Gewichtsklasse autobanden: van invloed op rijeigenschappen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2012 15:56 #1090928 door V700 register
Hallo iedereen,
Ben binnenkort weer toe aan nieuwe (zomer)banden voor de 960 3.0 24V. Nu zitten er achter Michelins, vóór heb ik Turanza's (vind ik opvallend hard en snel 'blokken', lijkt me ook meer een band(enmerk) voor sportieve auto's).
Ik wil een keuze maken uit de volgende (merk)banden: Nokian V, Pirelli Cinturato P7, Michelin Primacy, evt. Bridgestone Turanza E300 of een of andere Hankook. Dit op basis van testen/testresultaten uit binnen-/ buitenland. Ik hou van een stille en comfortabele band. Verder moet 'ie de 960 gewoon in z'n waarde laten/ versterken.
Afhankelijk van de velg heeft Volvo de bandenmaat bepaald en daarnaast ook een waarde voor de gewichtsklasse van de band. In mijn geval is dat 88.
De waarde van de gewichtsklasse houdt mij nu al een paar dagen bezig. Een hogere waarde (91 of 94) kan per band meer kilo's dragen, denk ik. Hoe hoger deze waarde, hoe meer geschikt voor een, toch tamelijk zware (denk ook aan inzittenden en bagage), Volvo 960.
Of heb ik het mis? Is een band met een hogere gewichtswaarde minder gevoelig voor blokvorming van de band? 
Groet, Dick

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2012 16:09 #1343884 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik weet niet wat je precies bedoelt met blokvorming ?Een band met een hogere gewichtswaarde heeft een sterkere wang. Het zou dus wat stabieler aan moeten voelen, hoewel dit effect misschien wat minder wordt bij plattere banden. Ik had 195/65 R15 91 en heb nu 195/65 R15 95 ivm verkrijgbaarheid. Naar mijn idee is het wat stugger, wat ik wel prettig vind bij deze bandenmaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2012 16:12 #1343886 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic even met..
de mannetjes van Sallabas bellen Dick.

Zeker geen Hangkook, Toyo is een betere keuze.

Bel hem nu even voor je beslist!!

gr.

Ton

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2012 16:13 #1343887 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blokvorming = vierkant worden
Ik bedoel met blokvorming het vierkant worden van banden na een tijdje te hebben stilgestaan. Je merkt dit bijvoorbeeld ook in een stuur dat een tijdje meer trilt.
Inderdaad is een en ander ook van invloed op de prijs en de verkrijgbaarheid van banden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2012 16:17 #1343889 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jaaaahhhhhaaaaa Ton

ton 760 gle schreef : de mannetjes van Sallabas bellen Dick.

Zeker geen Hangkook, Toyo is een betere keuze.

Bel hem nu even voor je beslist!!

gr.

Ton

Houd ik ook rekening mee Ton. Voor het bepalen van mijn keuze, ben ik ook benieuwd naar de ervaringen van anderen. Ben ook echt benieuwd naar het effect van de gewichtsklasse.
Rijd jij op Toyo's?
Groet, Dick

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2012 16:27 #1343892 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens
Volgens mij is die blokvorming (platte kant na stilstaan) meer afhankelijk van materiaal en type band dan van het draaggetal. Ik meen het nu soms (vaker) te merken met mn 95 band (Goodyear) dan mn 91 band (Vredestein).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2012 16:39 #1343893 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Interessant
Dank voor je reactie. Kennelijk hoeft dit dus niet zo te zijn.
Misschien nog andere ervaringen/ meer wetenswaardigheden?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2012 16:51 #1343894 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zachter of harder rubber
Het heeft te maken met zachter of harder rubber, en dat heeft an sich weinig correlatie met het draagvermogen van de band, want dat komt uit de constructie van de band.
Het zou kunnen dat Bridgestones wat zacht zijn. Maar dit soort dingen worden in bandentests niet gemeten helaas.
Het zo ook kunnen zijn dat je bandenspanning wat te laag is. 2.2 of lager is niet meer van deze tijd. Voor een moderne band.
Hankook werd vroeger onder koreaanse zut geggooid en later daar zelfs af gehaald. Omdat niemand dat pruimde.  Maar ze hebben zich wel verbeterd.
Kijk naar de bandentest uit 2009 Daar eindigden ze onderaan. Maar in 2010 hadden ze al zeer goede rijeigenschappen op droog wegdek.
In de regel: A merk is ok (maar nergens getest op het "blokken" ) Chinese banden; en Avon  etc.: ver van weg blijven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2012 17:18 #1343897 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik zweer...
inmiddles bij een Toyo.

Ook mijn wagenpark zakelijk (26 stuks momenteel) rijden alleen maar op Toyo.
Nooit gezeur, en als er iets is, perfecte service/garantie.
Zelf mijn vrouw en zoon rijden met Toyo!!
gr.
Ton

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2012 19:30 #1343920 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet
Niet vervelend bedoeld, maar service/garantie komt toch van de leverancier en niet van het merk/type banden ?

Moderators: Jerry Stam