lidmaatschap fehac
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Helemaal mee eens.Één ding is zeker, wat de fehac ook doet, ze zullen het nooit voor iedereen goed doen. Stellen ze nl te hoge eisen, dan worden ze niet serieus genomen.Het enige wat de fehac kan doen is er voor te zorgen dat ze serieus genomen worden en van de slechtste optie een minder slechtere optie proberen te maken.Ik vind wel dat het een hele rigoreuse maatregel is (zou niet geheel mijn idee zijn) maar er rijden nu eenmaal veel te veel oude diesels rond die veel te veel km maken per jaar. Het blijft alleen erg vervelend voor diegene die echt hun Diesel hobbymatig gebruiken.Misschien dat ze in Den Haag nog op het idee komen om voor de dieselsrijders wel een overgangsregeling te creeren wanneer de bezitters deze als 2e diesel in bezit hebben... of iets dergelijks...Wytze schreef : Grotendeels met je eens Michael. Je eerste zin zegt al veel. What is in it for me. That counts. Dat is vaak kennelijk het belang en niet de lol van de hobby. De dieselaars worden in Duitsland om moverende redenen de binnensteden uitgeschopt. Toen Utrecht dat voornemen ook had................weten jullie nog? We hebben in NL een stevig belastingtarief voor motorvoertuigen. Dat maakt al vele descennia deel uit van onze totale belastingdruk. Als er mogelijkheden zijn om die te ontduiken begrijp ik dat mensen dat doen. Hoe veel van ons hebben geld uitgegeven voor een G3 computer van 500 euro om die in anderhalf jaar terug te verdienen door korting op je LPG tarief? Ik ook hoor. Sommigen gaan nog verder. Die gaan emigreren. Denk aan de grote verhuizing van vermogende Nederlanders naar België 20 jaar terug. Nu wil het geval dat die duitse ontheemde diesels in NL net belastingvrij zijn. Het is dus logisch dat er een stroom deze kant op komt. Dat zijn geen liefhebbers maar legitieme belastingontduikers. Voor sommigen is het juist door die belastingvrije status van hun youngtimer ook een hobby geworden. Je vindt ze hier op het Forum ook terug heb ik de indruk. Prima hoor. Maar voor velen is het plat, maar legitiem ontduiken van belasting. En het milieu is geen geringe factor in de binnensteden. En juist daar rijden ze veel rond. Je moet eens weten hoe er over die diesels wordt gesproken bij mensen die ver van onze hobby af staan. Over de LPG wagens hoor je ze niet zo snel. Daarbij werd het bizar natuurlijk dat de overheid terecht de elektrische en hybriden gerelateerde wagens wil stimuleren aan de voorkant, en om erfgoed / hobby redenen de deur ongelimiteerd open had gezet voor vervuilende wagens die dan ook nog eens net als de milieuspaarders van hierboven belastingvrij zijn. Het trok de aandacht van velen in de negatieve zin. Het tekort aan gelden bij de overheid maakte 1 plus 1 = aanpakken die sterk vervuilende ontduikers. En natuurlijk is tarifering dan het instrument. De overheid had dus geen andere keus als iets te ondernemen. Dat de diesel dus nu de klos is was onvermijdelijk en ook zo voorspelbaar. Ook LPG stond ter discussie. Ik heb mijn 3 youngtimer benzine wagens weloverwogen niet op LPG gezet. Ondanks dat ik er dan best wel meer mee zou kunnen rijden. Maar het risico dat er maatregelen zouden komen wilde ik nog niet nemen. Ik had echt het idee dat dit gewoon moest gaan gebeuren. En om nu de aliantie de schuld te geven en als een stelletje nietsnutten en watjes weg te zetten vanaf de wal vind ik ronduit schokkend. Ik adviseer het bestuur pas een standpunt in te nemen als de gehele regeling in een wet is gegoten. En het moge duidelijk zijn dat ik vind dat we niet moeten opzeggen maar het gesprek moeten aangaan. Binnen deze vereniging zijn, zo blijkt, mensen die precies weten hoe je dit moet aanpakken. Hoe je de gewenste resultaten wel moet bereiken. Laat je door hen adviseren of neem ze mee naar dat gesprek. Dit soort belangrijke besluiten moet je ook niet overnight nemen. En je moet zeker de leden betrekken in een besluit. Misschien moeten we een dag organiseren om dit eens goed door te spreken als de emoties wat zijn weggezakt. En ik verwacht overigens dat als de economie weer wat aantrekt, met het argument van Europa en de 30 jaar, er weer reden genoeg is om de regeling te fine-tunen. Dan zal de alliantie ook weer aan tafel gaan zitten. Dat er dan ideetjes uit andere landen worden overgenomen als Duitsland lijkt me logisch. In Duitsland is er voor 30 jaar plus wagens een mild belasting tarief. Net als voor de benzine wagens bij de voorstellen bij ons zoals die er nu liggen. Maar dan moet de wagen ook wel voldoen aan bepaalde eisen van kwaliteit. En gebruik niet het hele jaar door van je klassieker of youngtimer, is daar meen ik ook onderdeel van. Henk uit Bunde heeft er al eens iets over geschreven. Ik kan het niet vinden. Ik denk echter dat die grote groep ontduikers nu eerst opgeruimd moet worden. Dat duurt misschien 1 of 2 jaar? De echte liefhebbers moeten er nu uitgefilterd worden.
940 Polar Estate 1995 B230FK LPI AW03-71L IPD-cam Nuke adj.cam-gear Wasted Spark Blabla Chips...
1999-2004 740GLE 1984 B23E ZF4HP22 856.000km
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij welke onderhandeling dan ook !
Dat is helaas niet waar, in een caravan stalling mogen meestal alleen voertuigen staan zonder motor. (en om nou elke 9 maanden de motor uit te bouwen voor die 3 maanden stalling)Michael Oud schreef : Kom kom Jan, bij een caravanstalling of een boer rondom Aalsmeer of het Westland kun je voor een paar tientjes per maand je auto stallen. Nee, je mag dan niet sleutelen nee. Maar als je geen stalling had, deed je dat toch al niet overdekt.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Dirk342 schreef : de Fehac en consorten zichzelf serieus hadden genomen waren ze niet, onder protest, akkoord gegaan ! Simpelgezegd, ze zijn weeggelopen van de onderhandelingstafel. Dat doet geen enkele, zichzelf serieus noemende partij.
Bij welke onderhandeling dan ook !
Ze zijn, door onder protest akkoord te gaan, duidelijk nog steeds de formele gesprekspartner. Daarmee borg je de afspraak, hoe beroerd die dan ook is in de ogen van velen.
Als er niet meer in zit kan het er ook niet uitkomen. Er lag immers een taakstelling vanuit het regeerakkoord. en als je echt weg loopt heb je verder weinig grip en kan het echt nog alle kanten op gaan.
En dat er misschien betere alternatieven zijn sluit ik niet uit. Maar dan waren anderen misschien weer niet blij met het resultaat van de onderhandelingen. Of moet er een apparaat worden opgezet om te handhaven.
En nogmaals. De bijzonder sterke aanwas van youngtimers was mede aanleiding van deze initiatieven om een halt toe te roepen aan de belastingvrijstelling. Het is dan ook niet meer dan logisch dat daar een behoorlijke maatregel tegen is genomen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb er zelf naar geinformeerd voor mijn CX. Ik kan 't niet helpen, maar hij mocht er voor 35 euro per maand toch echt in staan.jhuijsmans schreef :
Dat is helaas niet waar, in een caravan stalling mogen meestal alleen voertuigen staan zonder motor. (en om nou elke 9 maanden de motor uit te bouwen voor die 3 maanden stalling)Michael Oud schreef : Kom kom Jan, bij een caravanstalling of een boer rondom Aalsmeer of het Westland kun je voor een paar tientjes per maand je auto stallen. Nee, je mag dan niet sleutelen nee. Maar als je geen stalling had, deed je dat toch al niet overdekt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Juist. En door te blijven drammen gaan ze je eerder als luis-in-de-pels zien, dan als serieus te nemen tegenpartij. Er moet toch een keer ergens concensus berijkt worden. Er is nu vanuit beide partijen water bij de wijn gedaan. Helaas maar niet geheel onlogisch blijft het water vooral drijven bij de Youngtimers en kunnen de échte oldtimers zich baden in pure wijn.Wytze schreef : Ze zijn, door onder protest akkoord te gaan, duidelijk nog steeds de formele gesprekspartner. Daarmee borg je de afspraak, hoe beroerd die dan ook is in de ogen van velen. Als er niet meer in zit kan het er ook niet uitkomen. Er lag immers een taakstelling vanuit het regeerakkoord. en als je echt weg loopt heb je verder weinig grip en kan het echt nog alle kanten op gaan. En dat er misschien betere alternatieven zijn sluit ik niet uit. Maar dan waren anderen misschien weer niet blij met het resultaat van de onderhandelingen. Of moet er een apparaat worden opgezet om te handhaven. En nogmaals. De bijzonder sterke aanwas van youngtimers was mede aanleiding van deze initiatieven om een halt toe te roepen aan de belastingvrijstelling. Het is dan ook niet meer dan logisch dat daar een behoorlijke maatregel tegen is genomen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jeroen schreef :
Het dient 2 doelenMichael Oud schreef : Er worden weer aardig wat ongenuanceerde standpunten ingenomen hier. Om bij de minste of geringste tegenslag het nut van een lidmaatschap in twijfel te trekken is wel erg kortzichtig. [..]
1 bezuinigen.
2 oneigenlijk gebruik van de wegenbelastingvrije maatregel door veelrijders tegen te gaan.
Over ongenuanceerd gesproken.
De Fehac is heel duidelijk geweest dat hun voorkeur niet uitgaat naar de jongtimers.
Dat men hier nog steeds de propagand oppert van oneigenlijk gebruik is ook te triest voor woorden.
De regeling wordt gebruikt waar ie voor is, net als bv de 14% bijtelling, waar ook bijna geen enkele
auto de CO2 norm in het eggie haalt.
Het gaat hier echter om een 100% financiële actie van de overhied.
Dat de Fehac bang is voor de overheid is zeer begrijpelijk het is immers pompen of verzuipen.
De Fehac heeft hier bepaalde keuzes in gemaakt en daar mag men ze ook op afrekenen.
Daar zullen pro en contra's voor zijn.
Maar uiteindelijk zal het probleem zich vanzelf oplossen al gelang de regeling uiteindelijk vorm zal krijgen.
De beoogde 'winst' zal de overheid niet behalen en aangezien de crisis nogal wat jaartjes gaat duren
gaat dit ook ten koste van hobby spul.
Auto's zet je ( in NL) niet even op zolder of in een schuurtje, dus wordt het materiaal verkocht of verschroot.
In veel situaties hebben de buitenlanders straks een betere oldtimerregeling, dan wij.
Dus vlieg elkaar niet in de haren, door het rijden in een oldtimer/youngtimer is de crisis niet
ontstaan. Laten we de schuldvraag wel houden waar ie hoort en laat je door de overheid niet
brainwashen.
De Fehac heeft blijkbaar teveel op safe gespeeld en gezien de aard van de bezuiniging ook niet veel
ruimte gehad, immers iets is nog altijd beter dan niets.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dan kom je aan met je Volvo 740? Zijn er nog veeeeeel te veel van om van cultureel erfgoed te spreken. Geldt trouwens voor vrijwel alle youngtimers.
Moet je dus niet zeuren dat de FEHAC niet voor je belangen opkomt, lijkt me van te voren wel duidelijk.
Of je dan als vereniging lid moet zijn van de FEHAC? Ooit wordt een Volvo 740/760 best wel cultureel erfgoed. Dat je dan als vereniging alvast lid wil zijn is niet verkeerd maar wellicht wordt het wel tijd dit beter bij de leden 'te verkopen'.