welke Volvo? 850 of 940/960
- V700 register
- Nieuw lid
-
De draaicirkel kan je zien als een negatief iets. Ik ervaar het in mijn S80 ook. De 940 kon ik bij wijze op een muntje keren, dat lukt met de S80 echt nooit (ik heb al eens wat lege parkeervakken moeten laten staan omdat ik er gewoon niet in kon draaien).
Ohja, tegen het geluid van een 5-cilinder kan niks op ;)Ik zou gewoon gaan proefrijden en kijken wat je zelf het fijnst vindt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En er kan veel meer mee in een 940. Ik heb de indruk dat de 940 met niet veel extra moeite duurzamer is dan de 9 serie met de 6 cilinder. Die motor loopt wel erg mooi, en de wagen rijdt luxer en beter. Maar meer onderhoud vrees ik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Helemaal mee eens ! De, in Nederland, standaard geleverde motorversies van de 850 warenTombo schreef : Welke motoren lagen er in
Lagen er ook geblazen blokken in de 850? Anders gaat de vergelijking sowieso mank
2.5-10v 140 PK
2.5-20v 170 PK, maar pas boven de 4000 rpm beschikbaar, maar makkelijk op te lossen door de zg VVIS tuning
2.3 turbo's variërend van 226-250 PK
2.5 turbo 193 PK (slecht blok en niet doen !)
2.5 TDI (audi motor 144 PK)
Daarbij komen nog de buitenlandse motoren (vaak in België en Italië verkocht)
2.0-10v en 2.0-20v van de laatste 2 heb ik even geen PK's beschikbaar, maar zou die motoren zowiezo niet nemen want trekken geen worst van tafel af en zijn duurder in brandstof als de reguliere Nederlandse motoren die geleverd zijn (immers hetzelfde gewicht van de auto moet door een kleiner blok verplaatst worden), zeker icm een automaat zijn deze motoren echt af te raden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat verschil in aandrijving ga je onder normale omstandigheden niet merken, Althans, niet zodanig dat je er veel last of voordeel van zult hebben.
Ik heb een 850 gehad, en een heb nog steeds een 740 en in diverse 960's V90's gereden en ook V70's classic en V70N. In de basis zijn de verschillen niet zo groot. Op detalis natuurlijk wel. (Laadruimte, luxe, uitstraling, motorisering, onderhoudskosten, etc etc)
De vraag is wat je wil, en waar je gevoel bij hebt.
Persoonlijk had ik geen echte band met mijn dagelijkse 850. Hij was goed, en reed prima, was kostentechnisch gunstig, gaf het Volvogevoel, maar hij gaf niet wat mijn 740 mij geeft.
Onverslijtbaar zijn ze allemaal (niet). Het ligt aan de staat van de auto en het onderhoud.Alles is te maken, maar tegen welke kosten.
En ook dat is per exemplaar verschillend.
Dus, probeer de definieren wat voor jou belangrijk is, en kijk wat het beste past en zoek een exemplaar wat er bij past in de drie typen die je omschreven hebt.<div></div><div>Overigens, beste en modernste is de V70N (vanaf 2000). Wel relatief gezien een klein beetje storingsgevoeliger, maar echt een goede auto.Met een beetje goed zoeken koop je die ook al vanaf 2500 euro.</div><div></div><div>Ik ben wel benieuwd wat de uitkomst is.</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vond hem op de snelweg te veel lawaai maken.
De 850 blijft mijn favoriet en rijd ook een stuk beter dan mijn huidige 740 turbo.
Een 740 turbo blijft gewoon een hele mooi auto.
Goedkoop rijden is mij nog nooit gelukt met de volvo,s
Kocht een paar jaar geleden een T5-R voor € 3800 en bij verkoop twee jaar later stond de teller op € 9500 incl onderhoud en reparatie kosten.
De auto toen verkocht voor rond de €4000 en de nieuwe eigenaar kon gelijk weer 1000 euro investeren.
Geld momenteel ook voor mijn 740 turbo.
Met aanschaf vier jaar terug staat hij momenteel op bijna 6000 euro en er komt nog een hoop aan onkosten aan als je fatsoenlijk wilt blijven rijden.
Het is 25 jaar oud en dat merk je aan alles ook al blijf je er veel geld in pompen.
Verkopen is ook weer geen optie, gewoon niks meer waard.
Je moet dus een echte liefhebber zijn wil je overgaan tot de aanschaf van een oudere volvo en houd er maar rekening mee dat ze aan onderhoud wel wat extra.s kosten.
Ben nog steeds happy met de 740 maar de kosten komen nu op het nivo dat ik bv ook een S60 kan gaan rijden die 15 jaar jonger is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je koopt er in ieder geval een nieuwe, behoorlijk grote, middenklasser voor !
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik rij nu al een paar ton met twee 960's en een goede vriend ook met een 960 van mj 94. De meest heerlijke oude Volvo's kwa comfort en motor maar..... storing gevoelig, dat wel. Van alles helaas. De motoren zijn echt het neusje van de zalm van Volvo kwa soeplesse, komfort en geluid maar soms (of beter: vaak) kopbrekers wat er aan de hand kan zijn. Ze moeten echt heel strak lopen en doen dat soms niet. Of de automaat heeft vreemde kuren die dan weer plots verdwijnen. Ook mijn huidige '96-er is nog steeds technisch niet 100% top. Weet niet wat er aan mankeert (motor gedeelte).
Ga es proefrijden met een aantal modellen en maak je keuze. Als het niet bevalt na een jaar verkoop je hem misschien beter in jouw geval en probeer dan een ander model om te kijken wat het meest bevalt. En, zoals Jeroen al zei: het zijn allemaal Volvo's. En allemaal anders!! Weet niet of dat ook zo is bij andere grote merken.... Leuke vraag overigens.
Veel afschrijving hoef je niet te verwachten, of is er niet. Wel van het geld dat je er in hebt gestoken, dat wel. Dat krijg je niet meer terug.
Succes,
Robert