einde vakantie is NIET het einde van de 745. UPDATE: nieuwe kopppakking, auto weer goed.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2010 15:59 #1285926 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verstandig

alexvanbemmel schreef : Na veel wikken en wegen heb ik besloten om de koppakking te (laten) vervangen. ... Enigste is dat ik nog vervoer van Nijkerk naar Vaassen moet regelen voor de 745 (iemand?

Verstandig, als in: Dat zou ik ook gedaan hebben... 
Wat ik niet zou doen is slepen over die afstand. Nijkerk-Vaassen is toch best een eindje. De gesleepte wagen heeft geen stuur- en rembekrachtiging. Goed voor de spierballen, maar ook zenuwslopend, weet ik uit ervaring. Een triangel zal wel beter gaan, maar daar heb ik geen ervaring mee. Hoe maak je die b.v. vast aan de gesleepte auto?
Als er hier geen forumlid is met een auto-ambulance te leen zou ik er eentje huren, dat kan voor een tientje of vier, b.v. <a href=" www.spotgoedkopeaanhangwagens.nl/verhuur_aanhangwagens.html " target="_blank">hier. Je hebt dan wel een chauffeur met BE rijbewijs nodig (de reden dat ik geen actieve hulp aanbied ).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2010 16:46 #1285929 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helemaal mee eens,
maar mijn 740 mag geen ambulance met een 940 er op slepen. Rijbewijs enzo is geen punt. Een triangel is een eitje, meeremmen zo nu en dan gewenst , meesturen hoeft niet, en verlichting met een lichtbalk met verlengsnoer. (die heb ik dan weer wél..) En heel belangrijk, je komt allebei ontspannen op de plaats van bestemming aan
Wat roet in het eten kan gooien is een automaat, dan moet ie even omhoog om de cardanas te verwijderen en er moet een geldige APK en verzekering op het voertuig zitten....

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-08-2010 16:49 #1285930 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Vovlo-Henk
Hey Alex,
Je zou misschien Volvo-Henk hier op het forum kunnen vragen.
Die heeft een ambulance, die die ook op marktplaats verhuurd.
Hij kan de wagen ook voor je transporteren.
<a href=" link.marktplaats.nl/362067083 "> link.marktplaats.nl/362067083
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2010 17:08 #1285932 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel toch?

Boy Bakhuys schreef : maar mijn 740 mag geen ambulance met een 940 er op slepen. 

We gaan sligtly off topic hier, maar volgens mij en als ik het <a href=" www.cbr.nl/1041.pp " target="_blank">CBR goed snap, mag het met BE juist wel.
... 
Ah, ff kentekenbewijs gecheckt. Mijn 940 mag 1800 kg geremd trekken. Vandaar, dus . De aanhanger is incl. de auto wel ietsje zwaarder inderdaad, waarschijnlijk.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-08-2010 17:37 #1285935 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Slepen natuurlijk. De Veluwe
Slepen natuurlijk. De Veluwe over, beetje binnendoorweggetjes opzoeken en rustig beginnen. Ik heb een 144 ruim 120 km gesleept, heerlijk rustig zo zonder motorgeluid. Zonder remkrachtiger remt-ie net zo hard alleen moet je harder op de pedaal stampen. Stuur net zo.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2010 18:45 #1285938 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hilversum
In Hilversum, of zo'n dorpje in de buurt, is ook een bedrijf dat een oprijwagen verhuurd, waar je met enkel een B rijbewijs in mag rijden. Ik zou 'm gebruikt hebben om de CX op te halen als ik niet ineens een busje met aanhanger kon huren, en m'n pa geen zin had om mee te gaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2010 19:14 #1285945 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een beetje creatief zijn
Een beetje creatief zijn (zijn verplicht bij vrachtwagens slepen) zo'n trek boom tussen beide sleep ogen, gelukkig zitten ze bij volvo over het algemeen allemaal aan de zelfde kant, maar dan hoeft alleen de voorganger te remmen en de volger niet, als je rustig rijdt werkt het t zelfde als met aanhanger, en het is veiliger geen grote schokken en er is geen sleepkabel die kan knappen,
zo heb ik in december vorig jaar mn zusje opgehaald vanuit Brussel, een best eind maar om nou te zeggen stress nee geen last van gehad zelfs 2 keer in de file en geen centje pijn,
een rollende auto stuurt zonder stuurbekrachtiging nog heel erg licht hoor, als je stil staat dan wordt het een ander verhaal en dat is dan ook geen pretje.

is maar een idee meeste zullen wel zeggen dat ik gek ben maar daar moet ik helaas wel mee instemmen  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2010 20:18 #1285952 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gesleept
Het is een sleepje geworden. M'n schoonpa heeft met zijn P. 307 2.2 HDI de 745 op sleeptouw genomen naar Vaassen. Geen probleem, lekker binnendoor getuft, gelukkig deed de radio het nog wel.
Gangetje van 80km/u max en bij afremmen de voorste auto in vrij en de gesleepte laten remmen, goed stampen maar geen spannende dingen. Als je eenmaal rolt stuurt het prima. Beetje op elkaar inspelen en dan is slepen helemaal geen punt.
Morgen gaat Timen de pakking vervangen en ik zal af en toe wat aangeven Zal wel kort nachtje worden.

gr Alex

ps. BE-rijbewijs heb ik zelf; het is meer zaak om een auto te vinden die de boel mag trekken. Ambulance+745 is al snel 2000kg, dat wordt al snel een dikke Jeep of bus dan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2010 20:52 #1285958 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Best leuk en zeker goedkoop..
Zo'n triangel is een beetje onbekend en daarom waarschijnlijk ook onbemind....Ik had vroeger een triangel van een total löss caravan omgebouwd voor dit doel en voor drie verschillende wagens een verloopstuk gemaakt. Bij een 7-900 serie zit een geweldig mooie dikke torsiestang die in combinatie met de schetsplaat in het midden van de voortrein een stevige bevestiging is, tot slot nog twee veiligheidskettingen eroverheen (voor het geval er een vrachtwagen achterop kruipt  :-) Er zitten zelfs stevige verankerde moeren die voor een stay gebruikt worden, helemaal kaasje. een mooiere driehoek kun je gewoon niet bedenken.
Misschien moeten we gewoon een keer zo'n ding regelen, voor de sceptici onder ons, een gekwalificeerde lasser het bakwerk laten doen, en als we hem speciaal gaan bouwen voor onze bakstenen, kan er ook nog een oplooprem op, kan de bijrijder helemaal in slaap vallen. Diegene die nog het voorrecht had om in dienst chauffeur te zijn, zal vast die constructie opgevallen zijn, voor vrachtwagens vaste prik. Dan zaten er wel doorgekoppelde luchtslangen en verlichting op, maar dan ging het natuurlijk om een iets hoger sleepgewicht. 
Elke andere oplossing als je niet zelf over een zware trekwagen en/of ambulance of zelfs een oprijwagen beschikt, kost je gauw 30 eurocent per gereden kilometer aan brandstof plus een stevige fles wijn of krat bier voor je geleende sleepauto, 40 - 75 euro ex voor de ambulance en 25 eurocent per kilometer extra boven de meestal 100 vrije kilometers. Extra zijn vaak het huren van spanbanden, verloopstekker  en verzekering. Het gaat nu om iets van 60 kilometer en voor een huursetje zijn dat dus 120 die je moet betalen.
Als ik heel snel tel, zijn er in de afgelopen maanden van dit jaar al zo'n kleine 20 wagens al dan niet professioneel versleept/vervoerd. Als je dan, noem een leuk bedrag , 10 euro zou moeten betalen als onderhoudstegemoetkoming in de kosten, kun je voor 2-300 euro aan materiaal en arbeidskosten een leuk verenigingsobject maken en in de running houden. En voor de duidelijkheid, de gesleepte auto moet gekeurd zijn, WAM geregistreerd en de getrokken bestuurder moet in het bezit zijn van een geldig rijbewijs en de vereiste kentekenpapieren.  Tevens mag op de gebruikte lichtbalk wel het woord sleep staan maar niet het kenteken van de trekkende auto. Als de gele kentekenplaat van de getrokken wagen door deze lichtbalk niet of slechts gedeeltelijk zichtbaar is, moet een goedgekeurde witte kentekenplaat op de daarvoor bestemde plek van de lichtbalk geplaatst zijn.
Een leuk rapport van een verkeersdeskundige vind je <a href="#mce_temp_url#">hier </a> Is van 2005 dus redelijk recent, als je nagaat dat ik die van mij in 1979 gebouwd en gebruikt heb. Oh ja, in dit rapport nog een beperking, dit geldt in Nederland, voor gebruik in het buitenland of als je de boodschappenauto van de familie mee wilt sjouwen achter je Hymer op vakantie, eerst controleren of het daar wel mag..
Maar goed, hier heeft Alex nu even niets aan of er moet nou al iemand bezig zijn de dissel van zijn Tabbertje af te schroeven voor (voorlopig) extended use  Als je het voorlopig met een stevige sleepkabel aandurft, blijft mijn aanbod geldig.

Edit: dat krijg je van dat tweevingertiepmiepsysteem, te laat.....Maar in ieder geval succes met de reparatie. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2010 09:41 #1286131 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reanimatie
Hoera,

De 745 rijdt weer rond!Maandagavond is de auto dusweggesleept. Dinsdag de gehele dag gepland voor de operatie en om 10.30 lag de kop er al helemaal af. De pakking was zoals te verwachten helemaal rot. Wat opviel was het grote aantal gesmolten kunststof onderdelen; de motor is goed aan de kook geweest. Enkele sensoren waren kapot en ook de kappen van de distributie waren deels vervormd. Distributieriem zat vrij los (opgerekt door de warmte) en het rubber van de thermostaat was keihard geworden (en lekte dus ook).
Vervolgens hebben we de kop eens bekeken; die was goed krom maar na een uurtje vlakken zag het er weer beter uit al hield het niet over. We hebben de kleppen gesteld (leuk klusje) en de kop schoongemaakt zodat deze weer op het blok gezet kon worden.
Diverse nieuwe pakkingen ertussen en toen de hele handel weer gemonteerd. Alle riemen en kappen van de distributie zijn vervangen voor nieuwe en tenslotte ging het kleppendeksel er weer op.
Alle bekabeling gechecked, vloeistoffen gevuld en toen was het tijd voor de start poging.

En dat viel even tegen; na de sleeprit met alarmlichten aan was de accu toch aardig leeggetrokken. Dus extra accu erbij en nog een keer proberen. Maar helaas; we hadden niet genoeg kracht om de motor goed rond te laten draaien.
Maar hulp was nabij en met accu-hulp van een draaiende 945 sloeg de motor na enkele minuten doorstarten hortend en stotend aan. Eenmaal op gang ging de motor steeds beter lopen en ook op gas bleef hij netjes z'n rondjes draaien.
Wat een fijn gevoel was dat zeg!
Proefritje gemaakt en alles leek in orde, hierna nog wat dingen afgesteld en toen kon ik eindelijk weer rijdend naar huis toe. Onderweg alles goed in de gaten houden en luisteren naar de mooi lopende motor;hij klinkt beter dan voorheen en pakt ook enigzins soepeler op. 
Voorlopig weer lekker rijden dus!

Allemaal bedankt voor de (geestelijke) steun en hulpaanbiedingen. 

gr Alex

Moderators: Jerry Stam