Rotterdamse milieuzone mag toch benzineauto’s verbieden

• Henk Huisman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2018 11:15 #1107937 door Henk Huisman (GAST)
Fehac nieuws van 8 juni 2018

De Rotterdamse milieuzone mag toch benzineauto’s verbieden
De Raad van State heeft in hoger beroep de gemeente Rotterdam toch gelijk gegeven: een gemeente mag haar eigen afweging maken van de belangen vóór en tegen een milieuzone. Het doet er daarbij niet toe dat de milieueffecten van het weren van de oudste, meest vervuilende benzineauto’s in het centrum niet “in absolute termen significant groot” zijn. Voldoende werd geoordeeld dat deze maatregel deel uitmaakt van een groter pakket aan maatregelen die de luchtkwaliteit in Rotterdam moet verbeteren. Dus of het weren van benzineauto’s een aantoonbaar effect heeft doet er niet toe: een gemeente mag zo’n verbod in een breder pakket aan maatregelen toch meenemen.

Er is al een standaard vrijstelling voor alle 40-plussers
Rotterdam blijft daarmee de enige gemeente die ook oude benzineauto’s weert. Wat Rotterdam wel weer goed doet is dat alle oldtimers vanaf 40 jaar oud standaard vrijgesteld zijn. Daarnaast kennen ze daar een ‘right to challenge’: als je kunt aantonen dat jouw eigen auto toch onder de vervuilingsnorm zit, dan wordt die auto alsnog in de Rotterdamse milieuzone toegelaten.

Overal gelijke milieuzones
De invulling op eigen wijze van de milieuzone in de Maasstad toont maar weer eens aan dat het nu echt hoog tijd is dat de regering de omvang en reikwijdte van alle milieuzones in ons land gaat reguleren. Dit plan staat ook al in het regeerakkoord. In Den Haag is de verwachting dat daar binnenkort een voorstel over naar buiten komt. De FEHAC heeft daarbij al gepleit voor een algemene uitzondering voor mobiel erfgoed vanaf 30 jaar en ouder, want die grens van 30 jaar wordt gehanteerd in de internationaal erkend definitie van een oldtimer.

Groeten Henk Huisman

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2018 13:45 #1446568 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Euro 2 of 3
Laat de FEHAC aandringen op euro 2 of zo nodig euro3 norm.
Met een beetje verzorging hebben onze auto's dan nog een kans.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2018 17:48 #1446576 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Nee, dat zou niet handig zijn
Nee, dat zou niet handig zijn. Euronormen hebben de neiging om achterhaald te raken: waar eerst een euro2 norm nog toegelaten wordt, schuift dat een paar jaar later, na herijking, op naar euro3, dan naar euro4, etc. Dat zie je bij diverse zones in eht buitenland al gebeuren. En hupsa: weg is je mogelijkheid om met youngtimers nog ergens te komen.
Nee, de ingezette koers van 30 jaar of ouder is redelijk te onderbouwen, en voor onze auto's nog wel te overleven: deels zijn ze er al, de rest moet maximaal nog 10 jaar met beperkingen leven.
Een landelijke stringente milieunorm gaat overigens hoe dan ook het aantal youngtimers decimeren: ik denk niet dat er veel klassiekers overblijven uit de huidige generatie auto's. Zo'n landelijke norm gaat natuurlijk gewoon door elke gemeente ingevoerd worden, waarna je nergens meer met je oudere auto mag rijden...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2018 19:24 #1446579 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic invalide
Daar sta je dan als invalide met je oude auto. "Koop maar een nieuwe" Geen geld ? Dan ga je maar lopend..
Zo doen we dat in "innovatief" "vooroplopend" Nederland.
In Parijs kan je met een invalidekaart de stad in. En ik geloof in Antwerpen ook. (Maar dat weet ik niet meer zeker)
Bij de ene stad mag je gratis parkeren, bij de volgende krijg je gewoon een bon. Ja, iedereen met de auto behandelen we het zefde.. Dat je als invalide misschien niet zo goed anders kan ......
Elke stad doet wat hij wil. Nationale wetgeving is een oud begrip.

Gaat steeds beter in Nederland. We komen er zo wel.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2018 19:53 #1446581 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic laat
FEHAC er dan ook voor pleiten om vanaf 30 jaar belastingvrij te maken zoals in onze omringende landen (zover ik heb begrepen).

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2018 14:30 #1446597 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic handig?
Geef de politici keuzes. De stad moet schoner . Maatregelen komen er toch. Door mee te werken maak je meer kans. Autobezit is al laag in de stad, echter het aantal oudere auto's hoog in vergelijking met de rest van het land. Stadsauto's worden vooral gebruikt om naar buiten te gaan, niet om rondjes in de stad te rijden.

Pak je de auto's af dan zal het oudere autobestand inderdaad gedecimeerd worden.
Dat lijkt me voor het behoud van de young-timers geen goed plan.

De binnenstad wordt onbereikbaar voor autoverkeer met het nieuwe circulatieplan dat deze zomer in Amsterdam ingevoerd wordt.

De grootste concentraties vervuiling treden nu eenmaal op in de grote steden, dankzij de aantrekkingskracht van de massa en de economische activiteit rond de steden.

Plattelandsgemeentes hoeven alleen maatregelen te nemen wanneer ze het beste jongetje van de klas willen zijn.

Dram dan niet door dat je per see een old- of young-timer evenement in de stad wilt hebben.

De auto industrie en de vraag van de massa hebben het niet voor elkaar gekregen om verstandige keuzes te maken:

www.nrc.nl/nieuws/2018/06/07/doe-mij-er-...t=&utm_term=20180609

Jammer dat onze auto's niet genoemd worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2018 16:54 #1446623 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic willen
Willen ze een gezondere lucht in de stad?
Daar zijn verschillende oplossingen voor:

Zoals genoemd de oude auto's/brommer's/scooters weren uit de stad(is gelijk de goedkoopste en makkelijkste oplossing)

Ze kunnen er ook voor kiezen om al die daken die bedekt zijn met dat zwarte dakleer te beplanten met groen en dan niet met die plastiek nep troep,
Voordeel van dit is dat de temperatuur in de steden omlaag gaat wat inhoud dat je je steentje ook bijdraagt aan het verminderen van de opwarming van de aarde, de lucht kwaliteit gaat er ook op voor uit.

Volgende optie is eigenlijk gelijk de meest dure oplossing,
die enorme hoeveelheid hoogbouw drastisch verminderen en meer bomen en gras in de stad, verminder je ook een stuk de opwarming en het blijft koeler in de stad.

Andere optie is nog in heel NL een verbod op gebruik van verbrandings motoren een algemeen verbod van het gebruikt van auto, motor, brommer, scooter.
Voordeel is je hebt geen wegenbelasting meer alle snelwegen kun je terug geven aan de natuur en je mag alleen nog maar per elektrische bus of trein door het land heen reizen of met de fiets.
owja ik vergeet nog een belangrijke boosdoener waar je met gemak heel wat vieze lucht kan voorkomen, een verbod op vliegen omringende landen mogen ook niet meer over NL vliegen dus het luchtruim is dan ook gewoon dicht en alleen geschikt voor vogels om door heen te vliegen.

lekker terug naar Paard en wagen en terug naar de zeilen voor de scheepvaart.
Kunnen we ook gelijk uit de EU stappen en dan hoeven we de rest van europa of de wereld ook niet meer te financieren.

Heel resoluut maar dan maak je pas een statement als land zijnde, echter ja dan gaan we een hoop inkomen als staat missen want al die accijns op brandstof die wegenbelasting of die toeristen belasting vlieg belasting nou ja noem ze maar op want het zijn er heel veel die ze gaan missen,
Maar aan de andere kant we hoeven de EU ook niet van spaargeld te voorzien en al die andere continenten ook niet dus misschien vangt het elkaar wel op.

maar ook ik weet wel dat terug naar de middeleeuwen niet te doen is voor NL want we willen zo graag de beste zijn van iedereen en dat denken wij ook dat we de beste zijn maar dat zullen we pas zijn als er landelijke regels zijn, en niet per provincie anders en per gemeente weer anders want zo word het een grote doolhof en wirwar van ellende.
En als ze dat nu eens in Den haag voor elkaar kunnen krijgen dan kom je verder en word het ook eerlijk gedaan en niet zoals het nu gaat want het land word gewoon in de verdeling gedrukt.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2018 17:40 #1446625 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Zucht....
Zucht....

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2018 22:51 #1446631 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Tja, ik denk niet dat we het
Tja, ik denk niet dat we het lang volhouden om met 18 miljoen mensen in dit minilandje te blijven leven, als we zoveel technologie achter ons laten...
Oftewel: geen realistisch scenario, los van de vraag of je het zou moeten willen. Persoonlijk niet overigens: ik verdien mijn geld en betaal dus mijn levensonderhoud met technologiewerk...
Het is natuurlijk wel jammer dat het weren van minder milieuvriendelijke auto's helemaal geen zoden aan de dijk zet: het totale wegvervoer is verantwoordelijk voor misschien 5% van de totale uitstoot, de rest wordt door industrie en woningen verzorgd. Maak je die 5% zeg 10% schonder door het weren van wat oude auto's, dan heb je een winst van 0,5%... En een flink deel van de bevolking op de kast.
Meer daken beplanten lijkt me overigens wel een prima idee! Al zijn er vast grenzen aan wat je met schuine daken kunt doen. Moeten daar maar zonnepanelen op, die onttrekken ook warmte.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
11-06-2018 01:49 #1446633 door Wytze Broerze
Maar die paar mensen die daar last van hebben, dat ze er niet in mogen, weegt niet op tegen de beoogde doelen.
En natuurlijk zouden andere maatregelen meer effect hebben.
Maar het moet ook te handhaven zijn.
Met auto's is dat makkelijk.
Andere voertuigen volgen nog. In Amsterdam zijn brommers nu ook al afhankelijk van bouwjaar niet meer toegestaan.

Ik wil mijn kinderen later niet uitleggen dat we er willens en wetens in de steden een luchttechnisch zootje van gemaakt hebben. Ze wonen beide in grote studenten steden en daar worden op vele punten te hoge waarden van NOX en fijnstof gemeten en mogelijk nog meer ellende.

De overheid is verplicht daar wat aan te doen.
En je kunt niet iedereen blij maken in deze situatie's.

Ik ben blij dat het VW dieselschandaal en Tesla samen een flinke ommekeer in gang hebben gezet.
Ik realiseer me dat ik ook met mijn oude Volvo's misschien over 10 jaar nog maar beperkt kan/mag rijden.
Als dat bijdraagt aan verbetering van luchtkwaliteit en de opwarming van de aarde verminderd dan is dat prima.
Ik verwacht dat ik toch al binnen een jaar of 5 met een EV zal rijden.

Voor mij zal het de tijd wel uitduren. Maar na mij/ons zijn er nog vele generaties die ook graag gezond willen leven.
Wij kunnen nu het verschil maken.

Mijn dochter loopt nu stage in Tanzania en daar hebben ze vandaag op een strand met 20 man plastic verzameld. Je schrikt je rot wat daar uit de oceaan aanspoelt. Zakken vol de man in paar uurtjes tijd.

Leg alle problemen die wij als huidige bewoners van deze planeet de laatste eeuw hebben veroorzaakt op een rijtje en dan durf je niet meer te zeuren over een milieu zone.

Dat klinkt hard, maar dat is wel mijn mening.

Ik lees ook vandaag op Facebook weer domme opmerkingen over milieufreeks en ander links tuig als het over dikke mustangs gaat. Deze mensen realiseren zich niet dat de mening van groen links van enkele jaren terug nu worden uitgedragen door de gevestigde orde. We gaan de goede kant op. Hopelijk kunnen we nog een hoop ellende voorkomen voor onze nazaten, waaronder mijn dochters.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC