Avontuur terug van Nordicar naar Huis toe.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2011 20:22 #1090059 door Gerben Mol
Avontuur terug van Nordicar naar Huis toe. is gemaakt door Gerben Mol
Hallo Volvisti,
Sommige leden op de sleuteldag vandaag hadden het al 'voorspeld', "Zal Gerben weer een avontuur beleven onderweg terug naar huis ?!"
Nou, het simpele antwoord: JA!
Allereerst, wat heb ik vandaag uitgevoerd:Motorsteun LINKS vervangen (Nieuw)Motorsteun RECHTS vervangen (nieuw)Versnellingsbaksteun vervangen (Nieuw)
Was nog even wat gedoe, bleek namelijk dat ze de rubbers hadden besteld op chassisnummer van mijn 745 16V en niet van mijn 760 D24....Gelukkig bleken ze de juiste rubbers wel te hebben liggen!
Daarna:Distributieriem vervangenWaterpomp vervangenLooprol vervangenThermostaat vervangenWat andere kleine frutseltjes enzo.
Ook nog leuk: 1 van de inbusboutjes in de krukaspoelie was rondgedraaid, de andere 3 kwamen er wel uit, maar die ene moet natuurlijk weer rond zijn..Een uur mee bezig geweest, uiteindelijk er een torx in geramd en hem los gekregen.
Rest ging wel voorspoedig!
Alles weer in elkaar bouwen en KVS erin gieten.
Starten: en lopen! even laten lopen, wat ontluchten en wat KVS bijvullen.
(Dank aan mijn co-worker de hele dag voor de uitstekende hulp!)
Klaar!
Ondertussen is het half 6 geweest, ik ruim de bende maar op, veeg de vloer aan (dank Tom voor je hulp bij het vegen!) en reken af.
Op naar huis!
("Duister en spannend" Drum geroffel)
Na 3 KM rijden staat de temp-meter in het midden, maar hij gaat er al snel voorbij en staat al rap op driekwart, ik gooi de kachel vol open en zet de ventilator op stand MAXIMAAL, ik rij nog even verder en ik stop maar even om te controleren, alles ziet er nog goed uit, maar de temperatuur zakt NIET.
Rustig verder rijden, na 2 KM is het "POEF!", stoomwolk!! tempmeter schiet het ronde in, motor maar meteen uit en het gras naast de 80 KM weg inrollen.
Schrik zit er zwaar in bij mij en het balen ook!! Wat bleek er gebeurd te zijn? De bovenste (HETE) slang van het blok naar de radiator was van de radiatoraansluiting af "geblazen".(Flashback een paar uur eerder: een stukje breekte af van de radiatoraansluiting bovenaan, bij de HOT retour leiding, de slang past er nog wel op, maar het is kielekiele, klem er strak omheen, hij schiet er tijdens de sleuteldag zelf op de brug ook  nog eens vanaf.....)
Slang klem maar wat verplaatst, en GOED vastgezet, ik krijg de slang er Niet meer vanaf (zoals het hoort), ik had wat drinkwater en KVs bij me, en dus maar weer bijgevuld...)Maar weer starten en rijden, kachel op MAX.Temperatuur stijgt alweer RAP naar de driekwart.
Voorzichtig naar een tankstation toe gereden die ik verderop zag, daar verrekte DUURE 4 liter KVS gekocht (22 euro!!!!!) (Hier in het dorp haal ik 5 liter voor 6 euro!!!!!!), goed, het was nodig.Weer bijgevuld en de toch naar huis ingezet...
Rustig rijden, kachel op MAX en de hele rit naar huis toe 80-90 KMH gekacheld over de dijk heen naar huis toe. Afentoe pauze en stationair laten lopen, want dan zakte die wel redelijk weer naar het midden toe.Hele rit stond de tempmeter op Driekwart.
..naja..goed en veilig en wel thuisgekomen, de wagen hier voor de deur nog even stationair laten lopen en laten afkoelen, zakte weer mooi terug naar het midden toe, en afgezet.
Nou jongens.....
Jammerlijke resultaat van een geslaagde sleuteldag...
Vraag me af wat er loos is ? Thernostaat is NIEUW, waterpomp is NIEUW (die cirrculeert wel goed anders zou die stationair lopend, niet afkoelen)
Iniedergeval komt er een andere radiator in.......
(Ik hoop ook dat het blokje geen schade heeft gelopen, Dieseltjes zijn niet zo fan van warm lopen, maar ik heb wel heel kalm gedaan, niets geforceerd en de Turbo heeft niks gedaan)
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2011 20:31 #1337489 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Druk niet te hoog in het
Druk niet te hoog in het koelsysteem door uitlaatgassen door lekke koppakking ? Daardoor luchtbelvorming ? Kachel word goed warm ? Radiateur overal egaal warm ?
Moet te vinden zijn -:)
Groet Paul

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2011 20:58 #1337493 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic RE: Druk niet te hoog in het
Kachel word verschrikkelijk goed warm! had alle 4 ramen rondom open.
Drukopbouw heeft ie niet echt, luchtbelvorming ook niet, hij word gewoon veeels te warm op 1 of andere manier en gaat dan druk opbouwen...
Radiator is Niet egaal warm, linkerkant (bestuurder) is normaal warm (van boven tot onder), de rechterkant is koud en het KVS vaatje en leiding zijn ook gewoon helemaal koud.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2011 21:00 #1337495 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Dan is de radiateur toch een heel waarschijnlijke oorzaak ? Te heet worden omdat de KVS niet afkoelt in de radiateur ?

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2011 21:02 #1337497 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Denk het wel ja.

henk 940LPT schreef : Dan is de radiateur toch een heel waarschijnlijke oorzaak ? Te heet worden omdat de KVS niet afkoelt in de radiateur ?

<div class="content">Ja, dat denk ik zelf ook, daarom gaat ie er ook van de week ook uit voor een andere.
Hoop dan (fingers-crossed) dat het probleem is opgelost.
Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2011 23:46 #1337517 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Denken
Ik denk dat je daar wel wat aan gaat hebben, als de radiator geen goede doorstroming heeft dan kan hij ook niet echt koelen, en als jij dan de kachel op vol open zet en hard blazen, dan koelt hij daar op, hoop dat het dan wel goed is anders zou ik zeggen ga eens meten welke koelwater slangen je precies nodig hebt, mischien is de maat afwijkend en kan hij het niet bol werken,
En je weet zeker dat je de thermostaat op de goede manier gemonteerd hebt want andersom geplaatst werkt hij bijna niet, en kan hij ook niet voldoende koelen.
Tom.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2011 09:13 #1337552 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic thermostaat
Hoi Gerben, Haal als test de thermostaat er tussen uit(het waselement behoort aan de motor kant te zitten). Kijk dan hoe de radiateur doorstroomt en koelt.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2011 10:17 #1337556 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Plastic
Is het zo'n radiator met een plastic aansluiting?
Kan er een stuk je plastic naar binnen zijn geschoten en de flow blokkeren?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2011 11:25 #1337562 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe thermostaat toch niet ok?
Moi Gerben, wat Tom en Adrian zeggen lijkt me verstandig. Haal eerst die thermostaat er eens tussenuit. Als je auto op de heenweg naar Heerhugowaard niet te heet werd en terug wel, kan het toch heel goed aan die thermostaat liggen. Al is ie dan nieuw maar misschien toch niet OK. Even in een pannetje heet water moet ie open gaan. Wat kan er anders met je radiateur gebeurd zijn dat ie op de heenweg goed koelde maar terug niet? Dat de radiateur maar half warm wordt ligt denk ik aan onvoldoende doorstroming, dus verstopping. Waar kan dat ding  tijdens het sleutelen van verstopt zijn geraakt? Dus ik denk dat de thermostaat de schuldige is. Laat het ons weten s.v.p. :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2011 11:53 #1337569 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heen
Op de Heen weg werd hij ook warm, daarom heeft Gerben alles vervangen, want hij dacht dat het daar aan lag, maar met nieuwe thermostaat nog steeds het zelfde(enja die radiator kan wel eens aan vervanging toe zijn) dus stiekem krijg ik ergens een vermoeden dat hij er verkeerd om in zit(je hebt hem ook in de onderste aansluiting zitten toch???? anders heb je er 2 in zitten, denk dat je wel zo slim bent om hem in de onderste te plaatsen maar wilde het toch even aan halen.
Tom.

Moderators: Jerry Stam