reiservaringen buitenland met 960-1 en airco-vraag.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-06-2018 11:07 #1446353 door Wytze Broerze
Die als lijfspreuk hebben dat er geen problemen zijn als de problemen oplosbaar zijn.

m.youtube.com/playlist?list=PLgnuwjrL6oCkQcd10Z9LPj4HhmPLP7vER

Los van een lekke band op Hydra-velg en een los boutje van vlampijp op spruitstuk ook geen problemen gehad, en ik mag ze dus zo niet benoemen.

Maar ik neem ook altijd een doosje met elektronica en wat eerste auto-ehbo artikelen mee. Dat naast de snaren etc die standaard in mijn auto liggen. V/distri-snaar vervangen en oude in de wielbakken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2018 11:34 #1446361 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het nut van een oude D-riem
Het nut van een oude D-riem meenemen ontgaat me eerlijk gezegd. Als dat ding het onderweg opgeeft, heb je meer te repareren dan alleen een riempje. Alsje om andere reden onderweg merkt dat er iets aan gebeuren moet, dan wil je toch gelijk een nieuwe plaatsen? Zo duur zijn ze niet, dus op reserve dan ook een nieuwe mee. Voor V-snaren snap ik het nog wel.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2018 11:36 #1446363 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Een 960 mag dan wel degelijk
Een 960 mag dan wel degelijk ontworpen zjin maar is inmiddels wel ca 25 jaar oud.

Omdat ook bij goed onderhoud niet alle onderdelen tijdens onderhoud preventief vervangen worden (dat zou ook geen doen zijn) zijn er meestal nog veel originele onderdelen gemonteerd. En die kunnen na 25 jaar ineens kapot gaan, zo gaat het nu eenmaal. Dus om dan wat onderdelen die relatief vaak genoemd worden als oorzaak van storingen en nauwelijks ruimte innemen achter in de auto te hebben liggen lijkt mij zo vreemd nog niet.

Een kleine KVS lekkage als gevolg van een steentje tegen de radiator is geen groot probleem, daarmee kom je met regelmatig bijvullen meestal nog wel op de bestemming. Het gaat om het zoveel mogelijk voorkomen van grote problemen als het koelsysteem zwaar wordt belast in een urenlange file bij 32 graden of hoger. Dan is het zaak dat de KVS-slangen en het plastic van de radiatoraansluitingen en de kachelkraan nog in goede staat zijn. Plotseling verlies van alle KVS als gevolg van een scheur kan het definitieve einde van de motor en de vakantie betekenen.

Een lange toerrit met volwassenen is daarbij natuurlijk niet te vergelijken met de jaarlijkse vakantiereis naar een zuid-europees land met een aantal kinderen achterin. Panne onderweg die een paar dagen kost om te repareren kan het voortijdige einde van de vakantie betekenen.

Piet

• Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2018 14:38 #1446368 door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Ik zal verslag doen .....
van de trip als ik terug ben. Vooralsnog dank voor jullie reacties. Komt erop neer dat ik vertrouwen mag houden in de auto die tot dusver echt probleemloos is geweest. Bijna 1:10 kunnen halen zegt al dat ik een rustige rijder ben, dus daar zal het niet aan liggen. De normale checks ga ik doen wat betreft KVS- slangen, uitlaat etc.. Tywraps, duck tape en een sleutelsetje zijn zaken die ik altijd wel meeneem. Engeltjes zijn uitgenodigd !!

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2018 15:29 #1446369 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Precies Bas!
Precies Bas!
Gewoon goed onderhoud doen, goed spul monteren door mensendie weten wat ze doen, en vervolgens gewoon genieten.
Dat gaat met een 960 zeker lukken want het zijn heerlijke reisauto’s. Maar dat weet je natuurlijk ook.
We kijken uit naar het verslag en natuurlijk de foto’s.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2018 17:09 #1446370 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Oude distributieriemen
Distributieriemen verouderen ook zonder dat er kilometers mee worden gemaakt. Een distributieriem kun je het best niet later dan na 5 a 6 jaar vervangen. En zo kostbaar zijn ze niet, een in elkaar gelopen motor kost je ietsje meer...

Ik heb het nog even nagekeken, met wat zoeken kun je voor rond de €15 incl. btw een Bosch, Gates of Conti riem bemachtigen. Voor een dergelijk bedrag ga ik geen risico lopen (en wie wel? ). Plus verzendkosten natuurlijk. Dus waarom geen nieuwe? Wanneer je 'm nu op voorraad neemt en 'm over 6 jaar ongebruikt weggooit omdat-ie te oud is geworden kost het nog geen drol.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-06-2018 22:08 #1446380 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Ach, heb zelf in de 80'er jaren
met een oude distrisnaar mijn weg kunnen vervolgen nadat Olielekkage een paar tanden had weggevreten.
Een klant van mij heeft aantal jaar terug hetzelfde gedaan met de snaar die ik na de wissel altijd in de kofferbak van de auto leg.
Het kan altijd mooier en beter.
Maar als je verder kunt met een oude snaar ben je blij.

Het is net als verzekeren. De een verzekerd zich suf.
De ander leeft wat minder met zekerheden en accepteerde daarmee het risico.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2018 08:36 #1446388 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De vraag van de TS ging wel
De vraag van de TS ging wel over een 960, dus NIET over een oude redblock. Een plotselinge olielekkage die de D-riem opeet lijkt me z'n niet te voorspellen incident, niet de regel waarmee je rekening kunt houden. Ik heb nog geen B6xx4 gezien met olielekkage achter het distributiedeksel.
Verder heb je geen speelruimte voor een foute montage: bij 1 tand verkeerd loopt je motor al in de soep. Je moet dus in zo'n geval heel goed weten wat je doet...
@Jur: is die prijs voor een riempje van een redblock of echt voor de zespitter? Ik heb 'iets' meer betaald...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2018 18:00 #1446483 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb nu 2 keer een 940 in

Ik heb nu 2 keer een 940 in Nederland gekocht en deze naar Oostenrijk meegenomen. Rijdend over de weg 1200 km. Dan is het wel een beetje avontuurlijk, want je kent de auto's helemaal niet. Maar is beide keren zonder problemen goed gegaan! En dan kom je thuis, kijk je goed....oooh, dit vervangen, dat vervangen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2018 12:23 #1446502 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ach ja: ik ben vorig jaar op
Ach ja: ik ben vorig jaar op vakantie gegaan met een 960 die ik een week in nederland had gereden: een shakedown van zo'n 1500 km. Als je daarbij bedenkt dat daarvoro de motor gewisseld was, en de auto vervolgens direct 2 jaar werkloos in een schuur heeft gestaan, dan was dat wel een risico.
Dat bleek: we hebben een losgelopen brandstoftoevoer opnieuw vastgezet ergens op een bergpas in Wales. Verder geen enkel probleem!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC