Gewichtsklasse autobanden: van invloed op rijeigenschappen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb toch echt minimaal een V nodig, maar monteer liever een W...henk 940LPT schreef : Die H klopt wel, de LPT en turbo's halen volgens de boeken de 195 km/h. Voor winterbanden schijn je er één klasse onder te mogen zitten (T in dat geval).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Duidelijk antwoord André.struis schreef : Als je veel of altijd met lading rijdt, altijd de zwaarste klasse in die bandenmaat nemen.
Onder m'n Caddy, weegt altijd 2250Kg, zaten af fabriek Conti's, de gewichts klasse was "net" toereikend.
Gevolg; raar slijten, ESP grijpt snel in doordat ik er doorgaans nogal de sokken in heb. Hij loopt in de bocht zijdelings weg.
Op m'n winterbanden, één klasse zwaarder, geen last.
M'n zomerbanden vervangen, nu ook een klasse zwaarder, ook geen last meer.
NB; Goodyear Duragrip TI 195/65-15 zomer, Ultragrip 7 winter.
In verband met mijn gewicht en het gebruik van de auto (regelmatig volwassenen met hun bagage), zal ik nu toch ook kiezen voor een band met een wat hogere waarde. Misschien is de band dan ook wat stugger, sterker verwacht ik zeker.
Overigens: nu zitten er banden in de maat 215/55/16 (V) onder. Om wat meer comfort, een graad meer demping, te krijgen overweeg ik er nu banden met een iets hogere zijwang (60 i.p.v. 55) onder te plaatsen. De snelheidsmeter zal dan ook wel akelig precies zijn.
Verstandig, of toch niet?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Sommige maten en snelheid coderingen zijn er niet eens in 88.
Snelheidscodering: minimaal aanhouden wat de auto kan halen mbt max. snelheid. Dit om vervelende verzekeringskwesties uit te kunnen sluiten.
Je hoeft echt niet één of twee klasses hoger te gaan zitten, alleen maar weggegooide euro's
En welk merk: waar jij je blij bij voelt. Er zijn domweg (binnen de gangbare merken) geen slechte banden. Of je moet altijd het maximale uit de auto halen kwa bochten etc.
groet ruben
- André Struis
- Nieuw lid
-
Snelheidsmeter; dit gaat alleen op wanneer je snelheidsmeter over het gehele bereik dezelfde afwijking heeft.
Hetgeen bij mij niet het geval is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- André Struis
- Nieuw lid
-
- André Struis
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alsof je in een trekker rijdt
- André Struis
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-