Vandaag mijn nieuwe 940 estate opgehaald

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2013 17:33 #1098535 door V700 register
Vandaag mijn nieuwe 940 estate opgehaald is gemaakt door V700 register
Vandaag heb ik mijn nieuwe 940 estate opgehaald. Nu ja, nieuw worden ze niet meer gemaakt. In ieder geval voor mij nieuw. Voor mijn werk moet ik soms flinke afstanden afleggen, vanuit het noorden van het land naar Hamburg, Rotterdam of Zeebrugge. Kan natuurlijk prima met mijn 940 sedan maar als er veel spullen mee moeten is een sedan met gastank achter de achterbank toch snel te klein. Daarom begin dit jaar de zoektocht gestart naar een estate. Het moest een LPT (of HPT) worden, netjes zowel van binnen als buiten en niet al te hoge km-stand. Op zulke lange ritten is airco ook erg fijn om een beetje wakker te blijven dus dat moest er ook komen. Ik heb de markt een beetje gevolgd, totdat ik er april/mei niet meer aan toe kwam. Daarna de zoektocht weer opgepakt en ook een aantal auto's bekeken. Bij een aantal was een proefrit niet nodig, die waren qua exterieur en/of interieur al niet wat ik zocht. Zo'n beetje elke dag tweemaal op internet kijken, rond de middag en aan het eind van de avond. De auto die ik vandaag heb opgehaald verscheen dinsdag op internet als "binnenkort verwacht" bij Serva in Amersfoort. Er stonden nog geen foto's op internet maar toch meteen een afspraak gemaakt om woensdag te gaan kijken. Woensdag bekeken, proefrit gemaakt en het eens geworden over de prijs. Heb een beetje korting weten te regelen, plus een volle tank (was leeg). Afgesproken de auto vandaag op te halen, wat ik heb gedaan. Het is uiteindelijk een '98 estate in limited edition geworden, in de mooie kleur blackberry pearl. Km-stand is 267 dkm, ik ben de derde eigenaar en de boekjes zijn afgestempeld bij dealers (hoewel dat ook niet altijd alles zegt). Limited edition was geen vereiste, maar daar hoopte ik wel stiekem wel een beetje op, met opties als Auriga velgen, lederen bekleding, ECC, cruise control en elektrische ramen rondom. Er zit nu een 3e zitrij/2e bankje in, dat ga ik er uit halen en dat gaat de verkoop in. Tijdens de proefrit zagen we in het instructieboekje een A4-tje met een aantal accessoires als winterbanden, rubber matten, de rolhoes en het bagagarek en contactgegevens die van de vorige eigenaar bleken te zijn. Woensdag na de proefrit snel contact opgenomen en besloten deze spullen over te nemen. Vandaag dus na het ophalen van de auto doorgereden naar de vorige eigenaar en deze spullen ook opgehaald. Ik ben dus meteen helemaal klaar :) Vorige eigenaar heeft 10 jaar in de auto gereden, voornamelijk op de snelweg tussen het westen en oosten van Nederland. Verder weinig spannende dingen qua onderhoud, behalve wat koelvloeistoverbruik. Gezien de km-stand lijkt het me verstandig om de koppakking over niet al te lange tijd maar eens preventief te vervangen. Distributie is geloof ik ook bijna aan de beurt, dat meteen maar combineren. Kop meteen lichtjes vlakken, klepsteelrubbers vervangen en hij is klaar voor LPG inbouw :)De auto is van buiten netjes. Praktisch geen deukjes of deuken. Wel wat krasjes, wellicht kan er nog wat uitgepoetst worden. Tis ook geen ramp, hij is nu eenmaal ook niet niet nieuw. Interieur is ook netjes, het leer begint op sommige plaatsen wat kaal te worden maar nog niet gescheurd. Wellicht kan ik met verf van Colorlock eea nog wat verfraaien en in ieder geval goed conserveren om te voorkomen dat het slechter wordt. Auto rijdt erg strak, een genot om te rijden. Hij maakt in de 5e versnelling wat meer toeren dan mijn sedan maar qua geluid is dat nog niet storend en hij pakt wat beter op vanaf 80/90. Zal mijn signature even aanpassen :) Fotootjes komen nog wel eens denk ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2013 18:09 #1391844 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gefeliciteerd
Leuk dat je de oude eigenaar nog hebt gesproken.
Komt er nu ook weer gas in? Denk het wel want dat had je ook in de sedan.

Veel plezier ermee.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2013 18:27 #1391848 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic veel rijplezier ermee
Henk,

ik hoop dat je veel veilige km's met jouw nieuwe volvo mag rijden.
Nu heeft mijn 945 ook 267.000 km gereden en jij schreef dat je preventief een nieuwe koppakking gaat plaatsen.
Na hoeveel km's moet de koppakking vervangen worden of moet je kijken of deze begint te zweten??
Later, 
Gerhard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2013 19:01 #1391851 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veel
plezier ermee gewenst Henk !

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2013 19:16 #1391852 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hartelijk
Hartelijk dank voor de gelukwensen. Of er LPG in komt is nog niet zeker. Toen ik de sedan kocht, zat het er al in dus dan hoef je de keuze/berekening of die investering loont niet meer te maken. Iemand anders heeft al geinvesteerd en vanaf een paar duizend km is het al lonend om wat meer MRB maar minder voor de brandstof te betalen. In die tijd woonde ik in Heerenveen en reed ik dagelijks naar Drachten en weer terug. Dit is een ritje van 25 km en ik reed jaarlijks 15-20dkm. Nu werk ik niet meer in Drachten en woon ik na een verhuizing op 750m van mijn werk en ga ik op de fiets. Ik denk dat ik nu ongeveer 10dkm per jaar rijd. Dan wordt het toch al wat lastiger. Eerst maar eens kijken of de auto bevalt en geen grote gebreken aan het licht komen en hoeveel ik nu voor mijn werk ga rijden. Als LPG nog steeds niet uit kan blijft hij op benzine. Als het uit kan, kan er altijd nog gas in. Als dat gaat gebeuren wordt het denk ik een installatie van Schouten in Heerenveen, en geen LPi. Het valt natuurlijk niet te zeggen wanneer een koppakking precies stuk gaat, en als je geen gekke dingen hebt (blok zwaar oververhit geweest oid) denk ik eigenlijk dat de lekkage langzaam ontstaat/groter wordt bij deze blokken. Hij zal denk ik na zoveel kms/jaren zn flexibiliteit verliezen, plat worden en niet meer goed gaan afdichten. De vorige eigenaar vermoedde dat de slang van thermostaat huis naar radiateur aan vervanging toe is, er was ook een lekspoort zichtbaar langs de radiateur naar beneden (waar eerdergenoemde slang op zit). Tevens noemde hij wat koelvloeistof verbruik. Hij dacht dat dat door die slang komt. Ik denk dat er wat druk in het koelsysteem is vanwege een beginnend lekke koppakking waardoor de slangklem om de slang niet alles meer binnen houdt. Heb aan de slang gevoeld na de proefrit, nog niet keihard oid. Ik kan het nog even aankijken. Bij mijn sedan had ik ook lekke pakking, koelvloeistof verbruik en olie lekkage naar buiten. Dat was bij 289dkm. Er is geen interval voor, voorgeschreven door Volvo oid. Maar de ervaring leert dat eigenlijk de meeste turbo blokken voor de 3 ton wel aan de beurt zijn. Let op olie- en/of koelvloeistofverbruik, lekkages en een harde slang van thermostaathuis naar radiateur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2013 19:25 #1391857 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lpg kan heel snel uit henk ,
lpg kan heel snel uit henk , prijsverschil dikke euro per liter......

gr jangeert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2013 19:32 #1391858 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaat
T gaat inderdaad hard, met dat prijsverschil. Eerst deze auto maar eens wat langer proberen. Dan goede stage 0, koppakking denk ik, ontstekingsdelen op orde, en dan LPG erin.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-08-2013 20:46 #1391868 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic 3e zitrij in de verkoop
@ Henk940LPT
Er zit nu een 3e zitrij/2e bankje in, dat ga ik er uit halen en dat gaat de verkoop in.

Als je deze in de verkoop zet wat wil je er dan voor hebben en past deze in mijn 97er 940 estate.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2013 21:04 #1391875 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gefeliciteerd met je
Gefeliciteerd met je 'nieuwe'!
Ben benieuwd naar de plaatjes.

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2013 21:56 #1391883 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Leuk
Leuk om te zien hoe courant die auto's nog zijn, dat hij al verkocht is voordat de foto's op het net staan. Maar ik snap het wel dat je gaat kijken afgaande op specs en km-trage. Zit vaak wel goed :). Enjoy!

Moderators: Jerry Stam