einde vakantie is NIET het einde van de 745. UPDATE: nieuwe kopppakking, auto weer goed.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2010 11:11 #1082468 door V700 register
Bonjour allemaal, Zoals zo velen hier keek ik ook dit jaar uit naar mijn (korte) vakantie dit jaar. Ik heb een eigen bedrijf (meubelmakerij) dus dan is vakantie zelfs een beetje luxe. Zodoende vol goede moed de 745 helemaal tiptop in orde gemaakt voor de reis die dit jaar naar de Ardeche (F) zou voeren. Op de valreep nog een mooi vers achterlicht bij Timen opgepikt, kilometerteller vervangen voor een werkende (week voor de vakantie hield de oude ermee op), brandstofmeter vervangen voor een werkende en de bekende vloeistoffen. Na het nodige onderhoud dit jaar (oa airco vullen, nieuwe remmerij voor, tussenlager, twee banden etc.) moet ik zeggen dat we met een goed gevoel de weg opgingen. Tent erin, mountainbikes achterop, kampeerspul erbij en 130l brandstof in de tanks; klaar voor vakantie! Ondanks de permanente regenbuien van Brussel tot voorbij Lyon schoot het lekker op. De 740 bewees zijn ware aard maar weer eens; heerlijke stoelen en prettige wegligging maken het een fijne reiswagen. Het verbruik van 1:8 (airco aan, 130/140km/u) viel het me niets tegen, olie en koelvloeistof bleven strak op peil (zoals altijd) en eigenlijk dus helemaal top voor onze 20 jaar/467000km oude vriend. Vervolgens 9 heerlijke dagen in de zonnige en warme Ardeche; bochtige wegen omhoog en omlaag; de auto gaf geen krimp en de airco hield het perfect koel.  Leuke reacties van medekampeerders die, zoals te verwachten, meestal betrekking hebben op de degelijkheid, de vorm en de onverwoestbare motoren....) In de kleine Franse dorpjes en stadjes is de kleine draaicirkel een genot en ook de koppelrijke motor is comfortabel als je weer een berg op hobbelt.   Maar aan alles komt een eind en dus vertrokken we dinsdag weer richting het Noorden. Om de reis relaxed te houden hadden we pitstop gepland in Luxemburg (Strassen)zodat we rond 18.00 uur de snelweg af konden om aan te landen bij een net hotel genaamd 'Mon Plaisier'. Deze naam is enigszins ongelukkig gekozen (het doet vermoeden dat de kamers ook per uur gaan) we maar niets was minder waar; lekker geslapen en keurig ontbijtje 's Ochtends de auto nog even gecheckt en vervolgens aan de laatste 400km begonnen richting het oh zo mooie Nijkerk. Onderweg nog even een tussenstopje net voor de B/NL grens en nog even olie gepeild; heerlijk helder en mooi op peil. KVS ook prima en het blok draait keurig zijn rondjes.   Vervolgens de grens over en ons overgegeven aan het Hollandse verkeer; bumperklevers, files, inhalend vrachtwagens etc. maar we laten ons niet van de wijs brengen; we komen tenslotte terug van een heerlijke vakantie. We boemelen zo de A58 op en rijden rustig richting Utrecht. En dan bemerk ik, terwijl we op de linkerbaan hangen met 100km/u in het rijtje, dat de achterruit wat doffig lijkt. Even de wisser erover maar dat helpt niet...het is rook...Een blik op de temperatuurmeter zegt genoeg; ik zie hem nog net vol naar rechts zwiepen. Dat ga je niet menen toch!? In een weinig sociale actie de auto tussen twee vrachtwagens door naar de vluchtstrook. Op de vluchtstrook rijdend de motor uitgezet en de auto naar een veilige plaats laten rollen. Gelukkig is die er in de vorm van de busbaan die ter plekke rechts langs een brugpeiler loopt; veel veiliger kun je niet staan. Daar staan we dan tussen paaltje 40. en 40.5; rokende motor en een onprettig voorgevoel. Uitgestapt, brandblusser erbij, Linda achter de vangrail en de motorklep op een kier. Er komt rook onder vandaan maar die lijkt afkomstig van verdampende KVS. Klep voorzichtig open gedaan en vervolgens zie ik daar mijn B230f tikkend en zwetend tot rust komen. Het onderblok dampt behoorlijk van de gezwete olie die er op zit en van achter het blok stijgen witte wolkjes op. Ik zie meteen dat het KVS reservoir leeg is en dat de klepdekselpakking en andere pakkingen behoorlijk zweten. De LPG-verdamper is helemaal wit bevroren en onder het motorblok vormt zich een klein plasje vloeistof. Ik vrees het ergste...   Klep open laten staan en een mooi plekje achter de vangrail gezocht om de ANWB maar eens op de hoogte te stellen. Zoals altijd keurig en vlot geholpen door de telefoniste en doorgegeven wat er gebeurd is en waar het schip gestrand is. Ze verteld me dat ik op een druk punt sta en dat ze ons eerst afslepen naar een veiligere plek; mij best want ondanks de vangrailen aan weerskanten is een vrachtwagen die de busbaan per abuis zou nemen niet ondenkbaar en zeker wel fataal. Na een halfuur zie ik de sleepwagen van de wegenwacht langsrijden die verderop stopt en achterwaarts de busstrook op komt. De vriendelijke man verteld tijdens het aankoppelen van de sloep dat het goede auto's zijn en dat ze zo niet meer gemaakt worden; ik beaam dat uiteraard maar zeg ook dat deze nu even niet zo goed is. Na een ritje van tien minuten worden we bij de parkeerplaats van de MacDonalds/AC restaurant gelost en daar wachten we op de hulpwagen van de wegenwacht. Gezien de nabijheid van eerder genoemd fastfoodpaleis hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt en een hamburgertje met fris gekocht.  Ik bekijk de motor nog eens goed en zoek naar mogelijke slangbreuken of andere signalen van olie of KVS lekkage. Ik vind niets maar zie wel dat er ook olie op de achterruit zit; er is dus meer dan alleen een KVS lek lijkt me. Na een halfuurtje komt de gele Touran van de wegenwacht aangereden. Uitgelegd wat er aan de hand is en vervolgens begint de man het KVS reservoir te vullen met, naar ik denk, water uit een reuzehandig kraantje wat mij voorkwam als een luchtspuit van de compressor. Wat een vernuft. Na de nodige liters water en het aansluiten van twee dikke startkabels mag ik de auto starten. Op benzine graag want dat koelt de motor beter en de verdamper kunnen we beter even niet gebruiken. Starten en de auto begint na wat aandringen te lopen. Duidelijk hoorbaar is de toerental stijging als het koelwater wordt rondgepompt. Na een minuutje draaien en vullen komt er plotseling stoom tevoorschijn vanachter het blok, net onder de verdeler; het is een gescheurde koelwaterslang van de verdamper. De slang gaat ertussenuit en de wegenwachter (?) zet er een mooi nieuw stuk tussen. De oude is compleet gaar, vergaan door olieaanslag en leeftijd. Door de lage, donkere plek achter het blok is dit me nooit opgevallen maar de slang is echt heel slecht. En ik had nota bene slang en klemmen bij me voor het geval dat... Nogmaals de auto gestart en koelwater bijgevuld. De motor loopt netjes en uit de uitlaat komt nauwelijks damp. Bij veel gasgeven borrelt het KVS-reservoir een beetje De wegenwachter geeft het advies om met max. 90km/u richting huis te rijden en daar de zaak verder te laten bekijken. Hij zal een stuk achter ons aanrijden om één en ander in de gaten te houden. Na tien kilometer belt hij ons op of alles in orde is. Daar lijkt het wel op; temperatuurmeter blijft mooi in het midden staan en de motor loopt goed. De wegenwacht zwaait af en wij rijden rustig tussen de vrachtwagens richting huis. Alles gaat prima totdat op de A28 ter hoogte van Maarn ik weer een witte pluim achter de auto ontwaar. De temperatuurmeter staat weliswaar netjes in het midden maar ik ga ervan uit dat het niet best is. Nog net halen we de afrit en ik laat de auto uitrollen tot bij een Texaco pompstation. Klep open daar zie ik dat alle KVS weg is. Verder geen overhittingsverschijnselen dus ik gooi weer een vracht KVS met water in het tankje. Ik besluit één startpoging te doen en het dan voor gezien te houden. De motor draait rond maar je hoort dat er geen compressie meer is en het KVS reservoir bubbelt er lustig op los…. Wegenwacht maar weer gebeld en na een halfuur komt er weer een gele Touran aan gereden. De man maakt er weinig woorden aan vuil; de koppakking is lek en de auto moet op de sleepwagen. Na een praatje, waarbij de man vertelt dat gas is om op te koken en dat gasauto’s veel stranden met lekke koppakkingen, belt hij de sleepdienst om ons te komen halen. De sleepwagen is uitgerust met een beweegbaar platform en het is een hele belevenis om te zien hoe de Volvo om de plaat getrokken wordt met een beweegbare lier. Vervolgens gaat de gehele vracht omhoog en schuift het platform op de vrachtwagen. Linda legt alles geduldig vast voor het nageslacht met de camera… Na een ritje van 15km (snik) worden we gelost bij mijn werkplaats waar de auto veilig staat en netjes achter een hek. We pakken de auto deels uit en dan verschijnt mijn zus met haar Toyota Avensis die nooit stukgaat. Ze brengt ons naar huis en daar pakken we maar eens een biertje. Wat een koude douche zeg.   Jullie begrijpen dat, na alle inspanningen die ik de afgelopen drie jaar heb gedaan om de auto weer helemaal goed te krijgen, ik eigenlijk wel een beetje baal van dit avontuur. Aan de ene kant fijn dat het 60km van huis gebeurde en niet op 1200m hoogte in een haarspeldbocht maar toch vooral jammer; is de auto eindelijk ‘klaar’ krijgt hij een hartaanval.   Over de schade kan ik weinig anders zeggen dan dat het zo goed als zeker een lekke koppakking is. Er is een koelslang gescheurd, blok is heet gelopen en de pakkingen zijn gescheurd wat na 467000km misschien niet heel bijzonder is. Uiterlijk zie ik geen schade en de motor draait gewoon rond als je start.   En dan nu de onvermijdelijke vraag: Wat is jullie advies? Even paar punten om heel veel uitweidende reacties te voorkomen: -Het is een 745GL, B230f uit 1990 met handbak. Loopt (liep) goed op gas en benzine, distributie is 30.000km geleden vervangen, waterpomp ook. Complete ontsteking is twee jaar oud evenals het oliefilter. Motor verbruikte minimaal olie (ong. 0,5l per 5000km) en KVS was eens per halfjaar een kopje erbij. -Ik heb er in de afgelopen drie jaar veel in geïnvesteerd omdat het een auto was met serieus achterstallig onderhoud, in tegenstelling tot wat de verkoper (JvdK uit de Meern, vast wel bekend bij jullie) mij destijds vermeldde. Een klein greep naast eerder genoemd onderhoud: dempers en veren achter, diverse schakelaars en relais, enkele lichtunits, hemel bekleed, LPG installatie weer in goede staat gebracht, LMM vervangen, nieuwe claxons, mistlampen, airco gespoeld en gevuld, remschijven en blokken, tussenlager, AB op de CV, dikke middenarmsteun, bagagerek etc. Verder natuurlijk de vele cosmetische verfrissingen en standaard onderhoud zoals banden, vloeistoffen enz. -Al met al zie ik het somber in. In het bijzonder omdat het een gebed zonder eind is. Het vertrouwen is er nu echt uit en ik voel er weinig voor om de weer een vracht geld in de auto te pompen. De afgelopen jaren is er minimaal €3000 in gestoken en dat is achteraf gezien best veel als je ziet waar het nu op uit is gelopen. -Ik heb besloten dat als het hele verhaal meer kost dan €300 á €400 de auto eruit gaat. Verkopen in onderdelen (en dat zijn nogal wat nieuwe…) of misschien iemand die er iets mee kan. Uiteraard moet er dan weer iets voor terug komen. Mijn voorkeur gaat uit naar een 945 van vóór 1995 (ivm met de bijtelling). LPG hoeft voor mijn niet meer, ik rij tussen de 10.000 en 12.000km per jaar en dat verschil is niet genoeg om per se LPG te rijden. Daarbij zou ik dan een G3 willen en dat drijft de aanschafprijs ook weer op. Essentieel is voor mijn dat de auto een sluitende onderhoudshistorie heeft. Ik weet dat dit niet zaligmakend is maar de verassingen die ik met de 745 heb gehad wil ik niet nog eens meemaken. Nou een heel verhaal maar ik moest het even kwijt hier. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de keuze en in ieder geval weer wat op te fleuren   Gr Alex

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2010 11:27 #1285560 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alex,  Dat is flink balen
Alex,
 Dat is flink balen zeg!!Ik heb mijn koppakking incl waterpomp meteen na aanschaf laten vervangen voor slechts E450 all in!! Als je dit bij een Volvo garage laat doen ben je zeker E1000 kwijt. Is dit misschien een tip?
Lorenzo auto´s in Genemuiden is de garage die ik bedoel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2010 11:42 #1285561 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank, dat is een tip
Die prijs valt me mee. Wat ik me nu afvraag of de kop misschien krom is (die moet dan gevlakt worden). Zat dat bij de prijs in? Waar het mij zeg maar omgaat is dat er misschien mee ris dan alleen de koppakking. De aansluiting van de dikke koelslang op het blok (naast het inlaatspruitstuk) lekte ook bedenk ik me nu. Er zullen dus meerdere pakkingen vervangen moeten worden.En stel dat de kop goed is, misschien is een klep krom of iets anders waar je pas achter komt als de boel los ligt...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2010 12:27 #1285565 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gebruikt
Vervelend verhaal. Klein geluk dat het in NL op de terugreis gebeurd is, en niet in Zuid-Frankrijk op de 1e dag daar. Blijft natuurlijk vervelend en iets waar je een (moeilijke) beslissing over moet nemen.Mij lijkt dat je voor een 300-400 euro wel een goed, gebruikt, B230F blok moet kunnen vinden. Het moet er dan nog in wat tijd kost en waar je gereedschap en (misschien) ook wat hulp bij nodig hebt. Het gereedschap en de hulp kun je denk ik geschikt op het forum vinden, er zijn een aantal mensen hier je mee kunnen helpen. Als je zelf ook nog meehelpt dan lijkt me dat de kosten wel te drukken zijn. Ik denk dat je je niet moet vergissen in wat een andere auto gaat kosten. Het geld dat je nu in deze hebt gestoken krijg je er niet allemaal uit bij verkoop van losse onderdelen. Je moet dan nog een andere aanschaffen, die waarschijnlijk ook weer meer kost dan wat je overhoudt aan onderdelen. En dan weet je ook nog niet wat je dan krijgt. Ik heb bij mijn 940 inmiddels redelijk wat gehad (uitlaat, 4 banden, koppakking, schokbrekers voor, airco compressor vastgelopen, airco condensor lek, wat LPi geneuzel etc) en die had bij aanschaf maar 230dkm (staat nu op 300dkm, ongeveer 3.5 jaar later) gelopen en had onderhoud gehad bij de dealer, keurig afgestempeld in het boekje.
Bovengenoemde heb jij al ongeveer ook al gehad bij de 740 lees ik. Als je m houdt heb je nog plezier van die investeringen. Een nette 940 zal ongeveer hetzelfde (of meer) kosten dan een nieuw B230F bloken dan is het nog maar afwachten welke kosten je voor de kiezen krijgt.
In ieder geval succes met de keuze !

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2010 12:28 #1285566 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zuur
Hmm dit is idd erg zuur. Aan de andere kant, gelukkig dat het aan het einde van je vakantie was en dus dicht bij huis.
Heb destijds van mijn 245 zelf de kop + koppakking vervangen. Vond het goed te doen voor een 1e x. Heb een kop op de kop kunnen tikken voor een paar tientjes. Deze laten vlakken + kleine revisie dit kosteme 275incl. dan nog een koppakking setje van ±100incl.
Al met al zou ik zeggen dat het voor 400 zou moeten lukken.
Aangezien je 745 verder in goede conditie is zou je ook een ruilmotor (lpt?) kunnen overwegen. Je weet dat je bij een andere auto er zeker geld op toe gaat leggen. En de vraag is dan maar of deze 945 niet allemaal gebreken zal gaan vertonen (een zeker risico). 

Igg veel suc6

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2010 12:31 #1285567 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dag Alex, Ik wil mijn
Dag Alex,
Ik wil mijn ervaring ook wel even aan je kwijt. Ik heb een nieuwe koppakking laten zetten bij zo'n 295000 km. De kop is toen nagezien en voorzien van nieuwe 'klephoedjes'. De kop bleek vlak te zijn en alle kleppen en zittingen zijn geslepen. Tevens is zijn mijn waterpomp, distibutieriem+spanrol + behuizing en alle keerringen aan de voorzijde van de motor vervangen. Ik was hiervoor nog net geen €1000 kwijt.Mijn garagist gaf af aan dat de kop nog wel zo'n 3 ton mee zou kunnen, uitaard kon hij dit pas zeggen nadat de kop eraf was geweest. Als ik zo lees wat je de afgelopen jaren zoal hebt vervangen aan deze auto dan zou ik zelf voor de nieuwe koppakking gaan. Je moet altijd maar afwachten of de auto van je wens in de zelfde staat van onderhoud is als je huidige auto. Ik heb op dit forum begrepen dat bij de 940 modellen (zo als jij op het oog hebt) zo rond de 3 ton in veel gevallen de koppakking het begeeft. Als je dus naar een 1995 940 op zoek gaat houdt dan het koppakking verhaal in je achterhoofd.
Succes met het nemen van je beslissing.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2010 12:45 #1285569 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet door laten ontmoedigen...
Flink balen, maar niet het einde van de wereld en zeer zeker niet van je Volvo. Je bent al klant van 'm, dus ik zou zeggen terug naar Vaassen voor overleg, als hij niet de expertise heeft, heeft ie zeker de spullen om een kromme kop te contateren, vlakken, repareren en zelfs vervangen. De 3000 die je er in gestopt hebt, krijg je er op geen enkele andere manier uit, dan het zelf te verslijten en je weet wat je in ieder geval niet meer hoeft te vervangen de eerste tijd.
Je LPG zou ik nog maar eens goed over nadenken, het verhaal van de anwb'r is erg flauw, zelfde kromme redenatie als vrouwen en dito aanrechten, wil je ook niet. Ik rijd al dik 1,5 miljoen kilometer op LPG met overwegend oude auto's, waarvan de laatste 220.000 kilometer zonder kleppen stellen!!! Dus laat je nog maar eens een keer voorlichten zou ik zeggen. En niet om het een of ander, 20.000 per jaar gedeeld door (1:)8 = 2500 liter x het verschil van 0,77 = 1925 euro besparing per jaar. Dat betaal je niet extra aan wegenbelasting. Zelfs als je  maar de helft rijdt, kun je bijna je volledige belasting per jaar ermee betalen (en dat is niet alleen de extra heffing) Dan is er nog het bijkomend voordeel, dat je een beetje het milieu compenseert in CO2 uitstoot voor het feit dat je verliefd bent geworden op zo'n onzuinige baksteen.
Suc6 met je beslissing, maar ik zou het wel weten. Oh ja, ter vergelijking, de mijne heeft 6 ton op de teller en krijgt er jaarlijks 70-80.000 km bij op de teller, JP doet precies hetzelfde en zit al over de 750.000 volgens mij. Je hebt volgens mij dus nog wel een paar kilometers te gaan...

PS: Als je wagen nog rijdt, wil ik je best een keer er naartoe begeleiden, voor het geval het echt fout zou gaan, maar volgens mij even de thermostaat er uit, genoeg water mee en gaan.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2010 12:54 #1285574 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Niets meer aan toe te voegen
Niets meer aan toe te voegen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2010 13:12 #1285577 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Triest

Vervelend verhaal Alex,

Flinke investering gedaan en daar niet optimaal van kunnen genieten is balen.
Aan de andere kant had het idd ook gewoon in de bergen kunnen gebeuren en dan ben je in alle opzichten nog verder van huis.
Ik hoop dat de eventuele reparatie meevalt.

Succes
Alfred 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2010 13:17 #1285578 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic psychologie

alexvanbemmel schreef : En dan nu de onvermijdelijke vraag: Wat is jullie advies?

De strekking van de voorgaande adviezen is duidelijk, en ik ben geneigd me daarbij aan te sluiten, maar dat ligt ook aan wie je het vraagt. We hebben wel een afwijking hier met z'n allen.
Ik denk dat je zus met de Avensis heel wat anders zou adviseren (was er waarschijnlijk al nooit aan begonnen).
Maarrrr, en dat is hier ook al eerder gezegd, een 'nieuwe' baksteen is ook minstens 12 jaar oud (jouw ideaal zelfs 16) en daar kun je ook weer allerlei soorten van pech mee krijgen. Sluitende onderhoudshistorie is m.i. niet zaligmakend, je ziet hier op het forum toch ook geregeld dealeronderhouden wagens voorbij komen met (grote) mankementen. Dat hoort toch vrees ik een beetje bij een auto van deze leeftijd. Alleen heb jij wel veel pech gehad de laatste tijd.
Dus misschien moet je je eerder afvragen of je überhaupt wel in zo'n oude bak rond wilt blijven rijden. Is dat het geval, dan zou ik liever verder investeren in wat je al hebt dan weer een nieuw avontuur aangaan. Met het aantal kilometers dat jij maakt kun je er zo nog jaren mee rijden.
De vraag is wel of je dan nog lekker rijdt in deze auto. 'Het vertrouwen is weg'. Dat heeft m.i. meer met psychologie te maken dan met techniek, wat overigens niet wil zeggen dat het gemakkelijker is op te lossen, in tegendeel. Maar om er nou voor in therapie te gaan... 
Succes en sterkte met het vervolg. 

Moderators: Jerry Stam