Avontuur terug van Nordicar naar Huis toe.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2011 20:08 #1337646 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch maar even meten met een
Toch maar even meten met een IR thermometer op de kop. Denk ook dat de meter niet klopt want je hebt alles wat ter zake doet vervangen / uitgewisseld.
succes!
Groet Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2011 21:15 #1337665 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik
Jup, mijn verzameling bestaat inmiddels uit 3 diesel bakken van verschillende jaren, maar daar gaan we verder over op PB,
Als de radiator niet egaal warm word maar de temp meter wel het rode ingaat, gaat mijn gedachte uit naar een verstopping in de kop, het is niet ideaal maar stop er eens gewoon water in en dan een thermo staat met 2 gaatjes er in en even lekker rond laten pompen en dan aflaten koelen en aftappen om te kijken of dat water ook vies is geworden of iets in die geest, ik zal ook nog even kijken of ik iets kan vinden in mijn boekjes wie weet staat er ikets over in,
Mischien heb ik die vraag al eens gesteld maar heeft de 940 TDIC de zelfde maat slangen als de 760 TDIC??? want als die te klein zijn en niet alles kunnen transporteren dan gaat er iets ook niet goed.

Tom.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2011 09:51 #1337708 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic bevindingen
  • Zonder thermostaat: Blok blijft gewoon koud, komt Niet op temperatuur.
  • Radiateur wort niet egaal warm.
  • Distributieriem was niet normaal te spannen
  • De kachelradiateur produceert goed warmte
  • Andere radiateur helpt niet
Op de een of andere manier werkt de circulatie van het koelwater niet naar behoren.
De waterpomp doet wel zijn werk anders krijg je niet de circulatie naar de kachelradiateur op gang. De retour van de kachel komt achter de thermostaat in het blok. Uit de retour van de koude start inrichting kwam water naar boven bij het vullen, dus die is open. Wordt de koude startinrichting goed warm?
Mogelijke verstopping kan zich nog voordoen in de beide slangen naar en van de radiateur. Haal deze eens los en steek ze door met een tuinslang. Ook kan er een slang klem zitten of een knik hebben door montage oid.
vragen:
  • heb je de waterpomp vergeleken met de oude?
  • heb je de lengte van de snaar vergeleken?
  • wat voor tempsensor heb je nu voor in de kop zitten?
Dat kost nog wat sleutel werk voor analyse.
doorstroming radiateur controleren
temp kop en blok meten  met ir meter
meet de weerstandwaarde op de tempsensor bij warme en koude motor en vergelijk met een andere diesel
check waterpomp en distributiesnaar

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2011 11:18 #1337740 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Test
Kleine update van een ander testje vanochtend:
Ben met de wagen gaan rijden en dit keer de kachel gewoon lekker uit.
Tempmeter gaat naar Driekwart en blijft daar hangen (zoals alle andere vorige keren)
Snelweg opgegaan en lekker 130 gaan rijden, blokje over de 3500 toeren, kachel Uit.Tempmeter blijft op driekwart staan en gaat Niet verder naar het rode toe. Kachel staat gewoon uit...
Mijn vermoeden dat de tempsensor foutief is is hierdoor erg versterkt.
Dank Adrian voor je tips en adviezen, zal later vandaag eens koekeloeren.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2011 13:12 #1337765 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zonder thermostaat
Als zonder thermostaat het blok niet op temperatuur komt, is het koelend vermogen van je systeem dus wel gewoon GOED. Verstopte slangen of radiateur lijkt mij daarom ook niet aan de orde. Als met een ander thermostaat de temperatuur ook driekwart wordt, dan lijkt de thermostaat dus ook niet verdacht. Twee defecte thermostaten is onwaarschijnlijk. Als de temperatuur constant driekwart blijft, ongeacht belasting, kachel aan/uit, enz dan regelt de thermostaat dus wél. Ik zou de temperatuursensor gaan verdenken....
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2011 13:43 #1337767 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic temperatuur senor?
Hoi Gerben,
jij bent creatiever in het bedenken van oplossingen dan ik, maar:
temp sensor er uitschroeven,
weerstand koud meten.
temp sensor in een pan kokend water met testdraadjes.
weerstand weer meten.
met potmeter zelfde weerstanden  op kabeltje naar je temp-meter.
temp-meter aflezen?

Op pag 34 van het 700/900 databoekje vind je de weerstanden van de tempsensoren van de benzinemotoren, die van de D24 kan ik zo gauw niet vinden.
Succes, Jaap

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-11-2011 20:32 #1337960 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Tempsensor
Nou...het probleem lijkt te zijn opgelost:
Vandaag even lekker bezig geweest:6 gloeikaarsen vervangen, het blokje liep bij koude start maar op 3 of 4 pootjes.Nummer 4, 5 en 6 gloeide allemaal Niet.
Starten ging dus niet zo fijn.
Nu dus starten als een trein!
Omdat ik toch bezig was gelijk de tempsensor maar vervangen.
Daarna nog even wat riemen strakker opgespannen en wat boutjes en kabeltjes her en der beter vastgezet.
Toen maar een testrondje...en rara: het metertje blijft nu perfect in het midden staan!!!
Ofwel:Gewoon een @#$@ tempsensor en dus alles vervangen en al het gedoe en gestuntel om Niets.....
Agja..is iniedergeval voor de komende tijd alles weer GOED.
Binnenkort toch nog maar even na-checken met een IR thermometer.
Groeten,Gerben

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2011 10:54 #1338127 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic temperatuur
Hoi Gerben,
Mooi dat je het weer in orde hebt.
Ik had niet het idee dat de motor te warm geworden was.
Want je vermeldde:
Drukopbouw heeft ie niet echt, luchtbelvorming ook niet, hij word gewoon veeels te warm op 1 of andere manier en gaat dan druk opbouwen...
Zo hoort het ook. Een diesel moet goed warm worden. Dus dan kun je ook doorrijden.
Ik ben tegen het gaatje in de thermostaat, Je zegt ook dat bij lang stationair de temperatuur zakt. Dit kan een gevolg van het gaatje zijn.
Nog even de koudestartinrichting goed verzorgen en dan kan het flink gaan vriezen.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-11-2011 12:17 #1338140 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Antwoorden
Dag Adrian,

Adrian schreef : Hoi Gerben,
Mooi dat je het weer in orde hebt.

Ben ik zeker ook heel blij mee!

Adrian schreef : Ik ben tegen het gaatje in de thermostaat, Je zegt ook dat bij lang stationair de temperatuur zakt. Dit kan een gevolg van het gaatje zijn.

Er zit nu een thermostaat zonder gaatje in (die nieuwe van Nordicar), temperatuur blijft mooi in het midden, maar dan zelfs nog steeds bij langer stationair lopen zakt de temperatuur, naar ongeveer "10" uur zakt ie, als "12" uur het midden is, ga je dan weer rijden stijgt ie weer rap naar "12" uur.

Adrian schreef : Nog even de koudestartinrichting goed verzorgen en dan kan het flink gaan vriezen.

<div class="content">Inderdaad, maar ik denk dat ik hem de komende winter stil laat staan, ivm bodem behoud (pekel enzo) en dan ga ik mijn "Pekel Baksteen" rijden (de 16V)
Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2011 18:42 #1338188 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien blijft de visco-fan
gewoon aktief als hij op bedrijfstemperatuur is.

Mvg, Rolf

Moderators: Jerry Stam