welke Volvo? 850 of 940/960

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2014 10:35 #1412527 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verkeerde uitgave

Tombo schreef : Verkeerde zuinigheid idd. Ik kan er met m'n kop niet bij waarom je uberhaupt het risico wilt lopen. Een oliefilter kost +/-10 euro, dat zijn de kosten nou ook weer niet (en als dat wel zo is, kan je beter gaan fietsen denk ik)

tis andersom,  Je moet natuurlijk wel de conditie goed in de gaten houden, daar zijn we het over eens. maar rucksichtslos om de 10.000 kilometer of 1x per jaar verversen is uit mijn praktijk écht onzin.
Dat oliefilter kost n tientje ,misschien, maar een oliewissel kost veel meer. (ik heb wel eens bijna 100 euro afgerekend bij Carlo, totaal gekkenwerk) Overigens is het voor mij geen geldkwestie, maar een tijdkwestie, en een analyse van de noodzakelijkheid.
Er wordt altijd geroepen het kan motorschade veroorzaken, maar geef mij eens de voorbeelden maar waarvan de motor aantoonbaar is gestorven, omdat de olie niet op tijd ververst was.
Dus daar niet het niet-peilen of controleren, maar het niet-verversen zou de oorzaak zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2014 10:50 #1412528 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie
Wellicht eerder gemeld, maar als de auto vaak lange afstanden rijd en de motor goed op temperatuur komt is het zeker niet noodzakelijk om de olie regelmatig te vervangen. Echter bij regelmatige korte stukjes is het wel raadzaam om het vaak te doen i.v.m. sludge vorming...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2014 12:25 #1412531 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bijvullen
Bijvullen is ook een soort van verversen....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2014 12:44 #1412532 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja

Rversteeg schreef : Bijvullen is ook een soort van verversen....

Een "soort van" inderdaad... het filter pak je dan niet mee...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2014 12:23 #1412563 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Filter
OW ik heb een filter liggen hoor.
Heb er vooral geen zin in om daar tijd voor te maken.

Heb net een andere motor gekocht voor 3 kratjes hertog jan.

Motortje kost dus 50 euro. Daarnaast staat nog een b230fd met 281k op de teller, die heb ik te koop staan voor 125 met bak, maar denk dat ik hem gewoon maar zelf hou. Motor wissel is ook maar een ochtendje werk tenslotte.

Dus, das goedkoper dan om de 10/15 olie te vervangen.

Ben wel van plan als het er ooit van komt om het filter even door te zagen te kijken hoe het er mee is.

Is geen zuinigheid hoor, meer tja ehh komt er niet van.

Met een gewone baan, wonen op het werk van de vrouw en 2 opknap volvo's vooral een kwestie van keuzes.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2014 13:20 #1412604 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic 300.000 km met T5
Gisteren de 300.000 km met de 850 T5 volgemaakt. Heb de auto nu een jaar. Probleemloze auto die heerlijk rijdt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2014 19:38 #1412685 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Filter

A_A schreef : OW ik heb een filter liggen hoor. Heb er vooral geen zin in om daar tijd voor te maken. Heb net een andere motor gekocht voor 3 kratjes hertog jan. Motortje kost dus 50 euro. Daarnaast staat nog een b230fd met 281k op de teller, die heb ik te koop staan voor 125 met bak, maar denk dat ik hem gewoon maar zelf hou. Motor wissel is ook maar een ochtendje werk tenslotte. Dus, das goedkoper dan om de 10/15 olie te vervangen. Ben wel van plan als het er ooit van komt om het filter even door te zagen te kijken hoe het er mee is. Is geen zuinigheid hoor, meer tja ehh komt er niet van. Met een gewone baan, wonen op het werk van de vrouw en 2 opknap volvo's vooral een kwestie van keuzes.

Geen olie en filter verversen omdat de motor vervangen ook maar een ochtendje werk is? Prachtig dit :D

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2014 10:24 #1412712 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic monster
Je realiseert je hopelijk wel, dat de professionele motoren waarbij oliewissels eindeloos uitgesteld worden, dat uitsluitend kunnen omdat er op regelmatige basis een oliemonster genomen wordt dat vervolgens wordt onderzocht op vervuiling, smerende eigenschappen, dopes etc? Die informatie heb je niet over je normale automotor...
Niet verversen is volgens mij oliedom: als je het zelf doet kost het je 20-40 euro afhankelijk van de gebruikte olie, en een half uurtje werk ongeveer.
Mogelijke (gebruikelijke) redenen waarom je olie "op" is:
- te rijke verbranding waardoor je met benzine gaat smeren
- Vocht in de olie omdat er veel korte stukjes worden gereden
- Vocht in de olie door een zwetende koppakking oid
- Afbraak van de smerende eigenschappen door normale vervuiling (verbrandingsresten)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2014 10:45 #1412716 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zelf olie verversen kost idd
Zelf olie verversen kost idd twee tientjes, inclusief origineel filter.
Helemaal eens met Willem, daar bespaar je niet op. Door het aflaten van de olie gaat er gelijk vuil mee.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2014 18:01 #1412745 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Olie
Ja, maar jij en ik gebruiken ook dezelfde goedkope olie die lang niet iedereen vertrouwt. Vandaar de uitloop naar 40 euro: dan kan je ook een of andere merkolie erin kieperen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC