V70 of toch weer een 7/9?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2016 21:48 #1428491
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij een 940 leg je lekker je
Bij een 940 leg je lekker je elleboog op de deur.
Doe je dat bij een v70 heb je na 5 minuten kramp ik je nek.
Detail. Maar toch.
Doe je dat bij een v70 heb je na 5 minuten kramp ik je nek.
Detail. Maar toch.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2016 16:04 #1428496
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Herkenbaar...
In mijn zoektocht naar een automaat ben ik ook uitgeweken naar de nieuwere types. Eerst heb ik een dagje een XC70 uit 2002 gehuurd bij SnappCar. Gisteren proef gereden in een V70 2.4t uit '99, een auto waar veel onderhoud aan is gedaan en die door een particulier wordt aangeboden. De automaten schakelden bijna ongemerkt, ze zijn stil... maar ik word er niet warm van. De omschrijving van William is dan ook treffend. Het voelt allemaal net wat minder solide dan mijn 740. En log, ondanks de 5-cilinder met turbo. Maar goed, ik ben een HPT gewend.
Een 940 met automaat staat daarom nog steeds bovenaan mijn lijstje. Maar de automatische estates in goede staat uit de laatste bouwjaren lijken de laatste tijd hun gewicht in goud waard. Het is niet meer kiezen, maar zoeken. Gelukkig is 't een liefhebberij.
Joost
Een 940 met automaat staat daarom nog steeds bovenaan mijn lijstje. Maar de automatische estates in goede staat uit de laatste bouwjaren lijken de laatste tijd hun gewicht in goud waard. Het is niet meer kiezen, maar zoeken. Gelukkig is 't een liefhebberij.
Joost
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2016 23:36 #1428517
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic S80 technisch geheel gelijk aan de V70 type II.
Heb een aantal jaren een S80 2.5 TDI Aut. gereden. Niets dan lof........... Behalve dat het stuurhuis bij 460.000 km voor de derde keer het weer liet afweten (olie keerringen er uitgeblazen terwijl het stuurhuis dankzij mijn vele autosnelwegen km's weinig te lijden had).
Tweede punt van kritiek: Er gaat niets boven de achterwiel ophanging van de 850/V70 Classic. Echter, de waarheid gebied mij te zeggen dat de multilink van mijn V90 daar zeer weinig aan onderdoet, in tegenstelling tot die van de S80.
Nu dat ik met pensioen ben heb ik eindelijk de auto gekocht waar ik al jaren naar uitkeek: (nu) mijn Zwitserse V90 Grande Dame met, inderdaad, een belachelijk kleine draaicirkel. Een limousine die je met veel comfort bij voorbeeld naar Italië laat rijden zonder dat je ook maar enigszins moe wordt.
Tweede punt van kritiek: Er gaat niets boven de achterwiel ophanging van de 850/V70 Classic. Echter, de waarheid gebied mij te zeggen dat de multilink van mijn V90 daar zeer weinig aan onderdoet, in tegenstelling tot die van de S80.
Nu dat ik met pensioen ben heb ik eindelijk de auto gekocht waar ik al jaren naar uitkeek: (nu) mijn Zwitserse V90 Grande Dame met, inderdaad, een belachelijk kleine draaicirkel. Een limousine die je met veel comfort bij voorbeeld naar Italië laat rijden zonder dat je ook maar enigszins moe wordt.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2016 10:26 #1428520
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Het weggedrag van de V90 vond
Het weggedrag van de V90 vond ik destijds werkelijk super. Nauwelijks zijwindgevoelig (en dat is met de 940 echt wel anders). De 850 is een slagje beter wat dat betreft dan de V90. Dan zit je weer wat lager (maar wat mij betreft nog steeds goed) in de fijne Volvo-stoelen.
Met mijn V90 (en daarvoor de 960 2.5) heb ik ook regelmatig gedoe met het stuurhuis gehad. Zijn de 940's beter op dit punt of ga ik ook hier gedoe krijgen (280.000, 1995)?
Het weggedrag van de S80's (2,4T 2002, V8 2007) die ik heb gehad vond ik voorbeeldig maar wel iets zijwindgevoeliger dan de V90. Het verbruik van de S80's was wel substantieel lager dan van de V90. De V90 deed het nooit beter dan 1 : 8. De V8 deed het gemiddeld eigenlijk nooit slechts dan 1 : 9,5 en de 2,4T reed standaard 1 : 12. De 850 doet ongeveer 1 : 10.
Kortom, het blijft een kwestie van smaak. En daarom kunnen we er ook lekker over blijven schrijven
Met mijn V90 (en daarvoor de 960 2.5) heb ik ook regelmatig gedoe met het stuurhuis gehad. Zijn de 940's beter op dit punt of ga ik ook hier gedoe krijgen (280.000, 1995)?
Het weggedrag van de S80's (2,4T 2002, V8 2007) die ik heb gehad vond ik voorbeeldig maar wel iets zijwindgevoeliger dan de V90. Het verbruik van de S80's was wel substantieel lager dan van de V90. De V90 deed het nooit beter dan 1 : 8. De V8 deed het gemiddeld eigenlijk nooit slechts dan 1 : 9,5 en de 2,4T reed standaard 1 : 12. De 850 doet ongeveer 1 : 10.
Kortom, het blijft een kwestie van smaak. En daarom kunnen we er ook lekker over blijven schrijven
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2016 16:34 #1428522
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic S80 V8......het gehoor wil
S80 V8......het gehoor wil ook wat ![;-) ;-)]()
Op de draaicirkel na lijkt me dit wel een geweldig ding hoor, staat zeker op het lijstje voor de toekomst....
Op de draaicirkel na lijkt me dit wel een geweldig ding hoor, staat zeker op het lijstje voor de toekomst....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2016 21:43 #1428527
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Terug naar 740
Een Volvo is altijd een totaal veiligheidsaspect geweest, dus ook de kont is sterk.
Vele tegenwoordige auto's hebben een prachtige versterkte neus en zijkant
maar let niet op de rest, dat wordt immers bij velen niet getest.
Bij een 5% offset presteert zelfs een Volvo 740 ook nog steeds goed.
Frontaal zijn auto's echter in die periode 'zachter' gemaakt, er zat immers geen airbag in.
Men kwam er bij tests achter dat de Volvo 240 en bv Saab 99 eigenlijk te hard waren
waardoor inzittende toch zelf een behoorlijke klap te verduren kregen.
Komst airbag, neuzen konden weer een stuk harder worden en moesten de oude Volvo's,
Mercedessen en Saabs het onderspit delven tegen de zware jongens met plofsysteem.
Moeten die zakken het natuurlijk wel goed doen.
Actieve veiligheid wordt mede bepaald door de bestuurder;
- een Volvo 740 zit voor mij lekkerder
- de rondomzicht is beter
- het gevoel met de weg is beter (popo meter)
- ik wordt niet snel afgeleid door allerlei speelgoed in de auto
- geen ruzie dus om ruimte op het dashboard om dat speelgoed ook te kunnen bedienen
- het zit waar je met de vingers grijpt en doet direct wat het doen moet
Veel is echter persoonlijk, maar ik voel me beter in een 740 dan menig modern spul.
De 740 doet het natuurlijk overall steeds slechter mbt veiligheid.
Maar ja er heerst ook subsidie op die vieze moderne persoon vrachtwagens en die zijn
voor de rest van het verkeer weer onveilig.
Mijn 740 is bijna 30 jaar en zou met gemak nog eens 30 jaar (60 jaar!!
mee kunnen.
Vele moderne wagens redden straks de 15 jaar al niet meer omdat de eigenaar de smoesjes
en hoge rekeningen van de garages dan al meer dan zat is.
Ergo is mijn 740 ook nog één van de milieu vriendelijkste auto's met een basis uitstoot van nul.
Immers zo lang je niet heel veel km rijdt kun je immers met dat moderne spul nooit de begin uitstoot
'terug verdienen' en vervuil je dus totaal veel meer.
Op lange afstanden doet bv een (F) Outlander 1:9 en mijn 740 1:13.
Dus qua CO2 uitstoot is de 740 alleen te verslaan als er veel korte stukken gereden worden.
Wat betreft andere uitstoot is niets zinnigs te zeggen, immers zijn daar geen waarden van bekend.
De opgegeven waarden van tegenwoordig zijn lariekoek.
(RDW heeft laatst in opdracht een aantal testen gedaan, waarom?
Omdat die gegevens er niet zijn, altans niet buiten de kluizen van de autofabrieken.)
Ergo de latere auto's zijn de veiligere keus, de oudere vind ik de betere![;-) ;-)]()
Moet je wel iets van sleutelen houden uiteraard of nog een goede monteur kennen.
Maar dat leasen een betere optie aan het worden is komt snel dichterbij.
Veel moderne auto's zitten al zo slecht in elkaar dat zelf het risico van onderhoud dragen
een grote gok wordt of die garanties moeten nog verder omhoog.
Daarbij doen de nieuwere Volvo's het nog goed tov veel van hun concurrenten.
Vele tegenwoordige auto's hebben een prachtige versterkte neus en zijkant
maar let niet op de rest, dat wordt immers bij velen niet getest.
Bij een 5% offset presteert zelfs een Volvo 740 ook nog steeds goed.
Frontaal zijn auto's echter in die periode 'zachter' gemaakt, er zat immers geen airbag in.
Men kwam er bij tests achter dat de Volvo 240 en bv Saab 99 eigenlijk te hard waren
waardoor inzittende toch zelf een behoorlijke klap te verduren kregen.
Komst airbag, neuzen konden weer een stuk harder worden en moesten de oude Volvo's,
Mercedessen en Saabs het onderspit delven tegen de zware jongens met plofsysteem.
Moeten die zakken het natuurlijk wel goed doen.
Actieve veiligheid wordt mede bepaald door de bestuurder;
- een Volvo 740 zit voor mij lekkerder
- de rondomzicht is beter
- het gevoel met de weg is beter (popo meter)
- ik wordt niet snel afgeleid door allerlei speelgoed in de auto
- geen ruzie dus om ruimte op het dashboard om dat speelgoed ook te kunnen bedienen
- het zit waar je met de vingers grijpt en doet direct wat het doen moet
Veel is echter persoonlijk, maar ik voel me beter in een 740 dan menig modern spul.
De 740 doet het natuurlijk overall steeds slechter mbt veiligheid.
Maar ja er heerst ook subsidie op die vieze moderne persoon vrachtwagens en die zijn
voor de rest van het verkeer weer onveilig.
Mijn 740 is bijna 30 jaar en zou met gemak nog eens 30 jaar (60 jaar!!
Vele moderne wagens redden straks de 15 jaar al niet meer omdat de eigenaar de smoesjes
en hoge rekeningen van de garages dan al meer dan zat is.
Ergo is mijn 740 ook nog één van de milieu vriendelijkste auto's met een basis uitstoot van nul.
Immers zo lang je niet heel veel km rijdt kun je immers met dat moderne spul nooit de begin uitstoot
'terug verdienen' en vervuil je dus totaal veel meer.
Op lange afstanden doet bv een (F) Outlander 1:9 en mijn 740 1:13.
Dus qua CO2 uitstoot is de 740 alleen te verslaan als er veel korte stukken gereden worden.
Wat betreft andere uitstoot is niets zinnigs te zeggen, immers zijn daar geen waarden van bekend.
De opgegeven waarden van tegenwoordig zijn lariekoek.
(RDW heeft laatst in opdracht een aantal testen gedaan, waarom?
Omdat die gegevens er niet zijn, altans niet buiten de kluizen van de autofabrieken.)
Ergo de latere auto's zijn de veiligere keus, de oudere vind ik de betere
Moet je wel iets van sleutelen houden uiteraard of nog een goede monteur kennen.
Maar dat leasen een betere optie aan het worden is komt snel dichterbij.
Veel moderne auto's zitten al zo slecht in elkaar dat zelf het risico van onderhoud dragen
een grote gok wordt of die garanties moeten nog verder omhoog.
Daarbij doen de nieuwere Volvo's het nog goed tov veel van hun concurrenten.
- F Nieuwenhuizen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2016 22:28 #1428528
door F Nieuwenhuizen
Beantwoord door F Nieuwenhuizen in topic 1:13
1 op 13 met een 740 automaat?
Netjes. Met mijn 940 automaat kom ik niet boven de 1 : 10.
Netjes. Met mijn 940 automaat kom ik niet boven de 1 : 10.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2016 11:17 #1428534
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb ooit één (1) keer 1 op
ik heb ooit één (1) keer 1 op 12,5 gehaald met de 940 2.3 AUT (zonder opties) en dat was mn door een snelwegrit van 500km CC 90km in lockup (ZF) onbeladen en met harde banden....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2016 16:28 #1428546
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi hé
Googelen met cijfers.
Ik rij meestal alleen korte ritjes (10km) of langere (100 of meer).
Bij de korte ritjes loopt ie zo'n 1:7 tot 1:8.
Bij de langere 1:12 - 1:13.
De motor loopt dan in verhouding lang op de choke en slipt lekker
door in de automaat bij de stadsritjes.
Bij langere afstanden valt het grote verlies van de choke dan weg.
Daarbij gaat mijn bak vanaf 90km/h in de lock-up waardoor het verbruik
gelijk is aan die van een schakel.
Daarbij weegt een 740 ook nog eens 'maar' 1250kg.
Heeft mijn wagen 150Dkm op de teller, dus nog redelijk nieuw![;-) ;-)]()
Totaal kom ik meer in de buurt van de 1:9 overall.
Ik heb ook een modernere 2002 (Carisma) automaat gehad.
Die liep 1:12 zonder veel snelweg.
Maar onderhoud was zo duur bij zo'n ding (zijn redelijk versleten na 13jr en 2Dkm)
dat je dat met dat lage verbruik niet terug verdient.
Tegenwoordig pak ik voor de kortere stukjes de scooter / fiets (loopt qua verkeer toch
overal vol) waardoor het verbuik weer rond de 1:11 komt.
Ik rij meestal alleen korte ritjes (10km) of langere (100 of meer).
Bij de korte ritjes loopt ie zo'n 1:7 tot 1:8.
Bij de langere 1:12 - 1:13.
De motor loopt dan in verhouding lang op de choke en slipt lekker
door in de automaat bij de stadsritjes.
Bij langere afstanden valt het grote verlies van de choke dan weg.
Daarbij gaat mijn bak vanaf 90km/h in de lock-up waardoor het verbruik
gelijk is aan die van een schakel.
Daarbij weegt een 740 ook nog eens 'maar' 1250kg.
Heeft mijn wagen 150Dkm op de teller, dus nog redelijk nieuw
Totaal kom ik meer in de buurt van de 1:9 overall.
Ik heb ook een modernere 2002 (Carisma) automaat gehad.
Die liep 1:12 zonder veel snelweg.
Maar onderhoud was zo duur bij zo'n ding (zijn redelijk versleten na 13jr en 2Dkm)
dat je dat met dat lage verbruik niet terug verdient.
Tegenwoordig pak ik voor de kortere stukjes de scooter / fiets (loopt qua verkeer toch
overal vol) waardoor het verbuik weer rond de 1:11 komt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2016 18:40 #1428547
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou 1 : 13 dat....
Red ik echt niet met mijn740 tussenneus met B230FB en automaat ,als het echt warm is haal ik gemiddeld 1 : 11 .
Hoe doe je dat , rij je dan altijd 100 km/u ???
Vriendelijke groet van Marcel.
Hoe doe je dat , rij je dan altijd 100 km/u ???
Vriendelijke groet van Marcel.
Moderators: Jerry Stam