Radiator zegt ploef! Nieuwe ingebouwd. Edit: alles weer gemonteerd en wat nieuwe vraagjes. :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2010 16:34 #1283630 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mooie tips
@ Gerrie en Maarten; dat zijn mooie tips! Ik zal 'm maar gewoon vol gooien met goede KVS, en na een halfuurtje te hebben gereden met de kachel vol open, de boel filteren met een schone oude doek i.c.m. de trechter. Ik wacht nog even de nieuwe koelslangen af en dan kan het werk beginnen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-08-2010 16:53 #1283635 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Kalk
Hoi Maarten,

MaartenG schreef : Als je een uurtje met nieuwe KVS hebt rondgereden en je tapt het daarna af (inderdaad, gewoon een uur of wat wachten tot het is afgekoeld) dan hoef je het niet weg te gooien hoor. Om te beginnen zinkt de echte rotzooi snel naar de bodem van de emmer(s) die eronder stonden

Maar als je net hebt rondgereden, en je laat het dan een uurtje of wat afkoelen, zakt de troep dan niet weg in plekjes in je motor?Helemaal op plekjes die lager gelegen zijn, oa je kachelradiator.
Het beste lijkt me dus, direct na het lopen de boel eruit te halen.Dan krijg je denk ik de meeste troep wel mee.
Daarna kan je het inderdaad wel door een filter halen en hergebruiken.
En een warme vloeistof kan meer [vuil?]absorberen dan een koude vloeistof.

MaartenG schreef : toch gewoon onder hogere druk spoelen met de tuinslang en water. Als je dat bij een koude motor doet en daarna ggoed laten uitdruppen, blijft er amper water achter
Trouwens ik heb laatst de kachel 'los' van het systeem gespoeld, door aan en afvoerslang los te nemen en de tuinslang erin

Achter je schutbord gaat de leiding naarbeneden en weer iets omhoog je kachelradiator in.Hier zal als je met water spoelt altijd wat water in blijven liggen.
Er blijft ook wel water liggen in je kachelradiator zelf Dan zou je daarna meteen er een litertje KVS door moeten gieten.
Ook op andere plekjes in je motor denk ik dat er wel wat water achter blijft.
Dat zal opzich geen grote ramp zijn omdat je er dan toch weer KVS in gooit, en het kleine beetje water zich daar wel mee vermengt.
Ik zou ook de kachel los van het systeem halen, maar ik zou er dan een compressor op zetten of een wat hogedruk-pomp- die er KVS doorheen pompt in circulatie.

MaartenG schreef :  want volgens mij is kalk in het water de voornaamste reden dat die monteur van Gerben er niet mee wilde spoele

Dat ben ik 100% met je eens

Maarten, ik probeer je hier trouwens niet aan te vallen! Maar goede tips te geven voor Niels en mogelijke andere lezers.
Ik zelf haal mijn blauwe KVS bij een klein dorpswinkeltje hier voor iets van 6 euro voor een 5 liter kan. En anders inderdaad de Action

Veel success Niels,
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2010 19:44 #1283660 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eens
Hoi Gerben, ik zie je aanvullingen niet als kritiek hoor! Das juist het mooie van dit forum, dat je info over en weer uitwisselt. Ik zou niet weten hoeveel hoekjes en gaatjes er zijn waar de troep in de KVS kan neerslaan. Ik ben het met je eens dat je het spul dan het beste kunt aftapppen als het net gecirculeerd heeft, dus als het nog heet is. Maar in het geval van Niels, omdat je net een nieuwe radiator hebt gemonteerd (die dus schoon is van binnen) is het misschien toch aantrekkelijker om alleen het blok te spoelen met de tuinslang. Want stel dat er echt veel viezigheid in je blok zit, circuleert dat met de KVS in je schone radiator. Je moet dan alleen wel de thermostaat eruit halen en omdat ik zelf verwacht dat er in de koelkanalen van de cilinderkop niet veel viezigheid zal zitten (zakt denk ik toch wel naar beneden) kun je dan ook spoelen vanaf de thermostaat. En dan het water laten weglopen bij inlaat van de waterpomp. Volgens mij spoel je dan de meeste rommel wel weg en als je hem dan laat nadruppen blijft er zou ik denken weinig water achter dat je KVS kan verontreinigen. Daarna zou je nog een keer kunnen rijden met KVS en die weer aftappen, filteren en weer terugdoen. Nou als ie dan niet schoon is :-) Nogmaals veel succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2010 16:39 #1284002 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic check check double check
Hee hallo!,
Ik heb gisteren het vaatje gedemonteerd, samen met het dunne slangetje wat van de bovenkant van de radiateur naar de bovenkant van het vaatje gaat en de half dikke slang van halverwege de radiateur. Alle drie heb ik grondig in de biotext schoongemaakt, doorgespoelt en afgeschrobt en daarna alles goed met water schoongemaakt zodat er geen resten biotex achterbleven. Die drie delen zijn nu dus brandschoon van binnen en buiten. Het oog wil immers ook wat!
Ik heb zojuist alles weer aangesloten en twee liter geconcentreerde koelvloeistof i.c.m. drie liter water in het vaatje gedaan. Dat maakt vijf liter gecombineerd dus en nu staat het niveau in het vaatje halfverwege. Ik heb de auto even een paar minuutjes stationair laten draaien met de kachel vol open en met de hand aan de gasrol wat gas gegeven. Dat lijkt allemaal goed te gaan. Het koelwater zakt niet zichtbaar en er zijn ook geen lekken zichtbaar. Klopt het proces tot nu toe, doe ik alles goed? (hoeveelheid vloeistof, etc)
Wederom dank!

Moderators: Jerry Stam