welke opvolger zal ik kiezen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 22:36 #1091183 door V700 register
welke opvolger zal ik kiezen? is gemaakt door V700 register
Tot mijn volle tevredenheid rijd ik nu 1 1/2 jaar een 745 uit 1985. Met lpg maar helaas de B230A motor.
Probleemloos maar je trekt er nog geen worst mee van tafel laat staan de stenen uit de weg.
Nu hebben we een erg mooie caravan gekocht (Knaus 475 TK, max. 1300kg) mag achter het "oudje" maar het houdt niet over.
Al een beetje aan het polsen geweest bij moeders de vrouw. Dit jaar maar kijken hoever we komen.Misschien dus volgend jaar een andere trekauto. Vrouwlief wil haar cliootje graag inruilen voor een karakterbak. Graag een Saab cabrio maar daar past geen caravan achter. (althans niet als je het "mooi" wilt houden) en niet handig met twee kleine kinderen.
Ik ben dus een beetje aan het meimeren over een opvolger. Het "oudje" blijft natuurlijk wel.
Als vakantie / trekauto zal dus een nieuwer type komen. de grote vraag is dan dus: WELKE?
In ieder geval een station!
Ik zat zelf te denken aan een 940, V90, 850 of V70 classic.Of -niet Volvo- ????????geen idee eigenlijk een Passat of Mondeo oid?Wie kan me vertellen wat de grootste verschillen zijn.- met name in kosten (onderhoud als ook verbruik)- Welke motor moet ik naar uitkijken?- LPG (G2 of G3) of Diesel (we rijden gemiddeld 12500 tot 15000 per jaar met deze auto + vakanties)- Welke aankoopprijzen moet ik aan denken?- welke jaartallen zijn interssant omdat er nieuwere specificaties zijn doorgevoerd bijv.- etc, etc.
Ik zou graag dus een beetje willen brainstormen, tips maar ook valkuilen.
Ik zoek zoveel mogelijk objectieve adviezen en feiten, dus niet hele verhalen over wat je met je eigen auto wel of niet hebt meegemaakt. (dat staat veelal al beschreven op het forum en dus ook al gelezen)Ook ben ik NU nog niet op zoek, dus aanbiedingen zijn welkom maar ik zal er (zeker tot juni) niet op in gaan.
Ik hoop dat in dit draadje veel adviezen en tips naar boven komen.

groet Ruben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 22:51 #1346050 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 900-serie
Wat dacht je van een 940? Liefst met turbo-motor want die heeft wat extra koppel (voor de caravan). En een 940 is toch wat moderner dan een 700, hoewel ik een 700 weer mooier vind.
Prijzen kun je opzoeken op de bekende websites.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 23:01 #1346052 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik
Zou voor een sleurhuttenrit geen diesel nemen(welke kleur heeft de sleurhut?) dat wit poetsen na elke rit ik zeg geen optie want je bent met vakantie=rusten,
De beste trekauto daarvoor tja, een 940 op G3 kan uit met die km's maar ook dat valt te bezien met de huidige prijzen!, daar verder over denkend zou ik dus eerder gaan voor een 745 van 1988 en dan het liefst een met een turbo of de 16V en gewoon op benzine, want deze word namelijk wel WB vrij en is in aanschaf goedkoper dan een 945 op G3 want daar durven ze voor de grootste zwijnen hok op wielen en goudschip geld bedrag voor te vragen,
Of je koopt een 940 turbo sloper en bouwt alles over naar je eigen 7 op gas en WB vrij wie houd je tegen! je eigen blok ben je zo kwijt in de banger wereld of je maakt er een bijzet tafel van na grondige reiniging
En als vervanger voor vrouwlief een 480 zitten de kids meteen in kuipstoelen.

Tom.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 23:12 #1346057 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Gewoon Volvo, of...
Als je een niet Volvo trekauto wilt, zou ik geen Mondeo of Passat nemen, maar een Subaru Legacy of zoiets. Maar met achterwiel aangedreven Volvo's is volgens mij ook niets mis. Tja, en als het helemaal makkelijk moet, neem een dikke Ford F truck met Cummins diesel of zo. Daar trek je bijna alles mee:

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-01-2012 23:48 #1346065 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Kan wel...maar niet favoriet.
16V zou ik afraden als trekauto, trekken kan ie wel, maar koppel heeft ie niet, helemaal niet laag in de toeren, als je goed wilt trekken moet je toch flink toeren maken voordat er vermogen opgewekt wordt.
Bij het optrekken vanuit stilstand kost dit dus je koppeling.
Maar eenmaal op gang en in de toeren wil ie wel.
Groeten,Gerben

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 00:46 #1346088 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Gewoon Volvo
-Achterwiel aangedreven Volvo
-Turbo
-Automaat
-Cruise control

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 07:06 #1346094 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou
Zou kijken naar een 940 LPT of HPT, LPT is vanaf modeljaar '95 geleverd. Het beste van de 740/940 serie, zou ik haast willen zeggen. Veel koppel ivm turbo, relatief zuinig, gemakkelijk op G3 te krijgen, meest voorbedraad dus missende opties kun je gemakkelijk zelft toevoegen.
S/V90 rijdt luxer maar zou ik niet nemen ivm hogere kosten voor onderhoud en verbruik. Je kunt ook naar een 850 of V70 kijken, maar ik denk dat je eerder een goede 940 vindt dan een goede 850/v70.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 15:06 #1346140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mm OK, dus richting een
mm OK,
dus richting een 940,
Wat voor motoren zijn daarin geleverd? maakt het nog verschil met welk bouwjaar ivm specificaties, verbruik, etc.
Ik hoef echt niet met 160 met 1800 kg de Brennerpas op. Maar normaal 90 tot 110 rijden zou wel prettig zijn.
Welke opties zijn een "must"?
groet ruben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 15:12 #1346141 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Specifiek
Ik zou specifiek gaan zoeken voor een LPT (B230FK, na augustus '94) of HPT (B230FT), met respectievelijk 135 en 165pk. Qua verbruik denk ik niet minder gunstig dan oudere blokken (B230FB/D) en wat sterker/meer koppel. Tja, opties, wat wil je zelf ? "Mijn" minimum voor lange afstanden is cruise control, airco. Buitentemperatuurmeter is ook erg prettig, om de weerssituatie een beetje in te kunnen schatten. CC en buitentempmeter kun je zelf naderhand nog wel inbouwen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 15:15 #1346142 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijk, nu wwordt het al wel
Kijk, nu wwordt het al wel leuker.
Zat ik zelrf ook wel aan te denken.Wat zijn de zwakke punten van de 9 serie met deze blokken?
En wat natuurlijk de sterke?

Moderators: Jerry Stam