lidmaatschap fehac
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Verder zijn de maatregelen tegen diesel en lpg-auto's niet heel verrassend. Bovendien is een LPG installatie gewoon te verwijderen. Het eerlijkste zou natuurlijk kilometerheffing zijn, maar daar is een aantal jaar zo goed tegen gelobbyd - herrinnert u zich de stickers nog? het geklaag over ontsierende kastjes in klassiekers? - dat dat geen optie meer is.
Laat ik maar niet beginnen over de mensen die menen dat ontwikkelingshulp en het leren fietsen van Marokkaanse vrouwen hier ook maar iets mee te maken heeft. Heel veel korter door de bocht kun je niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Niets zeggen is ook makelijk, in een ander verplaatsen is een stuk moeilijker.
En ik begrijp sommige reactie's het is vaak in emotie geschreven en misschien net de druppel geweest van....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben het hier helemaal mee eens. Meningen van "voor uit de taxi" hebben we al genoeg gehoord.Michael Oud schreef : Er worden weer aardig wat ongenuanceerde standpunten ingenomen hier. Om bij de minste of geringste tegenslag het nut van een lidmaatschap in twijfel te trekken is wel erg kortzichtig. [..]
Laat ik maar niet beginnen over de mensen die menen dat ontwikkelingshulp en het leren fietsen van Marokkaanse vrouwen hier ook maar iets mee te maken heeft. Heel veel korter door de bocht kun je niet.
Ik vind de regeling helemaal niet zo slecht.
Het gaat mij MAX 120 euro per jaar kosten. dat is dus 10 euro per maand. Als je dat niet meer kunt betalen, moet je geen Oldtimer rijden. Dan ben je meteen van je Fehaclidmaatschap af ook.
Het dient 2 doelen
1 bezuinigen.
2 oneigenlijk gebruik van de wegenbelastingvrije maatregel door veelrijders tegen te gaan.
Dat mensen een Diesel of LPG auto hebt staan waarvoor je nu volle bak moet betalen is niet leuk, maar je zit in een doelgroep waar de hipstertjes en reclamebureautjes en de kortzichtige "me too" vrije jongens zich in hebben genesteld.
Dat kun je de FEHAC op geen enkel manier in de schoenen schuiven. En soms weet je met onderhandelen dat je niet krijgt wat ze zou willen. Laat ik het mild zeggen, zeggen dat de FEHAC daarom jouw persoonlijke belangen niet behartigd, vind ik niet getuigen van doorzicht in het besluit
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Over het feit dat de regeling niet voor dagelijks gebruik is bedoeld heb ik al continu aangegeven dat ik het daar mee eens ben. En dat ik daar zelf ook altijd naar gehandeld heb. Maar ook dat er vele andere keuzes mogelijk zijn die voor de hobbyisten die weinig km's maken per auto( en ja, die hebben ook lpg en diesel auto's) veel eerlijker uitpakken en tot hetzelfde resultaat leiden. En die vele mensen niet hun hobby afpakken en een hele bedrijfstak decimeren.
Wij zijn als V700vereniging een youngtimerclub. En we geven steun aan de Fehac om onze belangen te laten behartigen. Dat blijkt dus nu een utopie. En dan wil je zo'n club serieus blijven steunen? Ik weet niet ( ook heel mild gezegd) wie dan het doorzicht mist. Ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb maar die heeft een ander ook niet. Bovendien is het kennelijk is het dan ok om deze hobby, zoals vroeger, alleen voor de happy few mogelijk te maken. Als je betaalt is het ineens niet erg dat je met een vervuilende auto rijdt?
Maar we zijn het eens dat we het erg oneens zijn. Zijn we het toch nog ergens over eens. En de leden hebben zoals altijd het laatste woord. Dus de tijd zal leren wat het gaat worden en welk standpunt ons bestuur inneemt.
En ik roep iedereen op om dit draadje niet verder met politieke uitspraken te "vervuilen". Die doen niet terzake m.b.t. dit item. Al kan ik de emoties goed begrijpen. Ook onze auto's zijn emotie. Anders was deze vereniging volledig overbodig en was er geen uitgebreide klassieker scene.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn standpunt wordt echter ingegeven door het idee dat je beter de FEHAC en anderen ervan kunt doordringen dat ze ook de belangen van de youngtimers moeten behartigen omdat dat de klassiekers van de toekomst zijn...en er dus na een bepaalde tijd een heel tijdvak aan voertuigen gaat missen!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Verder zitten onze auto's inderdaad in het schimmige gebied tussen oud hok en oldtimer, waar het eufemisme young timer voor bedacht is. Laten dat nu precies de auto's zijn waar de regeling door misbruikt wordt. Het is logisch dat hier de meest harde klappen vallen. Zoals Jeroen de niet heel ingewikkelde regeling voor rekent: 10 euro per maand kan toch niet de reden zijn om met je hobby te stoppen. De drie maanden verplichte schorsing is eigenlijk best een goede manier om dagelijks gebruik tegen te gaan. En nogmaals, de LPG-ers moeten niet mekkeren, maar de installatie er uit halen. Zo schoon zijn simpele LPG-installaties nu ook weer niet als ik verschillende onderzoeken mag geloven. En de dieselaars, tja, jammer voor het handje liefhebbers dat nauwelijks rijdt, maar je kunt de auto altijd nog schorsen wanneer je niet rijdt...
De FEHAC heeft er samen met andere organisaties voor gezorgd dat er überhaupt een discussie over de regeling is ontstaan. Anders zou onze Ton met z'n Red Lady naar Den Haag moeten zijn gegaan om daar met zijn lans te zwaaien en te strijden voor gerechtigheid.
Ik wil de genomen beslissingen niet bagatelliseren, maar enige nuancering is op z'n plaats.
- V700 register
- Nieuw lid
-
dat daar misbruik door is ontstaan komt ook omdat je in nederland in vergelijking met belgie en duitsland erg veel belasting betaald.
daar bovenop kon je een oltimer verzekering afsluiten en hoppa 100,00 euro verzekering en een apktje rijden hahahaha wat slim.
maar ik bv en vele anderen hebben een diesel gekocht omdat we diesel freaks zijn. en ik wil best een kwart betalen ook wel de hele 335 euro voor een kwartaal dat rijdt ik ook wel.
maar gelijke monniken gelijke kappen,en ja hoe haal je de misbruikers die dagelijks ermee rijden er tussen uit! want dat is de discussie.
verder dec,jan en feb niet rijden is bulshit neem in onze vereniging eens de nieuwjaars borrel en de ALV daar wil ik met de klassieker heen.
dus eerlijk is een betaal voor de dagen dat je rijdt kaart. en dan gewone tarief ,,kan door middel van je digid wel geactiveerd worden.
en dit had ook de FEHAC kunnen bedenken.
daarom zou ik zelf er ook mee stoppen,net zoals ik ook al jaren geleden gedaan heb bij de FNV.
nu CNV lid
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Je eerste zin zegt al veel. What is in it for me. That counts. Dat is vaak kennelijk het belang en niet de lol van de hobby.
De dieselaars worden in Duitsland om moverende redenen de binnensteden uitgeschopt. Toen Utrecht dat voornemen ook had................weten jullie nog?
We hebben in NL een stevig belastingtarief voor motorvoertuigen. Dat maakt al vele descennia deel uit van onze totale belastingdruk.
Als er mogelijkheden zijn om die te ontduiken begrijp ik dat mensen dat doen. Hoe veel van ons hebben geld uitgegeven voor een G3 computer van 500 euro om die in anderhalf jaar terug te verdienen door korting op je LPG tarief? Ik ook hoor.
Sommigen gaan nog verder. Die gaan emigreren. Denk aan de grote verhuizing van vermogende Nederlanders naar België 20 jaar terug.
Nu wil het geval dat die duitse ontheemde diesels in NL net belastingvrij zijn.
Het is dus logisch dat er een stroom deze kant op komt. Dat zijn geen liefhebbers maar legitieme belastingontduikers.
Voor sommigen is het juist door die belastingvrije status van hun youngtimer ook een hobby geworden. Je vindt ze hier op het Forum ook terug heb ik de indruk. Prima hoor.
Maar voor velen is het plat, maar legitiem ontduiken van belasting.
En het milieu is geen geringe factor in de binnensteden. En juist daar rijden ze veel rond. Je moet eens weten hoe er over die diesels wordt gesproken bij mensen die ver van onze hobby af staan. Over de LPG wagens hoor je ze niet zo snel.
Daarbij werd het bizar natuurlijk dat de overheid terecht de elektrische en hybriden gerelateerde wagens wil stimuleren aan de voorkant, en om erfgoed / hobby redenen de deur ongelimiteerd open had gezet voor vervuilende wagens die dan ook nog eens net als de milieuspaarders van hierboven belastingvrij zijn.
Het trok de aandacht van velen in de negatieve zin. Het tekort aan gelden bij de overheid maakte 1 plus 1 = aanpakken die sterk vervuilende ontduikers. En natuurlijk is tarifering dan het instrument.
De overheid had dus geen andere keus als iets te ondernemen.
Dat de diesel dus nu de klos is was onvermijdelijk en ook zo voorspelbaar.
Ook LPG stond ter discussie. Ik heb mijn 3 youngtimer benzine wagens weloverwogen niet op LPG gezet. Ondanks dat ik er dan best wel meer mee zou kunnen rijden. Maar het risico dat er maatregelen zouden komen wilde ik nog niet nemen. Ik had echt het idee dat dit gewoon moest gaan gebeuren.
En om nu de aliantie de schuld te geven en als een stelletje nietsnutten en watjes weg te zetten vanaf de wal vind ik ronduit schokkend.
Ik adviseer het bestuur pas een standpunt in te nemen als de gehele regeling in een wet is gegoten. En het moge duidelijk zijn dat ik vind dat we niet moeten opzeggen maar het gesprek moeten aangaan. Binnen deze vereniging zijn, zo blijkt, mensen die precies weten hoe je dit moet aanpakken. Hoe je de gewenste resultaten wel moet bereiken. Laat je door hen adviseren of neem ze mee naar dat gesprek.
Dit soort belangrijke besluiten moet je ook niet overnight nemen. En je moet zeker de leden betrekken in een besluit. Misschien moeten we een dag organiseren om dit eens goed door te spreken als de emoties wat zijn weggezakt.
En ik verwacht overigens dat als de economie weer wat aantrekt, met het argument van Europa en de 30 jaar, er weer reden genoeg is om de regeling te fine-tunen. Dan zal de alliantie ook weer aan tafel gaan zitten.
Dat er dan ideetjes uit andere landen worden overgenomen als Duitsland lijkt me logisch. In Duitsland is er voor 30 jaar plus wagens een mild belasting tarief. Net als voor de benzine wagens bij de voorstellen bij ons zoals die er nu liggen. Maar dan moet de wagen ook wel voldoen aan bepaalde eisen van kwaliteit. En gebruik niet het hele jaar door van je klassieker of youngtimer, is daar meen ik ook onderdeel van. Henk uit Bunde heeft er al eens iets over geschreven. Ik kan het niet vinden.
Ik denk echter dat die grote groep ontduikers nu eerst opgeruimd moet worden. Dat duurt misschien 1 of 2 jaar? De echte liefhebbers moeten er nu uitgefilterd worden.
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Zelf heb ik sinds maart ook een huis met een hoop ruimte eromheen waardoor ik gewoon met mijn hobby verder kan. Maar ik kijk niet sec naar mijn eigenbelang maar voel een groot onrecht over de aanstaande plannen die heel veel mensen onterecht treffen. En dan blijf ik me verzetten. Zo simpel is dat. Wat me zo kwaad maakt is dat er veel betere regelingen hadden kunnen worden gemaakt. Om de diesels en lpg auto's zo cold turkey af te serveren vind ik veel te kort door de bocht. Wie dagelijks rijdt zal moeten betalen. Maar dan ook al die hybrides en A segment autootjes. Milieu is de grootste drogreden die ik heb gehoord. En ik kom dagelijks in een grote stad als Rotterdam dus weet best wat daar ( in grote steden) speelt. Het gaat ordinair om poen en het feit dat er in de politiek een bovengemiddeld aantal autohaters zit die op deze manier eens fijn hun kans grijpen. En de mensen waarvan we dachten dat onze belangen in goede handen waren, hebben het volledig af laten weten en voor de weg van de minste weerstand gekozen. Ik blijf erbij dat ze zich diep moeten schamen allemaal. En ik vind het erg naïef van jou, Wytze om te veronderstellen dat een belastingmaatregel weer versoepeld wordt. Daarvan zijn legio voorbeelden die als tijdelijk werden ingevoerd en nooit meer verdwenen zijn.
In ieder geval liggen mijn Fehac stickers en KNAC schildjes nu in de Kliko en ik zal alles doen wat in mijn macht ligt om deze perfide plannen te voorkomen. Om het ook voor onze jeugd mogelijk te maken om hobbymatig hun eigen auto's van hun eigen nostalgie te kunnen rijden in de toekomst. En dat het niet weer net als vroeger een hobby voor de happy few wordt. En als jullie dan vinden dat ik niet genuanceerd ben, dan moet dat maar. De huidige plannen zijn dat ook niet en verdienen behoorlijk tegengas.
En denk ook maar eens over deze na: omdat er met allerlei sociale uitkeringen gefraudeerd wordt, moeten we die dan maar afschaffen zodat goedwillende mensen die buiten hun schuld hierop een beroep doen het dan maar moeten bekijken? Nee, natuurlijk niet. Dan wordt de regeling op een nette manier gerepareerd. En dat mogen we in dit geval ook eisen van onze overheid.
Groeten, Jan.