 serie voorstellen. Over 20 jaar zullen we best nog een vereniging hebben. Niet in de huidige vorm maar in 1 grote VKV waarin alle typen vertegenwoordigd zijn. De overblijvers zullen gekoesterd worden en blijven rijden mits de overheid ons dat zal toestaan in de toekomst.
De tijden veranderen en het is onvermijdelijk dat wij mee moeten veranderen. Dat is niet altijd even plezierig en soms ook wel. En zolang het kan en mag, blijf ik genieten van mijn oude S90 en de 940. En zal ik af en toe een zielig exemplaar adopteren en weer opknappen om het uitsterven van deze prachtige Volvo's in ieder geval te vertragen. Nu een hele mooie S90 uit 1998 onderhanden die een kapotte automaat had en wat parkeerschades van een oude man. Het begint alweer een plaatje van een auto te worden die straks weer naar een nieuwe liefhebber mag. Zo ben ik ook nog een beetje van de straat in mijn vrije tijd.
Groeten, Jan.
De tijden veranderen en het is onvermijdelijk dat wij mee moeten veranderen. Dat is niet altijd even plezierig en soms ook wel. En zolang het kan en mag, blijf ik genieten van mijn oude S90 en de 940. En zal ik af en toe een zielig exemplaar adopteren en weer opknappen om het uitsterven van deze prachtige Volvo's in ieder geval te vertragen. Nu een hele mooie S90 uit 1998 onderhanden die een kapotte automaat had en wat parkeerschades van een oude man. Het begint alweer een plaatje van een auto te worden die straks weer naar een nieuwe liefhebber mag. Zo ben ik ook nog een beetje van de straat in mijn vrije tijd.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2019 11:35 #1453307
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wij rijden voor ons werk E
Wij rijden voor ons werk E-golf volledig elektrisch dus, phoe wat rijdt dat fantastisch zeg wat een power. de auto's worden bij ons niet ontzien maar rijden er nu ongeveer klein jaartje mee afgezien van wat schades markeert er werkelijk nooit wat een aan de auto's.
Jammer is nog wel dat de km beperkt zijn tussen de 200 en 250 km en natuurlijk de prijs van 40 k , maar dit is een kwestie van tijd.
nee we moeten wel vooruit zeker met deze groei van de wereldbevolking.
Jammer is nog wel dat de km beperkt zijn tussen de 200 en 250 km en natuurlijk de prijs van 40 k , maar dit is een kwestie van tijd.
nee we moeten wel vooruit zeker met deze groei van de wereldbevolking.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2019 11:37 #1453308
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ook hier: een 7 of 9-serie
Ook hier: een 7 of 9-serie zal er ongetwijfeld bij blijven, maar in de toekomst niet meer voor dagelijks gebruik. Het houdt een keer op met de onderhoudbaarheid van auto's die inmiddels 21 tot 37 jaar oud zijn, en ik rijdt tenslotte wel zo'n 1500 km per week... Met duidelijk minder kilometers per jaar kan het wel, gezien de mensen die ook Amazons voor dagelijks gebruik rijden. Dat wil zeggen: zolang er dinostook mogelijk blijft, of een 1:1 alternatief wordt verzonnen.
De verenigingen zie ik, net als Jan, in de toekomst wel samen gaan in 1 grote VKV, met per tyupe onderafdelingen. Het VKV heeft nu al die opbouw, en ik ben zeker niet het enige V700-lid met ook daar een lidmaatschap.
Wat moderne motoren betreft: in het stukje van AMT lees ik vooral, dat de onderhoudsintervallen gewoon te groot zijn in de fabrieksvoorschriften. En dat ook die motoren bij onderhoudsintervallen die lijken op die van een 940 wel betrouwbaar zijn.
De verenigingen zie ik, net als Jan, in de toekomst wel samen gaan in 1 grote VKV, met per tyupe onderafdelingen. Het VKV heeft nu al die opbouw, en ik ben zeker niet het enige V700-lid met ook daar een lidmaatschap.
Wat moderne motoren betreft: in het stukje van AMT lees ik vooral, dat de onderhoudsintervallen gewoon te groot zijn in de fabrieksvoorschriften. En dat ook die motoren bij onderhoudsintervallen die lijken op die van een 940 wel betrouwbaar zijn.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2019 14:34 #1453310
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 20 jaar terug
Van de oldtimers van die tijd rijden er nog vele, van de youngtimers van die tijd niet zo veel meer is mijn inschatting.
De 7 en 9 serie lijkt me een goede kandidaat om van youngtimer een oldtimer te worden. Mits gestart met een goede basis en wat gericht onderhoud en zorg.
Dat de basis er soms niet meer is zie aan het aantal dat jaarlijks de weg verlaat. Het aantal dat er op de sloop terecht komt neemt in ieder geval al sterk af.
De 91er 740 diesel heb ik 22 jaar. De 96er 940 14 jaar. De 98er 945 6 jaar.
Beide laatste zijn daily drivers met nog steeds weinig onderhoud.
De 7 en 9 serie lijkt me een goede kandidaat om van youngtimer een oldtimer te worden. Mits gestart met een goede basis en wat gericht onderhoud en zorg.
Dat de basis er soms niet meer is zie aan het aantal dat jaarlijks de weg verlaat. Het aantal dat er op de sloop terecht komt neemt in ieder geval al sterk af.
De 91er 740 diesel heb ik 22 jaar. De 96er 940 14 jaar. De 98er 945 6 jaar.
Beide laatste zijn daily drivers met nog steeds weinig onderhoud.
Moderators: Jerry Stam