Even voorstellen: Job Plas, Volvo 940, 240

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2014 22:04 #1410320 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik noem maar wat, maar de bougies zitten nog vast in de kop?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2014 11:18 #1410340 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pistonpen?
Kan het een pistonpen zijn, die versleten is of een kantelende zuiger? Heb dit ooit eens meegemaakt bij een B19-blok. Met een stethoscoop kun je gericht luisteren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2014 19:41 #1410362 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bougies/pistonpen
De bougies kunnen het niet zijn, die hebben we er uit gehad om de compressie te meten. Die zagen er nog netjes uit (ook al zijn ze de afgelopen 25000km niet vervangen).
Wat betreft de pistonpennen, dat zou ik eigenlijk niet weten, heb ook geen stethoscoop, maar ik neem aan dat de kop er daarvoor van af moet?
Zojuist belde een vriend me op die had er een filmpje van gemaakt, volgens hem kan het zo zijn dat de klepzetels "op" zijn, dan slaat er metaal op metaal. De zittingen zijn dan weg?!?!
Ook in dat geval koprevisie denk ik. Ik had gehoop dat dit was uitgesteld, door het inkorten van de stelen, maar dat blijkt dan van korte duur...
Mocht het een revisie van de kop worden, wie of wat adviseren jullie dan? De kop er afhalen moet ik zelf wel kunnen lijkt me. Maar waar moet ik em heen brengen? Of beter een ruilkop monteren?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2014 20:47 #1410366 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zuigerpennen
Zuigerpennen en kantelende zuigers lijken mij niet zo aannemelijk, de B230FK onderblokken zijn uitgerust met oliesproeiers wat behoorlijk helpt om dat tegen te gaan. De oudere B230FT blokken, zonder de sproeiers hebben nog wel eens last van kantelende zuigers.

jobplas schreef : Zojuist belde een vriend me op die had er een filmpje van gemaakt, volgens hem kan het zo zijn dat de klepzetels "op" zijn, dan slaat er metaal op metaal. De zittingen zijn dan weg?!?!

Lijkt me een vage omschrijving. Het metaal van de kleppen slaat altijd tegen het metaal van de zitting. Zo is de afdichting, dat is metaal op metaal contact en normaal gesproken dicht dat geluidloos af. Er kan met die hete verbrandingsruimte geen rubber ringetje tussen oid.De zittingen in de turbokoppen zijn harder dan die van de niet-turbo koppen, het lijkt mij dan ook niet dat die "weg" zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2014 21:35 #1410369 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Luisteren

jobplas schreef : Wat betreft de pistonpennen, dat zou ik eigenlijk niet weten, heb ook geen stethoscoop, maar ik neem aan dat de kop er daarvoor van af moet?

Een stethoscoop heb je al voor  € 12,- en kun je via internet (bijvoorbeeld <a href=" www.tools2go.nl/7781207/motor-stethoscoo...qC7sACFSLnwgodGKcAzQ " target="_blank">hier) bestellen. Je hoeft er niets voor te demonteren. Met een stethoscoop kun je heel gericht luisteren naar de geluiden die de motor produceert.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2014 21:37 #1410370 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Turbokoppen

henk 940LPT schreef : De zittingen in de turbokoppen zijn harder dan die van de niet-turbo koppen, het lijkt mij dan ook niet dat die "weg" zijn.

Bedankt Henk, dat is deels geruststellend, maar heb je enig idee wat het dan wel kan zijn?
Stationair is er bijna niets hoorbaar. Met de cruisecontroll op de snelweg hoor je ook niets. Maar bij optrekken is het altijd duidelijk hoorbaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2014 21:50 #1410371 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeggen
Zeggen wat het niet is, is wellicht makkelijker dan zeggen wat het wel is. Dat ingedeukte stelplaatje, was dat meer uitgesleten of echt ingedeukte alsof hij ergens tussen had gezeten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2014 21:44 #1410400 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Luisteren

Covik schreef : Een stethoscoop heb je al voor  € 12,- en kun je via internet (bijvoorbeeld <a href=" www.tools2go.nl/7781207/motor-stethoscoo...qC7sACFSLnwgodGKcAzQ " target="_blank">hier) bestellen. Je hoeft er niets voor te demonteren. Met een stethoscoop kun je heel gericht luisteren naar de geluiden die de motor produceert.

Thanks, heb ik net besteld.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2014 21:53 #1410401 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gedeukt plaatje

henk 940LPT schreef : Zeggen wat het niet is, is wellicht makkelijker dan zeggen wat het wel is. Dat ingedeukte stelplaatje, was dat meer uitgesleten of echt ingedeukte alsof hij ergens tussen had gezeten?

Dit is al de 2e keer dat er 1 bij deze klep is ingedeukt. Dit plaatje is dikker dan de officiele volvo plaatjes. Dus ook geen origineel volvo materiaal, vermoedelijk iets zachter, waardoor het plaatje ligt vervormd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2014 22:47 #1410402 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als het plaatje dunner wordt is de speling natuurlijk groter. Was het tikken weg nadat je de eerste keer een ander plaatje monteerde?

Moderators: Jerry Stam