einde vakantie is NIET het einde van de 745. UPDATE: nieuwe kopppakking, auto weer goed.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als het daadwerkelijk alleen de koppakking is, kan ik die best voor je vervangen voor onder de €400 en dat is dan incl. een lichte revisie van de cilinder kop.Dan heb ik het over, vlakken, klepstellen, nieuwe kleprubbers, nieuwe valve hushers, en keerringen.Je kunt me een pb sturen.
Gr. Jelmar
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Het bok kan wel wat hebben. Gezien je verhaal heeft dat niet veel te lijden gehad.
Het hele koelsysteem goed controleren en alle dubieuze slangen vervangen, hoeft niet altijd nieuw.
Geheel met Bas eens dat je met een 16v duurder uit bent. Bovendien is een 16v een hoge toeren motor, moet je er ook nog een keer een andere achteras onder zetten met een 4,1 overbrenging.
Nijkerk Vaassen moet je kunnen halen. Dat is in nood ook te slepen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik zou de bestaande motor, als het even kan, laten repareren/reviseren. Een goed revisiebedrijf heeft de mogelijkheid om de kop op scheurtjes te (laten) controleren. En dan heb je een motor die misschien wel beter is dan een nieuwe (van dezelfde soort).
Kies je toch voor de B234F, dan zou ik adviseren om eerst eens proef te rijden in een 7/900 met 16 klepper. Volgens mij zit er toch wel redelijk wat verschil in rijden met de B230F en de B234F.
En bedenk dat je pas weet of een tweederhands motor een goeie motor is, als je de kop eraf gehad hebt. Dat zie je aan de buitenkant niet.
groetjes
Mathy
PS volgens mij hebben zowel Miquel als Gerben de distributie van hun B234F op een sleuteldag in Gemert vervangen.
PPS niet in Luxemburg getankt?
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Ik zal de stilte even doorbreken. [hopelijk vindt Alex dit geen probleem]
Het 16V blok komt bij mij vandaan!Een hopelijk redelijk betrouwbaar lid
Zoals bekend op het forum uit een ander topic [waar Mathy aan mee deed
Helaas heb ik de ECU zelfnodig, en moet hij dus zelf opzoek naar een ECU...
Ik heb inderdaad mijn DB gebeuren bij Schmidt Gemert vervangen.En heb Alex het kostenplaatje toegestuurd
Ennee Mathy: ik heb hem aangeboden een rondje in de nog rijdbare 16V slopert te maken, en ook in die van mij
Het is inderdaad even wennen, ik ging zelf ook van 230F naar 234F, en dat was echt even aanpassen.Later schakelen> hoger in de toeren.
Er staat hierboven trouwens iets over een achteras wat niet klopt.Beide 16'Vs draaien lagere of de zelfde toeren in alle versnellingen als van een 230F.Dit geld alleen voor de 2 liters, die inderdaad hogere toeren draaien.
Groeten,Gerben
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Om Alex weer de weg op te krijgen is de hoeveelheid werk en zijn de kosten bepalend.
Inbouw van een andere motor kost nu eenmaal flink wat meer werk.
Even controleren welke eindoverbrenging beide achterassen hebben, geeft uitsluitsel over eventuele latere verrassingen.
Van de 16v kan ik alleen de automaat configuratie vinden:<table border="0"><tbody><tr><td>Automatic transmission AW72 (740 GLE-16 Valve) </td><td> </td></tr> <tr><td> Reduction ratios: </td><td> </td><td> </td></tr> <tr><td> 1st gear </td><td> 2.83:1 </td></tr> <tr><td> 2nd gear </td><td> 1.49:1 </td></tr> <tr><td> 3rd gear </td><td> 1:1 </td></tr> <tr><td> 4th gear </td><td> 0.73:1 </td></tr> <tr><td> Reverse </td><td> 2.70:1 </td></tr> </tbody></table> <table border="0"> <tbody><tr><td>Rear Axle : </td><td> </td></tr> <tr><td>Reduction ratios: </td><td>4.10:1</td></tr> </tbody></table>
Speeds at 1000 engine rpm (manual transmission) <table border="1"> <tbody><tr><td> Rear axle ratio </td><td colspan="2"> 3.73:1 </td><td colspan="2"> 3.54:1 </td><td colspan="2"> 3.31:1 </td></tr> <tr><td> </td><td> mph </td><td> km/h </td><td> mph </td><td> km/h </td><td> mph </td><td> km/h </td></tr> <tr><td> 1st gear </td><td> 5.0 </td><td>8.0 </td><td>5.0 </td><td>8.0 </td><td>5.3 </td><td>9.0 </td></tr> <tr><td> 2nd gear </td><td> 8.8 </td><td>14.0 </td><td>9.2 </td><td>14.8 </td><td>9.8 </td><td>16.0 </td></tr> <tr><td> 3rd gear </td><td> 14.4 </td><td>23.0 </td><td>14.5 </td><td>23.4 </td><td>15.5 </td><td>25.0 </td></tr> <tr><td> 4th gear </td><td>19.4 </td><td>31.0 </td><td>19.9 </td><td>32.1 </td><td>21.3 </td><td>35.0 </td></tr> <tr><td> Overdrive/5th gear </td><td>25.0 </td><td>40.0 </td><td>25.2 </td><td>40.6 </td><td>26.9 </td><td>42.0 </td></tr> <tr><td> Reverse </td><td> 5.0 </td><td> 8.0 </td><td> 5.4 </td><td> 8.7 </td><td> 5.8 </td><td> 10.0 </td></tr></tbody></table>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor mij is het belangrijk dat de auto straks weer betrouwbaar is; of dat nu is met een nieuwe koppakking of een ander blok. Uiteraard kun je niet in een motor kijken om te zien of deze goed is of niet. Dat geld in alle gevallen, mijn eigen motor is tenslotte ook niet de jongste meer en het zou jammer zijn als na een koppakkingrevisie een cilinder blijkt te lekken of iets dergelijks.
Bij een ruilmotor weet je dat ook niet echter deze wordt wel lopend/werkend gemonteerd wat betekent dat ik een rijdende auto heb. Dat is momenteel het belangrijkste omdat ik de auto hard nodig heb voor mijn werk.
Ik wacht momenteel nog even op wat meer infomatie over het 16v blok. Ook het vervangen van de kopppakking is me reeds aangeboden dus dat neem ik ook mee in de afweging.
Ik hoop begin komende week de beslissing te kunnen nemen op basis van jullie adviezen, enkele onafhankelijke (lees; geen Volvo fetishisten ) techneuten, mijn onderbuikgevoel en uiteraard het kostenplaatje.
Dat ik de auto wil houden is in ieder geval wel de bedoeling; al was het alleen maar om al het hout en mijn pas gepimpte trekhaak
Maar jullie hebben gelijk dat het zonde is gezien de hoeveelheid werk die er reeds in zit.
gr Alex
- Leon Doensen
- Nieuw lid
-
Dan zou ik nog maar eens goed naar de motorsteun kijken aan de rechterkan(onder het uitlaatspruitstuk) die is echt wel anders dan normaal(vanwege de balansassen) Je moet dan ook de motorbalk vervangen. Deze heeft nl. al een gelaste steun op de balk zitten waar dan de motorrubbers nog op komen.(ik meen dat een turbodiesel dat ook zo heeft) Bezint eer ge begint!! Gewoon je koppakking vervangen anders ga je ECHT vet over je budget heen! Bovendien een motor die bij 4000rpm pas serieus begint te trekken ik zou het alleen daarom al niet doen.alexvanbemmel schreef : Ik heb zoals gezegd een aanbod gehad van een clublid om een 16v blok te kopen, inclusief montage. Ik heb alleen een nog ECU nodig voor de 16V, verder is ie helemaal compleet inclusief uitlaatspruitstuk.
Het blok heeft volgens de teller 270***km gelopen en zou ook prima op LPG moeten lopen.
Ik ben voornemens om van het aanbod gebruik te gaan maken. Bij mijn motor is het niet zeker dat alleen de kopppakking defect is, mogelijk zit er meer werk aan zoals kop vlakken, pakkingen etc. Volgens mijn garageman is het ook niet onmogelijk dat er scheurtjes in de kop zijn ontstaan als gevolg van de overhitting. Kortom; in mijn ogen vrij veel risico voor een blok van bijna 5ton oud.
Dan neem ik liever voor een bedrag dat binnen mijn budget past een tweedehands, goed lopend blok over. Dat het een 16v is naar het schijnt geen probleem, alleen de kop is anders, onderblok en aansluiting zijn hetzelfde. B230f --> B234f
Ik ben alweer wat hoopvoller gestemd
Bron: Ik heb 10 jaar geleden een B230ET vervangen voor een B234F, dat zou ook allemaal passen.....jaja
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ook het feit dat ik al heel wat in de auto geinvesteerd heb speelt natuurlijk mee. Zoals jullie al aangaven is een ander blok of een andere auto weer een nieuwe, onbekende factor die misschien ook weer grote kosten met zich meebrengt.
De klus gaat in Vaassen plaatsvinden dus ik heb er alle vertrouwen in. Enigste is dat ik nog vervoer van Nijkerk naar Vaassen moet regelen voor de 745 (iemand? )
Nogmaals iedereen bedankt voor de nuttige informatie en alle hulpaanbiedingen!
Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.
Groeten Alex
- V700 register
- Nieuw lid
-
in de eerste instantie heb ik je aangeboden om achter je aan te rijden zodat we je kunnen slepen als het echt fout gaat. Als er niemand is die je kan transporteren wil ik je wel de hele toer slepen, maar dat is best spannend (voor allebei) en zou ik het liefste met een triangel doen. Die heb ik helaas niet meer. Iemand hier 1 op zolder liggen? Een driehoekige trekboom van een sloopaanhanger is ook perfect geschikt. Je kunt de volgwagen dan zelfs slepen zonder bestuurder. (mag niet, is een andere discussie:-)
Moet al raar lopen als we het niet kunnen regelen...
Groet, Boy