reiservaringen buitenland met 960-1 en airco-vraag.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2018 23:36 #1447180
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic @Mbroeren: en ik heb bij de
@Mbroeren: en ik heb bij de grijze 960 bij 130 km/h een gesprongen koelslang gehad, wat ik pas merkte toen alle kvs weg was en de naald opliep. Dat heeft de motor prima overleefd: ik heb er naderhand nog zo'n 50K mee gereden zonder koppakking-problemen.
Het zegt dus allemaal niet alles, al ben ik indertijd wel gelijk gestopt toen die naald richting rood vloog en heb ik de motorkap open gezet om alles zo snel mogelijk te koelen.
Het zegt dus allemaal niet alles, al ben ik indertijd wel gelijk gestopt toen die naald richting rood vloog en heb ik de motorkap open gezet om alles zo snel mogelijk te koelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2018 15:02 #1447212
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic @Lex schakelen in W
Omdat volgens het instructieboekje “de auto moet stilstaan als u stand D kiest”.
Dus ik ga niet schakelen met de pook als ik rijd en ook niet eerst stilstaan als ik lekker kan doorrollen. Bovendien is een simpele druk op de (W) knop erg makkelijk. Dan denk ik “gemak dient de mens”.
Nb. Ik zie overigens in het boekje dat ( bij gebruik W) in D in de 3e wordt geschakeld, niet in de 2e zoals ik dacht. Dat is in stand 3.
Dus ik ga niet schakelen met de pook als ik rijd en ook niet eerst stilstaan als ik lekker kan doorrollen. Bovendien is een simpele druk op de (W) knop erg makkelijk. Dan denk ik “gemak dient de mens”.
Nb. Ik zie overigens in het boekje dat ( bij gebruik W) in D in de 3e wordt geschakeld, niet in de 2e zoals ik dacht. Dat is in stand 3.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2018 23:10 #1447235
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je de bak in L zet en dan
Als je de bak in L zet en dan winterstand kiest, rijdt ie in 2 weg 
@Willem, je zal wel weer een uitzondering zijn maar die naald is gewoon niet te vertrouwen.

@Willem, je zal wel weer een uitzondering zijn maar die naald is gewoon niet te vertrouwen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-07-2018 11:20 #1447240
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Winterstand
Volgens het boekje uit 97 rij je in de winterstand weg in de 3e versnelling. Maakt allemaal niet zoveel uit, net als bij een gewone versnellingsbak moet de koppeling meer slippen als je in een hogere versnelling wegrijdt. Een gewone platenkoppeling vindt dat niet leuk en zal op den duur verbranden, maar bij een hydraulische koppeling (automaat) wordt alleen de olie heter en dat wordt weer gekoeld.
De reden voor het kiezen van een hogere versnelling in de winterstand is de koopelvergrotende eigenschap van een hydraulisch koppeling, eigenlijk koppelomvormer. Als de koppeling maximaal slipt wordt een groot deel van de slip hydraulisch omgezet in een groter koppel (1.8 - 2.5 zo groot). Bij het minder worden van het slippen neemt ook de koppelvergrotingsfactor af tot uiteindelijk 1.
Zet in de winter dat vergrote koppel via de eerste versnelling door naar de achterwielen, dan zullen die makkelijk beginnen te slippen. In 2e of 3e versnelling is dat effect veel minder.
Ik kan geen reden bedenken waarom je eerst helemaal stil zou moeten staan om vanuit N naar D te schakelen. Wel dat wanneer je sneller zou rijden en D inschakelt de aandrijfwielen de motor ineens flink op toeren zouden moeten brengen en daardoor zouden kunnen gaan slippen.
De reden voor het kiezen van een hogere versnelling in de winterstand is de koopelvergrotende eigenschap van een hydraulisch koppeling, eigenlijk koppelomvormer. Als de koppeling maximaal slipt wordt een groot deel van de slip hydraulisch omgezet in een groter koppel (1.8 - 2.5 zo groot). Bij het minder worden van het slippen neemt ook de koppelvergrotingsfactor af tot uiteindelijk 1.
Zet in de winter dat vergrote koppel via de eerste versnelling door naar de achterwielen, dan zullen die makkelijk beginnen te slippen. In 2e of 3e versnelling is dat effect veel minder.
Ik kan geen reden bedenken waarom je eerst helemaal stil zou moeten staan om vanuit N naar D te schakelen. Wel dat wanneer je sneller zou rijden en D inschakelt de aandrijfwielen de motor ineens flink op toeren zouden moeten brengen en daardoor zouden kunnen gaan slippen.
Moderators: Jerry Stam