reiservaringen buitenland met 960-1 en airco-vraag.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2018 12:59 #1446504
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn oudere 740 heeft me
Mijn oudere 740 heeft me zonder problemen afgelopen zomer naar Italië en Zweden gebracht met op dat moment best wel achterstallig onderhoud (d-riem, v-snaren, waterpomp etc). Uiteindelijk heeft de koppeling/drukgroep het begeven (slippen en schakelen was praktisch onmogelijk) en was de terugrit uit Zweden een avontuur. Maar uiteindelijk heeft hij me keurig weer thuisgebracht (inclusief 4 anderen + bagage).
Ik denk dat met je een nieuwere goed onderhouden 900/700 echt wel goed zit! En als er toch iets mis gaat komt een KNAC of ANWB abonnement je goed van pas. Voor de veiligheid water (nood-kvs), benzine, olie, misschien wat snaartjes en evt wat relais, lampjes en zekeringen mee. Verder kom je met een goede gereedschapsset en een pinpas altijd wel weer thuis.
Ik denk dat met je een nieuwere goed onderhouden 900/700 echt wel goed zit! En als er toch iets mis gaat komt een KNAC of ANWB abonnement je goed van pas. Voor de veiligheid water (nood-kvs), benzine, olie, misschien wat snaartjes en evt wat relais, lampjes en zekeringen mee. Verder kom je met een goede gereedschapsset en een pinpas altijd wel weer thuis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2018 22:47 #1447156
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Uitstekende autoreis gehad !
Zoals beloofd een korte terugkoppeling van mijn ervaring met de 960 in 2 weekjes Frankrijk. Mijn enige voorbereiding was bij Timen een nieuwe uitlaatbeugel monteren bij de achterdemper, incl. rubbers. Mijn gereedschapsset en de tywraps heb ik niet nodig gehad.
Paar cijfers:
1. Benzineverbruik gemiddeld 1 : 9,4. Op veel snelwegen in Frankrijk was de max. snelheid wegens de warmte 110 km/h. Uiteraard heb ik ook veel in de binnenlanden gereden waar max 80 km/h gereden mag worden. Ik heb alleen in NL 'hard' gereden. Na de laatste tankbeurt in Luik (€ 1,38 per liter) bijna continu 130 km/h naar Velp. Dat was echt een recordtijd !
2. Olie verbruik ca 1 liter op 2.500 km.
3. Koelwater; de naald is nog nooit rechts van het midden geweest. Grappig is ook om in een file, met grote hitte, in de Winterstand rustig te kunnen rijden !
Kortom mooie resultaten.
Volgend jaar dus weer met de 960. Maar dan met werkende airco !
Groet, Bas
Paar cijfers:
1. Benzineverbruik gemiddeld 1 : 9,4. Op veel snelwegen in Frankrijk was de max. snelheid wegens de warmte 110 km/h. Uiteraard heb ik ook veel in de binnenlanden gereden waar max 80 km/h gereden mag worden. Ik heb alleen in NL 'hard' gereden. Na de laatste tankbeurt in Luik (€ 1,38 per liter) bijna continu 130 km/h naar Velp. Dat was echt een recordtijd !
2. Olie verbruik ca 1 liter op 2.500 km.
3. Koelwater; de naald is nog nooit rechts van het midden geweest. Grappig is ook om in een file, met grote hitte, in de Winterstand rustig te kunnen rijden !
Kortom mooie resultaten.
Volgend jaar dus weer met de 960. Maar dan met werkende airco !
Groet, Bas
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2018 08:27 #1447161
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Nog een dingetje dan over de
Nog een dingetje dan over de distributieriem: bij een 960-I, eerste versie van het 6-cyl blok en ongewijzigde toestand is de vervanginterval enorm kort. ik meen dat de eerste riemen 21mm breed waren en een interval van +/-30.000km hadden. Toen kwam er een update met een trillingsdemper op de nokkenas aan de uitlaatzijde en ging het interval naar +/-50.000km.
Vervolgens een update naar een 23mm brede riem en andere rollers, goed voor 80.000km. Daarna een update naar een 28mm brede riem en weer een update voor de spanner (alleen die, geloof ik) dan heb je een echt modern interval: 110.000km.
Maar als je de eerste nog hebt dan zit je echt wel aan de tax!
Vervolgens een update naar een 23mm brede riem en andere rollers, goed voor 80.000km. Daarna een update naar een 28mm brede riem en weer een update voor de spanner (alleen die, geloof ik) dan heb je een echt modern interval: 110.000km.
Maar als je de eerste nog hebt dan zit je echt wel aan de tax!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2018 10:03 #1447165
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 3.Koelwater; de naald is nog nooit rechts van het midden geweest
Vertrouw alsjeblieft NIET op die naald. Dat ding staat altijd in het midden en geeft bovendien niet thuis als er te weinig koelwater in zit. Ik had een paar jaar geleden een oververhit blok en die naald is echt niet van z'n plek geweest en dit heb ik vaker gehoord bij de 960. Te koel (thermostaat stuk) geeft ie wel 'goed' aan.
Fijn dat de rit goed verlopen is. Ik merk bij de warmte dat de koelvan heel snel aanslaat (wat dan weer een geruststelling is)
Fijn dat de rit goed verlopen is. Ik merk bij de warmte dat de koelvan heel snel aanslaat (wat dan weer een geruststelling is)
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2018 13:37 #1447168
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic reactie op distributie en koelwater
Dank voor jullie reacties.
distributie:
volgens een sticker op de motor is de interval 75.000 km (50.000 miles).
Daar kan ik nog wel even mee verder denk ik.
koelwater:
zal er rekening mee houden dat de naald niet alles zegt maar op het vaatje zit ook een sensor. Deze zou me toch tijdig moeten waarschuwen. Zal eens kijken of de sensor een volgende keer te testen is op juiste werking, bij Timen.
distributie:
volgens een sticker op de motor is de interval 75.000 km (50.000 miles).
Daar kan ik nog wel even mee verder denk ik.
koelwater:
zal er rekening mee houden dat de naald niet alles zegt maar op het vaatje zit ook een sensor. Deze zou me toch tijdig moeten waarschuwen. Zal eens kijken of de sensor een volgende keer te testen is op juiste werking, bij Timen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2018 14:02 #1447169
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sensor testen
Even met een grote injectiespuit of zo het (koude) expansievaatje leegzuigen en kijken of het lampje dan gaat branden. Kwart tot halve liter is denk ik al wel genoeg.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2018 16:16 #1447171
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Bas, waarom rijd je in de
Bas, waarom rijd je in de zomer in de winterstand?
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2018 19:54 #1447174
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Slim idee
Ga ik zo testen. Dank.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2018 19:57 #1447175
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic In de W omdat
De automaat dan niet onnodig schakelt. Volgens mij staat de automaat dan in z’n 2e versnelling en kun je rustig en langzaam file rijden. Beviel mij prima. Mits het niet verstandig is natuurlijk. Dan doe ik het niet weer zo.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2018 20:47 #1447177
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Waarom denk je dat de eerste
Waarom denk je dat de eerste versnelling er op zit?
Dan wordt het mechanisme minder belast bij het optrekken. Anders hadden ze de eerste versnelling beter weg kunnen laten.
Dan wordt het mechanisme minder belast bij het optrekken. Anders hadden ze de eerste versnelling beter weg kunnen laten.
Moderators: Jerry Stam