Rotterdamse milieuzone mag toch benzineauto’s verbieden

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2018 19:43 #1446709 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En we varen
op hele dikke vette STOOKOLIE . Ook aan de kade voor de stroomvoorziening.
Tenslotte: Dat geeft de beste uitstoot.

Zo, nou maar weer even wat bestellen op Ali-express. Lekker goedkoop en gegarandeerd gebracht pet containerschip uit China..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
13-06-2018 20:00 #1446710 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Om in de water termen te blijven.
Na mij de zondvloed.
Bedoel je dat?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2018 09:47 #1446722 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wytze in principe heb je
Wytze in principe heb je natuurlijk gelijk dat er een milieuprobleem is, dat dat "onze" schuld is, en dat dat opgelost moet worden omdat toekomstige generaties anders een enorm probleem hebben. Echter waar zoveel ophef over ontstaat is de symboolpolitiek en dubbele standaarden die gehanteerd worden.

Oude auto's zijn nou eenmaal minder zuinig en vervuilender in gebruik dan nieuwe auto's. Echter is dat een druppel op de gloeiende plaat, en blijken de echte grote problemen niet of onvoldoende aangepakt te worden. Dat de "gewone burger" zich dan genaaid voelt is volledig te begrijpen. En om draagvlak voor dit soort maatregelen te krijgen werkt dit averechts.

Daarnaast is de milieuzone het probleem aan het verplaatsen. De auto's die normaal daar zouden rijden, verdwijnen nu niet ineens van de aardbodem. Zelfs al verbied je ze in Nederland dan gaan ze ergens anders wel rondrijden.

Daarnaast verwacht ik dat 30+ jaar met een auto rijden (incl uitstoot en fijnstof etc) nog steeds minder vervuilend is dan iedere 3 jaar een nieuwe Tesla kopen (inclusief productie en logistiek). En het is natuurlijk heel hypocriet van mensen om zich goed te voelen over het weigeren van oude auto's, om vervolgens wel 3x per jaar met vliegtuig te gaan.

Deze makkelijke (symbool) oplossingen worden nu genomen in plaats van het probleem echt aanpakken. Men voelt zich nu goed, want er is iets "gedaan" aan het milieu probleem. En dat alles over de rug van oldtimerliefhebbers die bij elkaar minder uitstoten dan één cruiseschip. Dat is wat mijn betreft exact de definitie van symboolpolitiek. Er moet zeker wat gedaan worden. Maar ga niet omwille van het milieu ineens allemaal mensen lastig vallen die niet of nauwelijks bijdragen aan het probleem.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
14-06-2018 19:34 #1446735 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Maar de binnensteden hebben met name last van de
luchtkwaliteit.
En dan hebben allerlei andere maatregelen buiten de stad in de lucht of op de vaarwegen geen of weinig effect.
Je zal maar in de binnenstad wonen.

En ik denk, en dat blijkt inmiddels ook al, dat de Tesla's iets langer mee gaan als 3 jaar overigens. Wen er maar aan dat we toch binnen een descenium Electrisch gaan rijden.
En daarna wordt het snel goedkoper om een zelfrijdende auto op te piepen. Dan wil je geen eigen auto meer hebben. Wij nog wel. Maar de jongelui niet meer. En de oudjes ook niet denk ik.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2018 15:21 #1446765 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic ALLE auto's met
ALLE auto's met verbrandingsmotoren vervangen door electrisch gaat inderdaad wel een merkbaar verschil maken. Je hebt het dan over ongeveer 5% reductie van de uitstoot, laat het in binnensteden eens 10% zijn. De rest komt nog altijd van de omringende industrie, de verwarming van de huizen, de natuur, etc.
De plaatsen met de grootste fijnstofproblemen liggen niet geheel toevallig nog altijd vlakbij kolendepots, de zee, en andere grote bronnen van fijnstof...
Van de milieuzone in Utrecht is nog steeds, ondanks alle beweringen, geen ENKELE betrouwbare meting die bewijst dat die zone enig effect op de luchtkwaliteit heeft gehad. Elk gemeten effect is even goed toe te wijzen aan andere wijzigingen, zoals het verleggen van buslijnen, wat 'toevallig' op exact hetzelfde moment is doorgevoerd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2018 00:16 #1446779 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En hoe
gaan we die elektriciteit opwekken ? Kernenergie kopen uit Frankrijk ?
Zonnepaneeltje, windmolentje ?? Of nog een derde"moderne schone" kolencentrale op de Maasvlakte er bij ? De Westland kassen hebben ook wel een stroompje nodig voor onze "groene" groente en fruit.
Met de meestal zuid-westen wind blaast de kolen uitstoot over Den Haag en omgeving. Dat is een redelijk nieuwe ontwikkeling. Ik vind dat niet zo "innovatief" te noemen.

Behalve te willen rijden op stroom, willen we ook van het gas af en gaan stoken op stroom. De vervuiling verplaatst zich naar de stroomgeneratoren.
We consumeren gewoon veel te veel van alles. . Hoeveel vervuiling kleeft er aan productie van nieuwe vervoersmiddelen ? En hoeveel aan het vernietigen van de ouderen ?
En ik maar denken dat een auto die het dertig jaar doet, een duurzaam product is..

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2018 10:51 #1446782 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Vervuing door
Vervuing door stroomgeneratoren (centrales) is echt vele malen makkelijker schoon te krijgen dan vervuiling door allemaal lokale eenheden. Kernenerie is daarbij een mogelijke richting; als we ooit kernfusie uitontwikkeld krijgen zelfs een no-brainer.
Ik geloof dus best in het geleidelijk overschakelen op electrisch rijden, maar dan weer niet in het geforceerd versneld afvoeren van prima bruikbare auto's. Inderdaad ook ivm de energie die in de produktie gaat zitten.
Maar laten we reeel blijven: er zijn maar weinig auto's die echt probleemloos 30 jaar meegaan. Niet bij de veelrijder in elk geval: ik heb de afgelopen 30 jaar persoonlijk zo'n 2 miljoen km gestuurd... Zodra ik het kan betalen zie ik me wel in een electrisch ding stappen.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-06-2018 21:27 #1446787 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Ik begrijp de reacties wel.
We staan voor een hele grote verandering.
Dat roept weerstand op. Dat hoort er bij.

En niet iedereen heeft er hetzelfde beeld bij. Ik denk trouwens dat niemand weet hoe het er over 10 jaar uit ziet.
Er zijn nog steeds mensen die een windmolen, zonnepaneel of collector onzinnig vinden. Ik zie de Noordzee volstaan met molens en alle daken van industrieterreinen en woningen met panelen.

Velen vinden dat we met oude diesels, en ook veel nieuwe overigens, alle vrijheid moeten hebben.
5 jaar terug werd de belasting vrijstelling van bijvoorbeeld diesels van 25 jaar en ouder afgeschaft. Je zag bijna alle oude stinkdiesels binnen een jaar uit de binnensteden verdwijnen. Geen dikke rookpluimen meer in de binnensteden in de ochtend. Grootse tumult.
Ik vind het nu terugkijkend een goede maatregel. Ondanks dat mijn D5 in 745 project nu in de prullenbak ligt.
Zo zullen er nog meer maatregelen volgen.
En ja, er zullen ook verkeerde maatregelen worden getroffen.
En ja, elders in deze wereld nemen ze misschien niet snel genoeg vergelijkbare maatregelen.
Moeten we daarom niets doen?

Ik denk dat een elektrische auto binnen paar jaar vanuit economisch oogpunt de ICE's versneld zal doen verdwijnen. Moderne auto's met een Internal Combastion Engine zijn over een aantal jaar niet meer economisch rendabel. Bij een dure reparatie, en die zijn er legio met moderne auto's, wordt al snel besloten om er afscheid van te nemen. Overstappen naar EV loont dan. Kwestie van rekenen.

Ook de gebouwde omgeving zal stevig aangepast moeten worden om de uitstoot te verminderen.
Het kan allemaal. Maar niet iedereen is enthousiast. Verandering geeft van nature weerstand immers.

Ik rij nu in een Nissan Leaf een week. Het is even wennen. Maar het is prima. Tuurlijk kan ik er niet hetzelfde mee doen als mijn 945. Maar de vraag is of dat nodig is. De Leaf is trouwens een voorloper van toekomstige veel betere EV's.

Over 20 jaar is het hebben van een eigen auto een dure hobby denk ik. Vervoer als een service is dan immers veel goedkoper.
Een auto die je met een App besteld en je overal heen brengt voor weinig geld. Dat autootje rijd immers de hele dag van hot naar her in plaats van de hele dag stilstaan en wegkwijnen, thuis of op het werk. Grote vervoerders bepalen dan hoe een dergelijke auto wordt gemaakt. Gemaakt om lang en goedkoop te rijden. En niet zoals nu om na 100.000 km grote problemen te geven. Ik verdenk fabrikanten er van dat gewoon ook bewust zo te maken.

Rond 1900 reed er in Newyork bijna geen auto. Alles paard en wagen.
15 jaar later was het andersom.
Dezelfde snelle verandering kan nu ook weer gebeuren.
Ik geloof er in.
Ik vind dat we dat ook aan ons nageslacht verplicht zijn.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2018 19:43 #1446804 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Goed verhaal Wytze!
Goed verhaal Wytze!
Ben veel in Amsterdam en dan snap je wel dat je in zulk druk bewoond gebied dingen anders moet gaan doen. En de techniek zal ons daarbij als maatschappij helpen. Denk ook dat het zeer snel zal gaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2018 22:00 #1446809 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uitspraak van rechter
zojuist is op facebook bekent geworden dat iemand zijn boete op het rijden in een milieuzone met succes heeft aangevochten. De manier waarop is beboet is onjuist. Mogelijk betekent dit einde milieuzones. Moeten we werken aan een schonere toekomst ? JA, moet dat door het verleden weg te pesten ? NEE, stimuleer nieuwe technieken en geef als overheid het voorbeeld, zelf schafffen ze dikke audi diesels aan .... das niet te verkopen !

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC