Condens

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2013 16:55 #1096098 door Ries van Lomwel
Condens is gemaakt door Ries van Lomwel
Met de zoekfunktie die nog steeds niet gerepareerd is, stel ik mijn vraag maar even hier; de zilvere (zie handtekening) heeft wat last van beslagen ruiten aan de binnenkant en bij matige vorst zit je 's-ochtends de binnenkant van de ruit te krabben... Dat is toch niet goed volgens mij. Ooit in de 740 ook gehad en toen iets met de kachelkraan? ik weet het niet meer. Ben benieuwd naar jullie conclusies! 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2013 16:59 #1378006 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic paar opties
Kachel kraan lekt, kachel radiator lekt, of dat luikje naast de deur lekt.
Is de condens een beetje vettig en ruikt het zoetig, dan waarschijnlijk koelwater.
Anders dat luikje.

Vloer droog of nat?
Koelwater verbruik?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2013 17:02 #1378007 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic owwww
Wacht,

je hebt vast airco oid?
Dan zit je kraan in het motor ruim.
Een lekkende kraan binnen kan alleen bij een non ac auto.
Bij mijn 1992 944 zit de kraan in de auto, bij jou zit ie buiten de auto.
Dus, hou je over, kachel radiator, of dat luikje, of een opendakje?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2013 17:07 #1378008 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voetenluikje
Voetenluikje zit niet in de 940 dus die kan het ook niet zijn.

• Fred Schukkink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2013 17:08 #1378009 door Fred Schukkink (GAST)
Beantwoord door Fred Schukkink (GAST) in topic Met vrij grote zekerheid het
Met vrij grote zekerheid het luikje.
Ik heb diverse volvo's, lees type's, gehad met een luikje en allemaal zonder uitzondering lek.
Makkelijk te testen, de bekleding van de zijkant zodat het klepje vrij is en iemand met een gieter water door het rooster voor het voorraam laten gieten, je ziet het meteen als die lek is.
Je vloer zal licht ook vochtig, klam aanvoelen.
Gewoon eruit wippen , schoonmaken, ook even de troep aan blaadjes etc. wat zich in de loop der tijd daar allemaal verzameld heeft, verwijderen.
Dan met ruitenkit het klepje terug monteren.
Daarna water via het rooster voor het raam met de gieter gieten, als het niet meer lekt operatie geslaagd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2013 17:29 #1378012 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk van niet

FredSch schreef : Met vrij grote zekerheid het luikje.

Ik wil niet vervelend zijn, maar de 940 heeft dit luikje niet, volgens mij is de carrosserie dicht (dus ook geen afgedopt gat met iets van rubber ofzo). Tenminste, ik heb het bij mijn '98 940 nooit gezien en ben daar in de buurt bezig geweest voor de cruise control.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2013 17:31 #1378013 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klam
Hoi,
Mijn luik is dicht, mijn mat is droog, mijn auto klam, ik verdenk de kachelradiator die iets zweet, De luchtvochtigheid lijkt toe te nemen als ik de kachel eens lekker opgestookt heb, maar om de kachel nu uit te laten... Ooit eens bij min 15 van Noord-Holland naar Almelo gereden in een Peugeot 404 met een kachel die ik per ongelukt verstopt had met een radiatorpil, was ook geen pretje
Hou er rekening mee dat de relatieve luchtvochtigheid van de lucht in de binnenruimte van de auto toeneemt als de temperatuur daalt. Dus als je de kachel opstook naar 25graden, weinig ventilatie, en daar zelf in zit te zuchten en je zet je de auto stil met zeg maar 80%luchtvochtigheid, dan stijgt de relatieve luchtvochtigheid eerst tot 100% als de temperatuur daalt.  Daalt de temperatuur nog meer dan MOET er vocht neerlaan. 100% is 100% nietwaar?  Theoretici schiet hier maar op los of probeer eens wat referentiewaarden te berekenen.
Als bovenstaande redenering klopt kan je de vochtigheid in je auto als sterk verminderen door de laatste kilometers met ramen open en kachel op koud te rijden. Dan laat je de auto koud achter en wordt de 100% bij een lagere temperatuur bereikt.
Jaap

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2013 17:33 #1378015 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Dat doe ik soms, goed opstoken en dan laatste stukje met ramen open/kachel koud. In mijn beleving helpt het, de ene keer wat meer dan de andere keer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2013 17:34 #1378016 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vocht
Kachel kan zijn maar dan moet je koelvloeistof ruiken bij verwarming en blower op de voorruit,.

Dit kan het ook zijn: als je het hele jaar je airco aan hebt staan en nu ineens niet (want te koud dus werkt niet), blijft er vocht bij niet al te lange ritten in de auto zitten. Wat wil helpen is de ruiten goed ontvetten en een lange rit.

• Rob Neutel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2013 18:19 #1378020 door Rob Neutel
Beantwoord door Rob Neutel in topic airco
<div style="color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 10px; background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: #ffffff; margin: 8px;">Ik heb altijd een vochtvreter in de auto, dat helpt wel iets tegen beslagen ruiten.
Verder kan een airco ook lekken als er ergens een afvoertje verstopt zit.. ik weet alleen niet of dat in een 940 ook binnen in de auto kan.</div>

Moderators: Jerry Stam