Taal
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Nu de Duitsers de laatste jaren ook wat meer open staan voor andere talen, zie je ook daar het gebruik van buitenlandse woorden toenemen. Hoe dat in België is, kan ik je niet zeggen. Maar wat daar opvalt, is dat Engelse woorden uitgesproken worden alsof ze van Nederlandse origine zijn. En veel woorden uit het Frans overgenomen worden, zonder die "vernederlandsing".robertm schreef : ... kijk eens naar de Duitsers en Belgen bijvoorbeeld hoe zijn omgaan met het gebruik van de taal.
BTW wat wij als "Nederlands" verstaan, hoeft dat niet altijd te zijn. Onze taal staat, vooral ook omdat we al eeuwen lang een handelsnatie zijn, al langer onder invloed van "vreemde" talen. Want wie op het trottoir voor z'n bungalow nog even controleert of z'n yoghurt nog goed is, is op die manier al een paar leenwoorden tegengekomen.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Breek me de bek niet open.Baseman schreef : ... maar een IQ van 135 plus kan je soms al wel behoorlijk in de weg zitten.....
groetjes
Mathy (die het precieze cijfer niet weet, maar wel hoogbegaafd is (officieel vastgesteld))
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Het trottoir voor de bungalow kan best op 200 meter afstand liggen. Over de afstand heb ik niks gezegd.EndlessQuest schreef : Wel een beetje een pauperhut dan hoor, als het trottoir er voor langs loopt.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groeten,
Robert
- John Blummel
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Sorry maar dat is een urban myth, of zo je wil, een broodje aap.robertm schreef :
maar kijk eens naar de Duitsers en Belgen bijvoorbeeld hoe zijn omgaan met het gebruik van de taal.ruspek schreef : Het blijkt dus maar weer dat taal een levend "iets" is wat constant aan verandering onderhevig is.
(is da met hoofdletters?)
Zal ik nog even de stukjes terughalen van de belgen die over hun auto praten?
De ene zegt VOILA, munne VELO wegzetten.
en de ander zegt: hij moet taggentig doen in tweede VITESSE.
De derde doet een TOURKE met zijn auto
en ze noemen politie soms GENDARME.
En dan nog het heel bekende leenwoord FRITES en JUST in plaats van zonet,
Ik kan nog wel even doorgaan
- Subite
- impassant
- ambetant
- Allez
- Zoo (dierentuin)
- pile (batterij)
- krapuul
- bougie (kaars)
- ambiance
- etc etc etc (enzo)
De Duitsers : Het afgelopen jaar was ik business project manager bij een Global clinical department in Biberach.
En ik heb wel eens met een oude Schwaab gesproken. Hij vond dat ze in Duitsland viel zu viel englischer leihworter gebrauchten.
Dus daar is ook een hellend vlak.
En ik leerde net van tatata taal dat er een bond tegen leenwoorden is. Die komen met zulke draken van woorden als alternatief dat ik liever de barbarismen gebruik dan over te gaan op bolletjespuntpen waar mee ik een boekstaaf schrijf.
O ja, over ik IQ kan ik alleen maar zeggen dat het ook maar een quotient van iets is (de trema's waren op).
Jenevercantell
- V700 register
- Nieuw lid
-
We hebben de Duitsers nodig gehad om al onze klokken gelijk te laten lopen, mogelijk dat ze ook bij de taal nog een handje kunnen helpen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat ik dat allemaal gemist heb
Ben toch wel nieuwsgierig wat er gestaan heeft